Nissan Qashqai: kandidát na čtenářské auto roku #1
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Grand Auto Central EuropeTeprve včera jsme vás poprvé informovali o letošním ročníku MOTORVIZE Fans Award, v rámci něhož budete mít opět hlavní slovo vy – čtenáři a motorističtí nadšenci. Čeká vás spojení toho nejlepšího z obou světů (on-line i osobního testování). I tentokrát tak budete vybírat čtenářské auto roku a už teď je jasné, že vybrat toho nejlepšího kandidáta nebude vůbec jednoduché. Právě teď je mým milým potěšením představit vám prvního kandidáta letošního ročníku a hned jde o žhavou novinku, která přijela do Čech doslova před pár týdny. Jde o etalon mezi městskými crossovery, zakladatele dané třídy, který nyní přijíždí ve zbrusu nové, třetí generaci. Od roku 2007, kdy došlo k představení té první, se ho jenom v Evropě prodalo více než tři miliony kusů. S těmito výsostnými předpoklady, které dostal především díky oblibě u evropských zákazníků, je tu nový Qashqai a určitě se nebudete zlobit, když rovnou propálím, že budete jako naši čtenáři jedněmi z prvních, kdo bude moct v Čechách usednout za jeho volant. Tak se pojďme podívat na kompletní představení.
Větší rozměry, avšak především jasně identifikovatelný design
Třetí generaci lze na první pohled jasně identifikovat jako Qashqai, ale jeho zjev je svalnatější, výraznější, s ostřejšími linkami a celkově modernější. Zvnějšku tak nový Qashqai zaujme i prodlouženým rozvorem a impozantními 20palcovými koly z lehkých slitin, která se u tohoto modelu představují vůbec poprvé. Vpředu zaujme zvětšená maska chladiče ve stylu Nissan V-Motion v chromovaném provedení se sekundární linkou v matném chromu. Doplněna je štíhlými, pokročilými Full LED matrix světlomety s charakteristickým podpisem LED denního svícení ve tvaru bumerangu. Z boku působí nový Qashqai sportovněji a dynamičtěji, s jedinou „rychlou linkou“, která prochází vozem zepředu dozadu, což autu dodává atraktivní a dynamický vzhled.
Výrazně inovovaný interiér s lepším zpracováním
Celý interiér působí díky novému bílému ambientnímu osvětlení harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů s vysoce kvalitní hmatovou odezvou, která dává uživatelům pocit jistoty.
Nový Nissan Qashqai nabízí pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, WiFi hotspotu ve voze až pro sedm připojených zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování na dálku. Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto®, tak s Apple CarPlay®. Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA společnosti Nissan. Inovativní nový 10,8palcový Head-Up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se přímo na čelní sklo promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.
Díky elektricky ovládaným dveřím zavazadlového prostoru je přístup do něj snadný, i když má uživatel vozu plné ruce. Celková kapacita zavazadlového prostoru se oproti předchozí generaci modelu zvýšila o více než 30 litrů, částečně díky tomu, že byla o 20 mm snížena podlaha v důsledku vylepšené konstrukce zadního zavěšení. Nový model převzal a ještě vylepšil oblíbené prvky svého předchůdce, jako například boční úložné prostory nad podběhy kol a systém flexibilní organizace zavazadlového prostoru.
Nissan Qashqai, otec městských crossoverů, přijíždí do ČR ve 3. generaci – víme vše důležité
Technika: ve znamení elektrifikace, mild-hybridy a e-power
Mild-hybridní systém nového modelu Qashqai je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, možnost delšího vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé opětovné nastartování a režim plachtění až do zastavení (pouze Xtronic), se zlepšením úspory paliva i nižšími emisemi CO2. Mild-hybridní systém ALiS navíc přidává k celkové hmotnosti vozidla pouhých 22 kg. Benzinový motor 1.3 DIG-T je v nabídce se dvěma hodnotami výkonu – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s novou převodovkou Xtronic (pouze verze 156 k). Převodovka Xtronic nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému zdvojeného olejového čerpadla (elektrické + mechanické). Také manuální převodovka byla vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení. Pohon předních kol je k dispozici u verzí s výkonem 138 i 156 koní, zatímco pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou Xtronic a výkonem 156 koní. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road. V případě prokluzu kola se reakční doba systému pohonu všech kol snížila pětkrát na přibližně 0,2 sekundy.
Nový Qashqai přináší do Evopy i ČR premiéru inovativního a jedinečného systému pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní (s jedním z nejlepších variabilních kompresních poměrů v segmentu), generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 187 k. Jedná se o jedinečné řešení, které umožňuje příjemné lineární zrychlení, charakteristické pro elektromobil, ale bez nutnosti externího nabíjení. Jedinečným prvkem systému e-POWER je skutečnost, že zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu. Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k žádné prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Velkou výhodou systému e-Power je pocit při jízdě: Qashqai vybavený tímto motorem totiž jede téměř stejně tiše jako klasický elektromobil a nabízí působivou akceleraci, která je k dispozici již od nulových otáček.
TEST: Nissan Qashqai DIG-T 160 aneb móda městských crossoverů
Nový Qashqai je již k dostání, a tak nemůže chybět ani na Fans Award 2021
15. června 2021 odstartovala výrobní hala Nissanu v britské Sunderlandu produkci již 3. generace Nissanu Qashqai. Po investici v hodnotě 400 milionů liber (přes 11,8 miliardy Kč) sjíždí nejnovější verze crossoveru definujícího tento segment z první výrobní linky Nissan v Evropě. Od uvedení na trh před 14 lety, se stal Nissan Qashqai klíčovým modelem pro britský automobilový trh. Každý pátý automobil vyrobený v Británii je právě Qashqai. Dost bylo ale superlativ. Nissan samozřejmě do nového Qashqaie vkládá velké naděje a není tak divu, že jeho nová generace, vyhlížející velmi moderně a nesoucí jen pozitivní předpoklady, nemůže chybět ani v letošní anketě čtenářské auto roku. I vy pro něj tak budete moct již od neděle 17. října hlasovat v on-line MOTORVIZE Fans Award. A stejně tak bude právě tohle auto k dispozici i pro čtenářské testování, které proběhne jako slavnostní vyvrcholení letošního ročníku již 31.10. v areálu Motokáry Hořovice. Zůstaňte proto s námi, už brzy se dozvíte více!
Jan Novotný