Nový Opel Astra přijíždí do ČR: láká na design i poměr cena/výkon
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Opel Media (O Automobil Import s. r. o.)Je to už nějaký pátek, co Opel ve svém domově, německém Rüsselsheimu, představil zcela novou generaci stěžejního zástupce nižší střední třídy, modelu Astra. Její šestá generace má rozhodně na co navazovat, vůbec poprvé ale vyjíždí na platformě koncernu Stellantis (dříve PSA), a tak mimo jiné bude záležet na tom, jak moc se podařilo inženýrům z Opelu odlišit novinku od sesterských modelů. To ale zatím nemůžeme příliš do detailu posoudit. Opel si dává totiž na rozdíl od DS 4 a Peugeotu 308 s příchodem prvních sériových kusů trošku na čas, což na druhou stranu může předznamenávat, jak velké úsilí nové generaci v Rüsselsheimu věnovali. Právě nyní jsme však jako jedni z prvních dostali příležitost předprodukční Astru pořádně prohlédnout a do detailu prozkoumat. České zastoupení značky totiž variantu „sportovního hatchbacku“ nyní uvádí na tuzemský trh a k již tak velmi vyzývavě vyhlížející nově zrozené „hvězdě,“ jak Astře přezdívají, doplňují vcelku lákavé ceny. Naše první dojmy a kompletní informace přinášíme právě nyní.
První představení – jak moc „autobahnproof“ Astra je
Po SUV modelech Mokka, Crossland a Grandland je nová Astra prvním hatchbackem značky Opel, který interpretuje odvážnou a puristickou designerskou filozofii německé automobilky. Nepřehlédnutelným prvkem je nová „tvář“ vozu Opel Vizor, která se táhne napříč celou čelní maskou, takže nová Astra vypadá širší a stabilnější. Maska Opel Vizorpřirozeně integruje technologie, jako jsou ultratenké světlomety Intelli-Lux LED® nebo přední kamera systému Intelli-Vision. Nová Astra je dalším modelem německé automobilky Opel, který potvrzuje její trend elektrifikace celého portfolia. Od otevření objednávkových knih se Astra nabízí také jako plug-in hybrid. A v roce 2023 nabídku doplní bateriemi poháněná Astra-e. Samozřejmě hned od počátku mohou zákazníci volit z široké palety efektivních zážehových a vznětových motorů. Výkonová škála pohonných jednotek sahá od 81 kW/110 k až po 165 kW/225 k.
Nová Astra je dlouhá 4374 mm a široká 1860 mm, je tedy delší jenom o 4,0 mm oproti vybíhajícímu modelu. Zato rozvor narostl o zřetelných 13 mm až na 2675 mm, což se projevilo především na prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů. I přes „svalnatý“ design je Astra navýsost praktickým vozem, jehož zavazadlový prostor s výškově nastavitelnou podlohou nabízí objem až 1250 litrů (při sklopených zadních sedadlech) a 422 litrů základního objemu. Nová Astra je postavena na třetí generaci multi-energetické flexibilní platformy EMP2, která byla upravena konstruktéry Opelu tak, aby jízdní vlastnosti podvozku odpovídaly tradici německé značky. Díky tomu vyniká Astra stabilitou i při dynamické jízdě zatáčkami. Jako každý Opel i nová Astra prošla Astra náročným testováním v nejvyšších rychlostech na německých dálnicích a je tedy tzv. „Autobahnprüf“.
Inovace navazující na tradiční přístup Opelu
Nová Astra poprvé vystřídala řadu Kadett v roce 1991. Od té doby vyjelo z továren automobilky Opel téměř 15 milionů těchto kompaktních vozů a Astra se stala bestsellerem a ikonou značky. Astra nové generace byla navržena a vyvinuta v sídle společnosti Opel v německém Rüsselsheimu, kde se také bude od letošního podzimu také vyrábět. Jak je pro Opel příznačné, také nastupující Astra přinese do své kompaktní třídy takové inovace, které zákazníci mohli až dosud volit pouze u modelů vyšších tříd. Nejnovější verze adaptivních světlometů Intelli-Lux LED® Pixel vychází z oceňovaných světel vlajkové lodi Opelu Insignia a se 168 LED prvky jde o nejlepší nabídku svého druhu v celém segmentu kompaktních automobilů i vozů střední třídy. Plně digitální přístrojový štít Pure Panel posílá konvenční analogové přístroje do historie. Řidič i pasažéři mohou přístroje a systémy nové Astry ovládat naprosto intuitivně pomocí mimořádně velkých dotykových obrazovek. Konstruktéři automobilky Opel věnovali velkou pozornost tomu, aby řidič dostával vždy potřebné informace, ale aby zároveň nebyl obtěžován zbytečnými daty nebo funkcemi. A velmi příjemné je, že zásadní prvky a systémy (např. klimatizace) mají stále poctivé fyzické spínače a tlačítka. Opel je proslulý také svým tlakem na komfort sezení, a proto také nová Astra dostala přední sedadla s ergonomickým certifikátem AGR, která jsou mimořádně pohodlná zejména na dlouhých cestách. Ovládání vozu řidiči usnadňuje celá škála nejmodernějších asistenčních systémů – od head-up displeje až po poloautomatický asistenční systém Intelli-Drive 2.0 a 360-stupňovou kameru Intelli-Vision.
Astra poprvé také elektrická – plug-in hybrid – ale i s benzínem a dieselem
Nová Astra je ihned po uvedení na trh k dispozici jak s výkonným plug-in hybridním elektrickým pohonem, tak i s vysoce účinnými zážehovými a vznětovými motory. U zážehových a vznětových variant se výkonová škála pohybuje od 81 kW/110 k až po 96 kW/130 k a vrcholí na hodnotě 165 kW/225 k u plug-in hybridní verze, ta je určena výhradně vrcholné variantě označované GSe, která bude k dispozici v druhé polovině letošního roku. U benzinových a naftových jednotek je standardem šestistupňová manuální převodovka, výkonnější motory je možné na přání propojit s osmistupňovou automatickou převodovkou. Základ představuje již poměrně dobře známá tříválcová jednotka 1.2 turbo pocházející právě od PSA, a to hned ve dvou výkonových verzích (81 a 96 kW), čtyřválcový diesel 1.5 CDTI pak disponuje vždy 96 kW.
Závěrem: na lákavou nabídku už od 479.990 Kč se opravdu těšíme
Možná už to z mé strany zaznělo, v celkovém hodnocení Astry bude dle mého názoru záležet hlavně na tom, do jaké míry se povedlo „německy“ tuto novinku doladit. Na to si ale budeme muset počkat a upřímně se na první svezení už hodně těšíme, tím spíše, že se sesterským DS 4 jsme již měli tu čest. Ať tak či onak, nabídka Astry vypadá při nejmenším hodně lákavě. Auta se v posledních letech výrazně zdražují a na nově uváděných modelech se to samozřejmě podepisuje nejvíce. Ani tak základních 479.990 Kč nevypadá vyloženě hrozivě. Za tuto cenu pak Opel uvádí verzi Edition s 1.2 turbo, 81 kW a 6st. manuální převodovkou. Není ale základ jako základ, protože už v základu toho Opel přiváží poměrně hodně, jmenovitě LED přední světlomety, audiosystém s 10“ displejem a konektivitou Apple CarPlay, kožený volant, automatická klimatizace či 16“ ráfky z lehkých slitin (17“ pro PHEV). První testovací auta jsou každopádně už na cestě, takže se (společně s námi) máte v příštích měsících rozhodně na co těšit.
Jan Novotný