Nejčastější poškození u ojetin – jakých značek se vyvarovat a na co si dát pozor

Nejčastější poškození u ojetin – jakých značek se vyvarovat a na co si dát pozor

Autor: Jan Novotný, zdroj: carVertical - cV Group, UAB · Fotografie: carVertical - cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

Snad každý jednou vlastnil ojeté auto. Ať už ho podědil po někom z rodiny nebo si vysnil bavoráka z Německa, určitě by tenkrát ocenil nejednu radu. A od toho jsme tady – abychom vám pomohli chybám při výběru takového vozu předejít. V následujícím článku najdete pár takových tipů, které můžete při výběru ojetého vozu aplikovat. Dnes jsme se mimo standardních rad primárně zaměřili na statistiky poškození u jednotlivých ojetin a už teď mohu předeslat, že možná budete překvapeni.

 

Úvodem: základní chyby a nepsaná pravidla

Naprosto zásadním krokem při zvažování koupě ojetiny je ověřit si, jestli vozidlo není bourané. Červeným praporem může být například poškozená karoserie vozidla. Auto nemusí být v takovém případě nutně bourané, ale jeho odolnost je tím oslabená. Případné nehody jsou pak nebezpečnější nejen pro auto, ale hlavně pro pasažéry. Řidiči, kteří ví, že auto budou „přeprodávat“, málokdy investují do jeho opravy, naopak často volí tu nejlevnější možnost opravy, načež spěchají auto prodat. Šance, že koupíte havarované auto je nevypočitatelná – závisí na značce i modelu konkrétního vozidla. Řidiči často preferují moderní a spolehlivá auta, zatímco mladší generace zase sáhnou po něčem výkonnějším, sportovně vypadajícím a zajímá je celkový image auta více než prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.

Studie: TOP 5 nejčastějších podvodů, kterým se vyhnout u ojetého vozu

 

Nejčastěji poškozené značky aut

Představíme si 5 značek automobilů z kontinentální Evropy, u kterých lze podle informací společnosti carVertical nejpravděpodobněji očekávat poškození v důsledku havárie. Zajímavé je, že se jedná o velice odlišné vozy v rámci samotné charakteristiky a oblíbenosti u daných typů řidičů.

První – v tomto případě nepopulární – místo zabírá jednoznačně Lexus. Důvodem může být prvoplánová spolehlivost a výkonnost jejich vozů. Řidiči tak často přecení své možnosti, a takové chování často končí nehodou. To samé platí pro vozy značek BMW a Jaguar. Například BMW řady 3 nebo Jaguar XF bývají v rámci trhu s ojetinami navzdory svému vzhledu a ceně nového kusu poměrně cenově dostupnými vozy, to ale neplatí pro jejich výkon a jízdní schopnosti, které řidiči mnohdy nejsou schopni ukočírovat.

Druhé „nejhorší“ místo obsadilo Subaru, čímž se ukázalo, že ani systém s pohonem na všechna kola neumí vždy předejít problémům na silnici. Kupci a řidiči Subaru mnohdy volí poměrně rychlou jízdu, zejména mimo město. Systém AWD sice zvládne téměř všechno, ale sjezd z čisté silnice na rozbahněnou nebo zledovatělou vozovku bývá problémem i pro něj, především co se dobrzdění týče.

Dalším na seznamu je Dacia, která je známá jako jedna z nejlevnějších značek vozidel na světě. Za úkol si dává vyrobit minimalisticky myšlená auta pro lidi, kteří si hlídají svůj rozpočet. Právě kvůli jejich cenové hladině se auta často používají jako pracovní a trpí tak často nedostatečnou péčí. A to může často skončit nehodou a následným poškozením vozu.

Vybíráme ojeté auto: kde ověřit historii a na co si dát pozor

 

značky s nejmenším výskytem poškozených ojetých vozů 

A teď tím opačným směrem. Vybírat nemusíte jen nejlepší z nejhorších, známe totiž i seznam těch nejlépe udržovaných aut. Opět se jedná o informace na základě průzkumu. I těmto autům samo sebou hrozí možnost nehody, nicméně procentuálně jsou na tom následující značky lépe.

Automobilka Fiat vyrábí vozy, které zkrátka drží. Dále se do této skupiny řadí Opel nebo Nissan. Značky Citroen a Peugeot pak nabízí v rámci ojetin hlavně dostupnost a rozumný výkon motoru – okolo 100–150 koní. A u takového auta opravdu nehrozí, že by vám vystřelilo do vesmírných rychlostí. Tím se snižuje i šance nabourání. Zkrátka řidiči, kteří touží po předjíždění a bourání hranic rychlosti si s takovými značkami rozumět nebudou.

 

Země, v nichž pravděpodobně koupíte poškozený automobil

V rámci analýzy sestavila společnost carVertical také seznam zemí, ve kterých hrozí riziko nákupu poškozeného vozu. Výsledky analýzy jsou pravděpodobně kombinací dvou faktorů – úrovně národní ekonomiky a zvyků místních řidičů. Lidé žijící v zemích s vyšším hrubým domácím produktem mají obvykle větší šance koupit si modernější vůz. A také naopak. Často pak v „chudších“ zemích kupují řidiči levná – někdy i ojetá auta. A právě takové zvyky mají vliv na chování řidičů za volantem. Na prvním místě v tomto žebříčku je Polsko se 44 % podílu poškozených aut na trhu ojetin, následuje Litva a Slovensko. Hned za nimi je s 38 % Česká republika a Maďarsko a následuje je Rumunsko, Chorvatsko, Lotyšsko, Ukrajina a Rusko, které má podíl 29 %.

 

 

Závěrem: nejde jen o ojetá auta, nýbrž o hrozbu nehody a jejich následků

Dopravní nehody jsou v dnešní době jednou z nejčastějších příčin úmrtí, a tedy velkým tématem. Telefonování nebo konzumace za volantem se stávají čím dál častějšími a řidiči méně pozornými. Mimo to jsou auta stále výkonnější, rychlejší a nadčasovější. Aktivní jízda se mnohdy mění v challenge v multitaskingu, který se velice rychle může změnit v silniční katastrofu. V lepším případě řidiče čeká „jen“ oprava auta, i ta je mnohdy ale bolestivá – finančně. Mezi základní prvky, které si po nehodě zaslouží – dokonce vyžadují – výměnu, jsou celá karosérie, airbagy a mnohdy i další vnitřní komponenty. Mnoho řidičů to ale považuje za druhořadé a volí levnější varianty, pokud vůbec. Takové konání pak vyúsťuje další a další dopravní nehody. Ty pak znamenají více bouraných vozů na silnici a větší možnost havárie. A takhle až donekonečna. Ukončím to ne zrovna pozitivně – řidičům mnohdy chybí zodpovědnost a předvídavost.

 

Jan Novotný

 

 

Zdroj analýzy aneb jak hledat

Zdroj dat: ýzkum čerpá ze zpráv (reportů) o historii automobilů, generovaných zákazníky na platformě carVertical. Platforma poskytuje údaje o historii vozidla pomocí evidenčního čísla VIN. Toto číslo obsahuje informace o každé nehodě konkrétního vozidla, o všech poškozených součástkách, případně o tom, kolik stála oprava a jiné údaje.
Období studie: června 2020 do června 2021.
Vzorek studie: analyzován téměř 1 milion zpráv o historii vozidel.
Participující země: Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Česká republika, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Bělorusko, Francie, Litva, Ukrajina, Lotyšsko, Itálie, Německo.

Sdílet: