DS 7 Crossback E-TENSE 4×4: interiér jako pojízdné haute couture moderní epochy

DS 7 Crossback E-TENSE 4×4: interiér jako pojízdné haute couture moderní epochy

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Jan Novotný

Jakožto u každého auta, které si zaslouží náš testovací článek, vás vítám u sice kratší, avšak o to specifičtější recenze, která se zaměří na konkrétní detail či detaily jednoho námi testovaného vozu. Jistě každý z nás zná pořekadlo „sto lidí, sto chutí,“ na které nyní navážu. Ujišťuji vás, že neexistuje ve světě interiér, který by se 100% shodoval s jinou značkou či dokonce modelem vozu. Dnes se zaměřím na námi oblíbenou, ačkoliv nepříliš známou automobilku, která pochází z malebné země jménem Francie. Mluvíme zde o luxusem pokryté a originální automobilce DS Automobiles, dnes bude řeč o doposud největším modelu DS 7 Crossback, a to ve verzi Grand Chic E-TENSE 4×4. Jeho křivky mě zaujaly takřka nejvíce ze všech na trh uvedených modelů, a to jak interiérově, tak jízdními vlastnostmi. I proto si dovolím mu věnovat poněkud více pozornosti. Ostatně konkrétně tohle auto jsem už měla na test i já a třeba kolega Jirka Simon se nedávno zaměřil především na jeho technickou stránku. Však taky nejvíce specifik a novinek přiváží právě plug-in hybridní verze označovaná jako E-TENSE. Technických inovací je tu nesčetně, v případě výjimečností DS bychom však neměli zůstat jen u techniky, a proto se já z pohledu ženy zaměřím na trochu jinou část auta – interiér, komfort na palubě a technologickou vybavenost.

Jedinečné prvky shrnuté v jednom voze

Právě model DS 7 Crossback je výsledkem neskutečného pokroku a zdokonalení dovedností čalouníků a návrhářů automobilky DS Automobiles, kteří po vydání tohoto modelu mají takzvané vysoké krejčovství v malíčku. Celý interiér auta je unikátně navržen tak, aby vyhovoval vkusu každého zákazníka. Každý úhel interiéru nám nabízí netradiční prvky, jako jsou ovladače vykládané krystaly, hodiny B.R.M R180, které nacházíme v luxusních vozidlech nebo například perličkové prošívání. Celý interiér DS 7 Crossback je tak odrazem inspirovaným Paříží a jemnou filozofií celé francouzské automobilky, která udělala za tak krátkou dobu neskutečný krok dopředu.

 

Míra individualizace a luxusu, jaká vás překvapí

Ač se to nezdá a v superlativech, co se týče umění francouzských návrhářů a designérů, se dá mluvit už o základních verzích DS 7, potenciálního zákazníka čeká poměrně vysoká míra individualizace. Ač konkrétně v našem případě máme nyní tu čest s nejvyšší výbavou označovanou jako Grand Chic, ani základní „Performance Line“ nelze zatracovat. Ono tradiční rozdělení na základ, střed a strop výbav totiž u DS úplně neplatí. My osobně jsme totiž třeba v loňském roce měli možnost s DS 7 v „základu“ cestovat až do Monaka, kde nám mimochodem bylo ctí sledovat jedno z klání Formule E, jejíž šampiony jsou jezdci DS Techeetah už dva roky po sobě. Když se vrátím k DS 7, která nám tehdy dělala společnost, musím vzpomenout na alcantarou obšitou palubní desku – a tohle měl být základ? Ano, DS 7 totiž z fabriky vždy vyjíždí z prošívanou či koženěnou palubkou. Příplatky pak čítají především širokou škálu bezpečnostních systémů, z nichž za zmínku stojí především DS CONNECTED Pilot (soubor asistentů vč. adaptivního tempomatu a aktivního vedení jízdních pruhů umožňující poloautonomní jízdu) a DS Active LED Vision (světlomety se třemi rotačními moduly pro neuvěřitelně široký rozsah světelného kuželu). A když už jsem zmínila onu vysokou míru individualizace, doplním, že na začátku vašeho výběru je soubor jakýchsi „DS inspirací“. Je jich šest a zatímco na začátku ve verzi Performance Line nemáte na výběr (spokojíte se s inspirací zaměřenou spíše na dynamicky smýšlející klientelu – proto zmíněná alcantara), u prostředního So Chich je možné vybírat takřka ze všech dle libosti a vrcholné Grand Chic už jen počítá s nejvyšší možnou mírou luxusu. Zkrátka a jednoduše pak nechybí ani perforovaná sedadla s tou nejkvalitnější kůží Nappa, odvětráváním a hlavně plejádou barev, z nichž těžko vybírat. Interiér DS totiž může být kromě klasické černé také hnědý a samozřejmě i světlý (říkejme tomu třeba světle šedý nebo až do bíla), a to je konkrétně i náš případ. Rozepisovat bych se mohla třeba i o sedadlech, která nabízejí velký rozsah nastavení vč. prodloužitelného sedáku a kupodivu i poměrně výrazné boční vedení. O jejich masážní funkci jsme se určitě já nebo moji kolegové už určitě zmiňovali, takže jen připomenu, že jde o jednu z nejlepších masáží, jakou dnes můžete napříč celým automobilovým spektrem dostat – a navíc, pro kožený interiér jde o položku za „pouhých“ 8.000 Kč. Ač se do popředí mého dnešního povídání o svěřeném voze dostává především interiér, musím se zastavit u jedné funkce, jež s komfortem na palubě přímo souvisí. DS Active Suspension totiž pomocí kamery umístěné pod čelním sklem monitoruje vozovku před vozidlem a s pomocí dalších senzorů upravuje průtok oleje v tlumičích, aby zajistila co možná nejhladší průjezd přes nerovnosti. Ne, opravdu si nedělám srandu, DS je samo o sobě komfortním vozem a tímto nám dávají Francouzi najevo, jak vážně to myslí…

 

Ručně rytý interiér se skvěle zakomponovanými prvky bezpečnosti

Asi nejzajímavějším a nejvýraznějším prvkem v interiéru je tradiční gilošování Clous de Paris, které vaše pohledy vstřebá jako vzor trojúhelníků. Avšak nejsou to jen obyčejné geometrické tvary, nýbrž dekorativní úprava povrchů, která je známá již z roku 1786 od známé francouzské hodinářské firmy. Právě tento motiv je soustavou pyramidek, které oddělují „žlábky“, a to vše v námi testované světle béžové barvě – neboli Claudia světlá, která se skrývá pod inspirací RIVOLI. V tomto případě se za každou krásu platí, a to bohužel nemalé částky. Jen panoramatické okno vás v námi testované verzi vyjde na necelých čtyřicet tisíc korun a bezklíčový přístup s hands-free otevíráním zavazadlového prostoru pak představuje dalších 16,5 tisíce korun. Nicméně každý detail stojí za to, aby našemu oku při jízdě lahodil a samotný požitek z cesty tak byl nepřekonatelný. V poslední řadě je nutné alespoň okrajové zmínění funkcích, kterými disponuje jen drobná část vozového parku automobilek. Součástí konkrétně námi testované verze bylo i DS NIGHT VISION, které se nachází v příplatkové výbavě za 42 tisíc korun. Tato funkce je stoprocentně využitelná především za tmy, kdy nám infračervená kamera promítá obraz vpředu na digitální přístrojový štít a zvýrazní chodce či zvěř. Když už jsem naťukla téma displejů, sluší se podotktnout, že DS 7 do Čech přijíždí vždy s 12,3“ digitálním přístrojovým štítem, který sice pochází z dílen PSA, DS si jej ale umně upravilo pro své potřeby, díky čemuž představuje designově funkční kousek pro každodenní cesty. Jeho ovládání je navíc velmi jednoduché. Snad jen jeho kolečko na volantu by mohlo být na opačné straně – v současnou chvíli mám tendenci si jej plést s přepínáním skladeb a FM stanic, které tak trochu nelogicky není na stejné straně jako ovládání hlasitosti. Standardně přístrojovému displeji sekunduje ještě 8“ dotykový centrální displej, v našem případě (vždy s výbavou Grand Chic či s E-TENSE 4×4) jde však o 12“ navigační systém, samozřejmostí je i skleněný povrch, konektivita Apple CarPlay či hlasové ovládání. Mne osobně mimo této funkce zaujala čidla bdělosti, která fungovala bezchybně a dodala interiéru nadčasový pocit. Málem bych zapomněla ještě na jednu pochvalu, u níž se sluší u DS zastavit. Tu si zaslouží především příplatkový HiFi systém FOCAL Electra se 14 reproduktory a celkovým výkonem 515 W. Ono totiž nejde jen o wattáž, nýbrž o celkový projev. Ač věřím, že už základní HiFi systém s 8 reproduktory a zvukovým procesorem Arkamys bude mít příjemný projev, FOCAL Electra je jedničkou, jejíž konkurenci byste hledali poměrně těžko. 29.000 Kč mezi příplatky sice není málo, já bych ale neváhala ani vteřinu.

 

MyDS App aneb alespoň v krátkosti, jak zůstat ve spojení se svým autem

Už jsme si dnes udělali výčet technických inovací, jimiž se může DS chlubit. Není jich málo, ale přiznejme si, že jde ve většině případů o způsob, jak zaběhlé věci udělat jinak a kolikrát lépe. I to, že jsme konkrétně DS 7 měli k dispozici na o něco delší dobu, než bývá zvykem, nám umožnilo otestovat jej naplno a využít většinu nabízených služeb. Jednou z nich je MyDS App – záležitost, která opět není ve světě prémiových vozů žádnou velkou novinkou. Zkrátka a jednoduše si nainstalujete do chytrého telefonu mobilní aplikaci a spojíte se s vašim DS. To vám pak umožňuje přístup k řadě informací nepřetržitě a odkudkoliv. Mě osobně nejvíce zaujalo mapování jízd, kdy se do mé „knihy jízd“ propisovala každá cesta, její délka, čas, průměrná spotřeba a světe div se – i její náklady. A u každé konkrétní cesty mohu navíc zvolit i účel – soukromý či služební. Osobně mě trochu mrzí, že aplikace zatím neumí brát v potaz kromě spotřeby benzínu i spotřebovanou elektřinu. Na druhou stranu ale s verzí E-TENSE přichází možnost vzdáleného předehřátí / vychlazení, monitoring nabíjení vč. jeho odloženého zapnutí nebo třeba přehled o kombinovaném dojezdu na benzín i elektřinu. Aplikaci tak rozhodně nepovažuji za dokonalou, možnost propojit auto s chytrým telefonem a hlavně jednoduchost prvního spojení či celkově ovládání aplikace mě ale překvapila. Vlastně i tento přístup odpovídá filosofii DS – dělat věci jinak, lépe a hlavně být výjimečný.

 

Závěrem: dnes trochu jinak, v hledáčku výjimečnosti…

Shrnutím by se tento styl interiéru, včetně nadčasových a přesto bravurně zakomponovaných funkcí dal zařadit do luxusního světa francouzské módy. Žádnou hambu, ba naopak obdiv by právě DS 7 Crossback svým avantgardním interiérem vzbudila i vedle vozidel nejluxusnějších značek. DS 7 Crossback s námi strávilo v redakci už hodně pěkných chvil a ač by se mohlo zdát, že už pomalu ani není o čem psát, je tomu přesně naopak. Není tajemstvím, že žádné DS nelze považovat za vyloženě cenově dostupný vůz, i díky tomu ale skýtá řadu netradičních řešení či prvků, o nichž by bylo možné hovořit či psát hodiny. Ať už je to DS Night Vision, DS LED Vision, jednotlivé DS Inspirace, MyDS App nebo DS Active Scan Suspension, společné mají jedno – jiný přístup a výjimečnost, jaká nemá konkurenci. A že to v DS myslí vážně, dokládá i standardní 5letá záruka a servisní smlouva na stejnou dobu – 5 let a 100.000 km, kterou získává každý prodaný vůz. V moderním světě 21. století je potřeba takový (výjimečný) přístup potřeba ocenit. Osobně se až divím, s jakou odvahou se Francouzi do budování své vlastní prémiové automobilky vrhly. A víte co? Klobouk dolů. Jen tak dál…

 

Lucie Přádová

Technická specifikace

motor

ModelDS 7 Crossback E-Tense 300
Výkon220 kW
Točivý moment520 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3000 RPM
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost240 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Velikost nádrže43 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/50R19
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2400 kg
Prázdná hmotnost (EU)1900 kg
Přívěs s brzdami1200 kg
Náklad500 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceJ
Uveden11/20
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4573 mm
Rozvor2738 mm
Šířka1895 mm
Prostor pro zavazadla555 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1750 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1618 mm
Světlá výška190 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Související články:
https://www.motorvize.cz/technologie-elektrifikace-co-dela-elektromobily-slozite-a-nakladne/

Sdílet: