Modernizované Peugeoty 3008 a 5008 poprvé v Čechách: první jízdní dojmy zde
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: AUTOMOBILES PEUGEOT - Media Center (P Automobil Import s.r.o.)Zní to až neuvěřitelně, ale i v dnešní „zabrzděné“ době je možné při troše snahy uspořádat příjemné setkání vybraných motoristických novinářů u příležitosti uvedení modernizovaného modelu. Přesně to pro nás připravila automobilka Peugeot, a tak jsem po delší době využil příležitost a vyrazil. Samozřejmostí byla hygienická opatření, počasí pak také zrovna nepřálo. I tak se podařilo vytvořit příjemnou atmosféru. Nové modely 3008 a 5008 se na ní podepsaly rozhodně pozitivně. Peugeot je v posledních letech čím dál tím odvážnější, minimálně co se designu týká a osobně jim v tomto fandím. Nové modely s „tesáky“ si na silnici s ničím jiným nespletete. Pojďme tedy shrnout první dojmy. První, protože z kapacitních důvodů máme na seznámení s vozem 30 minut, a to na plnohodnotný test logicky nestačí. Vezmu tak své dojmy alespoň pěkně po pořádku.
Exteriér: modernizace se povedla
Jak je i z fotek patrné, nejedná se o revoluci, ale spíš o dobře provedenou evoluci současných modelů, které s davem nikdy nesplývaly, a to je dobře. Designéři nejvíce upravili přední část, ve které protáhli tenké linky žebrování chladiče až po přední světla. Zdá se to jako maličkost, ale předek je teď o poznání agresivnější. Zároveň je při nejmenším tvar předních světel o něco uhlazenější (zmizel předěl způsobující jejich designové rozdělení). Boční profil je v podstatě beze změn a zadní část také. Bavíme se zde o modernizaci a ne o novém modelu. V každém případě, nová 3008 i 5008 vypadají s drobnými úpravami stále velmi aktuálně a těch pár let na jejich vzezření není znát.
Interiér: fungující i-Cockpit, lepší materiály a nový displej
V interiéru se postupovalo podle stejného vzorce jako v exteriéru. Na co zásadně překopat něco, co tak pěkně funguje. Osobně jsem si všiml hodnotnějších materiálů na střední části palubní desky, která je potažena kůží, a to až na úroveň boku dveří. To může být samozřejmě závislé od zvolené výbavy. Na dotek je čalounění zmíněných prvků příjemné a oko potěší. Ke kompletně digitální přístrojové desce o úhlopříčce 12,3“ se přidává i zcela nový displej infotainmentu o úhlopříčce 10“, který je převzat z novějších modelů značky (např. 508). „Kovové“ přepínače základních funkcí ve voze vydržely a i to je velmi dobře. Na dotek je kov podstatně hodnotnější než plastové ekvivalenty u konkurence. 3008 i 5008 nabízí samozřejmě dostatek místa pro celou rodinu. Naše vozy byly opravdu bohatě vybaveny, řekl bych, že až na prémiové úrovni. Tomu se se ale pověnujeme v plnohodnotném testu.
Technika: omezenou nabídku dieselu vynahrazují plug-in hybridy
Modernizovaná 3008 se musí smířit pouze s jedinou naftovou motorizací – slabší 130koňovou 1.5 BlueHDi. Na výběr pak dále máme benzinovou 1.2 PureTech (130 koní), 1.6 PureTech (180 koní) anebo hybridní alternativy. K základnímu benzínu a dieselu je v nabídce 6st. manuál nebo 8st. automat, který pak tvoří jedinou volbu u všech ostatní verzí. Na nejsilnější hybrid jsem zvědavý, nabídne totiž kombinovaný výkon 300 koní a pohon všech čtyř kol. Zatím jsem se totiž svezl jen s variantou Hybrid 225 a ani ta se nedala označit za „línou“. Dynamika byla velmi dobrá a těch 300 koníků bude pro někoho, kdo je jednoduše chce, případně kdo potřebuje pohon 4×4. Oba hybridní modely dokážou jet čistě na elektřinu, a to až na vzdálenost lehce přes 50 km. To vše samozřejmě za předpokladu, že je baterie plně nabita. V opačném případě se dobíjí za jízdy, a to díky rekuperaci nebo režimu E-save. Systém funguje pěkně a velmi potěší „klasičtější“ automat než převodovka typu CVT, jak je teď u mnoha automobilek „dobrým“ zvykem. Dále musím také pochválit jízdní projev, který se projevil i během té půlhodiny a pár kilometrů. Jízda je pocitově po modernizaci komfortnější a působí hladším nebo uhlazenějším dojmem. To platí u benzinových i hybridních modelů. Z nějakého důvodu mi naftová 5008 přišla z testovaných vozů „nejtvrdší“. Ale tomu se opět pověnujeme v plnohodnotném testu. A když už jsem znovu narazil na diesel, pak vězte, že větší model, 5008, o nejsilnější 2.0 BlueHDi nepřišla. Naopak alespoň zatím nenabídne plug-in hybridní alternativy.
Závěr: modernizace se rozhodně podařila
Omlazení modelů 3008 a 5008 se podařilo na výbornou. Peugeot dále osvěžil již tak netypický design a dokonce upravil jízdní projev, tak aby lépe pasoval vozu typu SUV. Ta by měla být především klidnými a pohodlnými dopravními prostředky a přesně tak na mne nyní 3008 a 5008 působily. Těším se na plnohodnotné testy obou modelů a doporučuji návštěvu Peugeotu, pokud máte aspoň trochu chuť vyčnívat z davu. U Peugeotu chybu neuděláte.
Petr Jakušev