S Peugeot e-208 na ECO Energy Rally Bohemia: jaká míra rizika je ještě únosná – 2 proražené gumy
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýNebudu vám lhát, do ECO Energy Rally Bohemia 2021 jsme vstupovali s velkými ambicemi, a to ačkoliv na první české soutěži podobného typu, tradiční Czech New Energies Rally Český Krumlov, posádka MOTORVIZE dosáhla nejdříve na 5. místo, odkud v hodnocení FIA spadla díky spotřebě až na 11. příčku. „Bohemku“ prostě máme rádi, vzpomínky jsou jen dobré a i ono známé prostředí dělá svoje. Sršela z nás pak také touha po obhajobě titulu, právě loni jsme totiž kromě spotřeby opanovali úplně všechny žebříčky. Zpět ale na tratě letošního ročníku, který si dovoluji označit za nejnáročnější ze všech. Jak z našich prvních ohlasů, tak asi i třeba z nadpisu už víte, že cíl naplněn nebyl a ani o ten jeden jediný pohár, který jsme jako tým třech posádek značky Peugeot přivezli, jsme se příliš nezasloužili. Důvod má jediného jmenovatele – dvě proražené pneumatiky na jednom z měřených úseků. Nebudu ale předbíhat, a tak jen napovím, že samotné jízdy pravidelnosti ekologicky šetrných vozů se za poslední roky hodně posunuly, a to směrem ke stále se zvyšující profesionalitě účinkujících. Ti nejlepší tak bojují o desetinky vteřiny a dosahují přesnosti v řádu desítek či jednotek centimetrů na měřeném kilometru. I proto se nabízí otázka, jaká míra rizika je ještě únosná. Právě na ni se během dneška pokusím odpovědět. Nebojte ale, nebudete ochuzeni ani o klasickou reportáž. Takže se pohodlně usaďte a pojďte se společně se mnou podívat na začátek letošního ročníku, který snad i přes očekávání těžkého závodu chutnal opravdu náročně.
Hned po startu začaly padat trakaře, i tak zkoušku ohněm většina zvládla
O tradičním začátku všech eko rally, tedy administrativní a technické přejímce, vám toho asi moc říkat nemusím. Po jejich úspěšném absolvování posádky vyrazili směrem ke kalibračním úseku (opět nic neobvyklého). Ten jsme si konkrétně my dali hned čtyřikrát – prostě vyzbrojeni technikou a s vidinou boje o titul nechcete nechat nic náhodě. S přípravou jsme ale byli zřejmě jedni z nejpilnějších, a tak start do RS 1 (regularity stage – zkouška pravidelnosti, pozn. red.) přišel až v pozdně odpoledních hodinách, kdy na cestě z Mladé Boleslavi do Liberce, centra ECO Rally, doslova padaly trakaře. V lese, kde startovala první zkouška, nebylo skoro nic vidět, stěrače nestíhaly, okna se mlžila a světla nepomáhala. Obecně skvělé podmínky pro elektromobil, dalo by se říci. To jsem vám ani neřekl, že na nás čekalo více než 30 závodních kilometrů, na nichž jsme se museli soustředit na průměrnou rychlost a nesměli se ztratit. To je v rychlosti princip jízd pravidelnosti – 1.) výborně se orientovat a neztratit se, 2.) co nejpřesněji dodržovat zadanou průměrnou rychlost na měřených úsecích (zkouškách pravidelnosti). Za odchýlení od stanovené průměrné rychlosti dostávají pak posádky trestné body a ta, která jich má nejméně, vítězí. Pokud se vrátíme zpět na první „RSku“, zjistíme, že i přes nepřízeň počasí, kterou jsme měli pozdějším startem umocněnou asi nejvíce ze všech, Peugeot MOTORVIZE.cz týmu patřila třetí příčka. Na cestě do Liberce pak byla připravena jen zkouška zrychlení na uzavřeném letišti. 1 km na čas neměl být úplně disciplínou malého elektrického Peugeotu se 100 kW výkonu. Ani na vodě jsme se ale nenechali zahanbit a porazili třeba i výrazně výkonnější Enyaqy. Do Liberce pak dojíždíme jen s několika procenty baterie, i to je ale úspěch, protože jsme ani z Prahy nevyráželi s plnou baterií, v Boleslavi nedobíjeli, stihli 4x kalibrační úsek a ještě se vraceli pro druhé „podpůrné“ vozidlo. Sluší se podotknout, že je potřeba považovat za úspěch i samotné úspěšné dojetí do časové kontroly, neb ne všem posádkám se toho podařilo dosáhnout. Jednomu z vozů stojícím vysoko ve startovním (mezi prvními pěti) bylo bohužel dopřáno nechtěnému výletu mimo silnici. Ačkoliv více informací nemáme (a nemůžeme poskytnout), není tajností, že pro tuto posádku závod v danou chvíli skončil, neboť se jejich závodní vůz nepodařilo vytáhnout a ani psychika po takovém incidentu by zřejmě nedovolila pokračování. To vše jen ukazuje, jak náročný může boj o přední příčky v takovém závodě být.
Za Volantem: ECO Energy Rally Bohemia s Peugeot e-208 (videoreportáž)
Pátek byl zážitkem, a to včetně večerní (spíše noční) etapy
Tak, jak jsem na začátku propálil, že šlo v letošním roce o nejnáročnější klání, se konečně můžeme přesunout k reálnému základu tohoto tvrzení. O zkouškách dlouhých více než 40 km se asi ani zmiňovat nemusím. Už druhý den soutěže je totiž cítit, jak náročné je pro posádky několikahodinové soustředění v rámci každé z etap (resp. jejich částí – dopolední či odpolední). To nejzajímavější a zároveň nejnovější pro letošek připravili organizátoři na páteční večer. Pokud se nepletu, noční etapa je absolutní novinkou napříč všemi obdobnými soutěžemi a musím říci, že i vítanou. To vše je navíc zpříjemněno exhibicí na Autodromu Sosnová, kde se po naléhání na pořadatele jelo tzv. na plný plyn – tedy na čas. Stejně jako v případě sprintu na letišti tak i v Sosnové byly přičítány trestné body za každou desetinu vteřiny odstupu od nejrychlejšího závodníka. Není překvapením, že se nejrychlejším stal i nejvýkonnější vůz ve startovním poli – Tesla X. Opět jsme ale bodovali i my, třetí místo s Peugeot e-208 považuji za úspěch. No a pak už se jelo za tmy. Věřím, že jsou mezi námi ti, co se bojí jezdit v noci nebo jim to při nejmenším není příjemné. Útěchou jsou v tomto směru moderní full-LED světlomety s až překvapivou svítivostí, přisvěcováním do zatáček či automatickými dálkovkami (či cloněním podle provozu, tzv. matrix funkce). Ani Peugeot v tomto ohledu nezahálel. Na druhou stranu si ale určitě většina z vás neuvědomila, že ona tichost elektromobilu může v určitých situacích být i nepřítelem. Samozřejmě mířím k tématu zvěře, která jen ještě není na elektromobilitu úplně zvyklá. Historky z natáčení hovoří o jednom sraženém jezevci a jedné „ťuknuté“ tlapce srnky. Nám se naštěstí podobné incidenty zatím vyhýbaly, i přestože jsme se tváří v tvář s minimálně jednou srnkou také potkali. Náročnost pramenící jednak ze tmy, druhak z už pokročilého času a s ním spojené únavy posádek, byla o to vyšší, že pořadatelé rozhodně nešetřili zadanými průměrnými rychlostmi. Kolikrát jsme se s nohou na plynu museli opravdu hodně snažit, abychom neztráceli drahocené desetinky. Díky tomu všemu jsme stále poměrně s přehledem drželi třetí příčku v průběžném pořadí a dotahovali se na druhou i první posádku.
Za Volantem Czech New Energies Rallye Český Krumlov s Peugeotem e-2008 (videoreportáž)
Nejdříve druhý nejlepší čas, a pak to přišlo…
I sobotní dopoledne začalo „klidně“. Jeli jsme v klidu, drželi se zaběhlého rytmu a s dávkou lehké nervozity bojovali o příčky nejvyšší. První měřený sobotní úsek pro nás znamenal stažení ztráty na vpředu jedoucí vozy, a to díky druhému nejlepšímu výsledku v rámci RS 12. 13. zkouška z celkových 22 pak měla měřit krásných 28,5 km. V zápalu boje jako by se nikdo ani neptal, jestli chcete riskovat. Naneštěstí se právě na to ptali organizátoři v rámci rozhovoru do programu celé rally. Právě já jsem tehdy odpovídal, že se se spolujezdcem Petrem Jakuševem neradi vzdáváme a ačkoliv záleží na konkrétní situaci, obecně třeba takový traktor znemožňující plynulou jízdu zadanou průměrnou rychlostí v měřeném úseku se většinou snažíme za každou cenu předjet. Přesně taková byla situace i na RS 13 nedaleko Zlaté Olešnice. Na úzké silničce lemované z obou stran loukami se před námi hned za vesnicí objevil pomalu jedoucí traktor. Zadaná průměrná rychlost se pohybovala okolo 40 km/h a najednou jsme jeli 15 km/h. Představte si, kolik by z toho bylo trestných bodů, kdybychom takovou rychlostí jeli třeba kilometr a stihli projet např. 2 měřícími body. Ta ztráta by v takovém případě činila 150 vteřin, tedy 1500 trestných bodů. Když si představíte, že celkový součet všech trestných bodů za 12 předchozích zkoušek činil u nejlepšího závodníka 928, je vám určitě jasné, že jsme něco takového riskovat nechtěli. Na rozhodnutí jsem měl já osobně tak vteřinu, během níž jsem stačil sice zaváhat, ale přesně, jak jsem v rozhovoru před závodem říkal, můj spolujezdec mě podpořil a váhání šlo stranou. Po zhruba dvou vteřinách se vydávám půlkou auta vstříc louce, později částečně i zbylými dvěma koly, abych se vedle traktoru vešel. A hned potom přichází rána, kterou však nepovažuji vzhledem ke zkušenostem z daných soutěží za nic vyloženě výjimečného. Po předjetí traktoru a nájezd na asfaltovou část je mi ale hned jasno, že je něco v nepořádku. Na odbočce, která následovala zhruba po 200 metrech, pozoruji, že se autu nechce příliš zatáčet, a tak už není naděje, že by šlo jen o pomalý defekt. Pneumatika je proražená. Zastavuji proto hned na prvním volném plácku a jdu se kouknout po rezervě, i lepící sadu jsem byl odhodlán zkoušet. Poté, co Petr zjistil proražení i zadní pneumatiky, šly naděje stranou. Když to hodně zrychlím, za záchranou akci můžeme být vděční činovníkovi pro styk s jezdci a koncesionáři Peugeot v Liberci, Federal Cars. I díky jejich pomoci byla naše e-208 po zhruba dvou a půl hodinách opět „na kolech“ a mohla vyjet dál. Ztrátu už ale nešlo nijak stáhnout, však z ranních 1.016 trestných bodů bylo rázem bodů 121.415. Nabízí se tak jasná odpověď na otázku, kterou jsem během článku už několikrát položil. Určitě si říkáte, že takový risk za to rozhodně nestál. A asi máte z větší části pravdu. Jenže když se zamyslíte nad tím, kolikrát jsme už takhle v minulosti zariskovali, kolikrát takhle zariskovali naši soupeři a kolikrát se podobný risk vyplatil, už v takové jistotě nebudete. Přiznávám, určité opatrnosti do mých dalších kilometrů rozhodně přibylo a jsem si jist, že bych se v případě opakování stejné situace rozhodl jinak. Jenže nikdy neříkej nikdy, touha po vítězství je silná a rozhodně nechcete ze soutěže odjíždět s bramborovou medailí, protože jste strávili minutu za traktorem a ostatní nikoliv. Jo, holt takový je sport a pokud jste si mysleli, že eco rally je jen šnečí jízda elektromobilů, bez emocí a zábavy, věřím, že jsem vás nyní přesvědčil o opaku.
Závěrem: uzavřené tratě jsme si užili a na všech zvítězili, útěchou budiž 2. místo v poháru výrobců
I díky tomu, že jsme se nevzdali a dokázali se dostat i z tak svízelné situace, jaká by zřejmě pro řadu soutěžících znamenala okamžitý konec, byly i pro nás připraveny tři uzavřené tratě rychlostních zkoušek, na nichž závodili jen pár hodin před námi závodní speciály klasického rally. Snad si nebudete myslet, že se chlubím, zřejmě ale i klid na palubě způsobený v tu chvíli už nulovými ambicemi pomohl k neuvěřitelně skvělým výsledkům. Právě uzavřené RS 15, 16 a 17 se nám podařilo zvítězit. Pokud by se tak vyhodnocovalo pořadí za samotné části, v té sobotně-odpolední bychom s velkým odstupem byli na první příčce. Štěstí pak celkově v rámci rally relativně přálo oběma našim sesterským posádkám. Peugeot měl jedno z nejsilnějších zastoupení ve startovním poli letošní ECO Energy Rally Bohemia, a tak především díky 6. místu AF Peugeot týmu a 11. pozici Peugeot Autohled.cz týmu jsme se mohli postavit na rampu a převzít společně s nimi pohár za druhé místo mezi výrobci elektromobilů. Na všem zlým je tak i něco dobrého a tady toho rozhodně nebylo málo. Z okolí Liberce a Mladé Boleslavi si tak odvážíme cenné zkušenosti, skvělé zážitky a kupodivu i jeden ten kov. A když už jsme u těch zážitků, jim vděčíme kromě pořadatelů také ostatním týmům, které si s trochou nadsázky dovoluji považovat za „ECO rally rodinu“, a tak třeba letos vítěznému týmu, Mitsubishi Motors ČR ve složení A. a D. Průša ještě jednou na dálku gratulujeme. Boj i díky tomu, jak skvělá atmosféra na „Bohemce“ bývá, nevzdáváme a už teď je jasné, že se nejpozději na jaře příštího roku zase na tratě ECO rally podíváme…
Jan Novotný