Vlajková loď DS 9 dorazila na český trh, láká na francouzský luxus i 360 koní
Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (Media DS Automobiles)Trh s luxusními sedany rozšiřuje francouzská automobilka DS o svoji vlajkovou loď, model DS 9. Na svých téměř pěti metrech nabídne prvky i provedení inspirované tradicemi francouzských návrhářů i moderní plug-in hybridní pohon s 4×4 ve verzi E-Tense 360, který dodává 360 koní a zrychluje na stovku pod šest sekund. Cena začíná na 1.3 milionu. Určitě jste tak už pochopili, že byl právě tento vůz před nedávnem uveden na český trh a my jsme u toho samozřejmě nesměli chybět. Co vše tedy přiváží, jak extravagantně v reálu opravdu vypadá a jaká bude česká nabídka této značky?
Nabídka zajímavá, přesto překvapí…
DS Automobiles je na českém trhu oproti svým konkurentům poměrně krátce, i tak ale už dokázala na trh uvést tři modely – první, velké SUV DS 7 Crossback doplnilo menší SUV DS 3 Crossback a po zmiňované DS 9, kterou uvádí nyní, se dočkáme letos ještě DS 4. Všechny modely jsou pak elektrizované, a to platí i o vlajkové lodi DS 9. U něj, na rozdíl od DS7, už naftu nenajdeme a k dispozici jsou pouze benzínové motorizace, volitelně doplněné o elektromotor. Na výběr je z dvou výkonových variant, 225 koní (buď čistě benzínových nebo kombinovaných s PHEV pohonem) a vrcholných 360 koní, k dostání pouze s plug-in hybridním pohonem 4×4. Hybridní verze používá systém rekuperace energie, který dobíjí baterii při zpomalení nebo ve fázi brzdění. Funkce E-Save navíc zajišťuje rezervu energie v baterii, která umožňuje absolvovat část cesty v režimu nulových emisí (výběr z několika úrovní) – například, když řidič ví, že ho čeká vjezd do centra města. Baterii lze nabít také za 1 hod a 45 min pomocí palubní nabíječky o výkonu 7,4 kW zapojené přes kabel dodaný na přání do domácí nebo veřejné dobíjecí stanice.
Verze (výbavy) a provedení interiéru
U ceníku se DS 9 drží jasného rozdělení modelů – Performance Line pro sportovní vzhled a Rivoli pro elegantní a designový interiér. Obě verze ale zaujmou, a to nejen vysokou obšívanou palubní deskou, ale i dalšími detaily, na které jsme u vozů DS zvyklí. Elegance ušlechtilých materiálů použitých na velkých plochách, palubní deska celá čalouněná kůží Nappa a zpracování sedadel s motivem hodinkového pásku Bracelet jen podtrhují péči, která byla věnovaná každému detailu, což je charakteristický rys francouzského know-how. Tlačítka ve formě krystalů, čalounění Alcantara na celém stropě a na slunečních clonách, stropní madla a airbag ve středu volantu ručně potažené kůží lákají k doteku a vyvolávají příjemné pocity.
Interiér verze DS 9 Performance Line je vyveden v černé Alcantaře jako symbolu jasně deklarované dynamiky a elegance. Na karoserii se objevuje chromovaný znak DS Performance Line na předních dveřích, DS Wings a chromovaná lišta zavazadlového prostoru. Střed litých 19″ černých kol Monaco je v karmínovém odstínu.
Verze DS 9 Rivoli, která je inspirovaná pařížskou čtvrtí Tuileries, kombinuje honosné materiály a nádherné ozdobné prvky ve tvaru diamantu. V nabídce jsou tři různé styly interiéru: černá tlačená kůže Basalte nebo verze Opera s možností výběru ze dvou odstínů kůže Nappa se sedadly s motivem hodinkového pásku Bracelet v červeném provedení Rubis nebo černém Noir.
S Lucií Borhyovou Za Volantem technologií DS E-TENSE (DS 3 a DS 7 Crossback)
Prostornost a hlavně luxus na palubě
DS 9 poskytuje díky širokému rozvoru 290 cm spoustu prostoru na zadních sedadlech. Sedadla jsou vyhřívaná, odvětrávaná a jsou vybavena masážní funkcí. Doplňují je nastavitelné opěrky hlavy Lounge, což je v této kategorii naprostá novinka. K celkovému pohodlí přispívá středová loketní opěrka, a i ona nabízí možnosti převzaté z vyšších segmentů: zpracování v kůži, úložné prostory vybavené zásuvkami USB, ovládání masážních sedadel a barevné vnitřní osvětlení.
Značka již od svého vzniku věnuje velkou pozornost vylepšování akustického komfortu, který se ve voze DS 9 posunul na novou úroveň díky speciální úpravě zacílené na potlačení vnějšího hluku. Vrstvené akustické sklo je doplněno svařovanou a lepenou karoserií, která potlačuje vibrace. Potěšení umocňuje hi-fi sound systém Focal Electra o výkonu 515 W, který byl speciálně vyvinut pro DS 9. Mezi čtrnáct reproduktorů rozmístěných v kabině pro zvukový zážitek na úrovni koncertního sálu byly přidány nové mřížky výškových reproduktorů z nerezové oceli.
Závěrem: co za to a jaké jsou vyhlídky na další měsíce?
DS 9 vypadá při nejmenším hodně zajímavě a zajímavostí je i jeho zařazení mezi třídy. Segmentem se totiž řadí po bok vozů, jako je BMW řady 3, Audi A4 nebo také Škoda Superb. Vnitřní velikostí je ale stejně jako posledně jmenovaný o třídu výše, podobně tomu pak bude i co se luxusu a obecně nabídky týče. Cenově pak sice začíná výše, v základu ale netroškaří, a tak srovnání s dostupnými konkurenty (obdařenými obdobnou výbavou, je-li vůbec dostupná) bude hodně zajímavé – troufám si dokonce říci, že by DS nakonec mohlo nabídnout “více za méně”. To ale ukáže až čas a první jízdní dojmy, na které se mimochodem hodně těšíme. Vlajková loď značky, model DS 9 byl uveden na český trh 22.července 2021 a jeho cena začíná na 1 325 000 Kč za verzi Performance Line s motorem PureTech 225 EAT8. Cena vrcholné plug-in hybridní verze E-TENSE ve výbavě Rivoli s pohonem 4×4 a výkonem 360 koní je 1 875 000 Kč. Všechny modely DS, včetně DS 9, mají v ceně 5letou tovární záruku, všechny předepsané pravidelné servisní prohlídky a také výměnu případných opotřebených dílů (jako např. brzdové destičky).
Jiří Chomát