Za volantem na sněhu s Peugeot 3008 Hybrid4 a Advanced grip control

Za volantem na sněhu s Peugeot 3008 Hybrid4 a Advanced grip control

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Na sníh velmi bohatá zima dala za vznik myšlence další videoreportáže z řad rubriky za volantem. Je to doslova až smutné, že jsme my, běžní smrtelníci nemohli kvůli pandemické situaci zcela naplno využít potenciálu sněhové nadílky, jaký nám letošní zima nabídla. Mám na mysli samozřejmě především tradiční výlety do hor za lyžováním. Nepamatuji sezónu, v rámci níž bych ani jednou nestál na lyžích. Zpět ale k autům, i přesto, že zasněžené hory bylo možné vidět tak maximálně z tradičního pořadu Panorama nebo webkamer, jsme dali prostor autům a jejich výkonům právě v těchto zhoršených adhezních podmínkách. Doby, kdy každé SUV muselo mít pohon 4×4, už jsou dávno pryč – dnes už jsou populární taková ta „městský SUV“, což je slovní spojení v pohodě označitelné za oxymóron. Žijeme ale v republice, kde i přes průměrný potenciál k využití někde na hranici 2 % ze všech cest mají pohony všech čtyř kol nebývalou popularitu. To vše výše uvedené nás vedlo nejen k zamyšlení, ale zároveň k vyzkoušení hned dvou alternativ. Cestou, jak získat maximální oporu a pocit bezpečí, avšak nezvyšovat spotřebu ani emise při běžných cestách, prý má být moderní pohon 4×4 řešený plug-in hybridním ústrojím. A naopak pro ty z nás, kteří se do hor nebo obecně do horších adhezních podmínek dostávají jen občas, má stačit velmi chytrý protiprokluzový systém s volbou jízdních režimů označovaný Advanced grip control. Ano, je řeč o moderní technice značky Peugeot. A právě tu jsme se vydali vyzkoušet v Peugeotu 3008, populárním C-SUV.

 

PEUGEOT 3008 GT HYBRID4: PRO RŮZNÉ CESTY

Model Peugeot 3008, kterého se od uvedení na trh v roce 2016 prodalo více než 700 000 kusů získal s verzí HYBRID4 novou dimenzi. Nabízí výkon, jakého žádný sériový vůz značky Peugeot nikdy nedosáhl. Tato verze je vybavena pohonem všech 4 kol a její výkon je ekvivalentem 300 k (220 kW). Jde o výsledek kombinace motoru PureTech o výkonu 200 k (147 kW) a dvou elektromotorů: jeden o výkonu 110 k (81 kW) je vpředu a je spojený s převodovkou e-EAT8, druhý umístěný na zadní nápravě poskytuje výkon 112 k (83 kW). Při obsazenosti pouze s řidičem zrychlení z 0 na 100 km/hod dokáže za 5,9 ​​s. Kapacita baterie 13,2 kWh v plně elektrickém režimu vystačí podle protokolu WLTP na dojezd 59 kilometrů.

Plného nabití vozidla může být při zrychleném nabíjení pomocí Wallboxu dosaženo za 1 hodinu a 45 minut. Režim 4WD zajišťuje vylepšenou pohyblivost na obtížné silnici nebo terénu. Výsledkem je zlepšená přilnavost: na mokrých, blátivých, zasněžených nebo klikatých silnicích je síla rovnoměrně rozložena na všechna čtyři kola vozu. SUV Peugeot 3008 Hybrid4 tak nabízí výkon a pohon všech kol a současně normované emise CO₂ na úrovni 29 g CO2 / km podle protokolu WLTP.

Technologie elektrifikace: co dělá elektromobily složité a nákladné

 

Peugeot a Advanced grip control

Balíček za relativně rozumných 8.000 Kč, který je shodou okolností k dispozici pro všechny konvenční spalovací verze modelu 3008, zahrnuje optimalizovanou kontrolu trakce a funkci Hill Assist Descent Control. Umožňuje pak přizpůsobit jízdní vlastnosti vozu i v těch nejnáročnějších podmínkách jako je sníh, bláto či písek. Pomocí ovladače na středové konzoli si řidič může zvolit režim, který nejlépe odpovídá adhezním podmínkám, v kterých se pohybuje. Patentovaný systém Grip Control je nejúčinnější ve spojení se speciálně uzpůsobeným obutím – moderními a velmi kvalitními celoročními pneumatikami.

Inteligentní protiprokluzový systém Grip Control optimalizuje pohon předních kol podle typu a sjízdnosti povrchu, po kterém se vůz pohybuje. Kontrolu nad řízením systém stále přenechává řidiči, ten se ovšem kdykoliv může spolehnout na inteligenci systému v režimu Standard nebo ovladačem zvolit některý z dalších režimů.

Modernizované Peugeoty 3008 a 5008 poprvé v Čechách: první jízdní dojmy zde

 

Příběh dnešních vozů i reportáže

„Čas od času podnikneme něco bláznivého“ zní z našich úst v některých videích. Jenže tohle vlastně až tak bláznivé nebylo – o nevídaný zážitek jsme se totiž nepostarali tentokrát my, nýbrž zima sama. Ano, ta byla na sníh hodně bohatá, a tak po letech i majitelé městských SUV s pohonem všech čtyř kol konečně využili potenciál svých vozů. Nám to samozřejmě nedalo a vydali jsme se do zasněžených lesů a hájů zkoušet moderní pojetí toho, co nám automobilky pro získání důvěry v nepříznivých adhézních podmínkách nabízejí do svých vozů nabízejí. Řeč bude hned o dvou možnostech, jaké nechybí v cenících francouzského Peugeotu – vrcholné plug-in hybridní čtyřkolce a chytrém asistentu Advaced grip control, který je k dostání pro změnu pro každou verzi se spalovacím motorem.

A jaké byly výsledky? Zahrabali jsme si, klouzali jsme se a sjížděli i zasněžené či zledovatělé kopce. To vše i mnohem více v posledním díle videorubriky Za Volantem od MOTORVIZE.

 

Jan Novotný

Sdílet: