Historický skok: revoluční Formule E GEN3 Evo debutovala na předsezónních testech
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS AutomobilesMadridský okruh Jarama se stal dějištěm jedinečné a klíčové události nejen pro svět elektrických závodů. Předsezónní testy pro 11. sezónu světového šampionátu ABB FIA Formula E přinesly premiéru dlouho očekávaného vozu GEN3 Evo, který slibuje zásadní změny v oblasti výkonu, udržitelnosti i efektivity. Tento nový závodní stroj se stává nejrychlejší formulí FIA, čímž nejen překonává současné monoposty Formule 1, ale zároveň redefinuje samotné limity elektrických závodních vozů.
Předsezónní testy poskytly jedinou šanci 22 jezdcům a 11 týmům, aby si vyzkoušeli nový stroj před zahájením sezóny v prosinci v São Paulu. Během čtyř dnů se na trati odehrálo šest tříhodinových bloků, během nichž jezdci ujeli dohromady 18 512 kilometrů a celkem 4 731 kol. Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing se stal nejrychlejším jezdcem testu, když zajel čas 1m 27,461 s, což jen potvrzuje jeho ambice být jedním z hlavních favoritů nadcházející sezóny.
GEN3 Evo: Revoluce v elektrických závodech
GEN3 Evo přináší do formule E řadu inovací, které slibují zcela novou závodní zkušenost pro jezdce i fanoušky. Vůz, který zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 1,82 sekundy, je nejen nejrychlejší akcelerující FIA monopost, ale také nabízí 30% výkonnostní náskok oproti současným vozům Formule 1. Tento výkon je zásluhou optimalizované aerodynamiky, inovativní pohonné jednotky a nových pneumatik Hankook iON, které poskytují až o 10 % lepší přilnavost.
Jednou z nejvýraznějších novinek je zavedení pohonu všech kol (AWD) pro určité momenty závodu, jako jsou starty, kvalifikační souboje a ATTACK MODE. Tato inovace přinese nejen vyšší kontrolu a lepší akceleraci, ale také větší možnosti strategie pro jednotlivé týmy. Pro jezdce to znamená nové výzvy, ale také možnost zcela nově definovat taktiku na trati.
Z pohledu udržitelnosti GEN3 Evo nezůstává pozadu – pneumatiky Hankook jsou z 35 % vyrobené z recyklovaných materiálů, což zvyšuje udržitelný přínos tohoto seriálu. Tato iniciativa reflektuje dlouhodobý závazek Formule E k zelenější a šetrnější budoucnosti.
Průběh testů: Přesnost, rychlost a strategie
Mitch Evans, jenž na madridském okruhu zajel nejrychlejší kolo, je příkladem toho, jak intenzivní příprava předsezónních testů může přinést ovoce. „Byl to důležitý týden testování. I když je stále co se učit o výkonu vozu, věřím, že jsme s naším Jaguarem udělali velký krok vpřed,“ komentoval Evans svůj výkon. Kromě něj patřili k nejvýraznějším postavám testu Pascal Wehrlein z týmu TAG Heuer Porsche a Dan Ticktum z Kiro Race Co. Wehrlein, který si v loňské sezóně zajistil mistrovský titul, podtrhl význam testů pro nastavování optimálního výkonu vozu.
Během šesti testovacích seancí se vystřídalo na čele celkem šest různých jezdců, což svědčí o velkém vyrovnání sil v poli. Kromě již zmíněných jezdců byli rychlí i Jake Hughes (Maserati MSG Racing) a Maximilian Guenther (DS PENSKE). Tento rozmanitý souboj naznačuje, že nadcházející sezóna by mohla být jednou z nejnapínavějších v historii série.
DS Automobiles: Nové výzvy a ambice pro 11. sezónu Formule E
Předsezónní testy formule E v Madridu nabídly nový start pro dlouholetého účastníka šampionátu DS Automobiles, který zde oslavil zahájení své 10. sezóny v plně elektrickém seriálu. Po přesunutí testů z okruhu Ricardo Tormo ve Valencii, postižené záplavami, na madridský okruh Jarama se DS Automobiles v barvách týmu DS PENSKE představila s novým monopostem DS E-TENSE FE25.
Sestava týmu DS PENSKE pro tuto sezónu zahrnuje zkušeného dvojnásobného mistra Jeana-Erica Vergneho a německého jezdce Maximiliana Günthera, kteří pravidelně obsazovali pozice v první desítce během šesti plánovaných tréninků. Nový vůz, vyvinutý v DS Performance během posledních dvou let, se prezentoval vysokou účinností a připraveností na náročnou sezónu, jež odstartuje začátkem prosince v brazilském São Paulu.
Jean-Eric Vergne, který se na okruhu Jarama soustředil na optimalizaci výkonu svého vozu, je známý svým precizním přístupem a schopností strategicky ovlivnit vývoj závodů. Maximilian Günther, jeho nový týmový kolega, přinesl do týmu novou dynamiku a odhodlání, což DS PENSKE dává velké šance být silným soupeřem v nadcházející sezóně.
testovací den určený jen ženám: Nový milník ve světě motorsportu
Součástí předsezónních testů byl i historicky první ženský testovací den, kdy 18 elitních závodnic usedlo za volant vozu GEN3 Evo. Tato událost představuje klíčový krok k odstraňování překážek a rozšiřování příležitostí pro ženy v nejvyšší úrovni motorsportu. Nejrychlejší byla Abbi Pulling z týmu Nissan, která překonala další zkušené závodnice, jako je Jamie Chadwick, trojnásobná šampionka W Series, a Simona de Silvestro, první žena, která získala body ve Formuli E.
Cílem ženského testovacího dne bylo nejen poskytnout jezdkyním možnost závodit v nejmodernějších vozech, ale také zvýšit jejich profil ve vrcholové motorsportu. V rámci testu se závodnice zúčastnily také inženýrských briefingů, mediálních akcí a dalších aktivit, což zdůrazňuje snahu formule E o vytváření dlouhodobě udržitelných příležitostí pro ženy.
I do prvního ženského testovacího dne pořádaného Formulí E se zapojil tým DS PENSKE. Britská jezdkyně Jessica Edgarová a nizozemská závodnice Beitske Visserová usedly za volant vozu DS E-TENSE FE25. Obě závodnice si vedly skvěle – Jessica Edgarová dosáhla na 11. nejrychlejší čas a Beitske Visserová se umístila šestá z celkových 18 účastnic. Tento milník představuje důležitý krok směrem k větší rozmanitosti a rovnosti v motorsportu.
Pohledy jezdců a příslib do budoucna
Reakce jezdců na nový vůz byly vesměs pozitivní. Mitch Evans a Pascal Wehrlein zdůrazňovali nutnost přizpůsobit se novým pneumatikám a technologickým změnám, zatímco nováček Zane Maloney se soustředil na co nejrychlejší adaptaci na zcela nový styl závodění. „Ještě nevíme, kde přesně stojíme, ale pokračujeme v tvrdé práci,“ uvedl Maloney, který se snaží učit od zkušenějších kolegů.
Jeff Dodds, CEO formule E, při této příležitosti připomněl, že testy v Madridu představují důležitý milník nejen pro samotné závody, ale i pro budoucnost motorsportu jako celku. „Dnešní den byl krokem k větší rovnosti a posunu celého odvětví směrem k větší otevřenosti a příležitostem pro všechny závodníky,“ uvedl Dodds.
POPRVÉ NA FORMULI E ANEB JE TO HUKOT, PŘÁTELÉ – BERLIN E-PRIX OČIMA FANOUŠKA
Sezóna, na kterou se vyplatí těšit
Start sezóny v São Paulu slibuje elektrizující závody plné rychlosti, strategie a dramatických soubojů. GEN3 Evo je víc než jen nový vůz – je symbolem toho, kam se může motorsport ubírat ve jménu inovace, udržitelnosti a vzrušujícího sportovního zážitku. Nadcházející sezóna bude bezpochyby přelomová. Diváci po celém světě se mohou těšit na podívanou, která posune hranice možného a nastaví novou laťku pro elektrické závody.
Jan Novotný