Elektrifikované Peugeoty bodují na rally – reportáž z Bohemia Eco Energy Regularity
Autor: Jan Novotný · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (Peugeot Media)Ve startovní listině dnes již tradičního poháru pořadatele s názvem ČeskoSlovenská trofej elektromobility – Rally pravidelnosti v ECO Rally, který je pořádán pravidelně jako doprovodná soutěž Bohemia Rally, nemohly chybět posádky jedoucí na vozech značky Peugeot. Ať už to bylo absolutní vítězství a skvělé entré pro e-208 v roce 2020 nebo druhé místo v poháru výrobců elektromobilů v loňském roce, rozhodně bylo i letos na co navazovat. I díky nasazení hned tří „továrních“ posádek značky se zdá, že překonat všechny doposud nasbírané obrovské úspěchy nebylo tak náročné. Skvělého, všestranně použitelného a obratného parťáka dělala elektrická verze populárního mětstkého vozu e-208 posádkám ve složení Lukáš Dittrich / Miloš Dittrich (Autoforum Electric) a Kryštof Hájek / Nikola Procházková (K+N Peugeot). Jak pro vůz tak pro zmíněné posádky je „ECO Bohemka“ tradiční baštou. Posádka Hájek / Procházková loni brala 4. místo a Dittrich / Dittrich obsadili příčku celkově šestou. Na předešlé úspěchy chtěli navázat i další tradiční účastníci, tým Peugeot MOTORVIZE.cz ve složení Jan Novotný / Petr Jakušev. Ti však pro letošní rok přesedlali na poslední generaci plug-in hybridní technologie značky Peugeot pracující pod kapotou žhavé novinky, modelu 308.
Páteční „zkouška ohněm“ a vítězství na okruhu v Sosnové
Letošní soutěž jedoucí se v okolí Liberce a Mladé Boleslavi opět představovala velmi náročnou výzvu pro všechny startující. Tentokrát byla pořadatelem připravena trať v celkové délce 478 km ve třídenním formátu. Start se přesunul na páteční večer (19:15) do prostor náměstí T. G. Masaryka v České Lípě. Odtud se posádky vydaly na první měřený úsek (RS) do prostor Autodromu Sosnová, kde ihned po skončení „klasické rally“ vozidla s nízkoemisními technologiemi prokázala jedny z méně často skloňovaných vlastností – výkon a jízdní vlastnosti. Za překvapení a obrovský úspěch lze považovat nejrychlejší čas na okruhu zajetý posádkou se startovním číslem 21, jíž nesloužil nikdo jiný než nový Peugeot 308. Plug-in hybridní technologie značky Peugeot jednoznačně předvedla svůj plný potenciál, když dokázala porazit i mnoho daleko výkonnějších konkurentů (namátkově třeba o 3,5 vteřiny druhý umístěný vůz, Tesla Model 3 nebo o celých 10 vteřin třetí umístěný vůz, Hyundai Kona Electric). Soutěž poté pokračovala už klasickými zkouškami pravidelnosti (RS), kdy právě první etapu končící okolo 23. hodiny v Liberci na náměstí Dr. E. Beneše šlo považovat za zkoušku ohněm. Celkem v ní totiž na závodníky čekalo 75,29 soutěžních (měřených) kilometrů (vč. 5,45 na Autodromu Sosnová). Minimálně poslední dvě navíc probíhaly za úplné tmy, která ztěžuje navigaci a zhoršuje schopnost soustředění. Posádky s vozy značky Peugeot se i tak držely vedení již od prvních ostrých kilometrů, RS 2 vyhráli Dittrichovi se start. číslem 4, RS 4 patřila posádce se startovním číslem 21 (Novotný / Jakušev s Peugeotem 308). Tři Peugeoty pak po úspěšné první etapě přenocovaly do druhého dne na prvních třech místech, a to po sobě: Hájek / Procházková (e-208 GT), Dittrich / Dittrich (e-208) a Novotný / Jakušev (308).
Za Volantem: ECO Energy Rally Bohemia s Peugeot e-208 (videoreportáž)
Sobotní i nedělní program poznamenán nečekaným zrušením třech měřených úseků
Odpočinku posádkám jedoucím na prvních místech ale příliš dopřáno nebylo. Do druhé etapy se totiž vyráželo již v sobotních 8:00. Hned první měřený úsek (RS 7) navíc představoval 40,28 km intenzivního soustředění, následovala RS 8 se 40,97 km a závěrečná RS 9 se 4,34 km. I přes nelichotivé zrušení RS 7 (pro chybu v itineráři na straně pořadatele) posádky Peugeotu držely v sobotní poledne první tři místa, a to v tomto pořadí: Hájek / Procházková, Novotný / Jakušev a Dittrich / Dittrich. Na druhou část druhé etapy byla natěšena většina startovního pole, dvě ze čtyř odpoledních RS totiž probíhaly na uzavřených tratích klasického rally. Nejostřejší z nich (RS 12 – Radostín) mnohdy ve velmi vysokých rychlostech zvládla nejlépe posádka Novotný / Jakušev, kteří si se svou 308 připsali na konto další vítězství a drželi tak prvenství i v rámci absolutního pořadí. Naneštěstí došlo ze strany pořadatelů ke zrušení dalšího z měřených úseků (RS 10), a to nečekaně až v průběhu nedělní třetí etapy. I ta byla nakonec poznamenána zrušením jednoho z měřených úseků, vůbec nejdelší RS s pořadovým číslem 15.
Peugeot e-208: s oblíbenou 208 tentokrát tedy ekologicky
Konec dobrý, všechno dobré – pro motorvizi i pro značku peugeot
Ještě v rámci předběžných výsledků Peugeoty figurovaly na prvních třech příčkách absolutního pořadí. Dle oficiálních výsledků, ke kterým byl hned 7 posádkami vznesen oficiální protest, nakonec značka Peugeot obsadila 1., 2. a 4. místo. Absolutními vítězi se tak staly L. Dittrich s M. Dittrichem, kterým s mírnou ztrátou suplovali K. Hájek s N. Procházkovou. Ti pak brali ve stejném složení i první dvě místa ve své vlastní kategorii (nulové emise) a zasloužili se o naprosto suverénní vítězství značky Peugeot v kategorii výrobců elektromobilů. Skvělé entré stejně jako v případě 208 před dvěma lety připravili J. Novotný s P. Jakuševem nové 308, kterou dovezli do cíle na celkové 4. příčce a stali se tak vítězi své kategorie (hybridy). Posádky, které z BOHEMIA ECO ENERGY REGULARITY 2022 přivezly hned šest trofejí, úspěšně demonstrovaly kvalitu, sílu a všestrannost použití elektrifikovaných pohonů značky Peugeot, která se stala vůbec nejúspěšnější automobilkou ve startovním poli letošní soutěže.
Oficiální výsledky Bohemia Eco Energy Regularity 2022
Jan Novotný, šéfredaktor MOTORVIZE.cz, za posádku st. č. 21 dodává:
„Letošní Bohemku jsme si s Petrem opravdu moc užili. Škoda jen těch třech zrušených RS, zcela odepsat 105 km z celkových 298 závodních km považuji za opravdu smutné, a to tím spíše, že důvodem byly jen opravdu drobné chyby v itineráři na straně pořadatele. My jsme se nechali zmást jen tou první, naštěstí jsme se ale hned otočili a ztrátu zhruba 15 vteřin brzy dohnali. Celkové 4. místo a hlavně vítězství v kategorii hybridů nás i tak těší. Plug-in hybridní Peugeot 308 byl pro nás po letech s elektromobily značky Peugeot (zejm. městskou e-208) zajímavým zpestřením a představoval opravdu kvalitní náčiní pro tak náročnou soutěž, jakou Bohemka tradičně bývá. Letos tomu navíc nebylo jinak. Už teď se těším na další svezení na „závodních“ tratích a další kilometry s 308 nebo jinou plug-in hybridní novinkou ze stáje francouzské automobilky.“