Toyota PROACE city verso long: rodinný přepravník a pracant v jednom
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševSvět se opět točí správným směrem a i my se vracíme zpět do tempa. Další zajímavý test mám před sebou a ten pro mě představuje vhled do dnes trochu netradiční kategorie. „Osobní dodávka“, Toyota PROACE city verso, alternativa nejvýraznějším stálicím na daném trhu v podobě Citroen Berlingo a Peugeot Rifter (dříve Partner). Myslím, že se z pohledu rodinných vozů se jedná o neprávem přehlíženou skupinu aut, která dokáže zastoupit téměř „vyhubenou“ skupinu vozů MPV. Právě tyto vozy odváděly skvělou práci tolik hodnotnou pro početné rodiny. V rámci Evropy a místních trendů byly nahrazeny mnohem méně praktickými, ale „imidžovými“ vozy kategorie SUV. MPVéčka se dodnes reálně drží především na americkém trhu a Toyota o tom ví… V každém případě právě model PROACE city může být v našich končinách vnímán jako poměrně dobrá a funkční náhrada za MPV.
Design: ošklivé kačátko.?
Možná ano… Otázkou zůstává, jestli je u vozu tohoto typu a zaměření právě design tou podstatnou položkou. Toyota se snažila. Design karoserie je citlivě zaoblený a na poměry těchto vozů ho hodnotím kladně, i když třeba právě Berlingo díky hravému přístupu může být zajímavější alternativou. Nechybí ale ani designové prvky mainstreamu, z nichž za zmínku určitě stojí tmavě lakovaný ALU kola o velikosti 17″, která poměrně rozumně (rozuměj líbivě, ale nikoliv příliš výstředně) ladí k modrému lakování našeho konkrétního exempláře. Dala by se určitě zvolit i více výstřední varianta a zrovna modrá barva není úplně mým šálkem kávy, Proace ale není o designu a já jsem tak při nejmenším spokojen. Jednoduše řečeno u takto zaměřeného modelu se právě designu moc věnovat nebudeme… Je to vůz „dodávkovitého“ tvaru a podle mého názoru nevypadá zle. Praktičnost zevnějšku se však naplno projeví uvnitř a na to se tedy podíváme.
Interiér: Funkční, praktický a kvalitně provedený
Jakmile jsem nasedl do PROACE city, první dojem byl – to je opravdu velký. Tmavá barva z venku trochu zkresluje, uvnitř si nejde nevšimnout, že k dispozici bude místa nadbytek. Prakticky všechna sedadla, a je jich tu k dispozici sedm, bych nazval jako plnohodnotná. Při plném obsazení tedy přijdete o zavazadlový prostor, nicméně pět osob ve voze znamená, že k dispozici bude kufr na půl roku v Chorvatsku i s domácími řízky. Dobře, trochu přeháním, ale jak jinak vyjádřit moje nadšení z konečně prostorného „rodinného“ vozu? Při obsazení dvěma dospělými a dvěma dětmi, a to klidně v autosedačkách, bude životní prostor na palubě stále nadstandardní. Navíc – díky zadním posuvným dveřím je i přístup k dětem naprosto praktický a komfortní. Možná je to cítit, ale ta MPV na trhu prostě chybí, tohle by ocenila nejedna rodina. Pojďme se zase vrátit trochu ke klasice – materiály, barvy a výbava.
Začnu napřed lehkou kritikou a pak se dostaneme k podstatě věci. Materiály ve voze jsou převážně jednoduché, nechybí tvrdé plasty ve třech různých odstínech, to nezní zrovna dobře, ale právě ty tmavé odstíny vytváří poměrně příjemný ničím nerušený pocit na „palubě“. Vše je podle našich zkušeností s Toyotou dobře zpracované, příkladně slícované a žádných pazvuků se nedočkáte. V rámci dané kategorie snad kromě usedlejšího interiéru, který může být pro někoho přínosem, považuji vše za kvalitní a takové, jak má být. Co mne potěšilo pro další zpříjemnění častých cest a přesunů, byla bezdrátová nabíječka, adaptivní tempomat a infotainment ovládaný dotykovou obrazovkou, podpora Apple CarPlay respektive Android Auto, i když tzv. přes kabel. Bezdrát je příjemnější, ale funkce jsou stejné a já jsem za Apple CarPlay vždy rád. Slabší částí bylo handsfree, které není dobře odstíněné a velmi často si v průběhu hovoru druhá strana na drátě stěžovala na výraznou ozvěnu. Celkově klidná atmosféra ve voze je dále podpořena měkčími a velmi pohodlnými sedadly, s boční loketní opěrkou. Ne, opravdu, tohle není auto pro zběsilé přesuny, tady se cestuje hezky v klidu a pohodě za doprovodu příjemné muziky anebo za zpěvu ratolestí.
Zásadním argumentem při zvážení vozu z této kategorie je praktičnost a možnost širšího využití vnitřního prostoru. Pokud je to potřeba, stačí vyndat druhou a třetí řadu sedadel a můžete si přetvořit rodinný transportér na sice menší, ale velmi efektivní dodávku, která poté odvede i poměrně dost, řekněme špinavé práce. Bavíme se tedy o opravdu univerzálním autě a mě tak dává větší smysl, než jiné vozy, které se tak jen tváří.
Technika aneb 1.5 D-4D s povedeným automatem
V případě „užitkově orientovaných“ Toyot samozřejmě stále existuje možnost volby benzinového i dieselového motoru, ačkoliv u standardních osobních aut z vlastní produkce značky je nafta skoro sprostým slovem. Tady bych se ale bez rozmýšlení držel dieselu, který u vozu tohoto typu dává smysl. Na zvážení je pak volba převodovky. Manuál asi nebude špatnou volbou, já měl možnost vyzkoušet naftový motor právě s osmistupňovým automatem a byl jsem doslova nadšený. Převodovka řadí naprosto hladce a až překvapivě rychle, opravdu pěkně využívá všech osm stupňů a k tomu nabízí i možnost, v případě potřeby, využít „pádla“ pod volantem, včetně přepnutí do manuálního režimu. To bych tady nečekal. Motor má příjemný hladký a „měkký“ chod, neobtěžuje vibracemi a celkové je velmi kultivovaný. Jeho 96 kW bohatě stačí a ve spolupráci s automatickou převodovkou odvádí dobrou práci. Spotřeba se pohybovala okolo 6 l/100 km, což je na tak velké auto velmi slušná hodnota. Jízdní projev je měkčí, pohodlný a stabilní, ani tady se žádné zklamání neděje. Je potřeba si uvědomit, o jakém voze a s jakým zaměření se bavíme, v této kategorii je PROACE city prostě nadprůměrný. Co je příjemným překvapením? Tím je pro mne, že po pár desítkách kilometrů přestávám vnímat pocit sezení v dodávce a rozdíl v projevu mezi osobním autem prakticky nevnímám. Toyota je dobře odhlučněná a zaměřená na pohodlí, které v rámci možností umí nabídnout.
Závěr: jen nevymírejte…
Je asi poměrně zřejmé, že mi Toyota PROACE city celkem sedla. Je to ale individuální pohled na věc a opravdu záleží na tom, co od svého vozu chcete. Pokud chcete pohodlně, klidně cestovat s rodinou a k tomu mít dostatek úložného a životního prostoru, není v současné době adekvátní konkurent s cenovkou do řekněme 600 000 Kč, byť se základ vejde i pod 500 000,- Kč a záleží na vás, co vše považujete za nezbytné. Shodou okolností pak máte vlastně možnost výběru ze sesterských derivátů, v rámci nichž se každý orientuje více či méně směrem ke své klientele – mluvím o Opelu Combo, „prémiovějšímu“ Peugeotu Rifter s i-Cockpitem nebo výstředním Citroenu Berlingo. Osobně si myslím, že v uvedených disciplínách ani vyšší cenovka nepomůže a je to celkem logicky dané konstrukcí vozu. Pokud hledáte u auta určitou prestiž a image nebo indikátor sociálního postavení, Toyota PROACE pravděpodobně dobře neposlouží. Já osobně nefandím kategorii SUV, která vyniká především v právě před chvílí zmíněných disciplínách. Toyota PROACE city verso je pro racionálně uvažujícího řidiče s reálnou potřebou přepravního prostoru to pravé a mile potěší svým kultivovaným přístupem. Záleží opravdu na osobních preferencích / potřebách. V mém případě bych při zvažování koupě rodinného vozu určitě koukal i tímhle směrem.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Proace City Verso L2 1.5 D-4D |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 12.4 s |
Max. rychlost | 184 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3750 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1499 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 4.2 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 4.6 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/55R17V |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2150 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1520 kg |
Přívěs s brzdami | 1250 kg |
Náklad | 630 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | E |
Uveden | 04/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Vysoký kombík |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4753 mm |
Rozvor | 2975 mm |
Šířka | 1848 mm |
Prostor pro zavazadla | 912 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 2693 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 1672 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1810 mm |
Světlá výška | 160 mm |
Průměr otáčení | 11.5 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |