Test Harley Davidson Road Glide 2024 – klasika v novém kabátě

Test Harley Davidson Road Glide 2024 – klasika v novém kabátě

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Pro letošní sezónu jsme opět rozšířili spolupráce, a tak máme tu čest přivítat na stránkách Motorvize legendární Harley Davidson. A začínám hned pořádnou mašinou z kategorie touring: Road Glide pro rok 2024 – modelem, který je jedním z nejuznávanějších a nejoblíbenějších motocyklů značky Harley Davidson. Poprvé byl představen v roce 1998 a rychle si získal věrné příznivce díky svému jedinečnému designu a hlavně pohodlné jízdě. Právě v letošním roce HD představil úplně nové modely jak Road Glide, tak i Street Glide s novým motorem, upravenou kapotáží a s novou elektronikou. 

Původní Road Glide představený v roce 1998 byl jedinečný svou pevnou kapotáží, která byla připevněna k rámu, nikoliv k vidlicím, což zlepšovalo stabilitu a ovladatelnost při vysokých rychlostech. Kapotáž obsahovala dvojité světlomety, které se staly charakteristickým znakem Road Glide. Model byl vybaven motorem Evolution s objemem 1340 ccm, který poskytoval solidní výkon pro dlouhé cesty. Právě motor se ale u jednotlivých generací postupně zvětšoval. V roce 2004 dostala motorka Twin Cam 88 s objemem 1450 ccm, který měl navíc elektronické vstřikování paliva (EFI), v roce 2009 pak přišel Motor Twin Cam 96 s objemem 1584 ccm, v roce 2015 to byl Twin Cam 103 s objemem 1690 ccm a v roce 2020 pak dostal Road Glide revoluční motor Milwaukee-Eight 114 s objemem 1868 ccm. Pro ročník 2024 si HD pro Road Glide připravil Milwaukee-Eight 117 s objemem 1923 ccm, který dává 105 koníků, krouťák se pak posunul na úžasných 175 Nm. K motoru se ještě vrátíme, protože tenhle kus železa se opravdu povedl. Jinak model 2024 přináší pokročilý systém infotainmentu, moderní kapotáž a jako každá předchozí generace Road Glide, i tato představuje významný krok vpřed, co se týká výkonu, pohodlí, ovladatelnosti technologie a jeden malý krok dolů co se týká váhy. HD se povedlo snížit celkovou hmotnost o 7,3 kg oproti verzi 2023. Provozní hmotnost motorky činí 380 kg. Není to žádný prcek, ale na velký touringový motocykl se skoro dvoulitrovým motorem to není zas tak moc…

 

Žraločí čumák model 2024

Design motorky navazuje na předchozí generaci a modernizuje charakteristické prvky Road Glide. Kapotáž “Sharknose” designéři oživili moderním tvarem s plně integrovaným LED osvětlením a novým designem čelního štítu. I když to možná na první dobrou nevypadá, díky využití simulací CFD (Computational Fluid Dynamics) nabízí kapotáž Road Glide optimální aerodynamický výkon a pohodlí jezdce i v tomhle inovovaném a agresivnějším podání klasického designu s pevným uchycením k rámu. Vychytávkou kapotáže je pak štěrbina nad displejem s manuálním ovládáním proudění vzduchu přímo před jezdcem. Další a za mě super praktickou vychytávkou jsou dvě odkládací přihrádky hned pod reprákama. Obě schránky jsou docela prostorné, vejde se tam vše, co potřebujete a nic nemusíte lovit po kapsách. V pravé přihrádce je pak USB-C pro pohodlné nabíjení telefonu. 

Při pohledu z boku kromě kapotáže určitě nepřehlédnete nádherná hliníková litá kola o průměru 19 palců vpředu a 18 palců vzadu. Teda ty vzadu možná přehlédnete kvůli bočním brašnám, ale přední kolo je umělecké dílo. Kola jsou obutá do pneumatik Dunlop a mají černý povrch s frézovanými plochami, které odhalují kontrastní světlý hliník. Jinak motorce dominují oblé aerodynamické tvary, velký motor, chrom a kvalitní lak. Kompletní LED osvětlení je pak elegantně zapracované do kapotáže a nikde nenarušuje eleganci a čisté tvary motorky. Určitě si mašinu detailně prohlédněte na fotkách, najdete spoustu krásně propracovaných detailů, jako jsou platformy, řadicí páka, decentní značky HD na reprácích a řídítkách a spoustu dalších detailů, které dokazují, jak moc si s touhle motorkou designéři a konstruktéři vyhráli.

Je načase uvelebit se v křesílku a vyrazit na cestu. Nejdříve vás uvítá skvěle čitelný, antireflexní barevný dotykový TFT displej s úhlopříčkou 312 mm. kromě standardních budíků si tak můžete na displeji zobrazit navigaci a samozřejmostí je i konektivita s telefonem a infotainment. Za mě je to určitě jeden z nejlepších displejů jak z pohledu čitelnosti, tak co se grafického zpracování týká. Hudbu si můžete pouštět nejen do sluchátek v helmě, ale i do výkonných repráků, které rámují displej. Pomocí ovládacích prvků na řídítkách a displeje si pak můžete nastavovat jízdní režimy. Ty elektronicky řídí výkonové charakteristiky motoru a stupeň zásahů bezpečnostních technologií. Motorka nabízí jezdci režimy Road, Sport, Rain, Custom. Nastavení řídí výkon motoru, brzdění motorem, nastavení brzd a kontrolu trakce C-TCS (Cornering-Traction Control System). Překvapením pro mě bylo, že kontrolu trakce můžete nastavovat tlačítkem přímo na řídítkách, takže když potřebujete zamachrovat a rychle protáčet zadní gumu, stačí jen poladit trakci.

 

Milwaukee-Eight 117, symfonie pro dva válce

Po zmáčknutí startovacího tlačítka se rozduní Milwaukee-Eight 117. Zvuk a síla skoro dvoulitrového dvouválce jsou skutečně impozantní. Celá motorka se lehce chvěje hezky do rytmu dvouválce a za hlasitého dunění se v pohodě rozjíždím. Pozice je taková, jakou čekáte u správného Harleye. Pověsím se na vysoká řídítka, hodím nohy na platformy a vyrážím. Abych se teda přiznal, takhle to na první pokus úplně nevypadalo. Co mě překvapilo jako první, bylo, že motorka nemá zpátečku a hned jako druhé mě překvapilo, že jí nepotřebuju. Motorka má perfektně umístěné těžiště a vymanévrovat s ní není až takový problém. Asi bych ji nechtěl nechat z prudkého kopce proti obrubníku, ale manévrování při “normálních” podmínkách není problém. S motorkou se dá docela obstojně uťapat i mírný kopeček. Při rozjezdu si pak člověk uvědomí, že platformy na nohy jsou přeci jen trochu víc vepředu, než jsem zvyklí. Ale po pár rozjezdech a nakopnutí se o řadicí páku jsem si zvyknul. Posez na motorce je pravá Amerika – pohodlně se usadit, hodit kopyta lehce dopředu a vydat se na nekonečnou cestu. Dokonce se mi občas stalo, že jsem se tak rozvalil, až jsem se mírně zaklonil. Na to si dejte pozor, když vezmete za plyn, motorka vystřelí dopředu, tak aby vás nesundala. 

Když jsem se dostatečně pokochal krajinou a pohodovým bubláním motorky, přišel čas otestovat, co dokáže v zatáčkách. Začínám opatrně, ale mašina je to tak dobře ovladatelná, že po pár kilometrech přepínám na režim sport. Zatáčkama Glide proplouvá s naprostou lehkostí a jistotou. Ani přehazování ze strany na stranu není problém. Díky nízkému těžišti se motorka skvěle ovládá. V podstatě se stačí trochu vyklonit, dát koleno od sebe a o ostatní se postará fyzika. V klidu, jednoduše na pohodu, žádná dřina, i když pod sebou máte skoro 400 kg. Velkou pochvalu si zaslouží i brzdy. Motorku zvládnou spolehlivě krotit a i při jejich intenzivnějším využití jede pořád rovně jak na kolejích. 

 

Klasika vyšperkovaná k dokonalosti

Jízda na Harley Davidson Road Glide 2024 je zážitek, který nelze snadno popsat. Pohodlné sedlo, výborná ergonomie a hladký chod motoru jsou zárukou, že každá cesta je skvělým zážitkem. Stabilita při vysokých rychlostech a vynikající ovladatelnost v zatáčkách dělají z tohoto motocyklu ideální stroj pro dlouhé cestování. Zároveň je nová Road Glida skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat klasický styl s moderními technologiemi. Motor Milwaukee-Eight 117 dává špičkový výkon a hladký chod. Nové technologie, jako je pokročilý systém infotainmentu s větším displejem a vylepšenou konektivitou, jizdní režimy a asistenti zajišťují maximální komfort a zábavu při dlouhých cestách. Celkově je motorka perfektně a bytelně zpracovaná. To je ostatně vidět na všech hlavních ovládacích prvcích. Mrkněte, jak masivní jsou páky spojky a brzdy, řadicí páka nebo třeba zadní brzda. Vše připravené i na hrubší zacházení a zároveň perfektně funkční. Ergonomicky velmi dobře jsou zpracované i ovladače na pravé i levé straně řídítek. Tlačítka umístěná tak, že na ně pohodlně dosáhnete i za jízdy a i když je tam těch čudlíků dohromady fakt hodně, za jízdy to neruší a s výjimkou dělených blinkrů (specialita HD je, že na každé straně řídítek je jedno tlačítko pro daný směr) si na to rychle zvyknete.

 

Jirka Babický

Sdílet: