Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Studie: TOP 5 nejčastějších podvodů, kterým se vyhnout u ojetého vozu

Studie: TOP 5 nejčastějších podvodů, kterým se vyhnout u ojetého vozu

Autor: Jakub Kameníček, zdroj: carVertical - cV Group, UAB · Fotografie: carVertical - cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

V tomto roce jsme se v MOTORVIZI již párkrát věnovali problematice ojetých vozů – jaká byla nejpopulárnější (nejvíce prověřovaná) vozidla roku 2020 anebo jak se snadno vyhnout při koupi ojetiny nešvaru (obzvláště u nás v Česku rozšířenému) týkajícího se stočených kilometrů a jak takto neprodělat až desetitisíce či statisíce korun. Jelikož bude trh vozů dostupných z druhé (třetí, čtvrté, …) ruky vždy násobně větší a cenově dostupnější než trh s novými vozy, a to pro většinu českých motoristů, rozhodli jsme se přijít s dalším dílem rad a doporučení, která vám mohou výrazně pomoci při hledání nového čtyřkolého přítele. Cílem všech těchto rad je samozřejmě neprodělat při koupi ojetého vozu. Studie byla vypracována opět společností CarVertical, globálním poskytovatelem dat o všech aktuálně registrovaných vozech, a nabízí nám jedinečnou možnost nahlédnout do historie každého jednoho automobilu. A jaké že jsou nejčastější vady, které se prodejce může snažit před vámi skrýt a na které byste si měli dát zaručeně pozor? Studie jich představuje hned 5.

 

Pár slov úvodem

Na trhu existuje velké množství různých vozidel a pokud jde o váš soukromý dopravní prostředek, i taková banalita, jako je koupě ojetého vozidla, vám může způsobit pár bezesných nocí. Jedním z hlavních problémů trhu s ojetými vozidly je, že kupující nemohou a nedokážou rychle identifikovat běžné podvody s ojetinami. Některé ojeté vozy mohou být na první pohled lákavé, ale skrývají různá nepříjemná tajemství o svém technickém stavu. Výsledkem takové koupi může být pak neočekávaně velká náročnost na údržbu a vysoké účty za opravy a servis – nejen nyní, ale i v budoucnosti. Teď už ale ke zmiňovaným 5 nejčastějším podvodům. Které to jsou?

 

1.   Vozidlo bylo bourané

Na silnicích jezdí rok od roku čím dále více vozů, a tak díky (a nejen) tomuto faktoru se statisticky zvyšuje šance, že se i vámi nahlížené vozidlo stalo někdy v minulosti účastníkem dopravní nehody. Výzkum zjistil, že téměř jedna třetina (31 %) všech automobilů, kontrolovaných prostřednictvím platformy CarVertical, byla již havarována.

Asi nejzběžnějším a nejrychlejším způsobem kontroly, který lze při výběru automobilu aplikovat, je prohlédnout, zda jsou všechny mezery mezi panely karoserie rovnoměrné a symetrické a také to, jestli na sebe plynule navazují jednotlivé designové prvky (zejm. linie) z jednoho dílu karoserie na ten další. Pokud objevíte jakýkoliv viditelný nesoulad ve výše uvedeném, může to dost možná poukazovat na dřívější poškození konstrukčních dílů vozu, tedy – autonehodu, respektive nekvalitní opravu havarované části vozu. Nicméně někteří podvodníci se budou i přesto snažit vozidlo nabízet jako nebourané, i když to nebude pravda. Proto byste si určitě vždy měli ojeté vozidlo zkontrolovat opravdu důkladně.

prověřit vin vámi vybraného vozu můžete zde:

 

2.   Auto má najeto více, než kolik ukazuje tachometr

Studie zjistila, že průměrně u každého šestého vozidla (16,7 %) došlo k umělému zásahu do stavu jeho najetých kilometrů. Podvody s najetými kilometry jsou velmi časté u překupníků, kteří dovážejí ojeté automobily a snaží se je prodat pomocí falešných údajů na tachometru. Zajímavostí budiž fakt, že tento jev se o to více objevuje u automobilů s dieselovým motorem. Záměna/výměna tachometru ve voze je na černém trhu levná záležitost. Nicméně dopad tohoto zásahu může potenciálně uměle zvýšit cenovku prodávané ojetiny až o 25%, případně i více (a to zejména u velmi žádaných vozidel).

REPORTÁŽ: jak nekoupit auto se stočeným tachometrem a ušetřit až 25 % z pořizovací ceny

Už jen takovou prvotní obhlídkou vozu lze posoudit, zdali vizuální opotřebení vozidla odpovídá stavu kilometrů na přístrojovce. Nejčastější místa, na která bychom doporučovali se zaměřit uvnitř interiéru, jsou kliky a madla dveří, sedadla, volant nebo řadící páka. Pokud již od pohledu vypadají opotřebovaně, ale tachometr vozu ukazuje relativně nižší nájezd, i to může být prvním znamením, že byste si měli koupi daného vozu velmi dobře rozmyslet a raději se poohlédnout po nějakém jiném.

 

3.   Vozidlo je ve skutečnosti kradené

carVertical - cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

zdroj: carVertical – cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

 

Zkušenosti s koupí ukradeného auta jsou asi nejhorší ze všech podvodů s ojetými vozidly. Nešťastným novým majitelům jsou obvykle vozidla zabavena a získat zpět peníze vydané při koupi daného vozu může být komplikované. Za posledních 12 měsíců carVertical identifikoval několik stovek ukradených automobilů, což zákazníkům ušetřilo značný čas a finance.

 

4.   Vozidlo sloužilo jako taxík nebo bylo v půjčovně

Někteří řidiči ani nevědí, že původně jejich vozidlo fungovalo jako taxi nebo jako auto v autopůjčovně. Řidiči taxislužby obvykle najedou extrémní množství kilometrů. A taková auta se obvykle opotřebovávají rychleji a ještě častěji bývá jejich údržba nedostatečná.

Skrze systém carVertical bylo za poslední rok identifikováno zhruba na 2000 automobilů celkem (ve 22 zemích Evorpy) jako vozidel, která fungovala před jejich prodejem jako taxi nebo jako  vozidla k pronájmu. Někdy je možné je identifikovat například podle barvy laku, ale někteří podvodníci mohou jít tak daleko, že vozidlo přelakují a nemusíte si toho všimnout.

 

5.   Auto je nabízeno za podezřele nízkou cenu

Kupující ojetých automobilů by se také měli vyhnout podezřele levným vozům, i když pro mnohé může být pokušení nakoupit co nejlevněji příliš velké. Nepsaným pravidlem při koupi vozidla je zjistit si průměrnou tržní hodnotu daného vozu (tj. stejný model, motorizace, výbava, rok výroby, nájezd, …). Často se stane, že je automobil dovezen ze zahraničí, má stočený tachometr nebo má jiná skrytá poškození. V případě, že narazíte na takový automobil a prodejce, bývá mnohokrát nejbezpečnější s daným prodejcem dále nekomunikovat a poohlédnout se raději po jiném aute či nabídce, která nebude evidentním podvodem. Avšak pozor: nezvykle nízká cena nemusí vždy nutně značit podvodnou nabídku. Lidé někdy zkrátka potřebují urgentně prodat své auto, ať je k tomu vedou jakékoliv důvody. Tak či tak, ve většině případů je právě příliš nízká cena velmi pádným důvodem pro detailnější kontrolu historie vozidla.

 

ZÁVĚREM: kontrola nutná – Informace (nejen) na stříbrném podnose

Koupit ojeté auto se občas může zdát jako kupovat zajíce v pytli–naletět prolhaným překůpníkům může být snadné. Díky technologickém pokroku naší doby a především díky internetu dnes může de facto každý kupující odhalit skutečnou identitu nahlíženého automobilu. Několik návodů jsme vám už s postupem času předali. Jednou z cest, tou nejjednodušší a zřejmě i nejlevnější, je prověření vozu on-line. Díky carVertical a podobným společnostem je dnes možné se vyhnout zklamání a ušetřit případně nečekané finanční výdaje spojené s koupí ojetého vozu.

 

Jakub Kameníček
(zdroj: carVertical – cV Group)

 

 

METODOLOGIE TÉTO STUDIE:

Zdroj dat:  Tato studie nejběžnějších podvodů s ojetými vozidly byla realizována společností carVertical. Vyhledávací platforma historie vozidel carVertical shromažďuje velké množství informací o jednotlivých automobilech, včetně záznamů z národních a soukromých registrů, různých databází, pojišťoven a databází odcizených vozidel v mnoha zemích, proto jsme pro tuto studii použili následující informační zdroje.
Období studie: carVertical analyzoval zprávy o historii vozidel od dubna 2020 do dubna 2021.
Zkoumaný vzorek: analýza více než 1 milionu zpráv o historii vozidel.
Země: Tato studie byla provedena s využitím údajů z Chorvatska, České republiky, Bulharska, Maďarska, Estonska, Finska, Francie, Belgie, Běloruska, Francie, Německa, Itálie, Lotyšska, Litvy, Polska, Rumunska, Ruska, Ukrajiny, Srbska, Slovenska , Slovinska a Švédska.

Sdílet: