Ženevský autosalon 2019: elektrizující budoucnost i odkaz historie!

Ženevský autosalon 2019: elektrizující budoucnost i odkaz historie!

Tak jako každý rok je i letos začátkem března na programu jedinečná přehlídka nejnovějších vozů z celého světa. Tato unikátní výstava se nazývá Geneva International Motor show (GIMS). Letos jsem i já měla tu možnost se na autosalon podívat jiným úhlem pohledu než jen jako pouhý návštěvník. Naše cesta započala v pondělí 4. března v 5:00 ráno, kdy jsem s kolegy naskočila do auta a vyrazili jsme vstříc dobrodružství. V 15:00 nás již čekala konference k vyhlášení Evropského auta roku 2019, kterou jsme chtěli stihnout. Vše vyšlo podle plánů a čtvrt hodiny před zahájením jsme již byli na svém stanovišti. Vyhlášení trvalo přibližně hodinu, kdy byla nominováno a představeno sedm finálových kandidátů: Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz třídy A a v (ne)poslední řadě Peugeot 508. Tento seznam byl opravdu různorodý, a tak odborná porota neměla lehké hlasování. Po sečtení hlasů a konečného duelu, se vítězem stal Jaguar I-Pace, který v těsném souboji nechal Alpine A110 jen kousíček za sebou. Po konferenci jsme s kolegy prošli výstavu, kde byla převážná část aut ještě přikrytá. To hlavní totiž mělo přijít následující den, a to 5.3.2019. A právě o tomto dni vám chci dnes říci vše důležité tak, jak jsem měla možnost já osobně zpozorovat.

 

CITROEN aneb úcta k dlouhé historii

Jako první zavítáme do Citroenu, kde bylo hlavním tématem 100 let odvahy a inovací přinášející svobodu pohybu a příjemné zážitky s automobily. Vskutku musím říci, že byla hlavní myšlenka na 100 % naplněna. Ve spojení s oslavami stoletého výročí Citroen vystavil tři legendární modely, a to Type A, Traction a 2 CV. Vzhledem k dnešní době, kdy víceméně každá automobilka má nějaký ten svůj elektromobil, i Citroen představil svůj koncept elektromobilu. Ami One Concept je dostupný všem, včetně osob bez řidičského oprávnění a také je přizpůsoben každému. V tomto konceptu je kladen důraz především na digitalizaci s cílem snadnější a pohodovější mobility pomocí mobilní aplikace. Nejnovějším modelem, který Citron v Ženevě ukázal je SUV C5 Aircross, který se objeví již v roce 2020 ve verzi PHEV a v následujících letech ve verzi pouze s elektromotorem. Co mne osobně nejvíce zaujalo, byla světová premiéra koncepčního vozu Spacetourer The Citroenist Concept, která zde byla naprosto nepřehlédnutelná. Tato moderní a osobitá dodávka představuje dokonalé místo pro svobodného člověka. Možnost cestovat, ale přitom zůstat připojený, dává příležitost pro dokonalé mobilní místo jak pro život, tak i pro práci. V poslední a neméně důležité řadě si určitě všimneme zmodernizované řady, kterou tvoří 6 vozů uvedených na trh od roku 2016. Každý z těchto kousků byl vůbec poprvé představen ve sběratelské verzi Origins, která oslavuje právě stoleté výročí značky Citroen. Už teď jsem zvědavá, až se nějaký ten exemplář objeví i u nás…

 

HONDA: elektrifikace v plném proudu a cíl na rok 2025

Jak tomu již bylo u Citroenu, ani Honda nezůstává pozadu a představuje zde svůj model Honda e Prototype s dojezdem celých 200 km čistě na elektřinu a funkcí rychlého dobíjení, který je předzvěstí prvního sériově vyráběného akumulátorového elektromobilu značky pro evropský trh. Jako další byla k vidění Honda CR-V Hybrid s technologií i-MMD a dvěma elektromotory. V budoucnosti společnost Honda předpokládá, že do roku 2025 bude elektrifikace hrát na trhu více než velkou roli, konkrétně u této značky má totiž mít elektrický pohon každý vyráběný kousek. Abychom se zde nebavili jen o elektromotorech a hybridních pohonech, Honda též představila model HR-V v nové sportovní variantě a dva závodní monoposty Formule 1 FIA. Vedle sériově vyráběného modelu Civic Type R byla k vidění i nejnovější verze Civic Type R TCR, který v loňském roce získal sedm titulů a více než 40 vítězství v závodech. Dále zde byl vystaven model Honda Civic 1.0T Sportline, Honda Jazz a široká řada motocyklů spolu s převratným supersportovním vozem Honda NSX 2019.

 

RENAULT: jedna z nejzásadnějších premiér

U automobilky Renault byly na autosalonu poprvé představeny hned dvě novinky. Jako první Renault představil páté vydání modelu Clio. Od prvního spatření světa v roce 1990 tento malý vůz ujel více než dlouhou cestu modernizací. Nový Renault Clio zboří veškeré předsudky, které oproti malým vozům máte. V pátém vydání se Clio designově změnilo jak v interiéru, tak v exteriéru. Díky výraznější masce a liniím získal malý Renault agresivnější a modernější vzhled. Revoluce není viditelná jen v exeriéru, ale i v interiéru. Kabina je pojata zcela nově, a to se zapracovanými moderními prvky a technologiemi. Clio je první model skupiny, který nabídne hybridní pohon E-tech, jež vyvinul sám Renault. Po Cliu tu máme další novinku, a tou je nové (chcete-li faceliftované) Twingo, které taktéž modernizuje a mění svůj vzhled. Jak exteriér, tak interiér prochází velkou modernizací včetně inovace v oblasti konektivity díky novému systému Renault EASY CONNECT.

 

ŠKODA: Mladoboleslavští v Ženevě skoro jako doma aneb dvě převeliké premiéry

V mém vyprávění poslední a dle mého názoru nejinovativnější automobilka, ŠKODA, představila hned dvě novinky a jeden vůz budoucnosti. Co se týče nově představených sériových modelů, v prvé řadě šlo o ŠKODu Kamiq, která reprezentuje novou kompaktní třídu. Nové městské SUV zcela upoutá váš pohled díky designu, jenž je inspirován moderní dobou s „drsnými“ znaky. Další světovou premiéru si odbyla ŠKODA Scala, která též nově definuje kompaktní třídu vozů ŠKODA. Scala nabízí nejmodernější funkčnost a konektivitu doplněnou velmi procítěným designem s vysokou úrovni aktivní a pasivní bezpečnosti. Další originální a výjimečnou show ŠKODA věnuje nové evoluci speciálu kategorie WRC 2 (R5) s novou technikou a samozřejmě designem. Za koncepty ŠKODA v Ženevě nepředstavila jen automobily, ale take jízdní kolo KLEMENT, díky kterému si dokážeme představit městskou mobilitu budoucnosti. To nejúchvatnější si ale necháme nakonec. Pro mne je to jednoznačně ŠKODA VISION iV, jenž opět debutovala právě na letošním autosalonu v Ženevě. Tento koncept vizualizuje elektromobil budoucnosti. Moderně zpracovaný kousek zaujme jak interiérem, tak exteriérem. Velmi ostré rysy tomuto elektromobilu dodávají vážnost, avšak i eleganci. V barvě hořticově žluté naprosto vynikala mezi ostatními automobily. Za tento počin Škodovce jednoznačně fandím.

 

Závěr: se spoustou emocí zpátky domů

Po skončení vystavy nás čekala opět delší cesta domů, kterou se mi podařilo skoro celou prospat. Celkové dojmy a pocity z jednotlivých automobilek jsou více než uspokojující. V Ženevě bylo představeno mnoho nádherných kousků, ať už od méně známějších automobilek či od světoznámých klasik. Od sporťáků přes rodinné vozy až po koncepty budoucnosti. Tudíž si tam své našel opravdu každý. Všem, kteří milují auta tak jako já, doporučuji alespoň jednou za život tuto akci navštívit, protože neexistuje možnost odejít nespokojený. Nemůžu se dočkat až se koncepty budoucnosti stanou skutečností a hlavně až nově představené premiéry, včetně mnou zmíněných, budeme běžně potkávat na silnicích. Jsem velmi ráda, že jsem se s vámi čtenáři mohla podělit o dojmy z z prvních zažitých press konferencí, a vidíme se samozřejmě příští rok.

 

Lucka Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.