Opel Astra GS Plug-in Hybrid: že by zase jednou zajímavá Astra?
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýNovou Astru nám Opel představil už v roce 2021 a rád přiznávám, že mě na první pohled okouzlila. Hranatý a relativně jednoduchý design zafungoval dokonale a po představení poměrně příznivého základního ceníku jsem ji vnímal jako velmi zajímavou volbu pro rozhodování cena vs. výkon (užitek). Na základní koncepci se nic neměnilo, hatchback je v Evropě stále oblíbenou variantou karoserie, ale co se designu týká, byla to doslova revoluce. A navíc s velmi dobrým výsledkem. Moderní, čisté a hranaté tvary jí slušely a sluší do dnes. Na test navíc dostávám druhou nejsilnější variantu. Právě mnou testovaná 180k varianta se stejně jako o 45 koní silnější, nejvýkonnější alternativa neobejdou bez elektrifikace. Není a nemá být hot hatchem, ale určitě nabídne dynamiku odpovídající vzhledu a možná i trochu překvapí nebo snad i pobaví. Uvidíme. Jdeme na to!
Exteriér: moderní a pro mě i překvapivý
Jak už bylo řečeno v úvodu, nová Astra je veskrze moderně navrženým autem. Někdo by možná neuvěřil, že je to přímý nástupce minulé generace. Tak velké designové skoky nejsou úplně běžné, ale tady to můžu jedině pochválit. Verze GS (dříve GS Line) navíc přidává „šmrnc“ a Astra tak působí ještě sebevědomějším dojmem. Přední část využívá opravdu ostré tvary. Světla mají jemnou LED grafiku denního svícení a opticky jsou propojená tenkou černou mřížkou masky. Spodní část nárazníku opticky narušují černé doplňky „opti paketu“, ale dohromady to celé působí velmi celistvým a sebevědomým dojmem. Jako zajímavý detail mi přijde černé logo Opel na černé mřížce chladiče. Opticky hodně zaniká, ale předek je díky tomu na oko hladší. Vypadá to dobře. Bočním profilem je to klasický hatchback. I tak zde ale vidím 3 velmi zajímavé prvky, díky kterým novou Astru na ulici nepřehlédnu. Tím prvním jsou opravdu výrazná a pěkná kola. Druhým je silný kontrast mezi černou střechou a červenou karoserií vozu, kdy i díky tomu velmi vyniká třetí prvek, a tím je C sloupek jakoby zalomený proti směru jízdy. I z boku tak nová Astra GS působí dynamicky. A nic na tom nepokazí ani zadní část s novou grafikou světel, černým „spoilerem“ a lemováním zadního okna. Jako celek to funguje a po dlouhé době to byl zase Opel, u kterého jsem si řekl, že se mi líbí. Tím posledním před tím byla druhá generace Insignie, takže pár let mezitím uběhlo.
Interiér: minimalistický, decentní, funkční
Oproti karoserii Astry musím říct, že interiér je poměrně usedlý. Je tu naprosto jasný vztah se sesterskými modely, kdy základní architektura i ovládací prvky se ani nesnaží tohle sourozenecké pouto skrývat. Opel na to jde na ale opět trochu po svém. Zatímco Peugeot si hodně hraje s tvary, Opel využívá o poznání snazší cestu. Vše je rovné, ploché, přímé. Posouzení toho, jestli je taková porce minimalismu to, co se vám líbí, nebo už je to moc, nechám na vás. Co posoudit můžu, je vnitřní prostor. A ten je tady naprosto dostatečný. Čalounění kombinující látku a kůži je uživatelsky příjemné a navíc působí honosným dojmem. Zmiňovaného prostoru je zde dostatek i na delší cesty pro 4 dospělé osoby. Pozice za volantem je příjemná, a tak se začínám těšit, až se konečně projedu. U interiéru se ještě hodí zmínit výbavu. Novinářský vůz navíc v druhé nejvyšší verzi GS byl poměrně bohatě vybavený, ale já už přirozeně mnoho prvků z dříve luxusních vozů vnímám jako standard. Je to takový ten bezpečnostní balíček, antikolizní systém, lane assist, adaptivní tempomat… To všechno tu samozřejmě je a navíc to i pěkně a plynule funguje. Obvykle tyhle vymoženosti vypínám ještě, než vyrazím na cestu, ale tady to bylo jako v Peugeotu, tedy neobtěžovalo mě to, což je možné vnímat jako pochvalu. Plná konektivita s mobilem a dvouzónová klima je už také takové „must have“. Je tedy skvělé, že nová Astra tohle všechno nabízí. Interiér je výrazně chladnější a oproti exteriéru snad až moc strohý, to ale neznamená, že by byl špatný. Možná zaujme právě vás.
Technika: 1.6 turbo a mocná síla elektrické energie
Techniku už také znám z nového Peugeotu 308, který jsme měli minulý rok na Eco Energy Rally Bohemia. Jedná se tedy o Plug-in hybrid s možností jízdy čistě na elektrickou energii. Astru můžete nabíjet doma ze zásuvky a tím pádem jezdit po městě skoro zadarmo. To skoro je docela na místě, víme, jaká je dnes situace s energiemi na trhu, ale i tak je to stále úsporná varianta provozu auta. Vzhledem ke snaze o nejnižší emise se vůz zapíná vždy v čistě elektrickém módu, jinak je tomu pouze v případě, že je baterie zcela prázdná. Ani „klasický“ hybridní mód ale nepreferuje spalovací motor, pro takový typ jízdy je potřeba zvolit hluboko v menu infotainmentu režim „e-save“. Ten se hodí také třeba při delších přesunech na dálnici, kdy si můžu dobít baterku, než přijedu do města. Na dálnici stejně jedu na benzin, tak proč si alespoň nenabít a následně trochu ušetřit. Tohle všechno funguje velmi pěkně. Jak nejsem zastáncem elektromobilů, tak plug-in by mi jako denní auto nikterak nevadil.
Pro řidiče je v každém případě Astra velmi příjemným autem s intuitivním ovládáním a možností ušetřit, pokud máte kde nabíjet. Ať už u domu, nebo třeba v práci. A co tedy to GS? Co nám to dává kromě pěknějšího vzhledu? Reálně toho tolik není. Je to optický paket exteriéru, který autu sluší, sportovní ambice ale ani nepředstírá. Jakmile začínám tlačit na pilu, Astra dělá přesně to, co dělat má. Jede stabilně, přesně a do takových 80 % to celé docela hezky funguje. Jakmile se ale dostanu za tuhle hranici, začíná rychle dávat najevo, že takhle to není úplně ono. Zpětná vazba ve volantu sice dosahuje lepších výsledků než sesterské modely, ale ani tak neohromí. Podvozek se najednou zdá měkký a celé je to takové moc na sílu. Stačí ale zvolnit, přijmout fakt, že je to sice hezké auto, ale nemá sportovní ambice, a rázem je všechno mnohem lepší. To neznamená, že by se s ní nedalo je dynamicky, ale určitě ne tak, jak bych od GS čekal. Počkat, ono je to vlastně spíše „GS Line“ (postaru), tak pak je to naprosto v pořádku. Pro běžné řidiče je to velmi příjemné, úsporné a pěkné auto na každý den. I přesto, že výše uvedené řádky možná mohou působit jako kritika, úplně tomu tak není. Tak, jak kolega Honza v polovině loňského roku chválil Astru při prvním představení na českém trhu, je potřeba připomenout, že si Opel valnou část komponentů na podvozku upravil podle svých potřeb. Ačkoliv tak Astra „těží“ z platformy EMP2 koncernu Stellantis, její naladění se značně odlišuje právě od již zmiňované 308 od Peugeotu nebo DS 4. Platforma má samozřejmě své limity, mezi něž patří mimo jiné zadní náprava pouze s torzní příčkou – na léty prověřený a tolik opěvovaný wattův přímovod použitý za dob GM na předchozích dvou generacích Astry je možná už jen se zármutkem vzpomínat. Nic z toho nemění celkově velmi dobře odladěné nastavení auto, které s přehledem dostává pověsti onoho „autobahnprüf“. Abych nezapomněl, určitě stojí za zmínku i nějaké to číslo týkající se ekonomiky provozu. Tu je velmi těžké rozklíčovat, protože právě u plug-in hybridu záleží dvojnásob na způsobu použití a hlavně frekvenci dobíjení. Celkový průměr tak těžko odhadovat, my jsme ale s Astrou vyrazili i na delší cestu a kombinovanou spotřebu pod 6 l na 100 km vždycky považuju za skvělou hodnotu, právě tam není dle mého názoru problém se s Astrou takřka kdykoliv udržet.
Závěr: nová ve všech směrech
Nová Astra je tak nová, že při pohledu na ni si tu minulou nedokážu ani vybavit. Je to doslova designová revoluce, která mi padla do oka a Opel Astra GS se mi vážně líbí. Především zvenku, ale i uvnitř dostanu vše, co od nového vozu očekávám. Je to auto na každý den a podle toho jezdí. V PHEV verzi umí být úsporná a zároveň vás nebude omezovat. Je to vážně dobrý koktejl a ani nemusí být vyloženě nedosažitelný. Konkrétní testovaný vůz i díky bohaté výbavě cenovkou lehce překročil 1 milion Kč. Důležité je ale zmínit, že zde bylo úplně vše, včetně příplatku za druhý nejsilnější pohon. Škoda jen, že se z původních 479.990 Kč (v rámci uvedení na český trh začátkem roku 2022) stalo 549.900 Kč (současný základ). S trochou snahy je ale pořád možné pod 700 000 Kč pořídit pěkné, moderní auto pro denní provoz, a to je optikou dnešní doby a pohledem ke konkurenci zajímavý poměr cena vs. výkon (užitek). Nová Astra mě zaujala na první pohled a následně dokázala naplnit i zbylá očekávání, a to je velmi milé překvapení…
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Astra 1.6 Turbo Hybrid |
Výkon | 133 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.6 s |
Max. rychlost | 225 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 1 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/45R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2150 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1678 kg |
Přívěs s brzdami | 1450 kg |
Náklad | 472 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | F |
Uveden | 02/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4374 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Šířka | 1860 mm |
Prostor pro zavazadla | 352 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1268 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1442 mm |
Průměr otáčení | 10.5 m |
Sedadla | 5 |