Peugeot 5008 BlueHDi 180 po modernizaci: povedený „Kodiaq“ z Francie

Peugeot 5008 BlueHDi 180 po modernizaci: povedený „Kodiaq“ z Francie

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Začátek roku je pro mě z redakčního hlediska trochu rozporuplný. Což o to, testů je naštěstí dost, ale zatím se setkávám s rozumnými, ekologickými, nebo rodinnými vozy a co si budeme povídat, člověk se většinou těší spíš na ty dvoudveřová nebo alespoň jinak „divoká“ auta. Tento týden mi přistály na stole klíčky od Peugeotu 5008, což je v mých očích klasické rodinné SUV a přirozený konkurent v Čechách velmi oblíbené Škody Kodiaq, a to jak rozměry, tak v našem případě i motorem. Peugeot mám totiž k dispozici v nejsilnější naftové motorizaci a například menší 3008 si v této specifikaci už objednat ani nemůžete, takže jsem poměrně zvědavý, jak se mi tahle labutí píseň bude líbit. Nemusím snad ani připomínat, že právě dva větší bratři z modelové řady SUV této rostoucí francouzské značky prošli modernizací, o níž jsme mimochodem nedávno informovali. I proto, že se mi uhlazenější a opticky modernější nádech 3008 i 5008 poměrně líbí, jsem se na další test docela těšil. Co vše tedy umí největší SUV od Peugeotu nabídnout a jaká je „poslední velká francouzská nafta“?

 

Exteriér: modernizace moderny a svěží vítr, který (ne)byl třeba

Osobně nerad hodnotím to, jak auto vypadá. Obecně vzato platí tvrzení, že tisíc lidí má tisíc chutí a ty moje jsou většinou poměrně odlišné od mainstreamového proudu. „Nové“ Peugeoty se mi ale líbí a to především od příchodu verzí s „tesáky“ (tzn. od poslední generace modelu 508). Současná produkce francouzské automobilky mi přijde opravdu moderní, jasně identifikovatelná, agresivní, hezká a 5008 není v tomto směru výjimkou. Modernizace modelu udržela všechny výrazné prvky, které v současné době dělají Peugeot Peugeotem a díky nimž si ho s jiným vozem na silnici nesplete snad nikdo. Výrazná přední část s nezaměnitelnou maskou a především ony „tesáky“, které přibyly právě v rámci modernizace, to je jasný podpis a záleží jen na vás, jestli ano nebo ne. Za mě je to jasné ano, facelift pak přidal ještě pár drobností, které potěší, ale chce to pozorné oko. Peugeot šel s tímto designem na začátku tak dopředu, že není třeba žádných radikálních kroků. Boční profil jasně identifikuje SUV. Díky prodlouženému rozvoru může 5008 působit trochu jako „jezevčík“, pasažéři na zadních sedadlech vám každopádně budou vděční, ale k tomu se ještě dostaneme. Zadní část se také drží původně nastaveného a žádná revoluce se zde nekoná, budu se opakovat – není důvod. Moderní a neotřelý look funguje i po pár letech.

VIDEOREPORTÁŽ: Za volantem modernizovaných Peugeotů 3008 a 5008

 

Interiér: nové materiály, prostor a pohodlí

U Peugeotu – podle reakcí mnohých – je kontroverznější kapitolou spíš interiér a jeho řešení v podobě i-Cockpitu, než vnější schránka vozu. I-Cockpit a jeho řešení dělí zákazníky přesně na dva tábory, kde jeden ho „nenávidí“ a druhý „miluje“. Osobně se řadím do té skupiny, které vyhovuje a nevidím v něm problém. Ocenil bych možnost posunout si volant ještě o kousek výš a také blíž k tělu, ale v rámci možností je pozice za volantem příjemná, ovládací prvky po ruce a kapličku přístrojů mám i při mém spíše větším vzrůstu dokonale na očích. Z mého pohledu se v interiéru nekoná žádné zemětřesení. Rozložení palubní desky je totožné, nový je audiosystém s širokoúhlejším displejem, některé materiály a detaily. Kvalita zpracování se drží na vysoké úrovni a já opět musím konstatovat, že se mi odvážné řešení líbí. Peugeot si nespletete s ničím jiným z venku ani zevnitř. Příjemné detaily v podobě pokovených tlačítek umožňující „zkratky“ k základním funkcím udělají radost pokaždé, když je využiji. Multimediální systém samozřejmě podporuje konektivitu s Apple i Androidem a jeho ovládání je intuitivní a rychlé. Grafika infotainmentu působí přehledným a čistým dojmem. Bonusem jsou poměrně široké možnosti v nastavení kapličky přístrojů, byť v předdefinovaných možnostech zobrazení. Najdeme zde ale i variantu individual a ta vám dává poměrně volnou ruku. Výbava vozu odpovídá současnosti a v dané třídě nabídne i něco „navíc“ v podobě nočního vidění. To není něco, podle čeho by se dalo jet bez světel, opravdu to není technologie z bojových vozidel, ale chodce, cyklisty a další „účastníky“ provozu vidí dřív, než světla a vaše oči a umístí je do zřetelných žlutých obdélníků, vy je tedy nepřehlédnete. Netvrdím, že se bez této vymoženosti nedá žít, ale je to příjemná a funkční věc. Prostor v 5008 je naprosto bez debat a stěžovat si nebude nikdo v prvních dvou řadách sedadel. Zde je prostoru nadstandardně a právě druhá řada je jako stvořená k dlouhým výletům. Díky zvětšenému rozvoru oproti 3008 si vzadu vysloveně pohovíte a za poslechu dobré muziky se necháte dopravit třeba do Chorvatska. Shodou okolností jsou všechny tři zadní sedadla plnohodnotná, dělená, nezávisle na sobě posouvatelná a sklopná. Dalším bonusem je třetí řada sedadel, ta je pochopitelně „nouzová“ a umístěná prakticky v kufru. No, i po jejím rozložení vám stále trochu prostoru na zavazadla zbyde. 5008 je uvnitř moderní, dobře zpracovaná, nabídne i něco málo navíc a prostoru je zde víc, než je třeba. Myslím, že může udělat mnoho radosti nejednomu chalupáři a vlastně i relativně obstojně vyplňuje mezeru vzniklou po zániku kategorie MPV (alespoň právě v případě Peugeotu).

 

Technika: 2.0 BlueHDi a osmistupňový automat – především klidná a komfortní jízda

Jak jsem uvedl v úvodu článku, jedná se o takovou „Labutí píseň“ pro dieselové Peugeoty. 3008 tuto konfiguraci ani nenabízí a vystačit si u ní musíte s benzinem, slabším dieselem nebo hybridním ústrojím. Osobně v tom nevidím problém a naftu nepreferuji, ale u vozů SUV mi dává větší smysl než kde jinde. Jaký tedy je tento 180koňový motor? Příjemný a odpovídající zaměření vozu. Nikdo asi neuvažuje u 5008 o nějaké vyloženě sportovní jízdě. Tady jde o prostor, klid a pohodlí a toho nabídne ve vrchovaté míře. Současné HDičko je velmi kultivované, tiché a ve spolupráci s osmistupňovou automatickou převodovkou předvádí většinu času přesně to, co očekáváte. Tedy uvolněnou a pohodlnou jízdu, která v případě potřeby nabízí dostatek dynamiky pro předjetí na okresce nebo svižnou jízdu na dálnici. Spotřeba se pohybující se mezi 6 a 7,5 l/100 km odpovídá dané kategorii. Jediné, co mi trochu vadilo, byl právě naftový zvuk, ale přiznám se, že jsem v tomhle směru dost rozmazlený a věřím, že příznivci dieselových motorů by nechápavě kroutili hlavou, co to řeším – ten motor prostě na poměry „nafťáků“ není slyšet a v principu mají pravdu. Další drobnou vadou na kráse může být absence pohonu všech kol, který je k dispozici pouze pro hybridní verze – a tím pádem jen v menší 3008. Můj názor je takový, že pohon všech kol je do vozů pod marketingovou masáží objednáván zákazníky v mnoha případech naprosto zbytečně. U SUV mi jeho absence v nabídce přišla s ohledem na rozměry a hmotnost vozu jako lehká vada na kráse. Tady by to smysl dávalo. Jen drobnou záplatou je pak chytrá kontrola trakce Advanced Grip Control, který je možno doobjednat do všech spalovacích verzí.

VIDEOREPORTÁŽ: Za volantem na sněhu s Peugeot 3008 Hybrid4 a Advanced grip control

 

Že by malá vada na kráse jinak komfortního projevu?

A jak tedy 5008 jezdí? Přesně tak, jak vypadá. Moderně a naprosto v souladu se skupinou svých potencionálních zákazníků. Tady je cílem uvolněné a stabilní cestování z bodu A do bodu B. Přejezdy mezi prací, školou a koníčky. V těchto disciplínách budu těžko hledat nějaké zásadní chyby. Jediné, co trochu rušilo pohodu na palubě byly krátké příčné nerovnosti, na nichž jsem nabyl dojmu, že se 5008 zatřese a nevím proč, když ve všech ostatních situacích vše „odpruží“ bez zaváhání a zůstává velmi stabilní. Možná jsou na vině kola a pneumatiky ve zvláštně úzkém rozměru 205/55 R19, který jakoby kopíroval snahu o snížení valivého odporu aplikovaného u hybridních variant 3008. Větší smysl by mi v tomto případě dávalo standardně dodávané obutí 235/50 R19. Volba zimního obudí mě tak trochu překvapila, ale dál jsem se jim nezaobíral. Peugeot 5008 celkově jezdí velmi dobře a ty příčné nerovnosti, možná jsem vážně trochu rozmazlený.

 

Závěr: stále povedený vůz tak, jako tomu bylo před modernizací

Peugeot se novým designem napříč modelovou řadou pár let dozadu trefil do chuti mnohých, včetně té mé. Jestli něco opravdu velmi vyčnívá v mém pohledu na moderní Peugeoty, pak je to právě jejich výjimečný a odvážný design. Exteriér i interiér jsou v rámci současné produkce výjimečné a jasně identifikovatelné. Prostor, výbava a jízdní projev odpovídají současným standardům a potřebám zákazníků. Peugeot pak dokáže nabídnout i něco v dané třídě navíc. Trochu mne mrzí absence pohonu všech kol, ale v drtivé většině jízdních situací by byl stejně zbytečný. 5008 je tak moderně vypadající, vybavené a jezdící SUV, které rozhodně stojí za pozornost, pokud o voze této kategorie uvažujete.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

Model5008 2.0 BlueHDi 180
Výkon130 kW
Točivý moment400 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2000 RPM
Zrychlení 0-100km/h9 s
Max. rychlost215 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách3750 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem1997 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)5 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)6 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)5 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)6 l/100km
Velikost nádrže56 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik225/55R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2280 kg
Prázdná hmotnost (EU)1682 kg
Přívěs s brzdami1750 kg
Náklad598 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceM
Uveden01/21
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4641 mm
Rozvor2840 mm
Šířka1844 mm
Prostor pro zavazadla780 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1940 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1646 mm
Světlá výška236 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla7

Podobné vozy

Sdílet: