Audi A3 Sportback 40 TFSI e: příjemně dynamická i komfortní hybridní raketa
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš JeřábekUrčitě byste označení „raketa“ nečekali v kombinaci s hybridním ústrojím jinak spíše konvenčního vozu. Na svou obranu musím ale říci, že mě dnes testované auto opravdu překvapilo, a to doslova ve všech ohledech – jak v dobrém, tak i ve zlém. Prozradím, že můj další článek bude pojednávat o novince Audi, poslední generaci tradičního zástupce nižší střední třídy, modelu A3. Značku Audi jsem si vždy spojoval s prvotřídní technikou a zároveň s pohonem „Quattro“. To je u Audi markant – auta nesoucí toto označení na zádi (a nejen zde) vždy dokázala divy. Přece jenom si můžeme vzpomenout na skupinu B v rallye. V této době se s vozem Audi Quattro S1 proháněl nezapomenutelný Walter Röhrl a od té doby šla značka jen nahoru. Dostáváme se ale do roku 2021, do doby plné zákazů, omezení, emisních regulací a s tím související elektrifikace. Musím uznat, že mě to opravdu mrzí, protože „náskok díky technice“ z Ingolstadtu se dnes už projevuje prostě jen trochu jinak, než tomu bylo zvykem – vynikajícími jízdními vlastnostmi. Audi své sportovní verze začala dělat v naftě, koncovky výfuku pak mívají takové vozy umělé a zaslepené. Auta to jsou stále krásná, jezdí výborně, ale jako by ztrácela ducha Audi. Přichází tedy čas na „moderni chuť“ a s ním i plug-in hybridní A3, která se navíc v těchto dnech dostává k prvním českým zákazníkům ve své nové generaci. Jak mě Audi ve spojení s hybridním pohonem (a přeplňovanou 1.4 TFSI) o kombinovaném výkonu 150 kW oslovila? Jakou cenovku si Audi určila a jak se celkově nová generace povedla? Vše se dozvíte níže.
První dojem: ďábelský vzhled
Přicházím k autu a první mě do očí udeřila jasně modrá barva označovaná jako „Atol“, která ve mně vyvolala pocit vodních živlů, což mi ve spojení s vozem schovávajícím se za „EL“ značkami přijde jako geniální kombinace. Mohutná, černá maska je na přední části vozu dominantním prvkem, a tak nám jakýmsi způsobem ukazuje nepříčetnost. Za povedená a Audi do jisté míry od ostatních odlišující bych označil přední světlomety. Charakteristickým prvkem je především jejich vykrojení do spodní části nárazníku. Asi nemusíme tajit, že je A4 příbuzným modelem tradičního tria koncernu VW v nižší středí třídě – Octavie, Leonu a Golfa. Troufám si ale tvrdit, že je od všech sesterských modelů nejodlišnější, a tak to v případě prémie určitě má být. Auto si pomalu obcházím a další mi do očí padla kola, která jsou velmi zajímavým způsobem geometricky navržena a při jízdě tak vytváří jakési tornádo, které si každý určitě spojíme s rychlostí. Jak už jsem již řekl, jedná se o plug-in hybrid, a tak můžeme nabíjecí konektor nalézt na straně řidiče u předního kola. K dispozici jsme pak vcleku logicky měli prodávanější pětidvéřovou verzi označovanou Sportback a musím říct, že nové A3 velmi sluší. Vzadu najdeme v prostoru difuzoru stříbrnou lištu, která nám má připomínat koncovky výfuku – ty jsou však dnes už podle očekávání schované. Zadní světla mají úzký a protáhlý design, a tak se stále držím toho, že auto vytváří vizuálně pohled ďábla. Ovšem jestli se tak bude i chovat, to si povíme v další části.
Interiér: minimalistický ráj
Otevírám dveře u řidiče a přede mnou se rozprostírá skutečně odlišný interiér, než který jsem měl u mé posledně testované A5 S-line. A jsem mile překvapen, jaký posun je zde vidět oproti předchozí generaci. Volant má ideální průměr a díky ideální tloušťce věnce je mi také příjemnější do ruky. Za volantem se nachází digitální přístrojová deska, u níž v případě Audi nechybí několik možností zobrazení, z nichž tou nejzajímavější je dle mého stále mapa přes celou obrazovku. Nechybí pak ani ukazatele běžných údajů, spotřeby a v případě plug-in hybridu si zde mohu zobrazit i tok elektrické energie – rekuperaci či kombinaci obou pohonů. U každého mohu ještě zmenšit nebo naopak zvětšit zobrazení budíků. Sedám si na sedačku, která je v řeči S-Line interiéru skořepinového tvaru a i když má integrovanou hlavovou opěrku, nabízí ideální kompromis mezi komfortem a maximální funkčností pro sportovní jízdu. Obšití se pak koná v kombinaci materiálů Alcantary s kůží – tohle provedení je mimochodem mé nejoblíbenější. Audi jde pak ještě o kousek dále. Prošívání řeší bílou nití, vytváří tak dojem sportovnosti a luxusu zároveň. Za příjemně minimalistické bych označil řešení voliče jízdních režimů pomocí jednoho jediného tlačítka. Středový displej nabízí dobrou grafiku a velmi intuitivní ovládání kombinující dotykové ovládání, několik statických dotykových tlačítek a zajímavé mechanické kolečko pro několik zásadních funkcí – hlasitost totiž řeší kroužením prstem po obvodu. Zde mimochodem Audi těží z toho, že se mohlo částečně osamostatnit od „konvenčního“ řešení koncernu VW, které, jak je veřejně známo, ve své poslední generaci trápí řada porodních bolestí. Infotainment Audi se zatím jeví jako bezproblémový a uživatelsky přívětivý. Jako pěst na oko pak působí výdech klimatizace pro řidiče, který je umístěn vpravo od volantu a jakoby zvláštně trčí z přístrojové desky, čímž kazí minimálně v mém případě celý dojem z interiéru.
Jízdní vlastnosti: překvapivě rychlé a relativně úsporné, i když má svá ale
První start a musím říct, že bych měl spíše mluvit o zapnutí. Spalovací motor u plug-in hybridu samozřejmě nestartuje, pouze se zapíná elektromotor a já volím minimalistickým polohovatelným voličem na středové konzoli, „déčko“. Vyrážím na cestu a kupodivu mám v -3 stupních dojezd na elektřinu okolo 50 km. Musím říci, že mě tento údaj poměrně uspokojuje, jelikož jde „pouze“ o plug-in hybrid a ještě navíc v zimě. Na malý vůz této třídy, kterému hodnocení komplikuje i zvýšená hmotnost pramenící ze zástavby baterií a elektromotoru, má i velmi příjemný podvozek a jízda v něm je velmi komfortní. Co se týče hnacího ústrojí, v nabídce jsou dvě volby používání hybridního pohonu – čistě elektrická jízda a auto, které samo vyhodnocuje, kdy zapnout spalovací motor a kdy nechat čistě elektrický pohon. Při jízdě na auto jsem se při klidném tempu dostal na 3 litry na 100 km. Poté jsem si vyzkoušel prošlápnout plynový pedál až na zem a v tu chvíli se ukázala ta „raketa“, jak jsem auto nazval v úvodu. Výkonově jede plug-in hybridní A3 při kombinaci obou motorů opravdu moc pěkně. Od nové A3 jsem ale čekal, že bude opravdu dobrá, protože auta této třídy a v dané kategorii většinou taková jsou. A u A3 tomu nebylo jinak. Musím říct, že je Sportback opravdu všestranné auto. Můžete s ním jet za nízkou spotřebu, rychle, pomalu i komfortně. Došel jsem i do stavu, kdy se mi vybila baterie a musel jsem jet pouze na spalovací motor a i v tuto chvíli byl projev auta dynamický, pružný a spotřeba stále neatakovala nijak závratné hodnoty. Pokud si ale přepočítáme spotřebu benzínu v kombinaci s elektromotorem a budeme brát v potaz, že dobíjíme za ceny v rámci veřejné dobíjecí sítě, tak po ekonomické stránce plug-in hybridní verze tak trochu přestává dávat smysl, protože budeme daleko za kilometrovým nákladem běžného dieselu a lehce i za standardním benzínem.
Zbývá tak jen dodat, že stále 100% platí tato úměra: „Čím vyšší míra elektrifikace, tím více by naše standardní cesty měly být realizovány ve městě.“ Sluší se pak podotknout, že k vlastnictví takového vozu je potřeba i zázemí pro jeho dobíjení – tzn. doma přes noc nebo v práci přes den. Bez soukromého dobíjecího bodu plug-in hybrid (nebo elektromobil) se ona šetrnost k přírodě dost prodraží. Zároveň platí, že čím více budeme s takovým autem jezdit na elektřinu, tím lépe (samozřejmě nemluvím výhradně o dálničních posunech), ale jak už jsem si dovolil naznačit, ani kombinace obou pohonů nevychází ekonomicky nijak zázračně, a tak snad jen závěrem připojím malé doporučení – ve městě a okolí primárně na elektřinu, spalovací motor pak připojit až na delší vzdálenosti či při větší zátěži. Útěchou vám pak určitě bude i ta skutečnost, že jinak velmi povedená a dnes už jinak nedostupná benzínová jednotka 1.4 TFSI nebude mít příliš velký apetit ani při obstarávání celého dopředného pohybu – na delších vzdálenostech bez využití elektřiny by neměl být problém vejít se do 7 l/100 km. Snad jen malé rýpnutí na závěr si zaslouží znatelný skok ve zvukové kulise mezi čistě elektrickým a hybridním pohonem. Veskrze tiché auto jen v případě vyššího zatížení benzínového agregátu propouští do kabiny hluk nepříjemný o trochu více, než kdyby šlo o klasické spalovací auto, u něhož byste nepoznali příliš velký rozdíl od „mírnějšího“ tempa, které je tady realizováno standardně výhradně na elektřinu. A to nemluvím o vyloženě dynamické jízdě, na níž jakoby u Audi při odhlučňování kabiny trochu zapomněli.
REPORTÁŽ: technologie elektrifikace – co dělá elektromobily složité a nákladné
Závěr: nic není zadarmo
Ač to v závěru předchozího odstavce možná nevypadalo, A3 Sportback mě v této motorizaci opravdu hodně oslovila. Byl jsem velmi spokojený se všestranností tohoto modelu a s tím, jak se s autem dá jet – příjemně a při správném zacházení i úsporně. Exteriér vozu ve spojení s dynamickými světly, která jsou pro moderní Audi charakteristická, a dobře zvoleným barevným odstínem je opravdu velmi zajímavý, křivky a detaily zde vychází na jedničku. Interiér dobře zpracovaný, nese se v podobě kvalitních materiálů, nic nikde neklepe ani nevrže a po designové stránce jej lze označit velmi minimalistický, což se mně se opravdu moc líbí. Celkově se po stránce designu A3 povedla, a to tím spíše, že příbuznost k novinkám koncernu VW nelze upřít. Projev jak elektromotoru, tak spalovacího motoru i v kombinované formě je velmi uspokojivý a dynamický, ačkoliv bez pravidelného dobíjení elektrické energie jejich kombinace (a pořízení takového auta) nedává příliš smysl. Zůstává jen poslední záležitost, a tou je pořizovací cena. V této konfiguraci se cena testovaného vozu pohybuje okolo 1,5 milionu korun, samotná A3 40 TFSI e začíná na 1.025.900 Kč, a to ani na prémiovou nižší střední třídu rozhodně není málo. Bohužel taková cenovka ubírá na atraktivitě „átrojky“. Celkově ale musím říct, že mě auto hodně oslovilo a obecně jsem i přes velká očekávání byl pozitivně překvapen. Plug-in hybrid má řadu výhod (mimo jiné třeba dosud platné parkování na modrých zónách zdarma), doporučuji ale patřičně zvážit, zdali jeho užití dává ve vašem případě smysl. Díky bohu, že nám Audi dává slušný výběr z alternativ v podobě dvou benzínových motorů (1.0 a 1.5), několika výkonových variant dieselu a ještě o něco dražší varianty S3 se slušnými 310 koňmi. Celkově má tak nová A3 rozhodně dobře našlápnuto. Až čas však ukáže, zda je běžný zákazník ochoten si za její kvality připlatit…
Lukáš Jeřábek
Technická specifikace
motor | |
Model | A3 Sportback 40 TFSI e |
Výkon | 150 kW |
Točivý moment | 350 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1550 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.6 s |
Max. rychlost | 227 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1395 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 1.1 l/100km |
Velikost nádrže | 40 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/55R16 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2065 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1635 kg |
Přívěs s brzdami | 1400 kg |
Náklad | 430 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | 8Y |
Uveden | 10/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4343 mm |
Rozvor | 2630 mm |
Šířka | 1816 mm |
Prostor pro zavazadla | 280 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1100 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1450 mm |
Průměr otáčení | 11.1 m |
Sedadla | 5 |