Peugeot Rally cup 2019 je po Barumce u konce: jaká byla sezóna pro talenty?

Peugeot Rally cup 2019 je po Barumce u konce: jaká byla sezóna pro talenty?

Autor: Jan Novotný · Zdroj foto: redakce

My všichni, fanoušci motoristického sportu, máme za sebou samotný vrchol české rallyové sezóny, Barum Czech Rally 2019. Na tu se bez pochyby každoročně hodně těšíme i my – za posledních 7 let jsem tuším nevynechal ani jedno z tuzemských „nej“, kterým věhlasná Barumka rozhodně je. Ne vždy je tomu tak ale i u závodníků – jde sice o krásnou soutěž, avšak za to velice náročnou. Své o tom ví i zahraniční jezdci, pro které toto pravidlo platilo v letošním roce hned dvakrát, o jejich nehodách ale zatím mluvit opravdu nechci. Ročník 2019 byl ale pro českého fanouška ještě o něco trpčí, než býval v letech předešlých, kdy tomu tak bylo především proto, že po dvou respektive třech dnech jsme za sebou velice rychle měli to nejlepší a mohli jsme se těšit akorát na další sezónu. Letos toto platí ale bohužel doslova – vzhledem ke zrušení Rally Příbram už nás další závod MČR v Rally nečeká, nedávno bylo navíc oznámeno zrušení i rallysprintu Jeseníky – všehovšudy tak do konce roku chybí už jen rallysprint Vsetín, (show)rally Pražský rallysprint a pokud se trochu poštěstí, tak i Mikulášská rally Slušovice. Ach jo. Navzdory tomu všemu jsme si ale letošní Barumku náramně užili a společně s námi na tom povětšinou podobně pozitivně byli i závodníci továrního šampionátu Peugeot Rally Cup. Ten je, jak už bývá zvykem, i v okolních státech (Francii, Španělsku + Portugalsku a Maďarsku) určen především mladým, začínajícím talentům. Na Barumce se jej účastnilo hned rekordních 10 posádek, jejichž vysoký počet nemá nikde ve světě (snad kromě pro automobilku domovské Francie) obdoby. Ona taky motivace pro závodníky v podobě shodné techniky, hodně konkurenčního prostředí a samozřejmě vysokých odměn za přední příčky (tzv. prize money) je opravdu velká. A právě Barum Czech rally byla s ročníkem 2019 z celkových šesti poslední zastávkou šampionátu. Nebudu zastírat, že jsme si mile rádi na několika RZách počkali na první závodníky Cupu, protože jejich výkony na úžasně fungující dvoukolce Peugeot 208 R2 byly kolikrát daleko divácky atraktivnější než některých vpředu jedoucích jezdců. A jak se jim tedy dařilo? Co zbytek sezóny a kdo nakonec vyhrál? Pojďme se teď společně podívat na celou sezónu pěkně popořadě…

 

První závod, Valašská rally – prvenství pro Dohnala a kotrmelce Kamence

Minimální časové rozestupy a časté střídání pozic, tak by se dalo definovat první letošní klání Peugeot Rally Cupu. Jan Kornhefr začal skvěle a bylo vidět, že si na „dvěstěosmičku“ rychle zvyká. René Dohnal a Matěj Kamenec nasadili vysoké tempo, za první trojicí se pak držel Gargulák, Pohlídal a Vaňhara. Po druhé RZ už byl v čele Matěj Kamenec. René Dohnal bojoval s Honzou Kornhefrem o druhou příčku, ale jen do chvíle, kdy Kornhefr chyboval a dostal penalizaci za kontakt s retardérem. V závěru první etapy se tak před něho dostal ještě Petr Gargulák, kterého však před první nedělní zkouškou zradila technika.

Do závěrečné etapy vyrazil nejlépe skvěle jedoucí Matěj Kamenec, za kterým se držel René Dohnal. Kornhefra odsunul defekt a propadl se na pátou příčku. Na třetí místo se nenápadně posunul další z nováčků – Jirka Pohlídal. O známém rčení, že rallye neodpouští, se v předposledním testu přesvědčil Matěj Kamenec.  Drobná chyba skončila zakopnutím o břeh a pořádným kotrmelcem. Matěj tak mohl sledovat, jak si pro první letošní body za vítězství v Peugeot Cupu i ve dvoukolkách jedou René Dohnal s Romanem Švecem. Druzí v cíli byli Jiří Pohlídal s Davidem Uhříčkem, třetí dokončili Michal Vaňhara s Jakubem Navrátilem.

 

Nejstarší tuzemská rally, na Rally Šumava potrápilo jezdce počasí: potvrzení pozice Dohnala a bojovný Kornfehr

Ještě před soudobými automobily vyrazily na populární Čínovský okruh posádky Historic Vltava Rallye. Během pár hodin klesly teploty z letních 26 stupňů na ryze šumavských 8 stupňů a k tomu se přidal déšť. Úvodní speciálku vyhrál překvapivě Petr Gargulák před domácím Honzou Kornhefrem. Ten ale hned v druhém testu urazil kolo a ztratil přes 4 minuty. Do čela se dostal René Dohnal a začal všem ukazovat, že to s obhajobou loňského prvenství myslí vážně. Skvělé časy zajížděl Kornhefr, ale časová ztráta z druhého testu byla propastná. Průběžnou druhou příčku držel Petr Gargulák, ale to jen do chvíle, kdy jeho pěknou jízdu zastavila technická porucha. Po první etapě vedl René Dohnal, na druhé místo se nenápadně posunul Milan Obadal a Jiří Pohlídal přenocoval jako třetí. Ten navíc nebojoval jen s konkurencí, ale hlavně se silnou bolestí zubů.

V závěrečné etapě vyhrál všechny erzety René Dohnal a připsal si druhé vítězství v sezóně. Honza Kornhefr podal heroický výkon a i když startoval v náročné soutěži poprvé, všechny nedělní testy dojel jako druhý a z posledního místa se dostal na skvělou druhou pozici. S prášky proti bolesti a s velkým sebezapřením dokončil Šumavu na třetím místě Jiří Pohlídal.

 

Dohnal upevnil pozici i na Rallye Český Krumlov: ostatní posádky trápily (ne)jen zdravotní problémy

Jihočeská soutěž je proslulá prudkými a nečekanými přeháňkami, ale počasí se své hlavní role pro letošek vzdalo. Problémy účastníků PEUGEOT RALLY CUPu začaly už před startem. Petra Garguláka postihly zdravotní problémy během seznamovacích jízd a do závodu vůbec nenastoupil. Podobně dopadl po druhé rychlostní zkoušce spolujezdec Milana Obadala, posádka byla tedy nucena odstoupit.

Mezitím začal souboj mezi Dohnalem, Kamencem a Kornhefrem. V tomto pořadí se nesla celá první etapa, během které si René Dohnal vybudoval solidní náskok. Uvedené pořadí ale platilo jen do devátého testu, kdy musel z technických důvodů odstoupit Matěj Kamenec.

Na třetí místo se tak posunul Jiří Pohlídal a zdálo se, že je o konečném pořadí rozhodnuto. O zrádnosti krumlovské soutěže a především proslulých Malont se však přesvědčil Honza Kornhefr, který havaroval a musel být spolu se svým spolujezdcem převezen do nemocnice k vyšetření. Naštěstí jsou oba v pořádku. Nejvíce to odnesl jejich Peugeot. Pro jednoznačné pohárové vítězství si v náročné soutěži zaslouženě dojel René Dohnal a to už potřetí v řadě. Ve dvoukolkách skončil těsně druhý, svoji třídu vyhrál. Druhé místo nakonec obsadil Jirka Pohlídal, který se navíc den po ukončení soutěže stal novopečeným tatínkem.

 

Na Rally Hustopeče sužovalo neskutečné vedro: nejlépe nesnesitelným podmínkám čelil loňský mistr dvoukolek a vítěz šampionátu, Jan Talaš

Nesnesitelné horko, zvířený prach, ale také spousta diváků a dramatické souboje vytvářely neopakovatelnou atmosféru 15. ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče. Na jihomoravskou soutěž dorazilo také sedm posádek Peugeot Rally Cupu. K tradičním účastníkům se připojil mimo jiné příležitostně startující Michal Vaňhara a po dvou odjetých evropských podnicích také loňský vítěz Peugeot Rally Cupu a mistr dvoukolek Jan Talaš.

Celkem čtyřiadvacet vozů ve skupině šest odstartovalo v pátek podvečer do první etapy a v hodnocení Peugeot Rally Cupu se na čele ustálilo trio Talaš, Dohnal a Kamenec. Druhá etapa nezačala dobře pro Jirku Pohlídala, kterému vypadl výfuk, a horké plyny způsobily požár jeho auta, ten ale posádka rychle uhasila. Obrovskou smůlu má letos jinak velmi rychlý Matěj Kamenec, jehož ze hry vyřadila banální závada v podobě prasklé nádobky na brzdovou kapalinu.

Po úmorných dvou dnech, kdy teplota v kokpitech vozů dosahovala až k šedesáti stupňům, dokončil náročnou soutěž na třetím místě Michal Vaňhara s Martinou Pickovou. Druhou posádkou v cíli byli průběžní lídři seriálu, René Dohnal s Romanem Švecem. Nejrychlejšími časy ve všech rychlostních zkouškách si pro zasloužené vítězství dojel Honza Talaš s Víťou Baďurou. Mladá posádka zvítězila také ve „dvoukolkách“ a lepší vstup do rozjeté sezóny si ani nemohla přát.

 

Tradiční Rally Bohemia v novém přinesla velké drama: nejvíce se dařilo Brožovi

Nové erzety a prudké dešťové přeháňky předposledního podniku sezóny pro seriál PEUGEOT RALLY CUP 2019, Rally Bohemia, daly soutěži opravdu pořádnou dávku adrenalinu. Na startu se tentokrát objevily dvě nové tváře. Petr Krajča zaskakoval za Matěje Kamence a do rozjeté sezóny nastoupil také Dominik Brož s Petrem Těšínským.

Průběžně vedoucí posádku ve složení René Dohnal a Roman Švec vyřadila ze hry na jedenáctém testu porucha alternátoru. Petr Krajča havaroval na desáté rychlostní zkoušce a na stejné erzetě odstoupil pro poruchu brzd také Honza Talaš. Po první etapě figuroval na prvním místě Dominik Brož s Petrem Těšínským, na druhou pozici se posunuli Jan Kornhefr a Michal Triner a nejrychlejší trojici doplnili Jirka Pohlídal s Janem Kubalou. Závěrečná etapa už žádné změny v pořadí nepřinesla, za vítězným Dominikem Brožem skončil Jan Kornhefr.

Třetí místo obsadil Jiří Pohlídal se svým navigátorem Janem Kubalou. Díky pravidelnému sbírání bodů se v průběžném pořadí velmi přiblížil Renému Dohnalovi a v hodnocení Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let bezkonkurenčně vede.

 

Na Barumce je i Peugeot Rally Cup slavnostně v cíli: kdo vyhrál a jak se rekordnímu počtu 10 posádek dařilo na jedné z nejtěžších soutěží světa?

Do závodu bylo přihlášeno deset vozů poháru, nakonec odstartovalo devět posádek, včetně dvou slovenských a jedné polské. René Dohnal s Romanem Švecem odjížděli do Zlína na pozici lídrů, ale vítězství ještě neměli jisté. Díky 1,5 násobku bodů mohl teoreticky vyhrát ještě Jiří Pohlídal, který už v předstihu zvítězil v Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let. Třetí průběžná pozice patřila Janu Kornhefrovi, ten ale na Barumce nestartoval.

Úvod závodu vyšel nejlépe Janu Talašovi, který vyhrál superspeciálku a dalších pět erzet, než jeho skvělou jízdu zastavily problémy s elektronikou vozu. Po několikrát opakovaném (ne)úspěšném restartu celého systému nakonec tato posádka odstoupila, a to na samotném konci první etapy. Do vedení se tak posunul René Dohnal, a to s výrazným náskokem na ostatní posádky. To už byla ze hry polská posádka Wojciech Sójka – Mateusz Martynek, kterou zradil na třetí zkoušce motor. Na druhou příčku se dostal Rastislav Chvála se Zuzanou Lieskovcovou. Jirka Pohlídal s Honzou Kubalou byli průběžně třetí a v tomto pořadí posádky Peugeotů 208 R2 přenocovaly.

Jan Talaš nastoupil do druhého dne, ale jen krátce, protože se znovu objevily potíže s elektronikou. Michal Vaňhara odstoupil na jedenáctém testu kvůli problémům s posilovačem řízení. Je to ale velký bojovník, protože po celou dobu jel s poměrně čerstvou zlomeninou pravé ruky. Milan Obadal přišel o posilovač a zbytek soutěže se pořádně nadřel. Nicméně závod dokončil a připsal si body za čtvrté místo v cupu. Adam Lahola jel v poháru poprvé, navigoval ho Víťa Baďura, kterého jsme letos viděli také vedle Jana Talaše. Tato posádka však cílem neprojela, zastavila ji havárie na dvanácté zkoušce. V závěrečné sekci se už pořadí neměnilo a René Dohnal si dojel pro zasloužené vítězství. Stává se tak nejen vítězem cupu, ale také mistrem ve dvoukolkách a třídě 6. Jako druhý z cupových jezdců dojel na Barum Rally Slovák Rastislav Chvála. Ten se však zúčastnil Peugeot Rally Cupu jako host bez nároku na zisk bodů a finanční prémie, vzhledem k tomu, že jeho Peugeot 208 R2 nebyl obut do pneumatik Pirelli, což je podmínkou bodování v Peugeot Rally Cupu. 18 bodů za druhé místo tak připadlo Jiřímu Pohlídalovi, 15 bodů za třetí místo Tomáši Vrábelovi a 12 bodů za čtvrté místo Milanu Obadalovi.

 

A co závěrem? Oplývat nadšením a těšit se na další závody…

Peugeot Rally Cup se postupem času stal stálicí nejen v domovské Francii, ale konečně i u nás. Já sám z pozice fanouška rally jsem za to jedině rád – nejde jen o vychovávání mladých talentů, kterým se taková podpora jednoznačně hodí, nýbrž také o podívanou, kterou 10 závodníků ve skvěle fungujících předokolkách za jisté připravit umí. Ostatně je toho letošní Barumka jasným důkazem. A věřím, že nejsem sám, komu se nejen jejich výkony líbily. Nebudu zastírat, že bych se i já sám jednou (třeba alespoň ve snu) v jedné takové 208 R2 rád svezl, ale to už je jiná. Osobně jsem byl snad na každém závodu českého rally v roce 2019 a musím uznat, že každý měl co nabídnout, a to i díky takovým snahám o podívanou, jako je Peugeot Rally Cup. Dovolil bych si považovat za skoro samozřejmost, že nás v podobném duchu budou čekat závody i v roce příštím, ale zatím nepředbíhejme. Teď je řada především na oslavy vítězných posádek. Něco mi říká, že byl vlastně s ročníkem 2019 splněn jeden velmi důležitý cíl – vychovat talent, a tím René Dohnal, absolutní vítěz (s velkým předstihem) opravdu je. Hodně se těším, až budu moci sledovat jeho profilováním a na dálku mu držím palce, stejně jako je držím i Peugeotu s jeho značkovým šampionátem. V době stále většího důrazu na snižování emisí je totiž jakákoliv snaha o udržení v motorsportu těžší a těžší. Klobouk tak dolů za aktivity této automobilky. Tak zase někdy příště…

 

Oficiální výsledky Peugeot Rally Cup 2019 (na Barum Czech Rally a celkově):

Barum Rally (6/6)

Celkové výsledky     

JEZDEC Umístění Body

Body

Umístění

René Dohnal 1. 22,5

79,5

1.

Rastislav Chvála (SK) Pozice a ani body nepřiděleny (jiné pneu)
Jiri Pohlídal 2. 18

62

2.

Tomáš Vrábel (SK) 3. 15

15

6.-7.-8.

Milan Obadal 4. 12

42

3.

Michal Vaňhara Posilovač řízení

20

5.

Jan Talaš

Elektronika

15

6.-7.-8.

Adam Lahola Havárie
Sójka Wojciech (PL) Motor        –
Jan Kornhefr 32

4.

Dominik Brož

15

6.-7.-8.

Matej Kamenec
Petr Gargulák
Petr Krajča  –

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..