Zdroj úvodní fotky: Michaela Rubešová
Renault Austral přijíždí do Česka a chce překvapivou cenou dobít segment C

Renault Austral přijíždí do Česka a chce překvapivou cenou dobít segment C

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Renault Česká republika, a.s.

Je to pár dní, co jsme vyrazili kousek za Prahu, abychom se seznámili s novým modelem francouzské automobilky. Austral je ambiciozní novinkou, která pokračuje v započaté éře ofenzívy v segmentu C, stejně jako sourozenecké modely Arkana a Megane E-Tech 100% elektrický. Novinka je jen dalším potvrzením toho, že se Renault chystá být lídrem v oblasti technologie, čisté energie a služeb. Při osobním krátkém setkání jsme se o těchto hodnotách mohli přesvědčit na vlastní kůži. Nutno podotknout, že značka ušla značnou cestu a výsledek se zdá být perfektní. Co vše ale nabízí a co se skrývá pod označením „překvapivá cena“? To vše a mnohem více pro vás máme již dnes!

 

Na první pohled vyrazí dech

Austral stojí na platformě CMF-CD třetí generace, která byla vyvinuta v rámci Aliance. Zároveň nabídne 12V mild-hybridní benzinové pohony. I tentokrát ze svého portfolia značka vypouští naftový pohon. Už z vizuálu je jasné, že se jedná o čistokrevné SUV, které doplňují výrazná velká kola. K dispozici jsou až 20palcová. Světlá výška auta činí 170 milimetrů, nebude tak problém vyrazit třeba i do lehčího terénu, ačkoli u mildhybridu absentuje nabídka pohonu 4×4. Výška vozu činí jinak 162 centimetrů a šířka 183 centimetrů. Na délku má 451 centimetrů a celkový rozvor činí 267 centimetrů. Nejedná se tedy o prcka. Renault Austral kombinuje všechny znaky SUV s novým designovým jazykem značky Renault. Je to prostě výrazná osobnost –  elegantní i sportovní.

Charakteristickým znakem u vozu je v přední části světelný podpis ve tvaru písmene C. Multifunkční osvětlení je k dispozici ve třech verzích: LED Pure Vision, LED Adaptative Vision a LED Matrix Vision s dynamickými indikátory. Zadní světla, rovněž ve tvaru písmene C, se spojují s logem Renault a vytvářejí souvislý světelný podpis, který se rozprostírá po obou stranách zavazadlového prostoru a podtrhuje siluetu vozu. Zajímavostí je, že světlomety mají zabudovaných až sedm high-tech diodových modulů, které jsou schopny se přizpůsobovat rozložení světla. Do zadních světel se použila mikro-optická technologie, se kterou přišel jako první model Megane E-Tech 100% elektrický. Přední masku doplňuje ještě široká károvaná mřížka chladiče s povrchovou úpravou v barvě Ice Black, kterou přetíná v horní části vodorovná chromovaná linka. Uprostřed je ještě nové logo Renault v matně chromovaném provedení, které potvrzuje moderní osobnost vozu Austral.

 

Jako doma v moderním obýváku

Neméně zajímavé je také vnitřní uspořádání kabiny. Opět výrazným prvkem je OpenR displej, který kombinuje zobrazování údajů palubní desky se zobrazováním navigace a multimédií. V těch jsou mimo jiné již zabudované aplikace a služby Google. Součástí je i aplikace Waze, která běží, aniž by bylo nutné připojit bezdrátově mobilní telefon. K moderním technologiím se také řadí head-up dispej, který se zvětšil, údaje se promítají přímo na sklo a lze si tak upravit i to, co řidič vidí. Svítivost OpenR se přizpůsobuje okolnímu jasu. Míra jasu se rovněž optimalizovala, zejména díky pokročilé technologii mikroslunečních clon. Ty zaručují čitelnost informací zobrazených na obrazovkách i na přímém slunci.

Středový prostor mezi sedadly rozděluje konzole, která je sofistikovaná a designem inspirována ze světa letectví. Při pohybu dopředu nebo dozadu vydává podobný zvuku, který vydává otáčení ráčnového rámečku hodinek. A vzhledem k tomu, že ze středu zmizel ovladač jízdních režimů, tak zde zbyl prostor pro tuto „fičuru“. Na konzoli se dá velmi pohodlně odložit ruka a hned pod ní se nachází bezdrátová nabíječka telefonu. Domácí atmosféru šitou na míru každému řidiči podtrhuje světelná atmosféra, nazvaná Living lights. Osvětlení je 100% LED a je rozptýleno prostřednictvím světelných pásů na přístrojové desce a výplních dveří. Navíc na základě cirkadiánního cyklu, biologického rytmu lidského těla v průběhu 24 hodin, se dokáže přizpůsobit světelným podmínkám venku a automaticky měnit barvu každých 30 minut. Nezbytnou zastávkou jsou také použité materiály. Už od základní verze vozu se uvnitř vyskytuje hojně recyklovaná šedá látka. Interiér je tak v závislosti na zvolené verzi a výbavě doplněn pravým dřevem, kůží, Alcantarou a lakovanými povrchy Noir Grand Brillant a Chrome Satin. Ve verzi Iconic nahrazuje textilní vložku ozdobný kus pravého dřeva. Jedná se o jasanovou dýhu s otevřenými póry, která byla ošetřena japonskou metodou Maki-e.

Že se jedná o vhodné auto pro rodinu potvrzuje i rozložení zadní části. Druhá řada sedadel se totiž dá posunout nezávisle až o 16 centimetrů. Díky tomu se tak může zvětšit zavazadlový prostor. Navíc se sedadla dají sklopit na dvě části, buď 2/3 nebo 1/3. Zavazadlový prostor nabídne v případě verze mildhybrid s pevným zadním sedadlem 500 litrů objemu. S posuvnou lavicí je to až 575 litrů a po sklopení všech sedadel objem dosahuje až 1525 litrů.

 

V nabídce nový motor

Austral těží z řady pohonných jednotek s novou generací systému E-Tech full hybrid, 400 V architekturou a výkonem až 200 koní. Tu doplňuje na českém trhu 12V mild hybrid s výkonem 140 a 160 k. Tyto motory jsou součástí rozsáhlé elektrifikace modelové řady Renault.

Technologie E-Tech full hybrid kombinuje spalovací motor a dva elektromotory – e-motor, který zajišťuje elektrickou jízdu a dobíjení akumulátoru, a vysokonapěťový startér-generátor (HSG), který spouští spalovací motor, řadí rychlosti a pomáhá dobíjetcentrální trakční akumulátor. Nechybí inteligentní multimódová automatická převodovka.

Nová generace motoru E-Tech full hybrid určená pro Austral je vybavena novým tříválcovým benzinovým motorem o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm. Je kombinován s výkonnějším elektromotorem (50 kW a 205 Nm), lithium-iontovou baterií s větší kapacitou (1,7 kWh/400 V) a převodovkou, která kombinuje dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro spalovací motor. Rekuperace (nastavitelná ve 3 stupních), která se automaticky aktivuje při zpomalování a brzdění, v kombinaci s vysokou kapacitou lithium-iontové baterie a účinností systému E-Tech optimalizuje spotřebu. To znamená, že až 80 % času jízdy po městě lze strávit v plně elektrickém režimu, přičemž úspora paliva v městském cyklu dosahuje až 40 % ve srovnání s ekvivalentním spalovacím motorem.

První stupeň hybridizace nabízený s modelem Austral, motor mild hybrid, vychází ze čtyřválcového 1,3litrového přeplňovaného benzinového motoru s přímým vstřikováním, který je již k dispozici v části modelové řady Renault. Tento motor, vyvinutý ve spolupráci se společností Daimler, je poháněn startérem-alternátorem a 12V lithium- iontovou baterií. K dispozici je s 6stupňovou manuální převodovkou a přepracovanou automatickou převodovkou typu CVT. Technologie mild hybrid 12V zlepšuje fungování systému Stop & Start a umožňuje aktivaci funkce „Sailing Stop“ u verzí vybavených automatickou převodovkou. S motorem mild hybrid 12V o výkonu 160 k se model může pochlubit maximálním točivým momentem 270 Nm dostupným od 1 800 do 3 750 ot./min (260 Nm od 1 750 do 3 500 ot/min u verzí o výkonu 140 k) a kombinovanou spotřebou paliva 6,2 l/100 km (stejně jako u verzí o výkonu 140 k), přičemž emise CO2 začínají na 140 g/km (od 139 g/km u verzí o výkonu 140 k).

 

Kolik za to všechno?

Nikdo asi nečeká, že stroj, který je řekněme velmi vymazlený nejen svým vzhledem, ale také technologiemi, bude stát pod půl milionu korun. Verze Techno s pohonem TCe 140 a manuální převodovkou začíná na 770 tisíc korun. Za tuto na první pohled ambiciózně nastavenou cenovku dostanete solidně vybavené auto, které nabídne například dvouzónovou klimatizací, posuvnou lavicí, parkovací kameru a další zajímavé prvky. Kdo by však chtěl ještě něco navíc v rámci výbavy Techno Esprit Alpine, připlatí si téměř 110 tisíc korun. K dispozici však bude mít silnější motor TCe 160 s automatickou převodovkou CVT. Dostupný je i další stupeň Iconic, který vyjde na 925 tisíc korun a jako poslední nejvyšší stupeň s prvky Esprit Alpine vyjde na 955 tisíc korun.

Renault Koleos Initiale Paris dCi 190 4×4: povedeně velký naftový medvěd

 

První dojmy za volantem

Jako žena jsem tentokrát volila spíše očima, a tak jsem si pro první jízdu zvolila bílého Australa. Detaily verze Esprit Alpine byly nejen na vnější straně, ale i uvnitř. Upřímně zvědavá jsem byla na novou CVT převodovku a taky na to, zda se u ní objeví ne zrovna lichotivý zvuk vysavače. Ještě před odjezdem jsem se ale chtěla skamarádit s vnitřním prostředím. Moc se mi líbily detaily jako třeba prošívání na volantu, které je v barvách Francie. Použité materiály byly na omak příjemné. Odkládacích prostor tu byla také hromada, ale asi nejvíc se mi líbila středová opěrka, která opravdu působí jako páka, kterou se dávkuje plyn u letadel.

Po srovnání zrcátek a sedadla jsem konečně mohla vyrazit. Na co si lidé budou muset asi zvyknout, je nová páka, která přibyla na pravé straně volantu – tou se totiž ovládají režimy jízdy. Kdo však někdy řídil Mercedes, ví, co očekávat. Najednou jsou tu ale tři páky a člověk si říká, jestli to není trochu moc. Nemůžu se dočkat, až přijde revoluce a nejnižší páka pro ovládání hlasitosti dostane novou podobu, která bude slušivější a především menší. Jinak se v kabině cítím dobře, ostatně, aby taky ne, když mi tu hraje hudba z reproduktorů od Harmon/Kardon.

Musím, ale uznat, že s implementováním CVT převodovky do vozu si Renault poradil doslova s prstem v nose. Dovolím si tvrdit, že projevy vozu jsou lepší jak u Toyoty, která má s daným typem převodovky zkušenosti mezi automobilovými výrobci absolutně největší. I na dálnici je auto krásně tiché, čemuž přispívá i solidní odhlučnění. Jediné, co mi trochu vadilo, byla téměř neslyšitelná hlasitost signalizace odbočování. Při blikání jsem musela kontrolovat grafiku zobrazení na přístrojovém štítu. Jinak dynamika byla celkem solidní, ačkoli od velkého SUV se nedá čekat, že bude nonstop okupovat levý pruh, obzvlášť když vzadu budou sedět děti. Více se tu spoléhá na komfort, než sprint. Stejně tak Austral dokáže jet maximální rychlostí 175 kilometrů, což pro některé nemusí být dostačující. Na druhou stranu v českých podmínkách takové hodnoty ani nelze dosáhnout. Pozor i na to, že tento model nemá pohon všech kol, ten bude k dispozici pouze u silnější full-hybridní verze.

Pro klasický redakční test již máme domluvený termín, a tak se už brzy můžete těšit na detailní představení vozu a jeho jízdních vlastností. Docela mě zajímá, zda při delších jízdách bude spotřeba opravdu jen kolem šesti litrů na sto. Stejně tak, jak si Austral poradí nejen na perfektních německých dálnicích, ale také na českých rozbitých okreskách.

 

Michaela Rubešová

Sdílet: