Největší designová bomba roku 2021 – přinášíme první dojmy z nové DS 4

Největší designová bomba roku 2021 – přinášíme první dojmy z nové DS 4

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Je tomu už více než půl roku, co tahle novinka poprvé spatřila světlo světa. Přesto, jako by tomu bylo včera, kdy jsem na on-line platformě netrpělivě vyčkával na představení již čtvrtého modelu mladé a stále se formující prémiové značky DS Automobiles. Vzpomínám si, že jsme tehdy očekávali zástupce C-segmentu a nějaké ty informace přeci jen s drobným předstihem prosakovaly. Ani tak nebylo jisté, jestli půjde o nástupce původní DS 4, která se v letech 2010 až 2015 vyráběla původně ještě pod značkou mateřského Citroënu, anebo o nové SUV vyplňující mezeru mezi současným B-SUV DS 3 Crossback a daleko větším DS 7 Crossback. Odpověď vás možná trochu překvapí, DS totiž v podstatě dokázalo obojí. To ale nebylo tím nejdůležitějším, co jsme si tehdy z prezentace odnášeli. Minimálně mě neuvěřitelně okouzlil naprosto výjimečný a příjemně výstřední design. Ten ostatně DS vždycky umělo. Je tak zcela jasné, že jsme se na první v tváří tvář s novou DS 4 extrémně těšili. Když pak přišlo pozvání na představení a testovací jízdy, neváhali jsme ani vteřinu. S inovovanou platformou a mnoha novými prvky přijíždí zcela nový vůz, jehož vývoj mělo na starosti výhradně právě DS. Vyzkoušet, jak komplexní a luxusní je balíček nabídky nové DS 4, jsme se vydali až do Francie a nyní přinášíme kompletní dojmy!

 

Design: naživo neméně atraktivní

Jak jste to už z úvodního odstavce určitě poznali, nová DS 4 se mi hodně líbí. Je to třeba i proto, že měli designéři (i vývojáři) do jisté míry hodně volné ruce. DS 4 je totiž první vůz postavený na inovované platformě EMP2, u níž sice nelze použít označení „nová“, ačkoliv by 70 % na ní použitých dílů odlišných oproti původní verzi v řeči automotive znamenalo de facto totéž. Stěžejní ale zůstává fakt, že se Francouzi hodně poučili a druhá generace DS 4 je tak od základu nově vyvíjeným vozem, který v době svého uvedení neměl žádný sesterský model. V minulém čase mluvím schválně, neboť sesterský Opel bude na stejné platformě vyrábět novou Astru a Peugeot novou generaci hatchbacku 308. Technika ale pochází od DS, další (technické) odlišnosti si ale necháme na později. DS je každopádně první svého druhu a mimo jiné i díky tomu se dosti (minimálně v rámci koncernu) vymyká. Ač třeba právě budoucí sesterské modely vypadají atraktivně, DS jde ve jménu svého hesla „spirit of avantgarde“ o něco dále a upoutá tak na první dobrou. Kapitolou samou o sobě je vůbec tvar auta a jeho silueta. Klasifikovat jej sice můžeme jako hatchback, už od pohledu ale působí o něco mohutněji než běžní konkurenti. Těžko říct, jestli jde jen o optický klam, ale i světlou výškou (a výškou celkově) působí DS 4 jako větší kousek, než ve skutečnosti je. Nemluvě pak o verzi Cross, u níž jsme sice očekávali výraznější odlišení od „standardu“ a Performance Line, i tak ale její přítomnost chápu a vlastně mi i začíná dávat smysl, proč v DS 4 trochu toho crossoveru vidím. Navzdory tomu dokáže právě třeba Performance Line vypadat i docela sportovně, což cením. Vyloženě sportovní ambice ale DS nemá, neseme se tu totiž primárně na vlně luxusu. V řeči detailů stojí za zmínku LED denní svícení, které je na rozdíl od ostatních vozů značky protažené dospod předního nárazníku. Velmi výrazná a vespod nárazníku ostře zatočená linka denního svícení navíc není zcela propojena s hlavními světlomety, čímž působí opět velmi ojediněle. Nechybí samozřejmě ani pořádně velká kola (až 20 palců), holt móda. A právě tu se dále vydáváme hledat do interiéru.

 

Interiér: nejvýraznější inovace za dobu existence DS

I vnitřní prostor jede na vlně zásadních novinek. Trošku mě překvapilo, když jsem jen na skok přesedl z DS 4 do DS 9, jejíž prodeje odstartovaly teprve nedávno, a zjistil jsem, že novou koncepci interiéru přináší až DS 4 a oba modely toho uvnitř nemají příliš společného. Nijak zásadně mi to ale nevadí, každý má totiž své. Zpět k dnes testovanému kousku, ten totiž uvnitř na první pohled vypadá opravdu moderně. Nechybí velké displeje (centrální 10“ pro DS Iris Systém doplněný o 5“ DS Smart Touch a digitální přístrojový štít). Ty pak doplňuje i zcela nový DS Extended Head Up Displej, který je dle slov zástupců automobilky prvním krokem k rozšířené realitě. Pomocí nové technologie se důležité informace o řízení promítají přímo na silnici. Díky optickému efektu se údaje zobrazují čtyři metry před čelním sklem v ose pohledu řidiče, úhlopříčně ve vzdálenosti 21 palců, což je v daném segmentu zcela nové. Na silnici se promítají základní informace, jako je rychlost, údaje z asistenčních systémů řízení, navigace, varovné zprávy nebo dokonce skladba, kterou řidič poslouchá, nebo číslo či jméno volajícího. Pocit harmonie v kabině navozuje i nepřímé vnitřní osvětlení, které lze upravit podle vlastního vkusu a nálady a které zvýrazňuje boční prvky. Akustiku za příplatek zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory, který doplňují akustická boční skla, což je další prvek, jenž se v tomto segmentu objevuje úplně poprvé. Celkovou atmosféru uvnitř mnohdy až revolučního vozu mi kazí snad jen fakt, že jsme na sebe vzájemně neměli více času. Schválně si dovoluji tuhle myšlenku vyřknout u interiéru, neboť právě nová logika ovládání mi dělala trochu starosti. Především s DS Smart Touch jsem se trochu pral. U druhého testovaného vozu jsem si ale už udělal čas a před jízdou věnoval chvilku právě jeho individualizaci. Výsledkem byly shortcuty (zkratky), které vyhovovaly právě mně – např. navigace nebo Apple CarPlay. Mně osobně trochu mrzí také odepsání pro Francouzi typické páčky pod volantem na ovládání tempomatu, tu nově nahradila tlačítka na volantu. Ovládání přístrojového štítu pak probíhá tlačítkem na konci páčky pro blinkry, nastavení je tak pouze jednosměrné. Jednotlivé možnosti zobrazení, které jsou mimochodem napevno napárované se zobrazením head-up displeje, si můžete vybrat právě v infotainmentu. Teoreticky to chce trochu cviku a zamyšlení nad preferovaným zobrazením a celé to bude fungovat. Já s DS 4 ale absolvoval několik málo hodin a věřím, že až ji dostaneme na klasický test, rychle si zvyknu. Snad to bude brzy…

DS 7 Crossback E-TENSE 4×4: interiér jako pojízdné haute couture moderní epochy

 

Jízdní vlastnosti: komfortní a houpavé DS tak, jak jej známe…

Teď přichází na řadu ta část, u níž bych se měl opravdu pořádně rozepsat. Jenže ona je DS 4 přesně takovým DS, jaké čekáte. Prim tu hraje především komfort na palubě, za nějž může mimo jiné i velmi dobré odhlučnění hnacího ústrojí, a to ať už jedete ve verzi s výhradně spalovacím motorem či v plug-in hybridu. Ano, slyšíte dobře, DS pro svůj čtvrtý model nabídne hned tři možnosti pohonu. K několika benzínovým verzím (1.2 PureTech 130, 1.6 PureTech 180 a 225) se připojí i diesel (1.5 BlueHDi) a hned dva plug-in hybridy (slabší E-TENSE 180 a silnější 225). Dvě nejsilnější varianty, právě které jsme mimochodem měli možnost otestovat ve Francii, jsou k dispozici výhradně pro DS. Peugeot 308 sice zřejmě nabídne i silnější 225koňový plug-in hybrid, 1.6 PureTech (v obou verzích) ale zatím pod kapotou 308 i Astry bude chybět. Standardem pro všechny verze DS 4 je pak i osmistupňový automat, manuál už nepořídíte. Co se naladění podvozku týče, DS 4 je především houpavě komfortním Francouzem. 225 koní (v obou variantách) vůz sice dokáže v přímém směru hodně příjemně rozpohybovat, větší sportovní ambice ale nejsou na místě. V kokpitu DS se především odpočívá. Málem bych zapomněl zmínit třeba masážní a dokonce i odvětrávaná sedadla. Přidejte si k tomu všemu také příjemnou aparaturu a systém DS Drive Assist, poloautonomní řízení 2. úrovně, který je v nabídce již u posledních vozů DS: tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také zajišťuje přesné umístění vozu v jízdním pruhu dle volby řidiče. Na začátku roku 2022 se DS 4 dočká také zásadní modernizace tohoto systému, a to v podobě DS Drive Assist 2.0, který přidá tři nové funkce: asistent změny jízdního pruhu, úpravu rychlosti v zatáčkách a očekávanou rychlost podle dopravního značení.

Zpět však k jízdním dojmům, které jsem ve Francii načerpal. Jako první jsem měl možnost usednout do E-TENSE 225, plug-in hybridu, jenž kombinuje benzínový 180koňový motor 1.6 PureTech, 110koňový elektromotor a baterii s kapacitou 12,4 kWh. Prvním příjemným překvapením této kombinace, která pohání výhradně přední kola, je dojezd svítící na přístrojovém štítu. Standardně jsme totiž zvyklí, že plug-in hybridy dávají smysl především ve městě, kde jsou schopné ujet na jedno nabití zhruba 30 – 45 kilometrů čistě na elektřinu. DS 4 mi ale zprvu ukázala čistě elektrických kilometrů hned 62. Při odjezdu zpět do Čech jsme se s kolegy shodli, že realita při umírněném jízdním stylu nebude daleko. I celkový dojezd se zvýšil (na lehce přes 600 km), což značí, že (nejen tento pohon) bude v případě nového DS velmi účinný. Ačkoliv je verze E-TENSE o něco klidnější, tišší a možná i malinko dynamičtější, pocitově se mi tentokrát jezdilo o něco lépe v nejsilnějším benzínu. Ptáte se proč? Jde o naladění podvozku, kterému samozřejmě v rámci fyzikálních zákonů necelých 250 kg navíc způsobených zástavbou baterie a elektromotoru příliš nepomáhá. Pocitově je sice verze PureTech 225 vážící 1419 kg o něco houpavější, za to ale méně odskakuje na příčných nerovnostech. Působí tak překvapivě trošku komfortněji a zároveň je při velmi dynamické jízdě později nedotáčivá. To už se ale bavíme o jízdním stylu, kterým se většina zákazníků po silnici nikdy nebude pohybovat, takže zůstaňme u toho komfortu. Obě dvě verze pak spojuje i již zmíněná automatická 8st. převodovka, u níž se žádné překvapení nekoná. V obou případech (s E-TENSE doznala úprav kvůli nutnosti připojení elektromotoru) řadí plynule, má dobrou logiku a poslouchá i na povely manuálního řazení. U benzínu lze do „manuálu“ přepnout tlačítkem u nového kompaktního ovladače automatické převodovky, stejné tlačítko pak v případě hybridu slouží pro vyšší míru rekuperace „B“ a páčkami pod volantem tak lze pouze krátkodobě změnit převodový stupeň.

 

Smutné loučení s DS 4 a malý dárek na závěr

Budu se opakovat, na novou DS 4 jsem se ohromně těšil, a to především pro extravagantní design, který v automobilovém světě nemá obdoby. Po dvou dnech a několika málo hodinách za volantem musím říci, že má očekávání byla bez pochyby naplněna. Možná jsem očekával o něco „jistější“ projev podvozku, zklamaný jsem ale rozhodně nebyl. Právě v tuto chvíli navíc přichází na řadu ta třešnička na dortu. Co vám budu povídat, tolik DS pohromadě jsem ještě neviděl a když jsem na parkovišti kromě představované DS 4 viděl i tu druhou novinku, která k nám do Čech dorazila zatím pouze ve dvou exemplářích, nebylo pochyb, že musím udělat maximum pro první svezení. Samozřejmě, že mluvím o DS 9. A právě DS 9 mě svými jízdními vlastnostmi tolik uchvátila. E-TENSE 225 ve velkém manažerském sedanu samozřejmě nepojede tak jako v hatchbacku, klid a luxus na palubě je však ještě o kousíček výše a může za to především jistější a poddajnější podvozek. Jenže ono je to také trochu o určení samotného auta a vnějších rozměrech, DS 9 taková být musí, u DS 4 je pochopitelné (a možná i očekávatelné), že nenabídne přesně takový komfort, jako auto o několik tříd výše. A on navíc ten komfort, jaký lze najít za volantem DS 4, je taktéž takřka bezkonkurenční, a to ve všech aspektech vč. podvozku, který je společně s novou logikou ovládání infotainmentu jedinou částí, jíž dnes neudělím jedničku s hvězdičkou. Když už jsem si dovolil jen na vteřinku porovnávat DS 4 s DS 9, sluší se poznamenat, že i přes takřka rok odstupu od prvního představení první kusy obou modelů přicházejí do Čech takřka ve stejnou chvíli. První zákaznické DS 9 totiž nedorazí dříve než na konci roku 2021, v případě DS 4 to bude zřejmě jen o pár měsíců později. Výhodou DS 4 je výroba na výrobní lince v německém Rüsselsheimu, odkud bude odjíždět brzy mimo jiné i nová Astra. Navzdory všem trablům spojeným s nedostatkem dílů (zejm. mikročipů) tak máme velkou naději, že se s DS 4 už brzy všichni svezeme i v Čechách. A víte co? Těším se úplně stejně, jako jsem se těšil do Francie. Tas snad to bude opravdu už za chvíli…

Vlajková loď DS 9 dorazila na český trh, láká na francouzský luxus i 360 koní

 

Jan Novotný

Sdílet: