Zdroj úvodní fotky: Pixabay
Ekonomická situace Čechů se nemění. V porovnání se zahraničím utrácejí za auta o dost méně

Ekonomická situace Čechů se nemění. V porovnání se zahraničím utrácejí za auta o dost méně

Autor: Michaela Rubešová, zdroj: carVertical - cV Group, UAB · Fotografie: Pixabay

Nákupní chování Evropanů se stále vyvíjí. Ovlivňuje ho především kupní síla a očekávání. Zejména pak ojeté vozy spojují motoristy po celém světě ve snaze najít ty nejnižší možné ceny, za které je mohou koupit. Pro české řidiče je zrovna cena jedním z nejdůležitějších faktorů. Průzkum carVertical tvrdí, že se podle ní totiž rozhoduje až 45 procent kupujících v Česku. Na konkrétní vývoj v posledních letech, srovnání jednotlivých zemí a také na nejčastější nástrahy i to, jak se jim vyvarovat, jsme se podívali v dalším článku rubriky Ze života.

 

Ojetiny slouží Čechům řadu let

Více jak 30 procent Čechů mění auto každých zhruba šest let. O deset procent méně motoristů si nové auto pořizuje do tří let od nákupu původního. Další skupinkou jsou majitelé, kteří si vůz nechávají zhruba sedm až deset let, takových lidí je 16 procent. Poslední jsou majitelé, kterým auto slouží deset let a déle, takových je v Česku podle statistiky 10 procent.

Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical, k nynějšímu výzkumu dodává:

„Z našich údajů vyplývá, že čeští řidiči jsou o něco konzervativnější než průměrný majitel vozu v Evropě. Například více než každý čtvrtý řidič (26,6 %) mění vozidlo každých 7 let nebo méně často. Zaostávají však za Francouzi, kteří mají nejvyšší podíl lidí, kteří modernizují svůj vůz méně než každých 10 let. To naznačuje, že Češi nechtějí investovat do novějších vozidel a mají tendenci je řídit, dokud nepřestanou sloužit.“

 

Na Západě se utrácí více

Při pohledu na český trh je situace oproti ostatním trhům trochu jiná. Až 23 procent tuzemských motoristů je ochotno zaplatit za ojetý automobil mezi 23 až 70 tisíci korun. Z průzkumu carVertical ale vyplývá, že podobnou částku utratí pouze 18 procent řidičů v jiných zemí. Částku mezi 117 až 234 tisíci korun dá za ojetinu pouze 17 procent českých řidičů. Když jde ale o dražší modely různých značek, které se cenově pohybují od milionu korunu, pak se v tuzemsku o taková auta zajímá pouze 0,5 procenta kupujících. Podobně drahá auta pak více zajímají i motoristy z Rumunska, Itálie, Španělska nebo Velké Británie.

 

Důležitá je historie vozidla

Ať už automobil stojí sto tisíc nebo jeden milion, pro všechny kupující v Česku je alfou a omegou technický stav vozidla. Dále pak bezpečnost a již zmiňovaná cena. Co naopak téměř nikoho nezajímá, jsou emise nebo země původu. Kupující ojetých vozů upřednostňují podobné aspekty ve všech zkoumaných evropských zemích. Technický stav, cena a bezpečnost jsou nejdůležitějšími faktory také pro řidiče v Maďarsku, Itálii a Španělsku. Ačkoli kupující ve všech zemích chtějí spolehlivý vůz, jejich priority a pořizovací ceny, které si mohou dovolit, se liší.

Buzelis k tomu závěrem dodává:

„Země s vysokým zdaněním CO2 nebo vysokými náklady na pojištění mají obvykle jiné preference při nákupu. V těchto zemích jsou vozy luxusního segmentu méně oblíbené a levnější. Stav ojetého vozidla je však celosvětově jedním z nejdůležitějších faktorů při nákupu vozu.“

 

Studie: TOP 5 nejčastějších podvodů, kterým se vyhnout u ojetého vozu

 

Michaela Rubešová

Sdílet: