Elektrické dodávky: že to není nesmysl, se snaží dokázat Opel, Citroën a Peugeot
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýŽe zní můj dnešní nadpis až moc ambiciózně? Ano, možná trochu. Byl jsem to totiž já, kdo vždycky hlásal, že elektromobilita dává smysl pouze ve spojení s maximální mírou efektivity – tedy s nízkou hmotností a malými rozměry (nízkým koeficientem odporu vzduchu). S tím to označení „dodávka“ nejde ale vůbec dohromady, že? Stejně tak jsme byli poněkud rozpačití z plánů na velká, těžká a luxusní elektrická SUV – kruci pro jízdy na delší vzdálenosti přeci stále (minimálně z pohledu uživatele) dává největší smysl nafta potažmo CNG, a to především po stránce ceny a provozních nákladů. No a pak přijdou tradiční výrobci s tím, že chtějí dělat ještě větší auta na čistě elektrický pohon. Třemi z nich jsou i značky patřící pod koncern PSA (nově Stellantis), které svou elektromobilní ofenzívu zahájily opravdu s velkou vervou. A nemluvíme o menších „užitkáčích“, nýbrž o plnohodnotném segmentu E. Úplně nové elektrické osobní i užitkové dodávky – ë-SpaceTourer / ë-Jumpy, Zafira-e Life / Vivaro-e a e-Traveller / e-Expert – dorazily do Čech teprve před pár dny. I proto jsme měli jako jedni z prvních tu čest tyto žhavé novinky vyzkoušet. První jízdy již máme za sebou, a tak je na čase jim dát i v rámci redakčních dojmů šanci a tak trochu předurčit, o čem bude jejich případný plnohodnotný test, bude-li vůbec mít smysl. To ale nepředbíhejme. S jakou spotřebou a kilometrovým nákladem probíhalo naše první svezení a co nás nejvíce překvapilo? Mimo jiné to i všechny potřebné detaily dnes poodhalíme!
trochu toho pozadí na úvod
Už jsem to nakousl – „elektromobilita dává smysl s co nejvyšší možnou efektivitou,“ za tímto tvrzení si stojím. I proto jeden z mých kolegů kdysi prohlásil, že „největší smysl ze všech elektromobilů dává zároveň ten nejhorší,“ čímž myslel Škodu Citigo iV. To je smutné tvrzení hned z několika úhlů pohledů. Tak předně elektrické Citigo vůbec nebylo špatným autem, zároveň měl ale pravdu, protože takhle malé a hlavně překvapivě levné elektrické auto splňovalo všechno, čím elektromobil má být. V kontrastu s našim prvním testem elektrické dodávky je to snad ještě horší. Do dneška se bojím noční můry způsobené cestou na Rozvadov a zpět s VW e-Crafterem, a to ne snad, že by to byl až takový nesmysl – jen šlo (a pořád ještě jde) o auto, které není určené dál než 10 km za hranici města a cesta dlouhá necelých 300 km takovému autu prostě nedělala dobře a nepomohlo ani rychlonabíjení, z něhož se nakonec při posledním nočním nabíjení stalo spíše pomalé nabíjení. Jenže světe div se, po usazení do „křesla“ první z dnes představovaných novinek, Citroën ë-Jumpy, na mě tak trochu příhodně svítí dojezd 314 km. Takže mi chcete říci, že bych zhruba s rok a půl dlouhým odstupem elektrickou dodávkou na Rozvadov a zpět už opravdu dojel? To zní v porovnání s předchozí zkušeností tak neuvěřitelně, že jsem zcela vyveden z míry a tak trochu s obdivem řadím „D“ na netradičním voliči jízdních režimů a s ochotou se vydávám vstříc prvnímu společnému dobrodružství.
Něco málo k technice
Evropský trh s kompaktními dodávkami představuje více než 750 000 vozidel ročně. Vzhledem k tomu, že téměř 80 % řidičů užitkových vozů najede v průměru méně než 200 km denně, potenciál pro elektrické dodávky dle slov importéra opravdu existuje a rozhodně není malý. Přispívá k tomu i skutečnost, že do center měst je stále omezenější vjezd a některá města jej umožňují výhradně 100% elektrickým vozům. Nový elektromobil má stejné přednosti jako standardní verze včetně kompaktní verze, která je v tomto segmentu jedinečná a uživatelé ji ocení zejména při jízdě v úzkých uličkách a přetížených městských centrech. Všechny tři dnes prezentované vozy jsou postaveny na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Novinky tak nabízí 100% elektrický motor s maximálním výkonem 100 kW. Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí a samozřejmě neprodukuje žádné emise CO2. Elektrické hnací ústrojí je podobné jako u nového Peugeotu e-208, e-2008. Corsy-e či DS 3 Crossback E-TENSE. Došlo však k úpravě převodovky, která je kratší, aby lépe vyhovovala potřebám zátěže užitkových vozů. V nabídce jsou dva různé dojezdy. Kapacita lithium-iontových baterií je v závislosti na potřebách 50 kWh a 75 kWh.
Verze L1, L2, L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km podle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km. Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW. Tepelná regulace baterie umožňuje používat rychlonabíječky o výkonu až 100 kW a dosáhnout 80% nabití během 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).
Technologie elektrifikace: co dělá elektromobily složité a nákladné
Změny v kabinách elektrických verzí
Na úrovni místa řidiče došlo k přepracování středové konzoly, do které je nyní zabudován: nový dokonale integrovaný a ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, který nyní umožňuje přístup k funkcím Park / Reverse / Neutral / Drive a Brake; přepínač mezi 3 jízdními režimy a odkládací přihrádka v horní části. Všechny elektrické novinky nabízejí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit: Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu; Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz; Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů. K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie: mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem; vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace. Všechny verze jsou vybaveny elektrickou parkovací brzdou, což je u užitkových vozů PSA novinka. Tato automatická funkce uvolňuje prostor na podlaze a současně přináší komfort a bezpečnost při každodenním používání. Kromě toho je na držáku elektrické parkovací brzdy umístěna boční úložná síť.
Přístrojový panel získal nový vzhled, objevily se informace potřebné pro ovládání elektromobilu: powermetr pro zobrazení spotřeby (Eco, optimalizace energie nebo Power, maximální výkon) nebo rekuperace energie (Charge); ukazatel spotřeby elektrických zařízení zajišťujících tepelný komfort na palubě (topení, klimatizace); ukazatel úrovně nabití baterie; barevná matrice pro zobrazení toků energie, sledování nabíjení (probíhající nebo naprogramované na pozdější dobu), informací palubního počítače a dojezdu. Uprostřed palubní desky je umístěn dotykový displej s on-line 3D navigací TomTom Traffic. Volbou menu „Electric“ lze procházet nabídkami: „Flux“ pro zobrazení toku energie v reálném čase, „Statistics“ pro zobrazení statistiky spotřeby, „Charge“, který umožňuje naprogramovat odložené nabíjení. Krom toho lze zobrazit dostupné nabíjecí stanice a akční rádius na základě zbývajícího dojezdu nebo naprogramovat čas pro přednastavení požadované teploty v kabině.
Výbava a modularita osobních verzí
V závislosti na verzi výbavy čekají na cestující v 2. a 3. řadě samostatná posuvná kožená sedadla s opěrkami loktů nebo posuvné lavice dělené v poměru 1/3-2/3. Jediným ovladačem se sklopí přední sedadlo a vznikne tak široký průchod k zadní lavici. Vyšší verze nabízí pro cestující vzadu uspořádání ve stylu obývacího pokoje, se čtyřmi samostatnými sedadly proti sobě nebo s 5 sedadly, třízónovou klimatizaci s jemným rozptylem vzduchu a střešním oknem s protisluneční clonou.
Nové elektromobily se dle proklamací svou ovladatelností přizpůsobí potřebám každodenního života. Protiprokluzový systém Grip Control zpřístupňuje i nezpevněné cesty. Řidič si může pomocí ovladače ve středu palubní desky zvolit příslušný režim (Sníh, Standard, Písek, ESP Off). Přístup k nákladu v zavazadlovém prostoru je usnadněn otevíráním zadního okna, což je velmi užitečné, není-li na parkovišti dostatek místa pro otevření zadních dveří. Novinky jsou díky své prostornosti, vhodnosti pro každodenní cesty, pohodlí a snadno čistitelnému interiéru vhodné pro různé spolky, sportovní kluby nebo pro přepravu zaměstnanců mezi pracovišti. Vůz má 2 až 9 sedadel a vykazuje nulové lokální emise.
Závěrem: možná i překvapivé první dojmy
Abych vše uvedl na pravou míru, dnešním úkolem nebylo odpovědět na otázku, zda takové auto (užitková či osobní verze dodávky) s pohonem čistě na elektřinu dává smysl. Pokud bych ale měl rozhodnout, zdali má cenu se těmto novinkám věnovat podrobněji v rámci redakčního testu, tak bez ostychu, a ačkoliv nejsem velký fanda dodávek, říkám, že ano. Překvapilo mě, že dojezd, o němž se zmiňuji v úvodu (přes 300 km), ubýval v případě obou mnou uskutečněných zhruba 20minutových jízd přesně stejným tempem, jakým přibýval nájezd. Ačkoliv si nedělám iluze, že bych s takovým autem dojel do Brna a zpět na jedno nabití a nemusel se u toho nějak zvlášť omezovat, jsem přesvědčen, že pro určitou sortu zákazníků pohybující se v městských a příměstských oblastech tohle opravdu může být cesta. Sluší se podotknout, že na rozdíl od mnou již několikrát připomínaného prvního testu elektrické dodávky se tady nepohybujeme v řádu milionů Kč, nýbrž v základu „jen“ lehce nad milionem Kč s DPH. A tak, ačkoliv samozřejmě nejde o zrovna levnou srandu, s provozním nákladem už od 0,6 Kč / km (v případě nabíjení z domácí sítě) opravdu nemusí jít o ztracenou věc. Koneckonců manažeři a specialisté korporátních prodejů značek Peugeot, Citroën a Opel elektrickým dodávkám poměrně jasně věří. I proto se velmi těším, až budeme mít tu čest setkat se znovu při plnohodnotném redakčním testu…
Jan Novotný