Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd.
S. Vandoorne v dešti vítězí: Tokyo E-Prix 2025 nabídla drama, strategii i návrat Maserati na vrchol

S. Vandoorne v dešti vítězí: Tokyo E-Prix 2025 nabídla drama, strategii i návrat Maserati na vrchol

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

Déšť, zmatek, červené vlajky, brilantní strategie a elektrizující návraty – takový byl první závod letošního Tokyo E-Prix. Maserati MSG Racing slaví vítězství díky perfektnímu taktickému tahu a belgickému šampionovi Stoffelu Vandoornovi, který se po téměř třech letech dočkal dalšího triumfu ve Formuli E. Na stupních vítězů ho doplnila domácí hvězda Oliver Rowland (Nissan) a dvacetiletý talent Taylor Barnard (NEOM McLaren). Tým DS PENSKE se musel vyrovnat s rozporuplnými výsledky – zatímco Jean-Éric Vergne přivezl body, Maximilian Günther byl hlavním smolařem závodu. Co sehrálo svou roli a jaký byl první závodní den v Tokyu? To vše a mnohem více přinášíme právě teď v reportáži přímo z místa dění!

 

Déšť diktoval tempo, kvalifikace zrušena

Závodní víkend v japonské metropoli začal netradičně. Hustý déšť a nestabilní podmínky vedly ke zrušení kvalifikace – poprvé v historii šampionátu ABB FIA Formula E. Startovní rošt tak určila výsledková listina z druhého volného tréninku, kde se Vandoorne objevil až na 14. místě. Start závodu byl pak kvůli stavu trati opožděn, nakonec odstartoval za Safety Carem a odjel za ním čtyři kola, než se závodníci opět srovnali na startovní rošt a odstartovali dle pořadí z tréninku.

 

Odvážný plán Maserati MSG Racing přinesl zlato

Tým Maserati MSG Racing vsadil vše na jednu kartu – Stoffel Vandoorne od začátku agresivně spotřebovával energii, aby mohl co nejdříve využít povinný „Pit Boost“. Tato strategie se ukázala jako rozhodující.

Chvilku potom, co se belgický jezdec vrátil na trať, vůz Maximiliana Günthera z DS PENSKE zastavil kvůli technické poruše (izolace baterie) na nebezpečném místě. Okamžitě byla vyvěšena červená vlajka. Pro Vandoorna to znamenalo obrovskou výhodu – svůj Pit Boost absolvoval „zdarma“, bez ztráty pozice, zatímco ostatní ještě čekali.

„Byla to velmi odvážná strategie. Měli jsme štěstí, ale všechno jsme museli i tak správně provést. Cítím se skvěle, po dlouhé době zase vítězství,“ komentoval vítěz Vandoorne.

S tím, jak Güntherův závod skončil, tým DS PENSKE přihlížel, jak se jejich smůla stává rozhodujícím bodem celého závodu – a zároveň spouštěčem vítězné euforie pro Maserati.

 

Na stupních i Barnard, s přehledem ale vede Rowland

Oliver Rowland si připsal cenné druhé místo a upevnil tak své postavení lídra šampionátu. Přestože byl nejrychlejší v úvodu a startoval z pole position, nemohl si dovolit stejný strategický tah jako Vandoorne.

Třetí dojel mladý Taylor Barnard, který předvedl dechberoucí manévr v 16. zatáčce– právě v místě, kde v pátečním tréninku havaroval. Pro dvacetiletého Brita jde už o čtvrté pódium v jeho debutové sezóně.

 

Nissan vede, Porsche pod tlakem

Díky výsledku Rowlanda vede Nissan nejen mezi jezdci, ale i v týmové a konstruktérské klasifikaci. Po osmi závodech sezony má Rowland náskok 60 bodů na Antónia Félixe da Costu (TAG Heuer Porsche), který dnes nebodoval. Náskok Nissanu na Porsche pak činí 5 bodů (144 vs. 139).

 

DS PENSKE: Smůla rozhodla, vyhlížen je zítřejší reparát

Pro tým DS PENSKE byl závod obzvlášť hořký. Po loňském vítězství M. Günthera v Tokiu (tehdy ještě startující za Maserati) tentokrát vyšli naprázdno. Güntherův technický problém nejenže ukončil jeho závod, ale zároveň sehrál zásadní roli v přerušení, které umožnilo Vandoornovi získat výhodu. Chuť pak týmu nespravil ani Jean-Éric Vergne, který dojel na 9. místě a po penalizaci de Vriese se posunul na 8. příčku, díky čemuž si připsal 4 body do bodování jezdců. Americko-francouzská stáj tak bude v nedělním pokračování doufat ve spravedlivější souboj a plné využití potenciálu svého vozu.

„Byl to těžký den. Měli jsme dobré tempo a vůz fungoval dobře na vodě. Osmé místo ale není dost. Doufám, že zítra se nám podaří dosáhnout víc,“ uvedl Vergne.

„Cítil jsem se ve voze skvěle. Měli jsme potenciál na silný výsledek, ale technický problém to všechno ukončil. Takový je motorsport. Zítra to zkusíme znovu,“ litoval loni vítězný Günther.

 

Udržitelnost, hvězdní hosté a tokijská atmosféra

Letošní první Tokyo E-Prix nebyla jen o závodění. V rámci programu „Inspiration Hour“ navštívilo zázemí závodu přes 2 000 místních, kteří se dozvěděli více o udržitelnosti, elektromobilitě a budoucnosti motorsportu. Nechyběla ani hvězda Sung Kang, známý z filmu Rychle a zběsile 3 – Tokyo Drift, který závodníky v cíli odmával šachovnicovým praporem.

Kromě něj do Tokia zavítali i influenceři Vinnie Hacker a Jett Ashford, stejně jako herec Hideo Ishiguro (Ultraman), a program zakončil koncert zpěváka SIRUPa ve Fan village.

Udržitelnost zůstává klíčovým pilířem šampionátu – závod byl napájen obnovitelnou směsí energie včetně HVO paliva. Formule E věnovala 25 000 eur na podporu dětských domovů v Tokiu, čímž pomohla více než 50 institucím. Projekt FIA Girls on Track inspiroval až 120 dívek k zájmu o techniku a motorsport prostřednictvím workshopů a jízd v e-kartingu.

 

Závěrem: Sladké vítězství, DS PENSKE bez odměny, zítra může být vše ale jinak

Tokyo E-Prix přineslo vše: emoce, smůlu i překvapení. Maserati slaví, DS PENSKE doufá ve zítřejší reparát a fanoušci se mohou těšit na další závod, tentokrát bez Pit Boostu – kde o výsledcích rozhodne především čistá rychlost, správné načasování Attack Mode a hlavně efektivita. A my samozřejmě budeme opět u toho. Sledujte proto naše sociální sítě a dozvíte se vše hned z první ruky!

„Věřil jsem, že to vyjde. Dnes se nám konečně všechno sešlo. Je to vítězství celého týmu,“ uzavřel šéf Maserati MSG Racing, Cyril Blais.

 

Jan Novotný

Sdílet: