Barum Czech rally 2019: vrchol i konec sezóny českého rally

Barum Czech rally 2019: vrchol i konec sezóny českého rally

Možná vás nadpis článku trochu zarazil – jak přeci může někdo nazvat soutěž v půlce srpna za ukončení sezóny? Taky jsem se divil. Dovolte mi jen připomenout, že Rally Příbram, tradičně poslední podnik mistrovství ČR v Rally, byl zrušen a stejný osud čekal i (ne)překvapivě Rallysprint Jeseníky. Co naplat, zbývá nám snad ještě Rallysprint Vsetín a pak taky show pro diváky v podobě Pražského rallysprintu nebo Mikulášská rally Slušovice. Naštěstí je tu také ještě pár zahraničních podniků a já pevně věřím, že se stejně jako každý rok i letos na jeden z nich s redakcí podíváme. Barumka, tradiční české (snad i evropské) rallyové nej, dostala letos i poněkud nevšední termín. Zatímco posledních pár let jsme si už poměrně komfortně zvykli na konec srpna, kdy už většina z nás má letní dovolené za sebou, letos jsme se museli přizpůsobit samotné půlce tohoto letního měsíce. Na druhou stranu se ale na naši oblíbenou, věhlasnou Barumku, vrátilo několik tradičních zkoušek – vzpomeňme třeba na Pindulu, ke které si organizátoři při tiskové konferenci před závodem neodpustili jeden rýpavý komentář: „Mor prasat se nám už podařilo vymýtit…“ Vraťme se ale zpět k samotné rally, kterou jsme si i díky ctění tradic hodně užili. Na Zlínsko se těším opravdu každý rok a vlastně při každé příležitosti (nejen u Barum Czech rally). Jaký byl letošní ročník jediného českého podniku spadajícího do mistrovství Evropy, co všechno bylo k vidění, jak se dařilo jednotlivým týmům a jak to všechno dopadlo? To vše se od nás dozvíte…

 

Hned to nejdůležitější na úvod: máme Juniorského mistra Evropy, je jím Filip Mareš!

Závěrečný podnik domácího šampionátu a vrchol evropského mistrovství se konal uplynulý víkend a posádka Mareš – Hloušek na něj odjížděla s jednoznačným cílem. Porazit své největší rivaly Ingrama s Whitthockem a vybojovat titul mistrů Evropy do 28 let. Posádka ACCR Czech Rally Teamu se startovním číslem 5 zahájila náročný závod na sedmém místě, ale už po třetím testu se posunula na pátou pozici. Po předposlední zkoušce sobotní etapy byla dokonce druhá. Filip s Honzou nakonec přenocovali jako třetí v prozatímním pořadí. To byl sice skvělý výsledek, ale Chris Ingram byl ještě o necelé 4 vteřiny před nimi.

Maják, Pindula a Kašava – to byly tři „rychlostky“ závěrečné etapy a každá se jela ve dvou průjezdech. Mezi českou posádkou a mladými Brity pokračovala i v neděli napínavá bitva. Na Majáku a Kašavě byl rychlejší Mareš, na první Pindule naopak Ingram. Na třináctém testu se Filip a Honzou posunuli před Ingrama s Whittockem, aby se na předposlední zkoušce pořadí opět měnilo ve prospěch britského dua. Na startu závěrečné, 25 km dlouhé Kašavy, dělilo obě posádky pouze 0,6 vteřiny! Cílovou fotobuňkou prolétli Mareš s Hlouškem v čase o 0,9 vteřiny rychlejším než jejich soupeři a bylo tedy jasné, že titul juniorského mistra Evropy může slavit posádka ACCR Czech Talent Teamu Filip Mareš – Jan Hloušek!

Kromě cenné trofeje pak od promotéra šampionátu získali také finanční prémii k využití na starty v dalších podnicích ERC. Rozdíl mezi radostí a smutkem činil nakonec pouhých 0,3 sekundy! Druhé místo Mareše s Hlouškem neznamená jen úspěch v evropském šampionátu, ale také potvrzení pozice vicemistrů v Autoklub Mistrovství České republiky 2019.

 

Vítězí Kopecký s Dreslerem a popáté v řadě získávají mistrovský titul

Tovární dvojice Kopecký/Dresler od začátku zvolila velmi rychlé tempo, aby dokázala odolávat útokům především od dvojice Rusů Gryazin (ŠKODA FABIA R5) a Lukyanuk (Citroën C3 R5). Souboje v řádech desetin sekund dostávaly desetitisíce fanoušků podél tratí do varu. Doslova zběsilé tempo ale nakonec oba největší zahraniční soupeře poslalo mimo trať a Kopecký s Dreslerem už se tak na začátku poslední etapy mohli těšit z více než minutového náskoku. Ten se jim během neděle podařilo dále zvýšit a cílovou pásku tak protnuli v roli suverénních vítězů Barum Czech Rally Zlín 2019. Jan Kopecký se 9. vítězstvím na legendární Barum Rally stal nejúspěšnějším jezdcem zlínské soutěže a do historických tabulek se zapíše i 7. titulem českého šampiona. Znovu tak potvrdil svou dominanci na domácích tratích, ale především rychlost a spolehlivost nového soutěžního speciálu ŠKODA FABIA R5 evo. Posádka továrního týmu ŠKODA Motorsport (Jan Kopecký/Pavel Dresler) si suverénním způsobem dojela pro vítězství v soutěži a současně pro 5. titul mistrů ČR v řadě za sebou. Dařilo se i ostatním týmům s vozy ŠKODA FABIA R5.

 

Barum Czech Rally byla i pátým podnikem XTG ADAM Cupu: další parádní představení Stříteského s Mikulíkem

Na účastníky evropské Barum Czech Rally čekalo devět rychlostních zkoušek ve dvou dnech. Začínalo se pátečním průjezdem městské speciálky v centru Zlína, v sobotu se pokračovalo na čtyřech testech – Březová, Semetín, Halenkovice a Kostelany. Tři z devíti rychlostních zkoušek pohároví účastníci absolvovali za použití světelných ramp. Už úvodní průjezd bývalého Baťova areálu ve Zlíně naznačil očekávané rozložení sil. Na čele se odpoutali Stříteský se Štefanem. Ve stejném duchu se pokračovalo i v sobotním programu. Stříteský s Mikulíkem vyhrávali jednu rychlostku za druhou, na zádech měli Štefana s Vichtorou. Po pěti zkouškách dopolední sekce je dělila půlminuta. Hned za cílem RZ2 odstoupil po problémech s brzdami Žarlok, třetí příčku tak po polookruhu ve Slušovicích zaujal Pilař, jenž odsunul Koláře za svá záda. A po RZ3 se to podařilo i Arnoštovi. Po úvodní sobotní sekci tak za vedoucím tandemem jel s více než dvouminutovou ztrátou třetí Pilař, Arnošt, Kolář a Ocelka byli srovnání v následné minutě. Stříteský odpoledne přidal další čtyři vítězné časy a zaslouženě se s Mikulíkem radovali z vítězství na zlínské Barumce. Štefan s Vichtorou ovšem ani z druhé příčky nesmutnili, ta je navíc vynesla na průběžné druhé místo pohárové klasifikace XTG ADAM Cupu. Když druhý průjezd RZ6 Březová vyřadil Arnošta a Koláře (oba poloosa), Pilař s Cibulkou si mohli v souboji o třetí příčku oddechnout a v závěru si kontrolovali náskok před Ocelkou s Voltnerem. Ti je nakonec dokázali udolat jen na trati noční RZ9, avšak na zvrat to samozřejmě nemohlo stačit.
Stříteský, Pilař, Žarlok a Arnošt pak už do nedělní části závodu nenaskočili, naopak trojice Štefan, Ocelka a Kolář absolvovala i druhou etapu závodu a zdárně zlínský závod dokončila.

Promotér XTG Adam Cup po zrušení podniku MČR Rally Příbram musí aktuálně řešit další komplikace spojené s oznámením, že se neodjede ani předposlední soutěž RSS Rally Jeseníky. Diskutuje se o zařazení (kromě již v kalendáři zapsané 3-Städte Rallye) dalšího německého závodu (Rallysprint Degendorf nebo ADMV Rallye Erzgebirge).

 

PEUGEOT RALLY CUP VYHRÁL nejen na barumce DOHNAL SE ŠVECEM

René Dohnal s Romanem Švecem odjížděli do Zlína na pozici lídrů, ale vítězství ještě neměli jisté. Díky 1,5 násobku bodů mohl teoreticky vyhrát ještě Jiří Pohlídal, který už v předstihu zvítězil v Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let. Třetí průběžná pozice patřila Janu Kornhefrovi, ten ale na Barumce nestartoval.

Devětačtyřicátý ročník BARUM CZECH RALLY ZLÍN uzavřel letošní ročník PEUGEOT RALLY CUP CZ. Do závodu bylo přihlášeno deset vozů poháru, nakonec odstartovalo devět posádek, včetně dvou slovenských a jedné polské. Legendární Barumku ovládl René Dohnal s Romanem Švecem a tato dvojice se také stala celkovými vítězi Peugeot Rally Cupu 2019. Ze Zlína si odváží ještě další cenné trofeje: vítězství ve třídě 6 a titul Mistrů ČR ve „dvoukolkách.“ Více se dočtete v samostatném článku věnovaném právě Peugeot Rally Cupu 2019.

 

Filip Mareš neskrýval nadšení v cíli:

“Byl to pro nás oba zatím asi životní závod. V sázce bylo opravdu hodně a v souboji o titul v ERC1 Junior jsme si nedarovali ani metr. Za celou barumku nebyl rozestup mezi námi větší než 7,6 vteřiny a rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem byl nakonec minimální. Vyhráli jsme a jsme za to skutečně šťastní. Chris s Rossem ale předvedli výborný výkon a donutili nás jet nejlépe, jak umíme. Hoši, děkujeme vám za tenhle souboj a držíme palce do dalších závodů!“

 

Svou další zlatou sezonu komentoval pilot továrního týmu Škoda Motorsport – Jan Kopecký:

„Rychlost a spolehlivost – to byl i tentokrát náš recept pro zisk dalšího vítězství a tím pádem i mistrovského titulu pro značku ŠKODA. Chtěl bych poděkovat týmu ŠKODA Motorsport i společnosti ŠKODA Česká republika za špičkovou podporu během celé letošní sezony.

 

Ohlas z cíle od vítězného (XTG Adam Cup) Dominika Stříteského:

„Už při seznamovacích jízdách nám bylo jasné, že nás čeká, co se týče náročnosti, úplně jiná soutěž, než jsme zvyklí. Dlouhé rychlostní zkoušky, se spoustou vytahaných nečistot. Nicméně i s těmito fakty jsme se dokázali popasovat a vyhrát v rámci cupu všechny rychlostní zkoušky. Všem jsme doslova uletěli a od poloviny soutěže jsme si jeli vlastní závod. Vyhnuly se nám i problémy, a tak nic nezabránilo v cestě k dalšímu vítězství. Teď už nás čeká poslední závod v Německu, na který se těšíme a uvidíme, jak si povedeme v konkurenci startujících v německé obdobě Opel ADAM Cupu.“

 

V cíli se radoval také René Dohnal (Peugeot Rally Cup) a prozradil svoje první pocity:

„Byly to obrovské nervy. V minulosti jsme o dobrý výsledek několikrát přišli těsně před cílem, takže to bylo psychicky náročné. Na Barumce si nikdo nemůže být jistý až do posledních metrů. Museli jsme dojet v cupu a porazit Vencu Stejskala ve dvoukolkách. I přes drobné technické problémy se nám to podařilo. Jeli jsme si svoje tempo a kontrolovali pozici. Měl jsem ještě rezervu, ale nechtěl jsem riskovat, protože ve hře bylo opravdu hodně. Barumka opět potvrdila svou náročnost, což bylo znát i na počtu odstoupených. Smekám před mladými kluky z Evropy. Jeli neskutečně! My jsme ale splnili vše, co jsme si přáli, a jsme za to moc rádi. Díky všem za podporu.“

 

 Barum Czech Rally Zlín 2019 ve výsledcích:

1. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/ ŠKODA FABIA R5 evo) 2:05:17,4

2. Filip Mareš/Jan Hloušek (CZ/ ŠKODA FABIA R5) + 1:31,5

3. Chris Ingram/Whittock Ross (GB/ŠKODA FABIA R5) + 1:31,8

4. Tomáš Kostka/Ladislav Kučera (CZ/ŠKODA FABIA R5 evo) + 1:51,1

5. Marijan Griebel/Pirim Winklhofer (D/ŠKODA FABIA R5) + 2:49,7

6. Simon Wagner/Gerald Winter (AT/ŠKODA FABIA R5 evo) + 3:07,9

7. Jaromír Tarabus/Daniel Trunkát (CZ/ŠKODA FABIA R5) + 3:15,4

8. Patrik Rujbr/Jaromír Švec (CZ/ŠKODA FABIA R5) + 5:50,0

9. Martin Březík/Marek Omelka (CZ/ŠKODA FABIA R5) + 6,51,9

10. Jan Jelínek/Petr Ingr (CZ/ŠKODA FABIA R5) + 9:17,8

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..