Test: Harley Davidson Low Rider ST 2024 – stvořen k cestování
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýNež se vrhneme na detaily modelu 2024, pojďme si trochu připomenout historii Low Ridera. Harley Davidson Low Rider byl poprvé představen v roce 1977 a okamžitě si získal srdce mnoha jezdců díky svému unikátnímu designu a silnému motoru. Tento model byl navržen tak, aby kombinoval to nejlepší z cruiserů a chopperů, čímž vytvořil motocykl, který je nejen stylový, ale také výkonný a pohodlný.
Název „Low Rider“ je odvozen od specifického designu motocyklu, který se vyznačuje nízkým profilem. To zahrnuje snížené sedlo a celkově nízké těžiště motocyklu, což zlepšuje ovladatelnost a celkový komfort. Jak jsem psal, první generace se objevila na trhu už v roce 1977. Novinka té doby se vyznačovala nízkým sedlem, dlouhým rámem a jelikož je to HD tak i pěknou sbírkou chromových detailů. V té době byl srdcem Low Ridera motor Shovelhead 74 o objemu 1200 ccm. Postupem času HD inovoval motocykl a postupně se zvětšovala kubatura motoru, až jsme se konečně dostali do roku 2024. Než začneme s letošním modelem, je ještě třeba zmínit, že v roce 2019 Harley-Davidson vyměnil platformu Softail a vytvořil Low Rider, který známe dnes. Je to na HD relativně malá motorka, dostala ale jeden z největších motorů. Aktuální model Low Rider ST dostal pod nádrž motor Milwaukee-Eight 117, který posouvá hranice výkonu a jízdního komfortu zase o kousek dopředu. Nový motor má, převedeno do metrických čísel, 1923 ccm a samozřejmě je to dvouválec. To jsou pořádné hrnky a taky dávají neskutečný tah a točivý moment, který vás doslova vystřelí z rukavic. Se 105 koňmi pod kapotou a maximálním točivým momentem 168 Nm při 5020 ot./min. budete mít vždycky dost výkonu na svižnou jízdu po rovině, klikaté okresky, nebo předjíždění na dálnici. 117 má ještě jednu funkční i designovou vychytávku, a to je nasáváním vzduchu Harley-Davidson Heavy Breather. Mrkněte na fotky a na pravé straně motorky těsně pod nádrží uvidíte nádherně zpracované a nijak schované sání vzduchu s nápisem 117. Nejenže to super vypadá, ale sání dodává motoru všechen potřebný kyslík a tím pádem i výkon.
Motor je „jen“ základ…
Low Rider 2024 není jen o surové síle, i když ta je parádní a impozantní, ale také o moderní technice. Motor Milwaukee-Eight 117 je vybaven pokročilými technologiemi a není to jen obří kus železa. Standardem je samozřejmě ABS a kontrola trakce (TCS), motorka dostala i LED osvětlení, LCD displej s 2,14palcovou (fakt si nedělám srandu) zobrazovací plochou. Ale je tam všechno. Tachometr, ukazatel zařazené rychlosti, ukazatel dojezdu na nádrž, hodiny atd. HD jde proti proudu a tady použil ten nejminimalističtější displej, co šlo a ja je za to chválím. Konečně motorka bez televize a stejně tam máte všechno, co potřebujete vědět.
Přední vidle je jednoduchá kazetová 43mm obrácená vidlice s trojitou hliníkovou objímkou. O pohodu při jízdě se pak stará skryté zadní odpružení typu monoshock s volným pístkem a vinutou pružinou, zdvih má 56 mm a hydraulické nastavení předpětí.
Perfektní zpracování ve stylu HD
Začněme s tím, co vidíte jako první – vzhled. Harley Davidson Low Rider 2024 je opravdová lahůdka pro oči. Nízký profil, dlouhý rám klasická maska a kulaté přední světlo. Kvalita zpracování, prvotřídní lak a vymazlené detaily, které jsou u Harley Davidson vždy na prvním místě, dávají dohromady motorku, co má styl. Chromované prvky, kožené sedlo a pečlivě zpracované svary na rámu – to všechno ukazuje, že Harley si na své práci opravdu zakládá. Testovaný model byl navíc v barevné kombinaci Tobacco Fade, která napodobuje povrchovou úpravu nejslavnějších rock’n’rollových kytar. Design motorky je navíc super funkční. Velká přední kapotáž nejenže dává vyniknout laku, ale navíc pomáhá zvýšit stabilitu motorky. Zároveň při bližším zkoumání zjistíte, že kapota není plná, ale obsahuje otvory, které vás na cestě budou příjemně ochlazovat. V zadní části motorky pak máte k dispozici na delší cesty dva celkem prostorné kufry.
Koncert v podání Jackyl a Hyde
Po usednutí za řídítka mě hned zaujal už zmiňovaný minimalistický displej. Dnes se na vás na většině nových motorek rozbliká obrazovka, přehraje vám video s logem výrobce, chvíli všechno bzučí, systémy nabíhají, kontrolky blikají atd. Tady je to osekané na minimum a k téhle motorce to sedí jak zadek na hrnec.
Zmáčknutí startovacího tlačítka probudí „117ku“ a skoro dvoulitrový dvouválec začne dunit v nízkých otáčkách. Zvuk motoru je naprosto úžasný a může být ještě o kousek dokonalejší. Na testovaném Low Riderovi můžete vidět elektronicky regulovatelný výfukový systém Jackyl a Hyde. Jak to funguje? Vedle levého ovladače najdete ještě jedno malé tlačítko. Jakmile ho zmáčknete, zvuk motoru trochu potemní a dost zesílí. Je to prostě rachot a je to zatraceně návykové.
Řadím jedna a rozjíždím se. Výkon a hlavně krouťák motoru jsou ďábelské. Motorka reaguje velmi přesně a síla motoru je mnohem větší, než jsem čekal. Další důkaz, že objem nenahradíš. Síla motoru je brutální a táhne tohodle drobečka dopředu, jak kdyby měl jen pár kilo. U HD ovšem ví, že jízda na motorce není jen o rychlosti, ale i o pohodlí.
Na silnici se Low Rider cítí jako doma. Je stabilní, agilní a přitom dostatečně pohodlný pro dlouhé cesty. Převodovka si určitě zaslouží pochvalu. Je hladká a přesná, takže řazení je hračka. Převodové stupně jsou navíc dobře odstupňované. Díky nízkému těžišti a širokým řídítkům je ovládání motorky až překvapivě snadné, což oceníte zejména při rychlé jízdě po klikatých silnicích. Velmi pozitivně se na jízdních vlastnostech projevuje i kapotáž. Co se designu týká, nechám na každém z vás ať si o tom myslí, co chce, ale jedno je jisté – funguje to. Kapotáž je velmi dobře aerodynamicky řešená, udržuje stabilitu motorky a pořád na vás přivádí dost vzduchu, abyste se na motorce neuvařili. A za mě – vypadá to dobře, jako pravej drsnej HD.
I v městském provozu se Low Rider cítí a hlavně ovládá až překvapivě lehce a pohodově. Je dostatečně kompaktní, aby se snadno proplétal mezi auty a Jackyl a Hyde vám zajistí, že vás nikdo nepřeslechne. Samozřejmě nejlíp je vám s Low Riderem na dlouhých cestách. Ergonomické sedlo, dobře odpružený podvozek a sedlové brašny zajišťují pohodlí i při několikahodinové jízdě, nebo při několikadenním výletu. Díky velké nádrži a úspornému motoru se ani příliš nemusíte zdržovat zastávkami na tankování.
Test Harley Davidson Road Glide 2024: klasika v novém kabátě
Celkový verdit
Harley Davidson Low Rider 2024 je motorka, která spojuje klasický styl s moderními technologiemi a neuvěřitelným výkonem. Low Rider je navržen jako cruiser, což znamená, že je zaměřen na pohodlnou a uvolněnou jízdu na dlouhé vzdálenosti, ale zároveň nabízí dostatek výkonu pro dynamickou jízdu. Low Rider je určen pro ty, kteří chtějí motocykl s dobrými jízdními vlastnostmi, výbornou dynamikou a osobním stylem. Pokud patříte mezi ty, kteří hledají pohodlný a stylový stroj pro dlouhé i krátké cesty, určitě jej při nejmenším vyzkoušejte.
Jirka Babický