Opel na věhlasné „Barumce“ odprezentoval první rallyový šampionát elektromobilů

Opel na věhlasné „Barumce“ odprezentoval první rallyový šampionát elektromobilů

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Barum Czech Rally - Rallye Zlín, spol. s r.o.

Barum Czech Rally 2021, jediný český podnik v rally zařazený do šampionátu ERC (Mistrovství Evropy v rally), se ani letos neobešel bez účasti vozů značky Opel. Těch se postavilo na tratě náročné „Barumky“ hned 18. Byla to navíc směsice několika verzí soudobých závodních speciálů, vedle 4 divákům již dobře známým vozům Opel Adam Cup, se postavily hned dvě specifikace žhavých novinek odvozených od úspěšného mini vozu Opelu Corsa – ostrá dvoukolka Opel Corsa Rally4 a zbrusu nové elektrické závodní speciály Opel Corsa e-Rally. Novinky pak rozhodně měly na co navázat, bohatou historii Opel Motorsport reprezentovalo 5 historicky veleúspěšných vozů (Kadett, Astra GSi a Ascona) v rámci Star Rally Historic 2021. Nejen na obě premiéry jsme se vydali do okolí Zlína podívat, tady je druhé, doplňkové poohlédnutí za letošní Barumkou…

 

Tradiční start, na jehož začátku byly netradičně právě Opely

Tradiční Barum Czech Rally odstartovala i v letošním roce slavnostní městskou rychlostní zkouškou, jejíž trať vedla mezi baťovými mrakodrapy v centru Zlína. Jubilejní 50. ročník lákal na několik zajímavých zpestření tradičního rallyového programu. Prvně tisíce diváků lákala exhibiční jízda oblíbeného několikanásobného mistra ČR, Romana Kresty s Tomášem Engem, kteří odstartovali těsně před prvními soutěžními vozy v pátek 27.8. ve 20:45. Neméně lákavě vypadala i startovní listina do klasického rally a právě na exhibiční jízdu ve 20:52 navázala žhavá novinka z dílen Opel Motorsport – první rallyový šampionát čistě elektrických vozů ADAC Opel e-Rally Cup. Závodní speciál tohoto továrního šampionátu se spoléhá na „vyzkoušenou“ techniku sériového elektromobilu Corsa-e. Závodníci tak mají k dispozici 136 elektrických koní a 50kWh baterii. Kromě nutné zástavby bezpečnostního rámu pak závodní Corsa nabízí úctyhodný odpich i díky výraznému odlehčení a charakteristice elektromotoru, jenž má k dispozici svůj maximální výkon ihned a v jakékoliv rychlosti. Například právě na městské rychlostní zkoušce by se s časem 7:49,3 zařadila nejrychlejší elektrická Corsa nad průměr klasifikace 2WD (na 29. místo z celkových 69. umístěných).

Sluší se podotknout, že i přes omezení plynoucí z technického řešení elektrického pohonu čekalo na všechny posádky elektromobilů 522,72 kilometrů, z čehož 147,33 km připadlo na rychlostní zkoušky. Vozy e-Rally odjely hned 12 z 15 rychlostních zkoušek klasického rally (80 %) i díky rychlonabíjení, které bylo k dispozici v servisním zázemí, a to po připojení na lokální infrastrukturu (běžnou síť elektrické energie). Dobití 50kWh baterie netrvalo déle než 30 minut, a tak nebylo třeba nijak výrazně upravovat harmonogram servisu. Časy z RZ je v případě Corsy e-Rally potřeba porovnávat především s vozy Adam Cup, neboť jde o jejich nepřímou náhradu. Jakožto doprovodná série klasického rally totiž nabízí nový šampionát Opelu obdobné atributy – cenově dostupné pořizovací i provozní náklady a pro mladé talenty tím pádem i dobrou vstupenku do světa rally. Když pak vedle sebe postavíme čas nejlepších závodníků Adam Cup (Zpěvák K. / Fuksa Pavel) a nejúspěšnější Corsy e-Rally (Pellier Laurent / Pelamourgues M.), vyjde nám po 12 z 15 celkových RZ 1 h, 29 min. a 45,6 vteřiny pro elektromobil a 1 h 45 min a 44 vteřin pro klasický rally vůz, což lze považovat za obrovský úspěch šampionátu, který zažívá svůj první, pilotní ročník. Stejně tak Opel Motorsport těší, že se do cíle velice náročné „Barumky“ dostalo hned 10 z 12 přihlášených závodníků a že se ani ti, které potkaly technické problémy či havárie, rozhodně nenechali zahanbit.

REPORTÁŽ – 50. ročník Barum Czech Rally je za námi: Peugeoty poměřily síly, vítězové hovoří o náročnosti

 

Corsa Rally4 ve vedení až do „konce“ poloosy

Českou premiéru si na tratích v okolí Zlína odbyla i úplně nová verze „ostrého závoďáku“, Corsa Rally4, nástupce úspěšného Opelu Adam R2, jenž v letech 2015 až 2018 získal hned 4 tituly v mistroství Evropy kategorie ERC3 (2WD). Do zcela nového vozu, jenž v rámci nové kategorie Rally4 bývá často oceňován jezdci i týmy pro obdobné kvality, jaké nabízel i Adam R2, se nemohl posadit nikdo jiný, než Marijan Griebel, německý závodník, juniorský mistr Evropy a vícemistr ERC 3 z roku 2016. Jeho jízda na letošním ročníku Barum Czech Rally byla takřka bezchybná, ještě po 11. rychlostní zkoušce vedl průběžné pořadí dvoukolek, a to s velkým náskokem (o 2 min. a 13,8 vteřiny). Na 12. rychlostní zkoušce byl pak bohužel nucen s do té doby nejrychlejší dvoukolkou v pořadí odstoupit, neb jej zradila poloosa. I tak ale Marijan Griebel připravil skvělé „entré“ novému vozu, jenž má velkou šanci navázat na úspěšné tažení Opel Motorsport v rally a nabídnout tak i českým závodníkům skvělou i rozumně dostupnou techniku, což je pro kategorii Rally4 (stejně jako pro tehdejší R2) jeden z nejdůležitějších atributů.

ROZHOVOR: e-inovátorství Opelu na autosalonu IAA 2019 ve Franfurtu – e-rally a e-mobilita

 

Barumka v režii hned několika úspěšných premiér

Barum Czech Rally 2021 byla jedním z prvních podniků, kde se mohly ukázat novinky ze stáje Opel Motorsport a dokonce první soutěží mistrovství Evropy v rally, jenž hostovala elektrický šampionát ADAC Opel e-Rally Cup. Představení to navíc bylo docela úctyhodné, elektrické Corsy ukázaly svou konkurenceschopnost, když 10 z 12 startujících zvládnulo 80 % rychlostních zkoušek „klasického rally“ řadícího se mezi nejnáročnější zastávky mistrovství Evropy. Dále se navíc závodníci s elektromobily mohly chlubit časy srovnatelnými se spalovacími (2WD) závodními vozy a dokonce lepšími než v případě předchůdců v podobě Adam Cup. Divákům se v dobrém světle představil i Marijan Griebel s novinkou v podobě ostré Corsy Rally4, když těsně před odstoupením neohroženě vedl průběžné pořadí své třídy. Těžko říci, kde by bývalý mistr Evropy byl v celkovém pořadí, kdyby nemusel odstoupit. Jedno je ale jisté – pro Corsu Rally4 to určitě nebyl poslední start na české rallyové soutěži…

 

Výsledky ADAC Opel e-Rally Cup (a Opel Adam Cup)

St. číslo Posádka Vůz Čas celkem Čas 12 z 15 RZ
117 Zpěvák K. / Fuksa Pavel Opel Adam Cup 2:28:08 1:45:44
E1 Pellier Laurent / Pelamourgues M. Opel Corsa-e Rally xxx 1:29:46

Zdroj: https://rally-base.com/

 

Jan Novotný

Sdílet: