Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd.
Formule E míří do Tokia: dvakrát rychle, dvakrát napínavě. DS Penske chce zpátky na vrchol a my jsme u toho

Formule E míří do Tokia: dvakrát rychle, dvakrát napínavě. DS Penske chce zpátky na vrchol a my jsme u toho

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

Z Monaka přes půl světa až na východní pobřeží Tokia. Po emocemi nabitém double-headeru v Monte Carlu, kde jsme byli svědky návratu Sébastiena Buemiho na vítěznou vlnu a mistrovské jízdy Olivera Rowlanda, se světový šampionát ABB FIA Formula E přesouvá do Japonska. A my jsme znovu u toho – tentokrát přímo na místě. Tokyo E-Prix 2025 bude nejen oslavou technologií, rychlosti a strategie, ale také dalším klíčovým momentem sezóny, která právě vstupuje do své druhé poloviny. A na co všechno se společně můžeme těšit?

 

Dvojnásobná šance v Tokiu – a všechno může být jinak

Po loňské premiéře, která se stala jedním z divácky nejúspěšnějších závodních víkendů sezóny, se Formule E do Tokia vrací na stejný technický okruh v okolí výstaviště Tokyo Big Sight. Trať o délce 2,575 km nabízí 18 zatáček, rovinky a komplexní rytmus, který kombinuje ostré brzdné body se svižnými sekvencemi. O předjížděcí manévry nebude nouze především v úvodních zatáčkách a kolem sekce 10–11.

Letos se však pojede v nové éře – GEN3 Evo vozy nabídnou vyšší výkon, náhon na všechna kola při aktivaci ATTACK MODE, a v sobotním závodě vstoupí do hry i systém PIT BOOST, který se poprvé testoval v Monaku. To všechno slibuje další taktické variace a prostor pro překvapení.

 

DS PENSKE: návrat na známou půdu a příležitost změnit běh sezóny

Zatímco jiné týmy slavily v Monaku, DS Automobiles a PENSKE AUTOSPORT v ulicích knížectví sbíraly

především poznatky. Po třech závodech bez výraznějšího bodového zisku přichází víkend, který může vše změnit. A tým to ví.

Navzdory dobré přípravě jsme v posledních třech závodech nezískali tolik bodů, kolik bychom chtěli. Tokio je pro nás ideální příležitost zvrátit vývoj sezóny,“ řekl Eugenio Franzetti, šéf DS Performance.

Sázka je jasná – dostat se zpět na pódium týmového šampionátu, v němž DS Penske nyní drží čtvrté místo. Pomoci k tomu mají zkušenosti Jean-Érica Vergna, jediného dvojnásobného světového šampiona této série, a právě Maxe Günthera, loňského vítěze tokijského závodu, který má nejen rychlost, ale i potřebné sebevědomí. Z jeho úst konkrétně zaznělo:

„Je skvělé se vrátit na trať, kde jsem loni zvítězil. Tohle místo mám rád – je technické, rychlé a zároveň neodpouští chyby. Jsem připraven znovu bojovat na špici.“

 

Trať v Tokyo Bay: klikatá, rychlá a s potenciálem pro drama

Trať městského okruhu v Tokyu měří 2,575 km, obsahuje 18 zatáček, tři dlouhé rovinky, tři šikany a několik klíčových bodů pro předjíždění – především mezi zatáčkami 1 a 2 a v technickém úseku kolem zatáček 10–11. ATTACK MODE se bude aktivovat na vnějšku zatáčky 4, což přidá další taktický prvek.

A protože v sobotním závodě bude znovu použit systém PIT BOOST, není pochyb, že nás čeká další závod plný překvapivých zvratů – podobně jako v Monaku.

 

Rowland doma pod tlakem, Porsche v závětří

Zatímco DS doufá v průlom, Oliver Rowland přijíždí do Tokia jako muž, kterého chce každý porazit. 115 bodů a tři vítězství v první polovině sezóny – to jsou jasná čísla. Ale i jasná zodpovědnost. A že se tlak v domácím závodě pro tým Nissan umí znásobit, to ví jeho jezdec, lídr šampionátu, Angličan Oliver Rowland moc dobře. Vždyť právě tady v roce 2024 přišel o vítězství v posledním kole…

Na paty mu šlapou piloti TAG Heuer PorscheAntónio Félix da Costa a Pascal Wehrlein, kteří ztrácí „pouze“ 50 bodů. V sezóně jako je ta letošní to ale nemusí znamenat nic. Rozhodovat může každý detail – i jedno zaváhání v nájezdu do šikany.

 

Nejen závod: Tokyo E-Prix jako oslava technologie a společnosti

Formule E není jen o závodění. V Tokiu se odehraje řada paralelních aktivit, které oslavují udržitelnost, diverzitu a komunitní zapojení:

  • Fan Village zdarma pro veřejnost s e-sport simulátory, kulturním programem a přítomností japonských postaviček jako Pikachu

  • Sung Kang (herec z Rychle a zběsile) se vrací jako host Inspiration Hour, kde bude inspirovat mladé návštěvníky k cestě za svými sny

  • FIA Girls on Track přivede až 120 dívek ke motorsportu – čekají je technické workshopy, Pit Lane prohlídky i jízdy na e-kart simulátorech

  • Change. Accelerated. Live Tokyo – diskuzní platforma pro experty z oblasti mobility, technologií a byznysu, letos pod záštitou Bloombergu

Závod samotný je přitom napájen obnovitelným energetickým mixem, včetně HVO paliva, což potvrzuje závazek šampionátu k udržitelnosti.

 

Harmonogram závodů

📅 Sobota 17. května – Round 8
🕒 Start závodu: 15:05 JST / 08:05 českého času
➡️ PIT BOOST aktivní během závodu

📅 Neděle 18. května – Round 9
🕒 Start závodu: 15:05 JST / 08:05 CET
➡️ Klasická konfigurace s ATTACK MODE

Oba dva závody půjde v Česku tentokrát sledovat v živém vysílání stanice Eurosport 1.

 

A my jsme přímo u toho – sledujte Motorvizi celý víkend!

Od pátku budeme na trati v Tokiu sledovat přípravy týmů, tréninky, kvalifikace i reakce jezdců. Můžete se těšit na:

  • 📸 Fotografie přímo z paddocku a Fan Village

  • 🎙 Citace jezdců a komentáře přímo z týmu

  • 📰 Reportáže z prvního a druhého závodu

REPORTÁŽ: Poprvé na Formuli E aneb Je to hukot, přátelé – Berlin E-Prix očima fanouška

 

Z Tokia pro Motorvizi: Sledujte další díl elektrické revoluce – DS je připravena vrátit úder

Dvojzávod v Tokiu může být bodem zlomu. Pro DS Automobiles je to šance ukázat, že mají na víc než jen boj o střed pole. Pro ostatní týmy je to mezikrok k finální části sezóny. A pro fanoušky? Nabité dva dny, které slibují všechno – rychlost, napětí, emoce.

 

Jan Novotný

Sdílet: