Modernizovaný Peugeot 3008 Hybrid4: tam, kde se setkává minulost s budoucností
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováVycházím ven z baráku, bělají mi vlasy mrazem, a tak se ptám, zda je opravdu taková zima. Po chvíli, kdy mi vlasy zmrzly na stav vražedné katany, si uvědomuji, že je opravdu hodně pod nulou. Po zkoumání teploměru docházím k výsledku v podobě -18 stupňů. Tolik u nás nebylo ani nepamatuji. Sednu do auta, kde jsem přímo zavalená v hromadě roušek a vyrážím vstříc novému testovacímu týdnu (a vozu). O jaký se jedná tentokrát? Říká vám něco koncern Stellantis? Ano či ne, jste na správném místě ke koštování francouzské delikatesy jménem Peugeot a jejího modernizovaného modelu 3008, který nám přináší ze světa tolik populárních SUV další inovace k prozkoumání. V čem je vlastně “nová” 3008 jiná a obstojí plnohodnotně tyto mrazy s hybridním motorem? To vše se dozvíte v následujícím řádcích.
Zaručený vítěz v boji o design
Modernizovaná 3008 prošla inovacemi hned ve dvou směrech. Málokdo ví, že modrý metalický lak Celebs je nyní bez příplatku a dosavadní „základní“ halogeny vystřídaly diodové světlomety, v našem případě dokonce příplatkové full-LED, které jsou jedním slovem božské. Stopy drápů táhnoucí se napříč nárazníkem označují jasného vítěze na život a na smrt. Doplněné jsou o šrámy z války pod světlomety, stříbrným grilem s tentýž vzorem nás pak modernizovaný Peugeot přímo vyzývá k předem prohranému boji. Kombinace červeného kabátku s černými detaily a stříbrnými lištami rozprostírajícími se podél bočních dveří spolu se spodní části nárazníků je v našem případě více než přijatelná a oku lahodící. Ani kola nezůstávají s tímto kočárem pozadu, neb v naší variantě GT, nikoliv GT line, která z nabídky zmizela, jsou držákem černo-stříbrná paprsková litá kola o velikosti celých devatenácti palců. Náboj divoké šelmy nás neopouští ani při prohlédnutí 3008 zezadu, neboť zadní světlomety jsou konečnými záseky pracek velkého medvěda. Nechybí zde ani obdélníkové koncovky výfuku, které byť jsme hrdými nositeli EL značky, jasně ukazují, kdo je tu šéf.
Požitek pro naše smysly uvnitř
Modernizace 3008 se neprojevila jen zvenčí, ale i ve vnitřních útrobách. K dispozici máme hned několik variant výbavy, kdy ke každé patří nějaký ten „Pack“, kterým si za příplatek pořídíme pár vymožeností navíc. V námi testované vrcholné verzi GT pozoruji například nový digitální přístrojový štít před řidičem s úhlopříčkou přes dvanáct palců a dotykový plně ovladatelný displej s úhlopříčkou deset palců. GT nabízí čalounění v kombinaci alcantara a kůže, které je velmi příhodné. Nezůstanu ovšem jen u vzhledu sedadel, který je oslňující, ale pochválím i jejich funkčnost a tvar. Bočnice jsou příjemně tvarované a ne příliš velké jako tomu bývá u některých aut, kde se vývojáři nechali až moc unést. Pohodlnost i u delších cest, kterým sice doba není nakloněna, je po celou dobu stoprocentní. Nebyla tak nutnost ani u mě, jako u malé osoby, která je ve většině sedaček zapadlá jak voják v zákopu, se ošívat a nadávat na to, že mě bolí záda. Přičemž ,kdyby přeci jen náhodou přišlo na bolení zad, onen zmiňovaný pack, který je k výbavě GT též k dispozici, nám v testovací verzi nabídl přední sedadla s certifikátem AGR s elektrickým nastavením, vyhříváním a co je hlavní – masážní funkční, která dámy a pánové, je skvělá. Skvělý požitek z jízdy nám mimo masáže zaručí i devět reproduktorů značky Focal se zesilovačem, díky čemuž se budeme cítit jak na koncertu Rammstein, aniž by kolemjdoucí zaznamenali divoké sólo, poněvadž nás dělí od veřejnosti boční akustická skla. V rámci GT packu se dočkáme i parkovacích asistentů a kamerového systému sledujícího okolí vozidla. Nic není ovšem zadarmo a i v případě tohoto balíčku si připlatíme 70.000 korun. Není to sice žádná závratná částka, ale až si ke konci všechno sečteme, už tak optimističtí nebudeme. Je mi jasné, že jste si všimli jednoho vynechaného prvku, a tím je volant. Nechávala jsem si ho až jako poslední, a to z jediného důvodu, nevyhovuje mi. I na tak krásném autě, jako je nová 3008, je možné najít své „achjo“. Volant je malý a nízko posazený. Pro mě jako malou osobu by to mělo být spíše plus, avšak není. Jsem zvyklá točit pořádným koláčem, ale při jízdě s Peugeotem mi občas přijde, jako bych hrála na počítači granturismo. Volant je ještě ke všemu nahoře tvarovaný (rozuměj plochý) přesně tak, abychom ho drželi jako správní řidiči a nikoliv jednou rukou nahoře, jako pořádný drsňáci. Snad je to jen jediná chyba na tak krásném, prostorném a moderním interiéru, která mě zklamala. Po čase bych si na ni ale asi zvykla.
Komfortní a rychlý přítel
Jízdními vlastnostmi se mi 3008 velmi zamlouvala. I když to není největší SUV, které Peugeot vyrábí, bylo pro mě velkým překvapením, v jaké míře mi jízda dodávala pohodlí. Podvozek se krásně přizpůsoboval veškerým nerovnostem vozovky a spolu s AGR sedačkami byla jízda v tomto kočáře jak na obláčku. Díky jízdě na sněhu jsem měla možnost vyzkoušet asistenta jízdy z kopce, který si přibrzďuje každé kolo zvlášť a není tak problém vyzkoušet něco jako skialp v autě z kopce (haha). Ve variantě GT jsou k dispozici motory pouze s automatickou převodovkou, která funguje přesně tak, jak má a přechody z kvaltů jsou absolutně nepostřehnutelné. K automatické převodovce při nejmenším v našem případě patří i adaptivní tempomat s funkcí stop & go a hybridní ústrojí s pohonem všech čtyř kol. Výkon tohoto kombinovaného systému činí celých 220 kW a říkám vám, že to sviští jak raketa. Bohužel má i tento zástupce z řad čisté mobility při využití plného potenciálu i slušný apetit, a tak jsem se při delší cestách nedostala pod 7 l/100km a samotnou nádrž jsem vyjela za jeden jediný den. Za další mínus, které vzhledem k tomu, že jde o hybridní ústrojí, považuji poměrně významnou část určenou čistě elektrickému pohonu. Vzhledem teplotám hluboko pod bodem mrazu, které nás doprovázeli v rámci testovacího týdne, se automaticky ráno startovalo na klasický benzínový motor. To je ale více či méně neduh každého plug-in hybridu a i tak patří ústrojí PSA k těm lepším. Dojezd čistě na elektřinu v mrazu klesl z původních více než 50
kilometrů skoro na polovinu, která vyjde Pražákovi tak maximálně na krátkou cestu do práce. No zkrátka ještě, že tam je i normální benzínový motor, protože jinak byste v zimě museli jezdit snad jen s prodlužovákem v zásuvce. I tak ale platí, že v kombinovaném provozu jde o velmi úsporný pohon, který ve standardních podmínkách nabídne rozumný dojezd na elektřinu či v případě vhodné kombinace spotřebu hluboko pod standardnem klasického spalováku.
Verdikt: futuristická raketa s vesmírnou cenou
Modernizovaný Peugeot na mne udělal opravdu dojem jak exteriérem, tak interiérem. Jízdní vlastnosti jsou skvělé a mohu je s čistým svědomím doporučit každému, kdo má rád komfortní jízdu s trochou masáže zad. V námi testované vrcholné verzi GT je stále co pořídit za v některých případech menší nebo větší příplatek. Například je zde nabízeno noční vidění, které stojí 38.000 korun anebo panoramatické střešní okno s elektrickou sluneční roletou za 35.000 korun. Jenomže teď přijde kámen úrazu, a tou je konečná cena. S pohonem všech čtyř kol a plug-in hybridním ústrojím začínáme na částce 1,2 milionu korun. Spolu s GT balíčkem za 70.000 korun jsme skoro na 1,3 milionu a to do toho nepočítám noční vidění a panoramatické střešní okno. Píchněte mi lék na uklidnění, ale tohle je na Peugeota opravdu hodně. Auto je to krásné, bezpečné a futuristické, ale za každou srandu se holt platí, a tak my smrtelníci se buď budeme muset spokojit s konvenčními variantami (se spalovacím motorem a pohonem pouze předních kol) anebo ještě chvilku šetřit.
Lucie Přádová