Kia Ceed SW PHEV: první vlaštovka rozumně úsporného kompromisu pro rodinný vůz

Kia Ceed SW PHEV: první vlaštovka rozumně úsporného kompromisu pro rodinný vůz

Autor: Pavel Novotný · Fotografie: Pavel Novotný

Ať už je dnes doba jakákoliv, objektivní redaktor by se neměl bát kritického hodnocení novinek na trhu, a to bez ohledu na jeho subjektivní sympatie či antipatie. I proto se v motorvizi vůbec nebráníme alternativním pohonům a teď samozřejmě nemluvím o vyjadřování nějaké náklonosti – to vůbec. Mám jen na mysli prostě přístup, u něhož není žádná novinka cizí, ba naopak. Jaká konkrétní auta to jsou a pro koho jsou určena, na tuto otázku se pokusím výjimečně odpovědět já, z pozice odborného poradce.

Není to dávno (ale co je dnes v automobilovém průmyslu dávno), kdy jsem byl součástí představení a uvedení na trh Opelu Ampera. Tehdy mělo jít o relativně revoluční novinku automotive segmentu – dle proklamací automobilky čistě elektrické auto, přesto si jej dovoluji považovat za jednoho z rodičů plug-in hybridních aut. V té době byla Ampera schopná podle Opelu dojet zhruba 50 až 80 km čistě na elektřinu v běžném provozu a dále asi 450 km na benzín – tady je ale potřeba upozornit, že atmosférická benzínová jednotka fungovala pouze jako generátor elektrické energie, která pak sloužila pro pohon předního kol. Bavíme se o roce 2012 (tedy 8 let zpět) a za tu dobu se hodně změnilo. Hlavní změnou je nabídka a přístup současných automobilek, které podobné modely, jako byl Opel Ampera, dnes nabízí velmi hojně a tuto techniku spočívající v co největším přiblížení čistým elektromobilům navíc implementují do běžných a velmi četně prodávaných modelů. Shodou okolností jde právě v dnešním testu o jeden z prvních mainstreamových kousků s plug-in hybridní technikou. O to víc nás zajímal výsledek. Pokud jste na tom stejně, určitě s námi ještě chvilku zůstaňte.

 

Stručné představení

Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše a rovnou prozradím, co mám dnes na povel. K nám do redakce se jako jednomu z prvních v Čechách dostala Kia Ceed Sportswagon PHEV. Co si mám pod tímto označením představit? Jedná se o klasický model v segmentu C (nižší střední třídy) s karoserii kombi vybavený v tomto případě plug-in hybridním pohonem. Takové „hybridní vozidlo“ kombinuje elektřinu (45kW elektromotor) a benzín (77kW atmosférický motor) s hnanou přední nápravou přes dvouspojkovou automatickou převodovku DCT se 6 stupni. Systémový výkon pak končí na 104 kW a točivý moment na 265 Nm. Samotné hodnoty udávané výrobcem považuji za při nejmenším zajímavé pro reálný test, i proto jsem se na něj opravdu těšil. Sluší se navíc poznamenat, že je Kia vyráběná ve slovenském závodě v Žilině – dalo by se tedy říct, že jde o skoro domácí vozidlo. Sluší se ale poznamenat, že techniku – především tu plug-in hybridní – sdílí se sesterským Hyundaiem, konkrétně s modelem Ioniq, a tak nás logicky nejvíce zajímalo praktické využití auta, které jinak řada z nás může používat jako „to hlavní“ – rodinné kombi je přeci jen koncovému uživateli pro každodenní život daleko představitelnější než lehce futuristicky vzhlížející řada čisté mobility Ioniq.

 

Jaké a hlavně pro koho je?

Při prvním seznámení přeci jen musím smeknout před automobilkou KIA. Kolik je to let, kdy na náš trh vstoupila Kia s prvním modelem? Ten, kdo si takové auto pořídil, byl tak trochu dobrodruh. Přesto jsem měl i já v začátcích možnost vyzkoušet si a následně pořídit model Sorento první generace a rovnou říkám, že v té době, kdy bylo možné si mezi SUV pořídit Mercedes ML a BMW X5 a pár dalších, které bych spočítal na prstech jedné ruky, byl tento model zajímavou alternativou pro lidi, co měli zájem o SUV za příznivou cenu. Vracím se tedy k naší Kie Ceed PHEV. I v provedení kombi s šedým lakováním jej považuji za velmi líbivé auto, které z venku zaujme.

Jak je to s interiérem? Zde Kia udělala další skok, nechybí řada nových technologií a bezpečnostní asistenční prvky. I vzhledem ke skutečnosti, že se plug-in hybridní verze v Ceedu nabízí jen v nejvyšší výbavě označované Premium, najdeme na palubě vyhřívání volantu, hlídání jízdních pruhů, kvalitní audiosystém s navigací, či adaptivní tempomat. Nejvíce mě pak zaujal (a zároveň se i líbil) digitální přístrojový štít, na němž si můžeme měnit grafiku zobrazení a vybírat jednotlivé informace k zobrazení. Digitální přístrojovka je o to zajímavější, že sesterský Hyundai i30 nabízí „pouze“ polodigitální obdobu, která kombinuje velký displej palubního počítače a několik analogových ukazatelů. Kia pak navíc nešla cestou, jako řada ostatních automobilek – ovládání většiny funkci pouze přes velký digitální panel, ale například ovládání klimatizace přes klasické mechanické ovladače považuji za přehledné a uživatelsky jednoduché. Široká kožená sedadla byla vpředu vyhřívaná a zároveň i klimatizovaná. Tomu říkám super hlavně v letním období. To je asi vše, co mohu zmínit o výbavě, která byla u námi testovaného modelu tzv. „full“. Co se týče prostoru, upřímně musím uznat, že nejde o Škodu Octavia, takže nečekejte nečekejte největší hodnoty třídy ani v kufru ani na zadních sedačkách. Objem zavazadlového prostoru navíc oproti standardní verzi poklesl z 625 o podstatných 188 litrů na 437 a to už rozhodně není mnoho. Přesto je auto i ve verzi PHEV prostorné, a to při nejmenším dostatečně pro tříčlennou rodinu.

 

A teď to nejdůležitější: jak jezdí a jakou má spotřebu?

Na začátku jsem napsal, že je potřeba se zamyslet, pro koho je vlastně určené. Testovaný vůz je osazen atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 105 koní a elektromotorem o výkonu 44,5 kW, techniku pak navíc přebírá třeba i od modelu Niro PHEV. Stejný je i celkový systémový výkon 141 koní a baterie o kapacitě 8,9 kWh. Já sám jsem měl tu čest s plug-in hybridní Ceedem ujet zhruba 1 000 km a rovnou na základě svých zkušeností mohu říci, že jízda může být i opravdu úsporná, a to za předpokladu, že se pohybujete převážně v městském provozu a s autem dodržujete stanovené limity. Na jedno nabití se mi podařilo ujet v průměru 35 až 48 km, což je o něco méně než uvádí výrobce a značně méně, než před lety již zmíněná Ampera. Na mou obhajobu je potřeba říci, že jsem používal klimatizaci, hrálo mi rádio (mimochodem hrálo velmi dobře) a občas jsem to i na křižovatce trochu více sešlápnul. Po vybití baterie se kombinovaná spotřeba benzínu ustálila na 6 l/100 km, což není zázrak a popravdě se autu bez pomoci elektrické energie ani moc zrychlovat nechtělo, takže hybridní provoz (řekněme s preferencí spalovacího motoru) byl pro mě trochu zklamání. A celkově jsem v chladných zimních dnech ani nebyl schopen najít ideální balanc mezi oběma typy pohonu. Kie se totiž alespoň ze začátku vůbec nechtělo jet čistě na elektřinu, a tak se i přes plně nabitou baterii často stávalo, že benzínový motor jel na prázdno, a to i při stání na semaforu. Typická cesta do práce (10 km, 20 minut) se tak nedala ujet čistě na elektřinu – bez emisí a bez spotřeby benzínu. Naopak při mimoměstské jízdě je pak dominantním přeci jen benzínový agregát a elektřina pomáhá jen při dostatečném nabití baterie a spíše jen při zrychlování, s rostoucí rychlostí pak výrazně roste právě i spotřeba. Největší smysl mi tak tato varianta čisté mobility dává na delší cesty do práce a zpět (20 – 40 km), tedy tam, kde se ztratí prvních pár minut zahřívání spalovacího motoru na provozní teplotu a využije se plně potenciál na 100 % nabité baterie.

Technologie elektrifikace: co dělá elektromobily složité a nákladné

 

Problematika nabíjení: u malé baterie PHEV zdánlivě jednoduché, ale…

Palubní nabíječka Ceedu má max. výkon 3,3 kW (230 V, 15 A), ale takovým výkonem zvládne bezpečně nabíjet jen z Mennekes kabelu Typ 2. Za zajímavost (spíše negativní překvapení) pak považuji skutečnost, že nám k vozu právě tento kabel (s konektorem Typ 2) nebyl poskytnut a těžko říci, jestli se za něj z výroby musí ještě připlatit (v aktuálním ceníku není uvedeno). Standardní nabíječka (dodaná s vozidlem) pak umí max. 10 A/230 V. Nečekejte kdejaké dovádění, tohle je auto pro klidné, rozumné a šetřivé řidiče. Dojmy z tlumičů, náprav, podvozku jako takového nejsou zcela podstatné (Ceed PHEV se chová velmi podobně standardní verzi), mnohem důležitější ale je, že baterku (s kapacitou 8,9 kWh) dobijete ze zásuvky cca. za 3,5 hodiny. Rychlejší dobíjení pomocí Mennekes Typ 2 pak představuje zhruba dvě hodiny a 15 minut. Upřímně jsem toho názoru, že silnější palubní nabíječka (zhruba o dvojnásobném výkonu) by autu rozhodně slušela více, a to obzvláště s relativně nízkým čistě elektrickým dojezdem. A stejně tak bych uvítal druhý kabel ve standardní výbavě vozu.

 

Závěr: pro někoho smysl dává, co ale ta cena?

Testovaný model mě mile překvapil bohatou výbavou, ve které nechybělo nic z toho, co očekávám od moderního voziu. Auto se chová na silnici vzhledem k jeho celkové váze předvídavě. Za celou dobu testu jsem neměl žádný problém, naopak v zapnutému režimu sport jsem občas i trochu říznul zatáčku, ale to většinou pouze jen když jsme měl nabité baterie. Jakmile nemáte žádnou kapacitu v baterkách, už nezbyde moc výkonu na potřebnou akceleraci na výjezdu ze zatáčky. Zde si tedy můžeme konečně odpovědět – pro koho je takové auto určené. Hodí se na klidnou úspornou a pohodovou jízdu. Je příjemné v době, kdy často využíváte pohon na elektrickou energii, umím si ho představit na každodenní dojíždění do práce s akčním rádiusem cca. 50 km, případně o něco více v případě možnosti dobíjení mimo domov. S vozidlem se díky nízkým normovaným emisím 28 g/km dá parkovat v Praze na modrých zónách a pro flotilového zákazníka to může být kompromis pro snížení flotilových emisí bez většího přizpůsobování zaměstnanců. Pak ale přichází na řadu řeč čísel, kdy „základních“ 949.980 Kč s DPH rozhodně není málo, a to ani přes plnou výbavu „Premium“. Ostatně, ať je Ceed sebelepší, pořád se bavíme o zástupci nižší střední třídy od mainstreamové značky a pokud vám nic z mého hodnocení dosud nesrazilo vaz, pak s ceníkovou cenou budete muset hodně polknout a fleetový manažer hned dvakrát. Pokud bych se měl rozhodnout pro auto, kterým v týdnu budu jezdit do práce a o víkendu na výlety s rodinou, raději bych přeci jen sáhnul po jiné motorizaci, u níž nemusím vozit těžké baterie, mohu se spolehnout na stabilní výkon a hlavně ušetřit nemalé částky – dokonce i několik statisíců.

 

Pavel Novotný

Související články:
https://www.motorvize.cz/srovnavaci-test-renault-zoe-vs-mini-cooper-se-lepsi-auto-nebo-elektromobil/

Sdílet: