Jeep Compass 1.3 TURBO Limited: odkazující na tradice, Willys i Evropu

Jeep Compass 1.3 TURBO Limited: odkazující na tradice, Willys i Evropu

Autor: David Samsa Bitner · Fotografie: David Samsa Bitner

Vozy kategorie SUV snad ani nemá cenu představovat a značku JEEP už vůbec. Jeep je symbolem terénního auta a „džíp“ je tak nějak zlidovělým synonymem pro teréňák. Obliba SUV dlouhodobě roste a segment C-SUV je vůbec v kategorii ten nejširší. Čítá celkem 65 modelů s letošním prodejem 42 250 ks. JEEP COMPASS se svým ročním prodejem 255 ks zaujímá 27. místo a za zmínku stojí, že jen o pár kusů méně se letos prodalo na našem trhu Nissanu QASHQAI, který je považován za takového otce dané kategorie a vlastně i za její etalon. Jak se ale jezdí s dnes o něco úspěšnějším a nám svěřeným Compassem? A jak obstojí v těžké konkurenci? Na to vám zkusíme odpovědět.

 

První seznámení aneb „konečně“ evropský Jeep kategorie C-SUV

Současná generace přišla na trh v roce 2017 a letos prošla mírnou modernizací. Jeep Compass již není to ošklivé kačátko z první generace, kde předek a zadek vozu jakoby k sobě neladil. Nyní zde máme opravdového fešáka postaveného na prodloužené platformě Fiatu 500X, a to o slušných 6,6 cm, které slibují velkou porci auta. Fiaťácký základ nemusí být v konečném důsledku vůbec špatně. Auto rozhodně působí zvenku větším dojmem, než po usednutí do něj. Zároveň má příjemně uhlazené tvary hodné Evropy. Nechybí decentní světlomety včetně full-LED technologie. K mému překvapení však denní svícení Jeep stale řeší klasickými žárovičkami vespod nárazníku, ačkoliv LED obrys hlavních světlometů vypadá o efektněji. Trochu mě pak mrzí I volba lakování naší konkrétní specifikace. Výrobce nabízí na daný model spoustu výrazných barev a dokonce I dvoubarevné provedení. Vzpomenout mohu třeba na kombinaci červeného lakování a černé střechy. Na druhou stranu ale právě naše provedení (tedy se šedou metalízou) relativně nenápadně zapadne, a to se může nejednomu z nás hodit. Ostatně, ač jde o celkově líbivé auto s vcelku povedeným designem, soused z Boleslavi na vás určitě nebude koukat přes prsty. Dávám standardní třítlačítkový klíček do kapsy a beru za kliku. Compass má totiž bezklíčkové otevírání a startování.

 

První usednutí: kvalita i (ne)zajímavá řešení

První usednutí do vozu považuji za příjemný šok, kdy se uvnitř vozu snoubí strohost Jeepu s líbivostí Fiatu. Nechybí měkčené plasty, do ruky padnoucí volant s příjemně tlustým věncem a možná s trochu velkou dávkou tlačítek.Pokračovat mohu přes relativně velkou obrazovku UConnect. Sedačky u Jeepu vytvarovali velmi příjemně, akorát s malinko kratším sedákem. Boky sedaček jsou obšité kůží v kombinaci s látkou ve středu, a to se všudypřítomným vzorem šestihranu. V sedačkách se sedí příjemně a po delší jízdě mě nebolela záda ani nohy. Tam, kde se u Karoqu trochu šetřilo a kde najdete pouze tvrdý plast, tedy na výplni boku dveří, je tady jemná koženka. Kaplička přístrojů se povedla úplně na jedničku, myslím to vážně, takhle to má vypadat. Tleskám. Není zde totiž pouze dnes módní displej, ale v rozích take klasické dva tubusy s rychloměrem, otáčkoměrem a uprostřed velký vše říkající palubní počítač. Na něm můžete mít asi 8 různých režimů. Jediné, co mě trochu překvapilo, byla ergonomie některých ovladačů a tlačítek.Ocenil jsem ovládání tempomatu, které je umístěno na volantu vpravo. Ovládání je snadné a intuitvní, jen mám pocit, že většina automobilek umisťuje tempomat na levou ruku. Ovládání audia je ještě “výjimečnější”, jelikož tlačítka hlasitosti a rádia jsou umístěno ze spodní strany volantu a dá chvíli práci sin a ně zvyknout. Zbytek pracovního místa řidiče i posádky lze označit za ergonomicky povedený. Zadní sedačky jsou též pohodlné, ač prostoru před nimi není mnoho. Dělené jsou 60:40 a nelze je sklopit z kufru vozu. Samotný kufr by měl mít 438 l. Náš vůz byl vybaven rezervou, a tak se jeho objem ještě lehce zmenšil. Zavazadelník je příkladně očalouněn, bohužel v něm nenajdeme žádné konkrétní místo pro povinnou výbavu a ani žádné háčky nebo zarážky, aby vám taška nebo nákup po kufru za jízdy necestovaly. Pouze dvě malé mělké mističky v rozích za podběhy. A tady přicházíme k největší slabině interiéru, a to k odkládacím prostorům, v Compassu není kam si pořádně položit telefon, a to nemusím mít nutně v autě 1,5l lahev, už i litrová je trochu problém. Nechybí však dvě místa na kelímky ve středové konzoli a nad ní pro mě nepochopitelně nenastavitelná výškově, ale pouze podélně loketní opěrka a v ní hluboký odkládací prostor. Designéři si pak vyhráli s detaily odkazujícími na na Jeep Willys, není jich sice tolik jako v menším bráchovi Renegade, ale třeba na předním okně najdeme malý Willys, a pak různě na plastových dílech otisk charakteristické masky se světlomety.

 

Bůh ochraňuj tlačítka a nezapomínej na asistenční systémy

Ano, přesně tak se dá vystihnout současný trend. Designéři čím dál častěji umisťují ovládání různých prvků v interieru právě na dotykové obrazovky. Ačkoli je to v dnešní době určitě trendy, sexy nebo in, na druhé straně ovládání prvků vozidla tímto způsobem odvádí pozornost řidiče. To je fakt. Jeep Compass je v tomto tak na půl cesty. Například vyhřívání sedadel, volantu či ovládání audia je řešeno dotykovou obrazovkou infotainmentu. Voliče klimatizace a asistenčních systémů jsou dole na středovém panelu ve formě tlačítek. Ješte se krátce zastavím u infotainmentu U CONNECT. Lze se k němu připojit jak s Android Auto, tak Apple CarPlay, Bluetooth, USB i AUX v podobě klasického 3,5 jacku. Opět nechybí příjemné detaily v podání „tlačítek“ na displeji, a to jako šestihrany. Je celkem logicky uspořádaný, dá se v něm během chvíle vyznat. Přes displej lze take nastavovat teplotu klimatizace. Ta se ovšem dá nastavit i pomocí velkých tlačítek přímo pod displejem UConnect. Moc ovšem nechápu, proč v dnešní době Jeep neumí česky a odkud ze záhrobí na vás mluví navigace.

Naší pozornosti neunikly ani asistenční systémy – adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích, hlídání mrtvého úhlu či parkovací asistent. V podstatě se dnes krom těch nejmenších a nejlevnějších aut s těmito asistenty setkáváme všude. Perfektně Compassu funguje hlídání mrtvých úhlů, kdy v zrcátku je velký oranžový trojúhelník a ne jenom malá nevýrazná ikonka u již vzpomínaného Karoqu. I samostmívací vnitřní zrcátko fungovalo skvěle a má dostačující tvar i velikost. Asistent jízdy v pruzích už tak precizní není. Na rozdíl od pokročilejších asistentů u prémiových značek, které dokážou několik desítek sekund držet auto uprostřed jízdního pruhu, se zde budete potácet od dělící čáry ke krajní čáře.

 

Jdeme na silnice: příjemně komfortní, zkrátka jeep

Testovaný vůz nesl označení Limited a nabídl také novou benzínovou 1.3 turbo se 150 koňmi a 6stupňovým dvouspojkovým automatem v provedení FWD – tedy s předním náhonem. První dojem z benzínové jednatrojky je skvělý. Věřím, že například ve Fiatu 124 Spider by s ním muselo být spoustu zábavy, ale ve spojení s automatickou 6stupňovou převodovkou, vyšší stavbou karoserie a váhou SUV tomu tak není. Abych ale nehanil, do města jde o super kombinaci, nemusíte se o nic starat a jenom šlapete na plyn a brzdu, občasné chaotické podřazení/přeřazení mu omluvíte. Nechtějte ale rychle vyjet z křižovatky, to pak motor zakvílí, otáčky vyletí vzhůru a dlouhou dobu se nic neděje. Pak tedy vyjede (ne vystřelí), ale řekněme trochu neochotně vyrazí vpřed. Spotřebou také nenadchne, nejsem žádný závodník, jezdím v rámci rychlostních limitů a stejně jsem jezdil po Praze v průměru za 8,5 litru na sto km.Projevu trochu pomůže režim “Sport”, ani tak se nekoná vyloženě velký zázrak. Auto o něco rychleji reaguje na “Kick down” a automatická převodovka podrží zařazený rychlostní stupeň déle. Samotná převodovka řadí dobře v součinnosti s motorem. Měl jsem možnost jezdit s Jeepem Cherokee a jeho 9stupňovou převodovkou a musím říci, že tady jsem minimálně o jednu známku (na stupnici jako ve škole) spokojenější.

Podvozek je více jak dobrý, vyhlazuje všechny nerovnosti, pluje si v klidu nad vozovkou až máte pocit, že nejedete po Praze, ale po německé dálnici. Možná tomu napomohly 18palcové ráfky z lehkých slitin s poměrně vysokým profilem pneumatik. Každopádně pohodlí v autě lze hodnotit jako více než slušné. Auto se nijak nenaklání a vždy jede tam, kam jej pomocí příjemně kůží obšitého volantu směřujete. Tím, že jsme měli v redakci „pouze“ dvoukolku, jsem se nepouštěl do žádných krkolomných výjezdů, křížení náprav nebo přejezdů, ale věřím, že s jinou motorizací a s pohonem 4×4 bude i díky své světlé výšce 208 mm schopným zástupcem vozů Jeep. A skvělé je to, že nám Jeep stale dává na výběr. Ačkoliv se s obměnou modelového roku ztratily tradiční naftové dvoulitry i původní 1.4 MultiAir a s tím i klasický pohon 4×4 nebo také 9st. automat s hydrodynamickým měničem, čtyřkolka označovaná e-AWD je stale v nabídce. Jak už název napovídá, jde o elektrifikovanou verzi, tedy konkrétně plug-in hybrid využívající shodnou benzínovou jednotku 1.3 TURBO a elektromotor s celkovým systémovým výkonem 190 nebo 240 koní. V případě konvenčních verzí pak jedinou alternativu tvoří ještě ozkoušená naftová 1.6 Mjet. Nabídka je tak poměrně široká, a to nelze než ocenit.

 

Verdikt: poctivý zástupce značky I segmentu C-SUV pro omezenou cílovou skupinu

No a jak se tedy s Compassem jezdí? Určitě příjemně. V mém případě jde o vyloženě příjemné překvapení. Jsme však opět u downsizingu a ač je nová jednatrojka povedeným agregátem, do středně velkého SUV se úplně nehodí. Tímto hendikepem ale samozřejmě trpí relativně mnoho konkurentů v segment a vy si tak alespoň můžete být jisti, že za Jeepem se určitě ohlédne mnohem vice lidí. Jeep Compass je rozhodně povedeným vozem a v Evropě I do jisté miry hlavním tahounem značky Jeep. Díky bohu za něj i z pohledu celého koncernu FCA. A teď mi dovolte snad jen řečnické zamyšlení nad prodejním potenciálem vozu. Už bylo zmíněno 255 kusů prodaných v letošním roce, a i ty je potřeba brát z pohledu značky jako úspěch. A teď jde jen o to, zda je škoda nebo naopak dobře, že už z principu nemůže jít o takovou masovku, jakou je například Škoda Karoq, která má na kontě za stejné období kusů prodaných 6956. Osobně si totiž vážím výjimečných či jakkoliv výstředních vozů, protože se tyto hodnoty už dnes tak často nenosí, a tudíž jsem vlastně rád i za dnes testovaného Compasse. Tak zase někdy, Jeep…

 

David Samsa

Sdílet: