Nový Seat Leon v Čechách: lék na koncernovou šeď nebo ne

Nový Seat Leon v Čechách: lék na koncernovou šeď nebo ne

Autor: Autohled.cz, Jan Novotný & Jiří Chomát · Fotografie: Jan Novotný; SEAT ČR

Seat představil nového Leona na konci ledna a my jsme až nyní měli možnost se s ním poprvé svézt. A zatímco paletu motorů i techniku důvěrně známe, ta španělská snaha odlišit se od sesterských modelů interiérem i exteriérem, která je u nového stěžejního modelu automobilky patrná na první pohled, nám doposud trochu unikala. Dnes jsme se jí tak podívali konečně na zoubek. Svezení to bylo o to napínavější, že s novou Octavií (sesterským modelem) jsme toho zažili už docela dost a svěží dojmy máme v hlavě dodnes. V čem všem bude tedy Leon jiný, co nabídne navíc a co naopak bude chybět? Obstojí španělská krev v naštěstí ještě stále velmi nabité nižší střední třídě nebo bude stát ve stínu snad praktičtějších nebo “honosnějších” sourozenců? Na hledání odpovědí nám tentokrát mělo stačit pouhých pár hodin. Tak nezdržujme, jaké jsou naše názory a dojmy?

 

Podobnosti i odlišnosti

Dříve si byla auta z jednoho koncernu velmi podobná, u Leonu však nyní podobnost s Golfem či Octavií musíme hledat celkem dlouho. Designově je právě španělská značka ta, která cílí na mladší publikum a může si tak dovolit extravaganci v designu a s tím spojený smysl pro detail. Je to patrné například na velmi sofistikovaném světelném podpisu, který na zádi vede přes celou šířku auta a prostřední brzdové světlo je schované přímo v něm, nikoliv standardně za oknem pátých dveří. Pěkné jsou také zadní dynamické animované směrovky, které se neomezují pouze na rovnou linku, ale přecházejí na konci do efektní spirály. Přední světelný podpis pak zůstal věrný předchozí generaci, kde ale i tam patřil rozhodně k těm hezčím. Tentokrát je pak vidět především inspirace druhým nejnovějším přírůstkem Seatu, vlajkovou lodí a největším SUV, Seat Tarraco. Pokud na auto koukám zepředu (ideálně z podřepu), mám dokonce pocit, že jde o jeho zmenšeninu, a to Leonu rozhodně nemám za zlé. Celkově musím říci, že naše první tváří v tvář dopadlo na výbornou. Pokud ve Španělsku nechtěli alespoň po designové stránce jít ve stínu německé matky, cíl byl bez pochyb naplněn. 

 

Interiér: tak trochu po svém, za to ale k lepšímu

Podobná situace je i v interiéru, kde sice už nějaké společné prvky se sourozenci najdeme (třeba nový volič automatu nebo ovládací prvky na volantu), nicméně i tady se zachovalo natočení středového displeje a panelu klimatizace na řidiče tak, jak jsme byli zvyklí u předchozí generace. Na palubě najdeme digitální budíky ve velmi povedené Seat grafice, které mají pěkné rozlišení, působí hodnotně a mají širokou míru různých pohledů a velmi intuitivní ovládání. Zmínil bych také ještě startovací tlačítko, které díky bohu zůstalo na středovém tunelu a není tak pod volantem v místě pro klíč, jak to má třeba Octavia nebo Golf. Základní nastavení teploty klimatizace se provádí pomocí kapacitních tlačítek pod displejem, ostatní funkce je potřeba nastavovat na dotykovém displeji, což ale úplně nepovažuji jako problém. Leon by měl mít i hlasového asistenta, kterého voláte stylově “Hola!”, nicméně ten odpoví celkem schizofrenně v angličtině a přitom očekává odpověď v češtině – na to se ještě pořádně podíváme v týdenním testu. Osobně si myslím, že je to daň předprodukční verze vozu a těším se na jako “plnohodnotnou” verzi. A když už jsme u toho španělského “Hola!”, pak vězte, že vás tento nápis / uvítání čeká i v noci při otevření dveří, promítá se z nich totiž na silnici podobně, jako ostatní automobilky prezentují svá loga. Vlastně proč ne – pokud to má být snaha o odlišení, je decentní a smyslná. 

  

Jízdní vlastnosti: v duchu pozitivních změn sesterských modelů

Po přesednutí z předchozí generace Leonu FR je hned na prvních pár kilometrech cítit, že nový model je o poznání komfortnější, a to i bez příplatkové adaptivní regulace podvozku DCC a na zatím největších 18” kolech. Na možnosti dynamičtějšího svezení však pohodlnější nastavení podvozku neubralo vůbec nic, a tak i zde je potřeba auto pochválit. Osobně mi seděl i výběr pneumatik – Bridgestone Turanza T005, ty totiž autu dodávaly solidní pocit jistoty, a to kupodivu i na mokrých silnicích, které nás během prvního svezení potkaly. To nejdůležitější po stránce mezigeneračních změn se ale opravdu odehrálo především na podvozku. Leon sice zatím vyjíždí pouze s jednoduchou (vlečnou) zadní nápravou, osobně ale tento drobný deficit nepozoruji a stejně, jako tomu bylo u prvních dojmů z Octavie, i tady jsem překvapen z příjemného naladění podvozku, které je na koncern VW až nezvykle řidičské. Vyloženě na závodění to sice dneska nebylo, a to jednak díky pochmurnému počasí, konfiguraci s dvoulitrovým dieselem a automatem nebo i vzhledem k absenci DCC či jinak sportovnější verze (FR sází spíše na styling než na tovární tuning směrem k dynamické jízdě). Chtěl bych tak jen naznačit, že mezi jednotlivými jízdními režimy jsme nepozorovali nějaké větší rozdíly. I tak ale na osmnáctkách Leon funguje příkladně a obzvláště v pomalejších zatáčkách potěší a co víc, vypadá na těchto rozumně  velkých kolech opravdu dobře. Co mě naopak trochu zklamalo je absence aktivního udržování v pruhu, které předchozí Leon měl. Nový systém pouze vrací vůz do pruhu v případě hrozby jeho opuštění a nedokáže jej aktivně vést v jeho středu – tento deficit nechápu ani v kontextu skutečnosti, že Škoda i VW jej v nabídce má. Doufám, že jde jen o záležitost již zmíněné předprodukční verze. Naopak ale adaptivní tempomat dostal prediktivní funkcionalitu, a tak dokáže využívat mapové podklady a rychlostní limity pro uzpůsobení rychlosti. 

 

První zhodnocení: dospělejší a naštěstí stále ještě intuitivní auto

Těch zážitků, kterých s novým Leonem máme, není úplně příliš. Není tak jednoduché vyvozovat nějaké závazné závěry, ale musíme uznat, že naše první seznámení proběhlo na jedničku. Design je věc názoru, technicky a podvozkově je pak Leon vcelku logicky díky společné platformě hodně podobný koncernovým sourozencům. Docela v klidu (a s pochopitelným spíše dynamickým zaměřením) pak Seat zvládl implementaci větších kol a lehce sportovně laděnou FR verzi. Jednu poznámku jakožto porovnání s ostatními si ale odpustit nemůžeme. Tam, kde totiž nová Octavia především v interiéru pokulhává, nechává Leon ovládání tak trochu při starém, což zásadně pomáhá jeho intuitivitě. Zásadní rozdíl je pak především u digitální přístrojové desky, která v Leonu vypadá honosněji a ovládá se o dost lépe (třeba na takové nulování spotřeby stačí jedno kliknutí na rozdíl od Škodováckých třech). Z prvních společných hodin tak dostává Seat Leon palec nahoru a my musíme jen zopakovat svá slova – na klasický test se už hodně těšíme. 

 

Jan Novotný & Jiří Chomát

Sdílet: