Koupě ojetého automobilu: Jak koupit a neprohloupit?

Koupě ojetého automobilu: Jak koupit a neprohloupit?

Každoročně již dlouze rozebírané a diskutované téma koupě ojetého vozu, důvěryhodnosti bazarů, stočené tachometry a komfort při nákupu jsme se rozhodli pro Vás letos rozebrat i my. Asi všichni už jsme zažili nějaký takový nákup vozu či jsme při nejmenším zaslechli nějakou zábavnou historku. Tedy zábavnou asi jen pokud není naše vlastní. Dlouhodobě mezi širokou veřejností nákup ojetého automobilu patří mezi jakési riskantní aktivity, ať už více či méně. Jak je tomu dnes?

 

Soukromník či Autobazar?

Takovou základní otázkou je, zda kupovat auto přímo od majitele nebo zda dát přednost nějakému zdánlivě renomovanému autobazaru. Po zhruba měsíčním zkoušení obou možností jsme bohužel nedošli k jasnému závěru. Nedá se říct, že velký autobazar je záruka serióznosti a ani se nedá říct, že koupě od majitele vozidla je zárukou dostupnosti všech informací o historii vozidla. Nesmírně záleží, na koho narazíte, jak moc vůz chce prodat, na typu vozidla a jeho žádanosti, prostě na mnoho faktorech. Nejjednodušší to budete mít s těmi nejžádanějšími (typu Škoda Octavia, Volkswagen Passat a další). A ještě jedno doporučení v tomto odstavci, nevěřte pomluvám velkých autobazarů. Naopak budete hrozně překvapení, když přijdete do bazaru stylu AAAauto nebo jiné velké, kde se k Vám budou chovat více než přístupně. Neříkám, že toto chování musí znamenat prodej vždy kvalitního zboží, nicméně příjemné jednání a přístup potěší asi každého.

 

Das WeltAuto, Škoda Plus, Opel G2, Citroen select: „Cerifikované“ vozy=záruka kvality.?

Poslední roky se na našem trhu objevilo několik obchodních značek certifikovaných ojetých vozů. Tím asi největším a nejzaběhlejším je systém Škody auto a Volkswagenu, které se vlastně kolikrát i dost překrývají. Jejich principem je nabídnout již v ceně vozidla řadu záruk, ať už se jedná o ty právní nebo technické. Ve skutečnosti se převážně jedná jen o „lepší“ pojetí zákonné povinné záruky. Důležitý bude stejně konečný přístup prodávajícího, a jak Vám řekne odborník na ojetá auta, ani takto renomovaná síť není schopna na sto procent zajistit bezproblémové prodeje a funkčnosti prodaných aut. Při obecném pojetí se ale dá říct, že zde můžete mít o trošku klidnější srdíčko než u nějakého vesnického prodejce, který prodá sotva pár vozů nižší cenové kategorie týdně.

 

Stav vozidla

K nejdůležitější kapitole a možná i takové zásadě jsme došli až postupem času. Tou se pro nás stala kvalita vozu. Na ní stále neexistuje žádný univerzální recept. Ani kvalita autobazaru, ani jeho renomované certifikáty, ani servisní knížka nám nedají zcela úplně ruku do ohně za stav vozu. Během posledních let se nám ale zformovalo něco, co nám minimálně tuto cestu dost výrazně usnadní. Nazval bych jí trhem s profesionální kontrolou ojetých vozů. A opravdu na tomto trhu najdete mnoho ať už soukromých „kontrolorů“ nebo velkých firem zabývající se touto problematikou. Koneckonců i renomovaná společnost Cebia nabízí takovou službu. Odborník Vám celý vůz zkontroluje, zjistí výskyt lakovaných či vyměňovaných částí vozu, umí ověřit historii vozidla či bezdlužnost dosavadního majitele. Paradoxně se pak můžete dostat do situace, kdy vždy o vozidle víte vlastně všechno a nemůžete najít takové, které by vyhovovalo všem požadavkům (cena, výbava, stav aj.). Riziko můžete sice pak vidět i v neustále placených částek za kontroly konkrétních kandidátů ke koupi. Zvažte ale sami. Jednorázová návštěva s takovým člověkem Vás vyjde od 1500 do 5000Kč a není to při koupi například auta za 300.000Kč zanedbatelná částka? Po vlastní zkušenosti už bych asi jinak než touto cestou miláčka, kterého jezdil už nějaký jiný majitel, nekoupil.

 

Cena

Všichni bychom chtěli slevu. Zřejmě u každého auta se nějaká ta malá částka dolů hodí. A v dnešní době také koho by nenapadlo smlouvat. Většinou je důležité mít připravené nějaké argumenty a narovinu, že takových vozidel je hodně, není tím pravým ořechovým. Hodně záleží na stavu v konkrétním případě, na textu inzerátu (zda není ve skutečnosti něco jinak) a na přístupu prodejce. Naše doporučení je samozřejmě zkuste to! I pokud bude daný kus zcela v pořádku, tak věřte tomu, že prodejce má prostor pro drobnou slevu (třeba 5000Kč).

 

Dovozy

Poslední dobou se říká, že v Čechách se kvalita prodávaných aut zlepšuje, zatímco například v Německu, které vždy bylo zárukou kvality, už tomu tak není. My bohužel musíme s touto frází souhlasit. Všem jsou snad známy poslední intervence národní banky a s tím související poměrně nevýhodný kurz koruny vůči euru. Dovozy už tak nejsou levnější záležitostí než nákup v tuzemsku. Auta za srovnatelnou nebo spíše s nižší cenovkou ze zahraničí jsou tak hned od začátku při nejmenším podezřelá. Je známo v poslední době mnoho případů, kdy zákazníci naletěli a koupili bourané, kradené, či jinak vadné auto z dovozu.

 

„Jak stojí a leží“ aneb co smlouva?

Dalším důležitým aspektem při nákupu takto ceněného předmětu, jako jsou auta, je smlouva. Bohužel v automobilovém spektru platí, že smlouva se prostě nemění. Alespoň pro nás, jednotlivé zákazníky, taková možnost většinou neplatí. Dejte si však na ní pozor. Je důležité si ji celou pročíst, prostudovat sankce (za pozdní převzetí aj.), povinnosti prodejce i kupujícího či jiné termíny pro nabití vlastnictví. Takovou vůbec zajímavou frází je: Jak stojí a leží. I na ní si dejte pozor. Je sice pravda, že právníci se shodují s odpovědí, že tato „říčka“ je účinná pouze při použití prodeje tzv. úhrnkem, což znamená prodej více věcí, jejichž jednotlivá hodnota/cena není jednotlivě vyčíslena. Jednoduchým cílem prodávajícího, který má toto ve smlouvě, je sprostit se jakýchkoliv záruk za stav vozidla, za skryté vady a jiné právní záruky. Naštěstí by dle právníků k takové situaci při prodeji auta nemělo dojít, jelikož by měla být v takovém případě fráze neúčinná. Nikdo vám to ale nezaručí a nikdo si tím nemůže být zcela jist, zde by to asi musel řešit až soud. Při nejmenším to pro nás znamená zpozornit a nechat auto opravdu důkladně prověřit. Odborníci tvrdí, že takováto smlouva se používá pouze pro starší vozidla, u kterých má prodejce obavu dát za ně ruku do ohně.

Doporučení

Jaké můžeme tedy vydat jednoznačné doporučení na moderním trhu ojetých vozidel? Neriskujte a nenechávejte to jen na štěstí a vašem instinktu. Při nejmenším si sebou vezměte nějakého známého, který se trochu vyzná, nejlépe však nějakého nestranného odborníka. Minimálně pak budete o autě vědět téměř všechno a víte, do čeho jdete či případně budete mít argumenty na smlouvání o ceně. O konkrétních vozidlech se nechci dlouze rozepisovat, ale obecně nedoporučuji kusy s více než 150.000 najetými kilometry, a to pouze u běžných aut. Není totiž ujetý kilometr jako ujetý kilometr. U sportovního vozu se musíte daleko víc otáčet a zjišťovat jakékoliv vady nebo být velmi opatrný ohledně najetých kilometrů. Nezáleží tak dle našeho názoru ani tolik na autobazaru a jeho kvalitě, ale hlavně na stavu a kvalitě ojetého automobilu, kterou prostě vždy nezaručí ani ten nejlepší autobazar.

 

Více o konkrétních případech v článku: První automobil

 

 

Nakonec pár užitečných odkazů:
Vyhledávání ojetých automobilů:

www.sauto.cz

www.tipcars.com

Profesionální kontrola ojetého vozu:

https://www.priki.cz/poradenstvi_koupe.html

Základní kontrola VIN:

https://www.cardetect.cz/

 

Za poskytnutí fotek děkujeme autobazaru Auto Rudná

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.