Nová DS 4 přijíždí do ČR: má širokou nabídku a neuvěřitelné charisma i styl

Nová DS 4 přijíždí do ČR: má širokou nabídku a neuvěřitelné charisma i styl

Autor: Jan Novotný · Fotografie: C Automobil Import, s.r.o. (DS Automobiles Media)

S novou DS 4 jsme jako jedni z mála již měli co dočinění. Nebudu zastírat, že jsem se na tohle auto hrozně těšil a bylo tomu tak právě ještě před prvními jízdami, které jsme měli možnost absolvovat loni v září. A dodnes, když mám tu čest vidět hned několik verzí této žhavé novinky už na českých značkách, se nestydím za označení „největší designová bomba roku 2021,“ které jsem tehdy použil. Ještě uvidíme, jestli náhodou nepůjde o stejně atraktivní novinku i roku letošního. Na český trh je totiž stěžejní model francouzské luxusní a pořád relativně mladé automobilky DS uváděn právě nyní, na začátku roku 2022. Je tomu sotva pár dní, co dorazily první exempláře francouzského zástupce prémiové nižší střední třídy do ČR, přivítat ale můžeme hned všechny 3 verze – standardní DS 4, sportovněji střiženou DS 4 Performance Line a „oplastovanou“ DS 4 Cross ve stylu SUV. DS Automobiles pak přiváží na dnešní dobu nevídaně širokou a vskutku atraktivní nabídku. Řeč samozřejmě není jen o výbavových liniích či optických paketech, nýbrž i o motorizacích. Ačkoliv automobilka výrazně elektrifikuje a od roku 2024 už nebude na trh uvádět žádné novinky s čistě spalovacími motory, v DS 4 jsou a pár let také ještě budou v nabídce 2 standardní benzínové motorizace, 1 dieselová a také vrcholný plug-in hybrid. Mimo jiné právě na to, do jaké míry je taková nabídka atraktivní, se podíváme právě dnes.

 

Charismatický design, který zaujme na první pohled

Je tomu tak. U toho prvního dojmu, který člověk získá, když jej poprvé spatří, bychom mohli zůstat ještě dlouho. DS 4 má na poměry nižší střední třídy pozoruhodné rozměry – vůz je široký 183 cm, má velká kola o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců, sériově 19 palců od úrovní výbavy Trocadéro a Performance Line), přitom má kompaktní délku 440 cm a výšku pouze 147 cm. Přední strana získala nový světelný podpis. Velmi propracované světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Doplňují je denní světla tvořená dvěma řadami LED diod na každé straně (systém tvoří celkem 150 LED, z toho 98 LED u denních světel). Systém DS Wings spojuje světlomety s maskou chladiče. V profilu se snoubí plynulý charakter a ostré linie. Propracované plochy boků doplňují zapuštěné kliky dveří. Při pohledu z boku upoutá C sloupek s leskle černým povrchem a vsazeným logem DS Automobiles. Vzadu se představuje nová generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin.

 

Tři verze DS 4 a jejich odlišnosti

V rámci jednoho tvaru existuje více verzí DS 4. U hlavní verze DS 4 dominuje elegance se specifickým designem nárazníků, jemnými chromovanými prvky a střechou v kontrastní černé barvě, která vozu dodává impozantní sportovní vzhled. DS 4 Cross sází na vizuální vzhled SUV, spodní část nárazníků má matně černý odstín a je zdůrazněna specifickým krytem. Celek dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci exkluzivní příplatkové výbavy může být DS 4 Cross vybaven systémem Advanced Traction Control s režimem písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu. Dynamičtější verze DS 4 Performance Line nabízí kromě exkluzivního interiéru i černou verzi exteriéru s paketem Black (DS Wings, lišta mezi zadními světly, maska chladiče a rámy bočních oken) a výraznými černými koly.

 

Interiérová očista, nové technologie a luxusní materiály vč. hand-made čalounění

Uvnitř najdeme kompletně novou koncepci. Umění cestovat je ilustrováno novým uspořádáním ovladačů, které jsou seskupeny do tří zón pro snazší užívání. Jejich hlavní součásti zdobí gilošovaný vzor „Clous de Paris“, který se inspiroval luxusními hodinářskými výrobky: lišta ve tvaru šavle, na které jsou seskupeny ovladače klimatizace a neviditelný ventilátor DS Air; ovladače otevírání oken zarovnané s bočními větráky zabudovanými do dveří a systém DS Smart Touch, dotykový pětipalcový displej propojený se systémem DS Iris Systém a kompaktní ovladač automatické převodovky a DS E-Toggle umístěný na středové konzole.

Pokud jde o konektivitu, prioritou bylo poskytnout taková řešení, aby řidič už nemusel spouštět oči ze silnice, a to již od verze Trocadéro. Avantgardní vizuální zážitek s názvem DS Extended Head Up Display je prvním krokem k rozšířené realitě. Pomocí nové technologie se důležité informace o řízení promítají přímo na silnici. Tato senzorická zážitková technologie je součástí globálnější nabídky tvořící kompletně přepracovaný 10ʺ systém infotainmentu: DS Iris System. Nové rozhraní přebírá ergonomii smartphonu s dotykovým plynulým citlivým rozhraním, založeným na konceptu plně přizpůsobitelných profilů pomocí ikon. DS Iris System lze ovládat hlasem a gesty a je vybaven osobním asistentem schopným rozpoznat, co mu bylo řečeno, aby systém mohl požadavek provést. Dalším pomocníkem je zcela nový systém DS Smart Touch pro ovládání pomocí gest.

 

Nabídka motorizací a jízdního komfortu

V nabídce jsou od uvedení na trh standardní spalovací verze – benzinové jednotky PureTech o výkonu 130, 180 a 225 k a dieselová jednotka BlueHDi o výkonu 130 k. Všechny budou vybaveny výhradně osmistupňovou automatickou převodovkou. Alternativu pak tvoří hned dvě plug-in hybridní verze – DS 4 E-Tense 225 ve své plug-in hybridní verzi těží z know-how divize DS Performance, která v letech 2019 a 2020 získala čtyři tituly v šampionátu Formule E (jezdci a týmy). Pohon zajišťuje výkonný a účinný čtyřválcový motor PureTech o výkonu 180 k a elektromotor o výkonu 110 k napájený baterií s celkovou kapacitou 12,4 kWh, díky níž ujede v kombinovaném cyklu WLTP až 55 km. Točivý moment 360 Nm vozu umožňuje dosáhnout rychlosti 100 km/h za 7,7 vteřiny, zrychlení s pevným startem 1 000 metrů dosáhne za 27,3 sekundy. DS 4 bude v roce 2024 s příchodem nových technologií (motor a baterie) k dispozici taktéž jako čistý elektromobil.

Pro DS 4 byla připravena nová vývojová verze platformy nazvaná EMP2. Ta je použitelná pro různé typy pohonů, je vždy dynamická a bezpečná. Umožnila vylepšit mnoho užitečných funkcí a zároveň vtiskla designu novou svobodu projevu, jejímž výsledkem je nevídaná silueta. Nová vývojová verze platformy používá nové složky z kompozitních materiálů, konstrukční díly lisované za tepla a kompaktnější prvky, čímž se také zvětšil úložný prostor. Došlo zároveň k výraznému snížení hmotnosti. Pojem dynamické vyrovnanosti právě zde představuje použití technických řešení, jako je svařování pomocí konstrukčního lepidla (téměř 34 metrů lepidla a bodové svary na konstrukci vozidla), jakož i kompletně přepracované komponenty podvozku a řízení zaručující příkladný jízdní komfort získaný díky optimální torzní tuhosti karoserie. DS 4, jehož kola mají průměr 72 cm, je k dispozici s až dvacetipalcovými ráfky, převážnou část tvoří devatenáctky. Verze kol „Tall & Narrow“ zlepšuje aerodynamiku a napomáhá snižovat emise CO2, současně vozu dodává atraktivní styl a výjimečný komfort.

 

Několik na daný segment nevídaných technologií

Vůz DS 4 je vybaven systémem DS Drive Assist, poloautonomním řízením 2. úrovně (nejvyšší úroveň, která je dnes na silnicích povolena), který je v nabídce již u posledních vozů DS: tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také zajišťuje přesné umístění vozu v jízdním pruhu dle volby řidiče.Zásadní modernizace tohoto systému dostupná právě od začátku roku 2022, a to v podobě systému DS Drive Assist 2.0, přidává tři nové funkce: asistent změny jízdního pruhu, úpravu rychlosti v zatáčkách a očekávanou rychlost podle dopravního značení. Jednou ze silných stránek je řízené odpružení DS Active Scan Suspension, exkluzivní prvek v segmentu využívající kameru umístěnou v horní části čelního skla, jež sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače. Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně. Na základě informací, které obdrží, je odpružení podle potřeby pevnější, nebo pružnější. Další technologií, kterou se DS Automobiles odlišuje od konkurence, je DS Night Vision, systém zajišťující lepší noční viditelnost silnice a jejích nebezpečí. Infračervená kamera v mřížce chladiče detekuje v noci a za slabého světla chodce a zvířata až do vzdálenosti 150 metrů. Řidič si silnici zobrazí na digitálním displeji přístroje (a nebezpečí vidí jako výstrahu v systému DS Extended Head Up Display) a může zareagovat.

 

Na první pohled lákavá nabídka, obhájí ale cenu?

Stejně jako u ostatních modelů to teprve nedávno vzniklá prémiová francouzská automobilka DS nebude mít jednoduché. Vůbec se DS Automobiles nedivím, že v rámci své modelové ofenzívy začali s SUV. Právě díky tomu, že se především DS 7 Crossback a později i DS 3 Crossback relativně úspěšně ujaly, mohou vznikat i odvážné kousky, jakými je luxusní limuzína DS 9 a prémiový hatchback DS 4. Čím jsou si tyto dvě novinky podobné? Obě dvě se řadí do segmentů, kde jsou karty již dlouhé roky rozdány a vytvořit si svou pozici tak není pro „nováčka“ nic jednoduchého. A ani v Čechách to není pro zástupce automobilky nic jednoduchého. Loňský nárůst registrací o 50 % je i přes celkový počet 140 dodaných vozidel úspěch. I díky tomu, že dnes už nelze zpochybnit zařazení DS mezi prémiové automobilky, rozhodně nebude tím hlavním argumentem pro pořízení DS 4 její cena. Ceník totiž startuje na 720 tisících Kč, plug-in hybrid pak začíná až na nemalých 1,15 mil. Kč. Za tyto sumy samozřejmě dostanete moderní, kvalitně zpracovaný a především extrémně stylový vůz. Vedle tradičních zástupců premium segmentu, Audi A3, BMW řady 1 nebo Mercedesu Třídy A to ale rozhodně nebude procházka růžovým sadem. Troufnu si ale tvrdit, že i v letošním roce to na + 50 % bude, v DS Automobiles na to totiž teď hned se čtyřmi modely mají rozhodně nabito.

 

Jan Novotný

Sdílet: