DS 4: DS Automobiles představuje hodně extravagantního zástupce premium C-segmentu

DS 4: DS Automobiles představuje hodně extravagantního zástupce premium C-segmentu

Autor: Jan Novotný, DS Automobiles (P Automobil Import s.r.o.) · Fotografie: Victor Jon Goico (DS Automobiles)

Francouzský sen o prémiové automobilové značce se pomalu ale jistě stává skutečností. Když před lety vznikla samostatná značka DS Automobiles, byl to jen první a navíc velmi odvážný krok, od něhož k etablování v premium segmentu čekala Francouze ještě dlouhá cesta. Těžko říci, do jaké míry svůj rozvoj (a samozřejmě cestu k současnému stavu) plánovali, začít ale prémiovým C-SUV (tedy středním crossoverem) rozhodně nebylo špatným krokem. Právě v dnešní době tolik populárních SUV se to prostě a jednoduše s DS 7 Crossback podařilo. S menším DS 3 Crossback představeným po roce – shodou okolností přesně podle plánu představovat každý rok jeden nový model – to DS Automobiles rozhodně neměla jednoduché, neboť malé prémiové SUV má o něco menší cílovou skupinu. DS 9, prémiového sedanu představeného v loňském roce a očekávaném před letošním létem, se už nemůžeme dočkat. A světe div se, ještě před jeho příjezdem se k nám dostává informace o dalším, už čtvrtém zástupci značky. Modelová ofenzíva tak pokračuje i v roce 2021, a to vlastně hned dvěma vozy. Skoro by se mohlo zdát, že modelové portfolio začíná být kompletní, ale nenechte se zmást. Dnes máme tu čest vám jako jedni z prvních představit DS 4 a DS 4 cross, stylového zástupce premium C-segmentu. A ani tady to DS nebude mít jednoduché, i proto zbrojí velmi silně – velmi extravagantním designem, avantgardním stylem, moderní technikou a hlavně technologiemi, o nichž se nám ještě donedávna mohlo nechat jen zdát. Pokud vám nestačí jen „první pohled“, určitě pro více detailů zůstaňte s námi.

 

Charismatický design, který připravuje půdu pro Aero Sport Lounge

Přední strana získala nový světelný podpis. Velmi propracované světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Doplňují je denní světla tvořená dvěma řadami LED diod na každé straně (celkem 98 LED). Systém DS Wings spojuje světlomety s maskou chladiče. V závislosti na verzi se skládá z dvoudílné struktury s motivy hrotů diamantů, které se postupně zvětšují a vystupují z trojrozměrné mřížky. DS 4 má pozoruhodné rozměry – vůz je široký 183 cm, má velká kola o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců), přitom má kompaktní délku 440 cm a výšku pouze 147 cm. Poměr tloušťky karoserie a kol o velkém průměru (včetně 20palcového provedení s aerodynamickými prvky) je převzat od konceptu DS Aero Sport Lounge.

Střecha se v zadní části táhne velmi nízko podél strmě šikmého zadního okna se smaltovaným sítotiskem, jako vnějším symbolem know-how. Silueta je jak stylová, tak velmi aerodynamická. Zadní blatníky ukrývají zřetelnou muskulaturu vytvářející na karoserii výrazné křivky a ostré hrany. Při pohledu z boku upoutá C sloupek s leskle černým povrchem a vsazeným logem DS Automobiles. Vzadu se představuje nová generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin. V rámci jednoho tvaru existuje více verzí DS 4. U hlavní verze DS 4 dominuje elegance se specifickým designem nárazníků, jemnými chromovanými prvky a střechou v kontrastní černé barvě, která vozu dodává impozantní sportovní vzhled.

DS 4 Cross sází na vizuální vzhled SUV, spodní část nárazníků má matně černý odstín a je zdůrazněna specifickým krytem. Celek dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska ​​chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci exkluzivní příplatkové výbavy může být DS 4 Cross vybaven systémem Advanced Traction Control s režimem písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu.

Dynamičtější verze DS 4 Performance Line nabízí kromě exkluzivního interiéru i černou verzi exteriéru s paketem Black (DS Wings, lišta mezi zadními světly, maska chladiče a rámy bočních oken) a výraznými černými koly.

DS 4, jehož kola mají průměr 72 cm, je k dispozici s až dvacetipalcovými ráfky. Převážnou část nabídky tvoří 19palcové ráfky. Verze kol „Tall & Narrow“ zlepšuje aerodynamiku a napomáhá snižovat emise CO2, současně vozu dodává atraktivní styl a výjimečný komfort. Devatenáctipalcová kola DS 4 jsou k dispozici s pneumatikami All Seasons 3PMSF třídy A. Dvacetipalcová kola u verzí E-Tense jsou v nabídce také s pneumatikami třídy A. Vysokou úroveň dynamiky posiluje i snížení hmotnosti ráfku o 10 % (tj. 1,5 kg na kolo) díky aerodynamickým prvkům, které snižují spotřebu paliva a emise CO2.

 

Čistý ladný interiér a „hand-made“ čalounění

Interiér vozu DS 4 je digitální, ladný a ergonomický. Umění cestovat je ilustrováno novým uspořádáním ovladačů, které jsou seskupeny do tří zón pro snazší užívání. Jejich hlavní součásti zdobí gilošovaný vzor „Clous de Paris“. V interiéru DS 4 vznikly dvě vzájemně se prolínající zóny: jedna je kontaktní a zajišťuje komfort, druhá je interaktivní a je určena pro jednotlivá rozhraní. Dvoubarevná úprava ovladačů oken byla navržena tak, aby zlepšila kognitivní interakci.

Zvláštní pozornost byla věnována sedadlům, která mohou mít zabudované odvětrávání a v případě kožené verze nabízet i masážní funkci. Jejich koncepce se inspirovala ulitou, vytváří novou komfortní zónu tvořenou jediným tvarovaným kusem bez jediného řezu. Celé sedadlo je obaleno pěnou s vysokou hustotou, která zajišťuje výjimečnou úroveň pohodlí. Prodloužené sedadlo a tvar skořepiny nabízejí nebývalou hloubku a inovativní styl. Neviditelný ventilátor DS Air je inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, které jsou na výšku velmi kompaktní a jsou vybavené neviditelnými lamelami. Proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností.

Čalouničtí mistři posunuli v interiéru využití francouzského know-how zase o něco dál: skryté švy, kde je každý steh neviditelně ukončen, zvýrazňují kvalitu kůže na výplních dveří. Jedná se o jeden z mnoha „hand-made“ zásahů do interiéru, stejně jako dekory z hnědého jasanového dřeva nebo ručně šitý kožený potah volantu.

Pocit harmonie v kabině podtrhuje i nepřímé vnitřní osvětlení, které lze upravit podle vlastního vkusu a nálady a které zvýrazňuje boční prvky a přispívá k celkovému pocitu klidu. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory, který doplňují akustická boční skla, což je další prvek, jenž se v tomto segmentu objevuje úplně poprvé.

 

Rozšířená technologie

Vůz DS 4, který je postaven na nové vývojové verzi platformy EMP2, která používá 70 % nových nebo exkluzivních dílů, nabízí od svého uvedení na trh hybridní plug-in technologii (225 koní a dojezd více než 50 kilometrů s nulovými emisemi v kombinovaném cyklu WLTP). DS 4 nabízí rovněž systém infotainmentu nové generace, v segmentu C-Premium zcela nové asistenční systémy řízení a inovativní systém promítání informací.

 

Elektrifikace E-Tense

Pro DS 4 byla vyvinuta nová vývojová verze platformy nazvaná EMP2. Tato nová modulární platforma je použitelná pro různé typy pohonů, je vždy dynamická a bezpečná. Nová vývojová verze platformy EMP2 používá nové složky z kompozitních materiálů, konstrukční díly lisované za tepla a kompaktnější prvky, jako je například klimatizační jednotka, čímž se také zvětšil úložný prostor. Objem zavazadlového prostoru je 430 litrů, má bezkontaktní, elektricky ovládané otevírání víka.

Platforma EMP2 byla navržena tak, aby do ní bylo možné zabudovat novou generaci plug-in hybridního hnacího ústrojí, aniž by se snížila prostornost kabiny nebo velikost zavazadlového prostoru. Přeplňovaný čtyřválcový motor o výkonu 180 k doplňuje elektromotor o výkonu 110 k spojený s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, celkový výkon tak dosahuje 225 k. Vše napájí výkonnější baterie s novými kompaktnějšími články s větší kapacitou umístěná za deformovatelným příčným nosníkem, která zajišťuje dojezd více než 50 kilometrů v režimu nulových emisí (kombinovaný cyklus WLTP).

V nabídce budou rovněž benzinové verze PureTech o výkonu 130, 180 a 225 k a dieselová verze BlueHDi o výkonu 130 k. Všechny tyto modely budou vybaveny výhradně osmistupňovou automatickou převodovkou. DS 4 tak představuje širokou škálu velmi účinných verzí dostupných s různými typy motorů a špičková aerodynamická řešení.

 

Konektivita v elegantním digitálním interiéru

DS Extended Head Up Display je prvním krokem k rozšířené realitě. Pomocí nové technologie se životně důležité informace o řízení promítají přímo na silnici. Díky optickému efektu se údaje zobrazují čtyři metry před čelním sklem v ose pohledu řidiče, úhlopříčně ve vzdálenosti 21 palců, což je v daném segmentu zcela nové. Na silnici se promítají základní informace, jako je rychlost, údaje z asistenčních systémů řízení, navigace, varovné zprávy nebo dokonce skladba, kterou řidič poslouchá, nebo číslo či jméno volajícího.

Tato senzorická zážitková technologie je součástí globálnější nabídky tvořící kompletně přepracovaný 10ʺ systém infotainmentu: DS Iris System. Nové rozhraní přebírá ergonomii smartphonu s dotykovým plynulým citlivým rozhraním, založeným na konceptu plně přizpůsobitelných profilů pomocí ikon. Nastavení a předvolby zobrazení se automaticky načtou při vstupu uživatele do vozidla. Personalizace má každému umožnit přizpůsobit obsah svým potřebám.

DS Iris System lze ovládat hlasem a gesty. DS Iris System je vybaven osobním asistentem schopným rozpoznat, co mu bylo řečeno, aby systém mohl požadavek provést. Dalším pomocníkem je zcela nový systém DS Smart Touch pro ovládání pomocí gest, umístěný na středové konzoli, což je displej. Stačí gesto směrem k jedné z předem zadaných funkcí. Obrazovka také rozezná běžné pohyby, jako je přiblížení a oddálení, a dokáže rozpoznat rukopis. Aby byl systém a jeho mapování na nejlepší úrovni, bude prostřednictvím cloudu pravidelně v reálném čase aktualizován.

 

Komfort a bezpečí především

Poloautonomní řízení 2. úrovně, což je nejvyšší úroveň, která je dnes na silnicích povolena, již je v nabídce u vozů DS 3 Crossback, DS 7 Crossback a DS 9, u vozu DS 4 se objevuje v nové verzi DS Drive Assist 2.0.

Tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také zajišťuje přesné umístění vozu v jízdním pruhu dle volby řidiče.  U DS 4 je tato funkce obohacená o tři nové prvky: asistent změny jízdního pruhu, úprava rychlosti v zatáčkách a očekávaná rychlost u dopravního značení. Nové radary ve čtyřech rozích vozu umožňují další funkce, jako je sledování mrtvého úhlu ve velké vzdálenosti (s dosahem 75 metrů) a upozornění na provoz za vozem, jehož cílem je zabránit kolizi v souvislosti s mrtvými úhly.

Další technologií, kterou se DS Automobiles odlišuje od konkurence, je DS Night Vision, systém zajišťující lepší noční viditelnost silnice a jejích nebezpečí. Infračervená kamera v mřížce chladiče detekuje v noci a za slabého světla chodce a zvířata až do vzdálenosti 200 metrů. Řidič si silnici zobrazí na digitálním displeji přístroje (a nebezpečí vidí jako výstrahu v systému DS Extended Head Up Display) a může zareagovat. Řidiči při manévrech pomáhá také systém Vision 360° se čtyřmi kamerami, z nichž dvě jsou ve vnějších zrcátkách.

 

Závěrem? Co jiného než se těšit na první seznámení z očí do očí

O DS 4 jsme toho dnes řekli poměrně hodně. Jsem přesvědčen, že už není pochyb o tom, do jaké míry má DS Automobiles individuální postavení v rámci koncernu PSA. Už jen v řeči technologií, s nimiž DS 4 přichází jako první nejen v rámci PSA, ale zároveň v rámci celého koncernu, nejeden z nás nestačí vycházet z údivu. A aby toho nebylo málo, s DS 4 přichází také nový světelný podpis. Nechybí pak ale ani odkaz na historicky první DS z roku 1967, a to například natáčecími světlomety. Zároveň jsme několikrát zmínili snahu o snižování emisí a EKO je dnes trendy… I proto je DS 4 z 95 % vyroben z opakovaně použitelných materiálů a z 85 % z recyklovatelných dílů. Takže co říci na závěr? Tohle bude dlouhé čekání… Už aby tady nové DS 4 bylo!

 

Jan Novotný

Sdílet: