Ojetiny v roce 2022: poohlédnutí za vlivem pandemie a letošní důsledky
Autor: Jan Novotný, zdroj: carVertical · Fotografie: carVertical - cV Group, UABRoky 2020 a 2021 přinesly výzvy, kterým automobilový průmysl nikdy před tím nečelil. Vliv pandemie způsobený covidem-19 bude pociťován minimálně do konce roku 2022. Podle společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie automobilů, se český trh s ojetými vozy zotaví, protože západní ekonomiky rychle směřují k elektrifikaci vozového parku a budou se snažit zbavit aut se spalovacími motory. I v takovém případě ale kupující mnohdy riskují, že koupí třeba prostě jen narychlo v tu chvíli neprověřený vůz, který buď mohl v minulosti absolvovat havárii nebo mít stočený tachometr. Tak ve zkratce zní výzvy pro rok 2022, kterým budou zájemci o obměnu vozového parku čelit.
Inflace cen ojetých vozů
Globální pandemie silně narušila automobilový průmysl. Ceny ojetých vozů a dílů stále stoupají, dodávky nových vozidel se většinou odkládají kvůli omezené produkci. Masivně zvýšená poptávka po elektronice nakonec vedla ke globální polovodičové krizi.
Nedostatek nových vozů ztěžuje řidičům nahrazení vozidel, které dosud úspěšně financovali. Na mnoha trzích světa proto byl a stále je výrazný nedostatek ojetých vozů. Jak uvedl vedoucí komunikace společnosti carVertical Matas Buzelis, nikdy nebylo tak těžké najít dobrý a spolehlivý ojetý vůz.
„Snížená nabídka ojetých vozů vede k požadavkům přemrštěných cen. Naše data ukazují nárůst cen ojetých vozů až o 20 procent. Blížící se jaro může tedy být tím nejlepším časem pro ty, kteří chtějí své vozy prodat. Najít za ně náhradu může být však složitější, než se zdá, zvláště díky zpožděným dodávkám nových vozů.“
Studie: TOP 5 nejčastějších podvodů, kterým se vyhnout u ojetého vozu
Stále přetrvávají dlouhodobé problémy s podvody
Probíhající rok bude podle firmy carVertical náročný pro kupce aut. Omezený výběr a dražší auta než kdykoli předtím však nejsou jedinými problémy, které je třeba řešit. Aby toho nebylo málo, nepoctiví prodejci aut podvádějí a nabízejí problematická auta, čímž kupující vystavují finančnímu nebezpečí a nejistotě. Matas Buzelis k tomu dodává:
“ U každého desátého vozidla kontrolovaného pomocí naší platformy v České republice zaznamenáme problém s najetými kilometry. V porovnání let 2020 a 2021 ale neevidujeme žádné výrazné změny. Naše data však ukazují několik zajímavých skutečností. Auta kontrolovaná v Česku mají jeden z nejvyšších podílů registrovaných nehod v Evropě, přičemž 47,9 procenta vozů vykazuje existující záznamy o pojistných škodách. Ukrajina je jedinou zemí, která Českou republiku předčila podílem poškozených vozů, kde 48,5 procenta kontrolovaných vozů má záznamy o škodách.“
Nejčastější poškození u ojetin: jakých značek se vyvarovat a na co si dát pozor?
Matas Buzelis také odhaduje, že skutečný počet podvodů s najetými kilometry může být mnohem závažnější. Podle vědeckého výzkumu Univerzity v Gdaňsku mohou podvody s najetými kilometry při přeshraničním obchodování s auty ovlivnit až 50 procent takových mezinárodních transakcí a způsobit evropské ekonomice škody ve výši více než 9 miliard eur.
COVID-19 jakožto zásadní změna v praxi nákupu aut
Přítomnost covid-19 významně ovlivnila proces nákupu automobilů po celém světě. Již desítky let nedošlo k žádné tak velké změně v chování kupujících a prodávajících. Covid-19 donutil kupující zaměřit se na online nákup aut, flexibilní prodejci pak nabízejí kontrolu na dálku a zajišťují dodávky vozů zákazníkům až domů. Kromě toho se kupující nových vozů zaměřují na nákup skladových vozidel, místo aby si je individuálně konfigurovali a dlouho čekali na jejich dodání.
Společnost carVertical upozorňuje, že další velkou změnou v procesu nákupu ojetých vozů je snížená vyjednávací síla kupujících. Prodejci ojetin snížili své skladové zásoby až o 60 procent kvůli nedostatku vozidel na trhu. Proto je pravděpodobnější, že se budou snažit ze zákazníků “vymáčknout každou korunu” a nebudou ochotní vyjednávat o ceně s kupci.
Jak nekoupit auto se stočeným tachometrem a ušetřit až 25 % z pořizovací ceny
Příliv ojetin se spalovacími motory ze západní Evropy
Trh České republiky zaznamenal v roce 2020 kvůli uzavřeným hranicím pokles dovezených aut o 15 procent. Objem dovozů pak v roce 2021 znovu rostl o 23,2 procenta. Matas Buzelis předpovídá, že počet dovážených ojetin bude v České republice trvale růst, protože silnější evropské ekonomiky budou tlačit domácí řidiče k elektrifikaci. I výrobci jsou agresivně tlačeni předpisy směrem k elektromobilitě. Tento trend bude pak dlouho ovlivňovat trh s ojetými automobily ve střední a východní Evropě, kde je nižší kupní síla pro pořízení elektroaut. Český trh se tak pravděpodobně zaplní ojetými vozy se spalovacími motory a prodej ojetin v nadcházejících letech pokvete. Tento trend však přinese i některá rizika. Zprůhlednit přeshraniční pohyb automobilů je totiž velmi obtížné, protože různé země nemají jednotnou legislativu, která chrání kupující ojetých vozů.
Jan Novotný
(zdroj: tisková zpráva carVertical)