ECO energy Rally Bohemia 2019: i přes všechny trable šťastně v cíli

ECO energy Rally Bohemia 2019: i přes všechny trable šťastně v cíli

Rally Bohemia je pro většinu tuzemských fanoušků sportovním svátkem. Není tajností, že jsme „rallyový národ“. Samozřejmě v tuhle chvíli tento motoristický sport nikomu nevnucuji – přeci jen je naší nejnavštěvovanější akcí motorsportu už pěknou řádku let Grand Prix (MS motorek) v Brně. Věhlasná Barumka této akci ale šlape na paty. A podobnou stálicí v programu českého mistrovství v rally je i „Bohemka“. Ta se v posledních letech potýká s drobnými organizačními patáliemi. Jednou jsou to dlouhé přejezdy odůvodněné pouhými dvěma rychlostkami a jednou je to naopak moc zkoušek s malými délkami, jako tomu bylo i letos. Je tu ale jedna drobnost, snaha pořadatelů, o které se (alespoň do letošního ročníku) příliš nemluvilo. A právě o ní bude dneska řeč. ECO energy Rally Bohemia si odbyla svou premiéru v loňském roce, a to především v dobrém světle. Když pak řeknu, že jsme my, jako redakce, parta plná nadšenců do motorismu, svou premiéru na obdobném podniku zažili už pěknou řádku let zpátky, je vám asi jasné, že jsme do toho letos na Bohemce jít prostě museli. Po boku dnes už velmi tradiční New Energies Rallye Český Krumlov jde už o druhý tuzemský podnik řadící se do Mistrovství Evropy jízdy pravidelnosti ekologicky šetrných vozů konajících se pod hlavičkou FIA. Jde mimochodem o světový unikát. Hned na úvod mě napadá řečnická otázka, zda-li je to snad tím, že bychom měli v Čechách ekologická auta tak moc rádi. O to vtipnější může být, že mi spolujezdcem je sice profesionální řidič (i kopilot), velký nadšenec a samozřejmě i zarytý petrolhead, jemuž určitě voní benzín daleko více než elektřina. Jak by taky mohla, že jo? Vy už určitě víte, že se nám letos dařilo. I proto jsme (věřím, že většina) stále nabití pozitivními emocemi…


Čtvrtek odpoledne, aneb přípravné fáze náročného třídenního podniku vrcholí…

Nejdříve jedna drobná odbočka. Říká se, že i ti velmi úspěšní z nás, jsou jen lidmi. I redaktory motorvize tak považuji “jen” za lidi, kteří potřebují čas od času odpovídat. Slavnou Bohemku, a to tím spíše, že se start v rámci ECO energy rally vzhledem k podmínkám vlastně ani nedal odmítnout, jsem si nemohl nechat ujít ani já. Píše se 10. červencový den roku 2019, středa, a já při západu slunce akorát přijíždím po zaslouženém odpočinku domů. Kdo by řekl, že ani ne za 24 hodin už budu sedět na rozpravě a připravovat se na perné tři dny v “závodním” autě. Přesuňme se tedy v čase přesně tam, tedy abych byl zcela přesný, na začátek technických a administrativních přejímek. Už to pomalu vypadalo, že nebudeme stíhat, ale neměli bychom to snad my, redaktoři motorvize, auto, na které se dá spolehnout? Ano, už při cestě do centra dění jsme se trochu zapotili. To sem ale nepatří. Nemám v plánu vás navíc zatěžovat konkrétními příběhy z přejímek či rozpravy. Dovolím si tak pouze dvě připomínky. Samotné Mistrovství Evropy se pod hlavičkou FIA jede jen v jedné kategorii, a to té doposud nejekologičtější – s elektromobily. Logicky jsme se tak do tohoto šampionátu zařadit nemohli. Pro nás pak byla určena “Česká Trofej” konající se v podstatě jako Mistovství České republiky, kterému však bohužel v letošním roce zcela nepochopitelně chybí záštita Autoklubu ČR. Pokud se vrátíme zpět do čtvrtečního odpoledne a na přejímky, relativně potěšujícím zjištěním je, že platí v podstatě shodná pravidla (podmínky) pro obě soutěže – Česká Trofej totiž svá základní pravidla přebírá od “velkého” šampionátu, což by v zásadě nemělo být špatně. Na druhou stranu nás tu bylo během závodního víkendu vskutku hodně – celková startovní listina čítala na 34 posádek, z nichž shodou okolností valná většina potřebovala nabíjet. No a konečně přichází čas večera, kdy by se měla konat úvodní rozprava. Řada posádek i pořadatelů tu však bohužel ještě není – řeší nabíjení. Nakonec se stejně uchylujeme k dobrému úvodnímu rautu a na úvodní slova se dostává až druhý den ráno…


Závody, jak mají být, i když jsou „eko“

Ten celý závodní víkend utekl tak, že já vlastně teď ani nevím, jak začít. Dost často polemizuji nad myšlenkou, že by snad i bylo lepší neříkat „eko“ závodům rally. Rally pravidelnosti, jak zní pravý název typu této soutěže, za sebou totiž schovává něco dosti jiného než klasická rally. Kdysi mi někdo chytrý vysvětloval, že klasicky se jede „proti času“, kdežto my, závodníci pravidelnosti, jedeme „s časem“. Co to znamená? Snad jen to, že před začátkem soutěže (respektive před startem každé etapy) jsou závodníci seznámeni s předem stanovenými průměrnými rychlostmi, které je nutné dodržovat napříč celou sekcí, a pak především ve zkouškách pravidelnosti, v nichž se každá desetina vteřiny odchýlení od průměru boduje trestnými body. Budete se divit, ale není to nic jednoduchého, a to tím spíše, že námi super opěvovaná, moderní technologie GPS i její přijímače jsou kolikrát prostě příliš nepřesné. Existují už sice skvělé aplikace, které jsou na odchylku připraveny, pokud se ale signál GPS zhorší v delším úseku bez dostupného „záchytného bodu“, jsme nahraní. Řešením pak může být mechanický trip master spoléhajícím se magnetů na obou kolech jedné nápravy, ten ale stojí nějaké ty peníze navíc, čas i drobný zásah do auta, který si na novinářském autě prostě a jednoduše dovolit nemůžete. Zpět ale na tratě slavné „Bohemky“, která se v našem případě (na rozdíl od velké soutěže) rozprostírala především na Liberecku. Musím říci, že čím více se slavnostní start blížil, tím více stoupala i nervozita. Já a tuším, že ani můj spolujezdec, Petr, jsme neměli nějaké přehnané ambice. Prvotním smyslem byla totiž především zábava – tak by to snad i u automobilového nadšence mělo vždy být. Samotný start probíhal opravdu slavnostně, i když nám počasí příliš nepřálo. Nás naštěstí déšť na trati nelimitoval tolik jako „velké kluky“, i když… Úvodní sekce nesla v harmonogramu označení „easy“                 , z čehož lze očekávat seznamovací část pro všechny posádky. Právě na ní byla navíc umístěn i kalibrační úsek. I tak ale, jak se ukázalo nakonec i ve výsledcích, bylo úvodních 138 km a hlavně 88 „ostrých“ kilometrů zkoušek pravidelnosti docela náročných. A právě po zjištění všech chyb a nedostatků v historické sklárně Nový Bor se už příděl trestných bodů ponížil. I tak nás ale čekalo ještě 118 kilometrů zpět do Parc Fermé (uzavřeného parkoviště) nedaleko hotelu v Liberci, což bylo pro mnohé elektromobily opravdu náročné (jmenovitě třeba první BMW i3, VW e-Golf nebo Fiat 500e), a proto se opět u jejich startovních čísel na konci dne objevila řada trestných bodů – buď za neprojetí průjezdními kontrolami nebo zřejmě příliš pomalou jízdu odchylující se od rychlostního průměru na uzavřených tratích. Než se ale vrátíme do hotelu, musím vzpomenout ještě na jeden bod programu, na nějž jsme se všichni hodně těšili. Možná už tušíte, o čem chci mluvit, neboť se onen bod dostal i do vaší paměti, a to ať jste o něj měli či neměli zájem. Řeč je o divácké rychlostní zkoušce na Autodromu Sosnová, kde se konkrétně naše ekologická vozidla měla ukázat řekněme jako takový prolog k velkým závodním vozům. Pořadatel uznal za vhodné, aby náš předstih byl nějakých 40 minut, a to z logiky věci bylo málo, ačkoliv jsme měli předepsanou minimální průměrnou rychlost 59 km/h. Ta se mimochodem ukázala pro mnohé jako vcelku nereálná. My jsme se od stanoveného času odchýlili v prvním průjezdu o 0,5 vteřiny, ve druhém pak o necelé 2 – šlo mimochodem o jeden z nejlepších výsledků, za což můžeme (opět) skvělé opoře nacházející se v našem Lexusu RC 300h a především v jeho podvozku. To, čím se ale dostala účast ekomobilů na Autodromu v Sosnové do paměti široké veřejnosti, bylo ale něco jiného – bohužel se teď veřejností považují za důvod zpoždění velké rally a částečné zrušení exhibice legend či zpoždění přímého přenosu přes ČT Sport. To vše je samozřejmě velká škoda, viníkem byla ale spíše špatná organizace, odvážný harmonogram a laxní přístup pořadatelů na Autodromu. Škoda pro všechny…


Další zážitky: ve jménu zbytečně vynuceného zrušení etapy i napětí až do cíle

Do druhého dne jsme vstupovali na celkově třetím místě v rámci absolutního pořadí České Trofeje i na první příčce ve třídě 5 (hybridy a plug-in hybridy). To nám sice zaručovalo velmi slušný vstup, na druhou stranu ale přicházelo i napětí, neb žádné výčitky nebo snad náměty na zlepšení jsme s sebou z prvního dne nepřinášeli a k tomu všemu jsme ještě blízko sebe měli i řadu zkušených konkurentů – jmenujme třeba Michala Žďárského se Seatem Leon TGI nebo Radka Pecáka s Kiou e-Niro, oba tradiční a velmi úspěšné účastníky ECO Rally. Po čase jsem pochopil, proč byla nadcházející sekce označena jako „MONTE“, zkoušky pravidelnosti v délce po sobě jdoucích 29,97, 28,79 a 20,22 km představovaly značné riziko i nástrahy pro všechny – dočkali jsme se vlastně takřka všeho, dlouhých úseků bez záchytných bodů, lesních částí s úzkými silničkami a nulovou možnost „vyhnutí“ či nekvalitním asfaltem místy se mísícím až s blátem. Nebýt jednoho „zakufrování“, svá místa bychom stále drželi. Do Liberce, kde bylo v plánu přeskupení a polední nabíjení pro druhý den, jsme tak dojeli na čtvrtém místě a jako hlavní konkurent se nakonec ukázala posádka 28 s Kiou Niro PHEV a kolegy Milanem Mejzlíkem a Markem Šafarčíkem. Jak se brzy dozvíte, právě s nimi jsme bojovali až do konce, do poslední zkoušky pravidelnosti. Jak okouzlující. Pak ale přichází čas na nejkontroverznější a nejnepříjemnější okamžik celé soutěže. Zatímco někteří po obědě vyrazili směrem do rodného domu Ferdinanda Porscheho a někteří do ZOO Liberec, ti pilnější z nás šli odpočívat na pokoj tak, aby byli připraveni na druhou sekci tohoto dne, která byla složena shodou okolností výhradně z uzavřených tratí zkoušek pravidelnosti. Ta se však bohužel nikdy neodjela. Jakoby chtěli komisaři FIA využít chvilky, kdy nikdo není tak úplně na příjmu a vyvěsili s téměř nulovým předstihem na vývěsku informaci o zrušení celé sekce. A důvod? Formálně „problémy s dobíjecí infrastrukturou“. Mezi řečí – problémy dvou zahraničních posádek továrního týmu Audi, které si prostě a jednoduše přivezli slabou nabíječku. Více o tomto „incidentu“ se dočtete v samostatném článku: AUDI SI NA ECO RALLY BOHEMIA OPĚT VYDUPALO ZRUŠENÍ ETAPY. E-TRONY BY NEDOJELY.


Cíl dobrý, všechno dobré aneb pořádný úspěch MOTORVIZE!

Vy už určitě víte, že se posádka se startovním číslem 31 v barvách týmu LEXUS MOTORVIZE.cz do cíle „bez problémů“ dostala. Byl to červený LEXUS RC 300h, který vzbuzoval celé tři (respektive čtyři) dny rozruch a který nás dovezl až na cílovou rampu v Mladé Boleslavi. Ani poslední den ale nebyl vyloženě jednoduchý. Nechyběl ani drobný přešlap na jedné ze zkoušek pravidelnosti, toho se ale nevyvarovala ani naše konkurence. Já ani můj spolujezdec jsme ale před startem závěrečné zkoušky nechtěli koukat na průběžné výsledky, které už byly k dispozici. Ani v nejmenším jsme tak netušili, jak moc důležitá a zásadní finální RZ Staroměstská bude. Mnozí z vás určitě ví, jak atraktivní tahle rychlostka je, a to především v podání klasického rally. Nebyla navíc vůbec jednoduchá. Sjet s Lexusem v podstatě neznámo kam, na velmi úzkou šotolinou silničku, chtělo hodně srdíčka a přiznám se, že mi krátké probrždění stejně dovolilo. Těžký byl i úsek závěrečného stoupání, kam se jinak vcelku placatý a široký Lexus prostě nemohl vejít. S odřenýma ušima vešel. I skvělý výsledek právě na RZ Staroměstská a snad i atraktivní podívaná v našem provedení posádku číslo 31 dovezl do cíle s celkovým předstihem 12,7 vteřin před čtvrtou posádkou již zmíněných kolegů na Kie Niro PHEV. Těm navíc bylo přičteno ještě dodatečných 60 trestných bodů, které v součtu dotvořily náš náskok na celkových 187 bodů. Náročnost celé soutěže umocňuje i neuvěřitelný počet měřících bodů v průběhu zkoušek pravidelnosti, posádka LEXUS MOTORVIZE.cz dosáhla v rámci 190 kontrol na skvělou průměrnou odchylku přesně 3 vteřiny, což na trati představuje při rychlosti 45 km/h pouhých 37,5 metru. I díky tomu se už těšíme na další start i na další zážitky se značkou Lexus. Samostatný test námi zkoušeného RC 300h je vám k dispozici už nyní!


Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..