Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations
Závod? Ano. Ale taky galavečer motorsportu – Monako E-Prix 2025 ve velkém stylu

Závod? Ano. Ale taky galavečer motorsportu – Monako E-Prix 2025 ve velkém stylu

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

Monako. Místo, kde se píší dějiny motorsportu. Okruh, kde není prostor pro chybu, a kde každé zaváhání znamená ztracenou šanci. A právě zde se letos šampionát ABB FIA Formula E vrátil s velkou premiérou – poprvé v historii se v ikonickém knížectví odehrál double-header, tedy dva plnohodnotné závody během jednoho víkendu. Zatímco sobota se zastávkou v boxech Pit Boost, určenou pro půlminutové super-rychlé nabíjení, přinesla dominanci Olivera Rowlanda a návrat Mahindry na stupně vítězů, neděle nabídla déšť, napětí, emoce i nečekaného hrdinu. Sébastien Buemi se po šesti letech dočkal vítězství a potvrdil, že v Monaku se sny opravdu plní.

Pro tým DS PENSKE šlo o víkend kontrastů. Po sobotním zklamání přišel nedělní výkon, který vrátil tým do bojů o přední příčky – i když to na pódium těsně nestačilo. Pojďme se podívat na oba dny detailněji.

 

Sobota: Precizní Rowland, tichý de Vries a DS ve stínu

Závodní sobota začala s velkým očekáváním. Monacký okruh sice úzkou tratí připomíná minulost, ale elektrická Formule E mu dává nový rozměr – kombinaci chytré strategie, regenerace energie a precizní jízdy. A právě v tomto prostředí zazářil Oliver Rowland, který ukázal, proč je momentálně největším favoritem sezóny.

Rowland sice nevyrazil z pole position, ale klíčovým momentem byla jeho taktická práce s PIT BOOST, díky které se ve 13. kole dostal do čela. I když ho na chvíli vystřídal Nyck de Vries, v závěru si britský jezdec vedení vzal zpět. Jeho třetí vítězství v posledních šesti závodech bylo jasným signálem: Nissan má šampionát ve svých rukou.

„Bylo to náročné, hlavně kvůli novému strategickému prvku – PIT BOOST. Ale tým odvedl skvělou práci. I když jsem se během ATTACK MODE na chvíli propadl, věděl jsem, že máme rychlost na návrat. A nakonec jsme to zvládli,“ komentoval vítěz.

Zatímco Rowland dominoval, pozornost přitáhl i Nyck de Vries, který se po dlouhé době vrátil na stupně vítězů – jeho druhé místo znamenalo i první pódium pro Mahindra Racing od Mexico City ePrix 2023. „Byl to krásný den. Po tom všem, čím jsme si prošli, je návrat na pódium nádherný pocit. Cítím, že Mahindra se zvedá,“ pronesl dojatý Nizozemec.

Naopak tým DS PENSKE by na monackou sobotu možná nejradši zapomněl. Maximilian Günther sice dojel desátý a získal jeden bod, ale Jean-Éric Vergne, který startoval až ze 16. pozice, se na body nedostal. „Byla to těžká bitva. Start z hloubi pole je v Monaku vždy komplikovaný. Zítra budeme silnější,“ slíbil dvojnásobný mistr.

Zklamání však střídala naděje. Před závodem totiž DS Automobiles představila nový sériový model DS N°8, který se veřejnosti ukázal přímo na trati – a symbolicky tak propojil svět elektrického motorsportu a prémiové francouzské elegance.

 

Neděle: Déšť, drama a velké Buemiho znovuzrození

Když v neděli ráno padal nad Monte Carlo jemný déšť, málokdo tušil, že právě ten přinese jeden z nejsilnějších příběhů posledních let. Sébastien Buemi, šampion druhé sezóny Formule E, vyhrál naposledy v roce 2019. Od té doby odjel 78 závodů bez vítězství – a přesto se právě v Monaku dokázal vyšvihnout zpět na trůn.

Startoval z osmé příčky a dlouho trpělivě sbíral pozice. Klíčovým faktorem byla jeho schopnost číst trať, zejména v místech, kde začínala osychat. „Dnes jsem měl důvěru v auto. Viděl jsem, kde se zlepšuje přilnavost – hlavně ve třetí a čtvrté zatáčce – a tam jsem získával sekundy. Konečně to zase klaplo,“ řekl po závodě dojatý Buemi.

Zasloužené vítězství. Za ním se opět objevil Oliver Rowland, který potvrdil svou konstantnost a s druhým místem si upevnil vedení v šampionátu. I když musel v průběhu závodu vrátit pozici Vergnovi po nevydařeném pokusu o předjetí, díky ATTACK MODE si ji vzal zpět a udržel si druhou příčku.

Třetí dojel Nick Cassidy, který startoval až ze 14. místa. „Bylo to pekelně těžké, ale stálo to za to. Tohle pódium chutná sladce. V posledních týdnech to nebylo snadné, ale dnes jsme ukázali sílu,“ řekl pilot Jaguar TCS Racing.

 

DS PENSKE: vstání z popela mezi kapkami deště

Neděle přinesla výrazně lepší výsledek i pro tým DS PENSKEJean-Éric Vergne po skvělé kvalifikaci převzal vedení a několik kol v něm zůstal – především díky chytrému využití ATTACK MODE. Publikum mu aplaudovalo, když si vybudoval náskok tří sekund. Jenže, jak už to v Monaku bývá, safety car všechno změnil.

Po restartu se JEV snažil bránit, ale trať postupně osychala a jeho vůz, perfektně nastavený na mokro, začal ztrácet výhodu. V posledních kolech se tak propadl na šesté místo.

„Byli jsme silní, ale jakmile trať začala schnout, bylo to náročné. Myslím, že jsme ale předvedli skvělý závod,“ zhodnotil Francouz.

Günther, který po sobotě bojoval s nastavením, v neděli dojel osmý. „Měl jsem velké problémy s přetáčivostí, ale zvládl jsem to udržet a přivézt důležité body,“ dodal německý jezdec.

 

Monako mimo trať: Celebritami nabitý paddock a zelená budoucnost motorsportu

Slavnostní atmosféru Monaka podpořil i doprovodný program. Nechyběly hvězdy jako Camila Cabello, která absolvovala ostré kolo v Porsche Safety Caru, nebo David Harewood a Tom Felton, kteří sledovali závod Formule E z paluby jachty. Velkou pozornost budili i Emerson Fittipaldi Jr., který se posadil za volant vozu GEN3, nebo youtuberská skupina YesTheory.

Formule E však v Monaku ukázala i svou ekologickou a společenskou tvář. Celý závod byl poháněn obnovitelnými zdroji energie, včetně HVO paliva. Iniciativa SheCanHeCan podpořila rovnost žen v motorsportu, zatímco v rámci programu Girls on Track absolvovalo 250 dívek workshopy, herní simulace i prohlídky paddocku.

Na summitu Change. Accelerated. Live, který proběhl pod záštitou Google Cloud a Princovy nadace, diskutovali lídři z FIA, Mahindry, Accenture a dalších o budoucnosti mobility a udržitelného motorsportu.

 

Šampionát po Monaku: Rowland v čele, DS v těsném kontaktu

Po monackém víkendu je Oliver Rowland jasným lídrem jezdeckého šampionátu se 115 body. Za ním následuje António Félix da Costa s 67 body. V týmovém hodnocení vede Porsche (133 bodů) těsně před Nissanem (126), přičemž v hodnocení výrobců má navrch Nissan.

Tým DS Penske ukázala, že v městských závodech mají co nabídnout, byť mezi týmy nyní drží až čtvrtou příčku. V Tokiu, které hostí další double-header, budou chtít konečně prolomit letošní smůlu a zaútočit na pódium. A my vám již teď můžeme prozradit, že opět budeme u toho a přineseme to nejdůležitější z aktuálního dění přímo na trati či dokonce ještě před samotnými závody.

REPORTÁŽ: Cesta za vytouženým snem Monackého knížectví – Monaco ePrix 2023 s DS Automobiles

 

Výsledky Monaco E-Prix 2025

🏁 Round 6 – sobota 3. května 2025

Pozice Jezdec Tým Poznámka
1. Oliver Rowland Nissan Formula E Team 3. vítězství v sezóně
2. Nyck de Vries Mahindra Racing 1. pódium od Londýna 2022
3. Jake Dennis Andretti Formula E penalizace, pódium uhájené
4. Edoardo Mortara Mahindra Racing nejlepší výsledek sezóny
5. Nico Mueller Andretti Formula E těsná ztráta v cílové rovince
6. Pascal Wehrlein Porsche ztráta na Rowlanda v šampionátu
10. Maximilian Günther DS PENSKE 1 bod
12. Jean-Éric Vergne DS PENSKE výrazné zlepšení oproti 16. pozici na startu

 

🌧 Round 7 – neděle 4. května 2025

Pozice Jezdec Tým Poznámka
1. Sébastien Buemi Envision Racing první vítězství od 2019
2. Oliver Rowland Nissan Formula E Team prodloužil vedení v šampionátu
3. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing první pódium sezóny
4. António Félix da Costa Porsche stabilní forma v závěru
5. Nyck de Vries Mahindra Racing druhý top 5 výsledek víkendu
6. Jean-Éric Vergne DS PENSKE vedl část závodu, doplatil na drying track
8. Maximilian Günther DS PENSKE bodoval podruhé ve víkendu

 

Průběžné pořadí šampionátu jezdců (po 7 kolech)

  1. Oliver Rowland – 115 bodů
  2. António Félix da Costa – 67 bodů
  3. Pascal Wehrlein – 66 bodů
  4. Taylor Barnard – 54 bodů

 

Průběžné pořadí týmů a výrobců

  • Týmy:
    1. Porsche – 133 b
    2. Nissan – 126 b
    3. Mahindra – 91 b
    4. DS Penske – 76
  • Výrobci:
    1. Nissan – 191 b
    2. Porsche – 163 b
    3. Jaguar – 115 b

 

Jan Novotný

Sdílet: