Zdroj úvodní fotky: Škoda AUTO a.s. (Škoda Storyboard)
V Česku má stočený tachometr každé zhruba 10. auto – zdaleka ale nejsme nejhorší v Evropě

V Česku má stočený tachometr každé zhruba 10. auto – zdaleka ale nejsme nejhorší v Evropě

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: carvertical - cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

Řada lidí se svým vozem vydrží i dekádu a na jiný ani nepomyslí. Pak jsou tu ale jedinci, kteří přeci jen dbají na určitou aktuálnost. V případě, že člověk chce koupit auto za hotové, většinou ho to bude táhnout do autobazaru, protože bude mít jistotu, že vůz dostane a nebude muset čekat rok na jeho výrobu. Bohužel se ale i v autobazarech často můžeme setkat s jedním velkým problémem – stočenými kilometry! Pokud by šlo o pár stovek kilometrů, asi by to nikdo neřešil, jenže podvody jsou tak vysoké a čísla se samozřejmě u ojetin napříč jednotlivými prodejci (nejen v autobazarech) točí ve velkém. Kolikrát ani daná hodnota na tachometru nepasuje ke stavu ojetého vozu. To by vás ostatně při obhlížení mělo dostatečně zarazit a upozornit, že tady je něco špatně. Kromě toho, že nyní přinášíme statistiku vozidel se stočenými tachometry podle jednotlivých zemí v Evropě, se podíváme i na to, jak se chránit, resp. jak alespoň odhalit, že je něco v nepořádku…

 

900 tisíc kontrol historie vozů představuje podklad pro žebříček zemí podle podílu „stočených“ ojetin

Další možností, jak zjistit historii vozidla, je její prověření. Bez toho nebudete mít nikdy jistotu. A právě tímto prověřováním historie se zabývá například platforma carVertical. Ta se při své nedávné studii zaměřila na otázku, jak se liší míra podvodů s najetými kilometry mezi různými zeměmi. Kdo by hádal, že je na tom Česko nejhůř, neboť se tyto podvody v novinách neustále rozebírají, byl by těžce na omylu. Společnost zrealizovala výzkumnou studii, kterou zaměřila na prověření více jak 900 tisíc kontrol historií automobilů od roku 2021. Zjištění jsou mnohdy překvapující, ačkoli na druhou stranu celkem odvoditelné. V následující tabulce můžete vidět, jak na tom jsou evropské státy a v jaké polovině se nachází i naše země.

Zdroj dat a grafu: carvertical – cV Group, UAB

Z výše zmíněného je na tom nejhůře Lotyšsko. V tomto státě by si kupující měli dávat na nákup ojetiny velký pozor, neboť každé čtvrté auto má stočený tachometr. Další nelichotivé místo patří Rumunsku, kde se jedná o každé páté auto. Nutno podotknout, že stále mluvíme o určitém vzorku kontrol historií, a tak se ve skutečném světě mohou stočené kilometry týkat možná mnohem více aut. Pobaltské země jsou na tom celkově špatně a nelegální manipulace s kilometry se týká i Estonska a Litvy. Dobrá čísla nemá ani Rusko nebo Ukrajina.

Ojetiny v roce 2022: poohlédnutí za vlivem pandemie a letošní důsledky

Když se podíváme na druhou stranu měření, tedy mezi premianty, tak nejlépe jsou na tom země střední a jižní Evropy. Například v Česku, Slovensku nebo Chorvatsku se podvody se stočenými kilometry podle carVertical týkají pouze každého desátého auta. Jak vidno, jsme na tom v tuzemsku vlastně ještě dobře. Lépe na tom jsou pak Poláci a Maďaři.

PROVĚŘIT VIN VÁMI VYBRANÉHO VOZU MŮŽETE ZDE:

 

Základ problému představují rezervy v legislativě

Bohužel ve vymýcení nelegální činnosti, v tomto případě v manipulaci s kilometry na tachometru, stojí tak trochu legislativa. Když už se podaří dopátrat viníky, a že to obvykle je běh na dlouhou trať, většinou se jim nic moc nestane. Obvykle nejsou v legislativě tresty za páchání této nelegální činnosti ukotveny nebo jen v takové míře, že viník zaplatí pokutu a nic dalšího mu nehrozí, a tak dokud se Evropa nesjednotí a nepřijde novela, je možné, že pachatelé tohoto druhu trestné činnosti budou stále systému unikat – především na východních slabších trzích.

Bohužel jediným, kdo to celé odnese, bude koncový zákazník. Ten si koupí na první pohled výhodné auto, po čase se ale ukáže, že místo radosti mu dělá pouze vrásky na čele. Tam, kde člověk chtěl prvotně ušetřit a věřil, se z toho stanou oči pro pláč při placení našetřených peněz za komponenty, které dle údajů na tachometru měly ještě nějakou chvíli vydržet. Příště, až půjdete pro auto do bazaru, nenechte si nic vymluvit. Trvejte na prověření historie, jedině tak můžete a především pomůžete odhalit podvodníky.

Jak nekoupit auto se stočeným tachometrem a ušetřit až 25 % z pořizovací ceny

 

Michaela Rubešová

Sdílet: