Elektromobilita pro vytížené řidiče aneb můj týden s elektromobilem od Peugeotu

Elektromobilita pro vytížené řidiče aneb můj týden s elektromobilem od Peugeotu

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová, Jan Novotný

Uteklo pár chvil a nespočet aut či motorek, které jsem měla možnost testovat. S postupem času je však v nabídce každé automobilky, která to na evropském trhu myslí vážně, čím dál více elektromobilů. Já osobně se elektromobilitě ještě celkem vyhýbám, neboť jsem řidič, který denně najezdí 100 a více kilometrů. V tomto článku budu mluvit obecně především o elektromobilitě u francouzské automobilky Peugeot, neboť jsem měla tu možnost celý pracovní a předvánoční týden strávit s jedním z dua osobních elektromobilů, modelů e-208 a e-2008. Nejprve bychom měli začít tím, že si povíme něco obecně o elektromobilitě a o francouzské technice, kterou jsem měla na povel. Peugeot do svých elektromobilů dává vždy v podstatě totožný elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Díky vysokonapěťové baterii s kapacitou 50 kWh (všechny modely kromě e-Traveller a e-Expert, u nichž je možné zvolit větší, 75kWh akumulátor) umožňují elektromobily dojezd až 340 km (u e-208) s nulovými emisemi CO2. Konkrétně mnou „osedlaná“ e-2008 v Čechách startuje s normovaným dojezdem 310 km na ceně 860 tisíc korun, a to včetně DPH. Otázkou však je, zda v praxi vykazuje takovou hodnotu a praktičnost, aby jí ceníková cena odpovídala. Jenže v řadě evropských zemí je nabízena nezanedbatelná dotační politika, která může dorazit i k nám. A vše navíc není jen o ceně. Jaké jsou tedy atributy elektromobilů od Peugeotu a jak vypadá takový jeden celý, plnohodnotný týden bez emisí?

 

Bradavický expres nebo hlemýžď?

Můj první den s Peugeotem začíná na celých 80 % baterky s udaným dojezdem 240 km. Vybírám si nejkratší cestu domu s vědomím, že ještě tento den musím otočit jednou Prahu a opět dorazit zpět domu. Celkem je to cca 120 km jízdy, jejíž většina se odehrává v Praze. V autě mám puštěné topení, Apple Car Play a jízda probíhá dle platných silničních předpisů. Zbývají mi přibližně 4 kilometry domů, e-2008 ukazuje dojezd 80 km. Ať počítám, jak počítám, stále mi to nevychází. Rekapituluji cestu s tím, že je nutno brát v potaz předjíždějí, topení a jízdu do kopce. Na první cestu to není nijak marné. Přichází tedy řada na první nabíjení, ještě ten den, kdy jsem si auto přivezla, a to konkrétně za pomocí AC (Typu 2 – Menekkes). Auto jsem na veřejné nabíjecí stanici podle instrukcí našeho šéfredaktora zanechala pouze cca hodinu a půl, kdy se dobilo skoro do plna. Sluší se podotknout, že zmíněné doporučení má opodstatnění především v ohleduplnosti k ostatním elektromobilistům, v jejichž zájmu poskytovatelé nabíjecí infrastruktury postupně omezují maximální čas strávený nabíjením a minuty přes limit jednoduše zpoplatňují. Rychlost nabíjení je díky vestavěné palubní nabíječce o výkonu 11 kW tedy opravdu přívětivá. Přes noc nechávám nabíjet 2008 doma s tím, že v noci mi volají sousedi, že mi na autě něco bliká – jestli je všechno v pořádku. Je to takový paradox – když se auto nabíjí, bliká zeleně. To má indikovat, že je vše v pořádku. Jenže toto světlo je opravdu pronikavé a nedá se nijak zaklopit. Předem tedy doporučuji, abyste nabíječkou nestáli natočeni k oknům vašich sousedů.

REPORTÁŽ: S Peugeot e-2008 na Czech New Energies Rallye 2021 – byla to dřina ale i zábava

 

Dobíjecí stanice jako přechodné bydliště aneb potřeba domácího wallboxu

Dalších pár dní jsem s e-2008 jezdila klasicky ráno do práce, odpoledne z práce, kdy jen tyto dvě cesty daly dohromady necelých 100 km, a to bez započítání nákupů a dalších drobných jízd. Minimálně jednou denně, včetně noci jsem auto musela dobíjet. Člověk si při jízdě elektromobilem najednou uvědomí, že musí šetřit a rozplánovat cestu tak, aby neměl zbytečné starosti a „hoňky“ za dobíjením. Výhodou, které mi nabíjení dopřálo, byl klid a uvědomění, že alespoň jednou denně se na cca dvě hodinky musíme zastavit a odpočívat. Můj denní stereotyp byl takový, že jsem si do termosky připravila horký čaj, Netflix s nějakým dobrým filmem a dobíjení auta uteklo natotata. I při té hodince či dvou si člověk vnitřně odpočine, popřemýšlí o různých věcech a prostě a jednoduše se zastaví. Tady se ale sluší doplnit, že šlo v mém případě opravdu o pokus. Kdybych nutně potřebovala jet dále a nebyla ochotna podstoupit návštěvu standardní 11kW nabíjecí stanice, stačilo by zvolit rychlonabíjecí stojan typu DC, u něhož bych si sice za dobití připlatila, časově bych se ale vešla do 30 minut (při uvážení úctyhodného nabíjecího výkonu Peugeotu 100 kW a nabití z 0 do 80 %). A drobnou nevýhodu představuje i to, že jsem elektromobilní amatér – případný majitel takového vozu bude (nebo by alespoň měl) v místě bydliště či firmy instalovat domácí wallbox, jehož výkon bude srovnatelný s veřejnou stanicí typu AC. S touto představou by i v mém případě stačilo jen dojet domu, „píchnout“ auto do wallboxu a o nic víc už se nestarat.

 

Osobité auto nabité bezpečnostními prvky

Nová 2008 je jinak velmi pohodlné auto, opředené veškerými asistenty a funkcemi, které jsou v dnešním divokém dění na silnicích potřeba. Jedinou výtku v jejím jinak celkem bezchybném interiéru směřuji k volantu. Peugeot je pověstný tím, že své modely vybavuje volantem malých rozměrů, nicméně u SUV mi to prostě nějak nesedí. Mně jako osobě malého vzrůstu to nijak extrémně nevadilo, ale troufnu si tvrdit, že chlap silnější postavy už tak nadšený nebude. Jízda je jinak komfortní a nebýt potřeby dobíjení, dokáži si představit cestu s tímto autem i na dlouhou dovolenou. Tichost elektromobilu je tak neskutečně příjemná, že si na to člověk odkojený na spalovacích motorech až těžko zvyká, avšak zrovna tohle má i některé skryté výhody, protože si občas přijdete jako Fantomas na silnicích. Občas se stane, že lidi vůbec netuší, že k ním přijíždí auto, dokud se neohlédnou nebo kolem nich elektromobil projede. Nebojte ale, nejde o žádné hazardní hrátky, již pěknou řádku let mají elektromobily v Evropě povinnost do 30 km/h vydávat akustickou signalizaci tak, aby byli chodci dostatečně varováni, a to je samozřejmě případ i všech Peugeotů.

Poohlédnutí za historií elektromobility až k současnému SUV Peugeot e-2008

 

závěrem – Je elektromobil opravdu pro všechny typy řidičů?

Kdybych měla doporučit novou e-2008 potenciálním zájemcům, rozhodně jde dle mého skromného názoru obecně o elektromobil pro všechny, kteří v průměrný den nenajezdí více jak 150 km. Ideální jsou elektromobily od Peugeotu především na cestu ve městě, kde dosahují i skvělé efektivity. Nedílnou součástí mého doporučení je i potřeba domácího či firemního nabíjení, bez wallboxu a s tím související možnosti dobíjet přes noc nebo v rámci pracovní doby bych do toho nešla. Do práce, kterou máte pár (desítek) kilometrů od baráku, odvézt děti do školy, jet na nákup a pak domů tam, kde si to opět píchnete do nabíječky, je to prostě skvělé – tiché, agilní, mrštné, efektivní, ekologické a dokonce i levné na provoz. Otázkou však zůstává, jestli cenovku, která byla již výše zmíněna, obhájí. Odpověď je ale velmi těžká. Za mě při současné situaci v ČR (nulové dotace na elektromobily) teda rozhodně ne, a to především díky porovnání s konvenčními verzemi, s nimiž je 2008 k mání za takřka poloviční cenu (se srovnatelnou výbavou a výkonem o třetinu). Buďme tedy rádi, že jsou spalovací motory stále ještě v nabídce. S případnou dotační politikou pak budou i elektromobily od Peugeotu dávat o trošku větší smysl. Už teď ale e-2008 působí velmi elegantně, osobitě a nabízí velmi solidní techniku – výkon, rychlost nabíjení i velikost baterie. Nežene se za rekordy v dojezdu, nehraje si na přemíru luxusu a neslibuje zázraky, díky tomu svou – byť stále ještě malou – cílovou skupinu má i v ČR. Na její případné rozšíření si ale musíme ještě chvilku počkat…

 

Lucie Přádová

Sdílet: