Alfa Romeo Stelvio Veloce: SUV jako stroj na emoce

Alfa Romeo Stelvio Veloce: SUV jako stroj na emoce

Autor: Autohled.cz, Jiří Chomát & Jan Novotný · Fotografie: Jiří Chomát & Jan Novotný

SUVéčka petrolheadi (motorističtí nadšenci, pozn. red.) většinou tolerují zejména proto, že si automobilky díky nim mohou dovolit vývoj těch zajímavějších, řidičtějších vozů. Alfa Romeo se ale s touto ideou nespokojila a rozhodla se vytvořit SUV, které bude zároveň zábavné řídit. A tak přede mnou stojí auto, které svůj řidičský potenciál dává najevo hned na první pohled, a to třeba i díky modernizaci, v rámci níž se nově i většímu ze dvou hlavních modelů slavné italské značky může na zádi nést nápis Veloce označující sportovně-civilní verzi. Jak se Italům povedlo skloubit praktičnost SUV, vytříbený vkus pro design a především touhu po skvělých jízdních vlastnostech a zda to hlavně ještě vůbec dává smysl, na to se podíváme v dnešním testu. 

 

„Sportovní UV“

Ona idea sportovního vozu, kterým se lze dostat i přes polňačku na chatu a přitom má jízdní vlastnosti i dost výkonu na to, aby se vyrovnal klasickým nízko posazeným autům, není nijak nová – zkrátka o tom měla být SUV od začátku, od toho mají ve zkratce označující danou třídu to první písmeno. Postupem času se ale z oného sportu stalo spíše dojíždění za sportem, což dalo za vzniku malým, často i tříválcovým SUV, která jsou cokoliv, jen ne sportovní. A tak se začaly ty stroje, které měly vepředu alespoň sudý počet válců, označovat jako “sportovní SUV”. V prezentaci Alfy Romeo ale takový termín nikde nenajdeme – italové svoje SUV prostě postavili.

 

design: Málokdo se neotočí

Na test nám bylo přistaveno Stelvio s nejsilnějším benzínem (když pomineme verzi QV – Quadrifoglio) a 280 koňmi ve sportovně střižené výbavě Veloce doplněné o příplatkovou světle modrou barvu Misano. Takto nakonfigurované auto pak budí pozornost úplně všude – Alfisti vás zdraví, lidé si na zaparkované auto ukazují a pokud chcete udělat dojem a pozornost vám nevadí, určitě vzbudíte víc rozruchu než s podobně drahou německou prémiovkou, kterou potkáváme ve větších městech na každém rohu. Může za to i masivní kontrastní černá maska, která je nezvykle protažena vertikálně po celé přídi auta a kterou prakticky jako u jediného výrobce v Evropě nehyzdí poznávací značka. Je totiž umístěná na levé straně. To auto prostě vypadá úplně jinak, než na co jsme běžně zvyklí a díky bohu (a italům), že ještě existují taková neuniformní auta.  Nesmíte ale moc hledět na detaily – i zvenku lze na Alfě odhalit třeba chybějící senzory na bezklíčové odemykání na zadních dveřích, to se vám s německým ekvivalentem nestane. Skoro bych ale řekl, že to jsou takové ty drobnosti, které prostě dělají Alfu unikátní. Kdybych měl pokračovat ve výčtu designových prvků, byli bychom tu ještě dlouho. Líbí se mi třeba světelný podpis Stelvia, který jej vlastně odlišuje i od menší Giulie – a je odpověď na otázku, zdali je to špatně či ne, nemám ani já, a to ačkoliv se mi světla sedanu líbí o kus více. Vkusně má Stelvio vyřešeny i koncovky výfuku. Samotné přiznané výfukové potrubí sice působí v mohutném zakončení poněkud zvláštně, černé lakování z karoserie lehce vyčuhující koncovky ale vypadá dobře a na SUV až nezvykle vyzývavě. Celkově mám pak ze Stelvia pocit, jako kdyby šlo o takovou modernější Giuliettu na steroidech – prostě takový větší hatchback střižený do stylu SUV, a to rozhodně nepovažuji za špatný výsledek.

 

Interiér a infotainment: skvělý pod jednou podmínkou

Po usednutí za volant vás přivítá palubní deska potažená kůží, která navíc kopíruje siluetu budíků, nad nimiž jsou vyvedeny dva oblouky. Důraz je zde kladen na řidiče, což dokazuje i startovací tlačítko na volantu nebo masivní hliníková pádla připevněná na konzoli volantu se skvělým chodem a návykovým kliknutím při přeřazení. Orientaci na řidiče prozradí i levý ukazatel teploty, který místo obligátní chladící kapaliny znázorňuje teplotu oleje – zjistíte tak, že zahřívání i v poměrně teplém září trvá i velmi dlouhé kilometry, uzavírání proudění vzduchu masivní maskou vozu totiž chybí.

Celý interiér je pak vyveden v kvalitních materiálech a je velmi příjemný. Za to mimochodem vděčíme i modernizaci, o níž jsem se zmiňoval už v úvodu a která posouvá Stelvio a hlavně Giulii dílčím zpracováním či celkovou úrovní interiéru o parník vpřed. Sedačky jsou spíše užší, ale skvěle tvarované a nabízí široký rozsah nastavení. Zmínit musím třeba i přifukovatelné bočnice, které opět jen tak někdo do SUV nenabízí. O šíři nastavení by se dalo mluvit i v případě infotainmentu, avšak pod jednou podmínkou – nesmíte jej srovnávat s německými konkurenty. Menší velikost centrálního displeje by mi asi ani tak nevadila, jeho antireflexní úprava, která dělá jakýsi dojem mlhy už ano. A když se vám na části displeje zapne couvací kamera, pochopíte, proč není přes celý displej – její rozlišení a obraz totiž připomíná hodněkrát přehranou VHSku. Je to škoda, třeba v novějších Jeepech už FCA umí kameru daleko líp. 

Nicméně jsou tu i pozitiva – i infotainment doznal změn v rámci modernizace – nově umožňuje dotykové ovládání a hlavně konektivitu CarPlay. Příplatkové audio Harman/Kardon hraje skvěle, jsou zde jak klasická USB, tak i jedno USB-C a kopec jízdních asistentů, které mě příjemně překvapily. Vypíchnul bych třeba adaptivní tempomat s aktivním vedením v pruhu a kapacitními senzory na volantu, které dokážou spolehlivě detekovat, zda volant opravdu držíte a tak zbytečně “neprudí”, pokud jedete dlouho rovně. ACC umí i zcela zastavit a do nějaké doby se i opětovně rozjet, už vám ale neřekne, kdy tato doba uplynula. Celkově jsou ale asistenční systémy na velmi dobré úrovni, potěšila mě i integrovaný Tomtom navigace, která umí mimojiné ukazovat také úseková měření. 

 

Hlavní důvod, proč si koupit Stelvio aneb cuore sportivo v praxi

Vám dojde už po prvních pár ujetých metrech. Přesnost řízení je opravdu ukázková a návyková. Když se k ní pak v zatáčkách připojí skvělý podvozek, povedený motor a rychlá převodovka, kterou lze ovládat těmi skvělými pádly, vyrovná se pocitu z jízdy v Alfě málo co. Stelvio má sice čtyřkolku, ta ale silně preferuje zadní nápravu a je to znát – nedotáčivost to auto prakticky nezná, spíš je lehce přetáčivé, tomu ale rychle zabrání (bohužel) nevypínatelné ESP. Už Lukáš se při nedávném testu modernizované Giulie „vztekal“ nad stejnou záležitostí, doplnil ale také, že tradiční Alfista si vždy umí poradit a v případě potřeby změnit standardní volič jízdních režimů DNA na ten ze závodní verze QV a dodělat tak “race” mode s vypnutými asistenty. Proč mi to jen ta Alfa nenabízí za příplatek z výroby? 

U málokterého auta se sluší rozepsat o jízdních vlastnostech tolik jako u Alfy. Stačí začít tím slavným “Cuore sportivo” (sportovní srdce, pozn. red.) a mohli bychom tady být hodiny. Jak jsem již zmínil v úvodu, dnes už se od auta typu SUV vyloženě sportovní jízdní vlastnosti nečekají. A vlastně i Stelvio můžete mít v relativně běžné specifikaci – třeba se 190koňovým dieselem, 18” koly a třeba i s nějakým obyčejným lakováním. Takové auto bude ale úplně jinde než to naše. To bychom tu totiž nesměli mít Veloce, teď už tradiční označení sportovního provedení Alfy Romeo. Nenechte se ale zmást, je potřeba jej chápat jako takový rozumný můstek mezi standardním provedením a skoro až závodním QV s tím, že je má pořád o něco blíže běžným silnicím a hlavně okreskám než-li okruhu. Stejně jako u Giulie umožňuje Alfa výběr mezi vrcholným dieselem (210 koní) a dvoulitrovým 280koňovým benzínem, který máme k dispozici právě my. A nutno podotknout, že je to volba, co zejména ve vyšších otáčkách umí doslova vyrazit dech. Jednomu z nejlepších čtyřválcových benzínů navíc supluje jedna z nejlepších automatických převodovek – osmistupňově ZF. Pocitově mi navíc připadá, že má o něco kratší zpřevodování než v případě Giulie, což má za následek nevídaný a hlavně nevadnoucí projev při zrychlování. V praxi mám pocit, že zhruba mezi 5 a 6,5 tisíci otáčkách přichází to nejlepší z těch 280 koní pod kapotou, pak s velkou ochotou chytám pravé pádlo “+” a světe div se, to samé pokračuje znovu a znovu a znovu, dokud si neuvědomím, jak vysoké rychlosti se mi objevují na tachometru a ten kolos se snažím ubrzdit. Snaha to ale není marná, neb 1.660 kg pohotovostní hmotnosti není na C-SUV s 280 koňmi,  automatem a čtyřkolkou vůbec moc. Nutno podotknout, že limit pak představuje spíše vyšší stavba karoserie, ale to už mluvíme o jízdě v rychlostech, do nichž byste se s jiným takhle velkým autem v zatáčkách zřejmě vůbec nepodívali. A už jsem mluvil o preferenci zadní nápravy, díky níž výjezdy pod plynem představují mírnou a stále ještě řízenou přetáčivost? Je to prostě a jednoduše návykové… Abych ale jen nechválil, za daný styl jízdy si Alfa umí říct i o adekvátní apetit. I když umí jezdit v průměru za 8 l/100 km, já se nejčastěji pohyboval na hranici 12, což rozhodně málo není. Nedal jsem si ale říct a s Alfou si užíval každý kilometr až do konce našich společných chvil…

 

Závěr – pro koho a proč?

Snažit se o nějaký racionální závěr s objektivními argumenty pro koupi je u Alfy Romeo možná zbytečné, ale přesto se o to pokusím. Pokud potřebujete z nějakého důvodu SUV, ale nechcete přijít o radost z jízdy, chcete unikátní a reprezentativní auto, které na první pohled dává na odiv, že se nebojíte vystoupit z řady a zároveň nutně nepotřebujete to nejkomfortnější, co se najde na trhu, je Stelvio ideální volbou. Samozřejmě, je mu nutné nějaké věci odpustit, ale i to je ten důvod, proč je Stelvio v dnešní době tak unikátní. K doplnění kontextu si nemohu odpustit povšimnutí, že někteří Alfisti na mě kupodivu nemávali a mně to tak moc vrtalo hlavou, až jsem došel k závěru, že prostě a jednoduše neuznávají SUV jako pravou Alfu. Ona jí ale je. Škodou snad jen zůstává její cena, za Veloce totiž dáte nejméně 1.414.500 Kč (v dieselu i benzínu). Ta pak ve spojení s některými neduhami, jako je třeba spíše podprůměrná velikost zavazadlového prostoru, vyšší spotřeba paliva či “průměrnost” infotainmentu nutí k zamyšlení, jak široká je její cílová skupina. A to je vlastně na Alfě to krásné – není dokonalá, ale pokud vám v žilách proudí ono “cuore sportivo”, dostane vás. A ač na ní vidím chyby, jako správného motoristického nadšence dostala i mě… 

 

Jiří Chomát & Jan Novotný

Technická specifikace

motor

ModelStelvio 2.0 Turbo 16V
Výkon206 kW
Točivý moment400 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2250 RPM
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost230 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5250 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1995 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)11 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)8 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)8 l/100km
Velikost nádrže64 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik255/45R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2350 kg
Prázdná hmotnost (EU)1755 kg
Přívěs s brzdami2300 kg
Náklad595 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceTyp 949
Uveden11/20
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4687 mm
Rozvor2818 mm
Šířka1903 mm
Prostor pro zavazadla525 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1600 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1693 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Genesis GV70
genesis Logo 2021JK1
Body type
SUV
Délka
4715 mm
Šířka
1910 mm
Výška
1630 mm
Rozvor
2875 mm
Boot capacity
542 l
Hmotnost
1985 kg
Dveře
5
Porovnat
BMW X3
bmw Logo 2017G01
Body type
SUV
Délka
4708 mm
Šířka
1891 mm
Výška
1676 mm
Rozvor
2864 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1790 kg
Dveře
5
Porovnat
BMW X4
bmw Logo 2021F98
Body type
SUV
Délka
4754 mm
Šířka
1927 mm
Výška
1620 mm
Rozvor
2864 mm
Boot capacity
525 l
Hmotnost
2085 kg
Dveře
5
Porovnat
Genesis GV80
genesis Logo 2021JK1
Body type
SUV
Délka
4945 mm
Šířka
1975 mm
Výška
1715 mm
Rozvor
2955 mm
Boot capacity
735 l
Hmotnost
2155 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Range Rover Evoque
2019L551
Body type
SUV
Délka
4371 mm
Šířka
1900 mm
Výška
1649 mm
Rozvor
2681 mm
Boot capacity
472 l
Hmotnost
1845 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Discovery Sport
2019L550
Body type
SUV
Délka
4597 mm
Šířka
1894 mm
Výška
1727 mm
Rozvor
2741 mm
Boot capacity
780 l
Hmotnost
1901 kg
Dveře
5
Porovnat
Lexus UX
lexus Logo 2019ZA1
Body type
SUV
Délka
4495 mm
Šířka
1840 mm
Výška
1540 mm
Rozvor
2640 mm
Hmotnost
1460 kg
Dveře
5
Porovnat
Bentley Bentayga
bentley Logo 2020
Body type
SUV
Délka
5125 mm
Šířka
1998 mm
Výška
1728 mm
Rozvor
2995 mm
Boot capacity
484 l
Hmotnost
2416 kg
Dveře
5
Porovnat
Aston Martin DBX
2020
Body type
SUV
Délka
5039 mm
Šířka
1998 mm
Výška
1680 mm
Rozvor
3060 mm
Boot capacity
491 l
Hmotnost
2320 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Range Rover Velar
2023L560
Body type
SUV
Délka
4797 mm
Šířka
1933 mm
Výška
1657 mm
Rozvor
2874 mm
Boot capacity
552 l
Hmotnost
1950 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLC
mercedes-benz Logo 2022X254
Body type
SUV
Délka
4716 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1640 mm
Rozvor
2888 mm
Boot capacity
620 l
Hmotnost
1925 kg
Dveře
5
Porovnat
Volvo XC60
volvo Logo 2025U
Body type
SUV
Délka
4688 mm
Šířka
1902 mm
Výška
1658 mm
Rozvor
2865 mm
Boot capacity
483 l
Hmotnost
1900 kg
Dveře
5
Porovnat
Audi Q5
audi Logo 2025GU
Body type
SUV
Délka
4717 mm
Šířka
1900 mm
Výška
1647 mm
Rozvor
2820 mm
Boot capacity
520 l
Hmotnost
1910 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLB
mercedes-benz Logo 2023X247
Body type
SUV
Délka
4634 mm
Šířka
1834 mm
Výška
1692 mm
Rozvor
2829 mm
Boot capacity
565 l
Hmotnost
1640 kg
Dveře
5
Porovnat
Související články:
https://www.motorvize.cz/alfa-romeo-giulia-veloce-ti-stale-vyjimecna-po-modernizaci-jeste-vsestrannejsi/

Sdílet: