Suzuki GSX-S1000 Katana: pekelně ostrá čepel
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýKe konci sezóny jsme si pro vás připravili něco extra. Katana je pojem, který slyšel snad každý fanoušek motorek. Nespadá sice do úplně nejmladší historie, neboť na trhu se motorka pod označením Suzuki GS 1100 Katana objevila už v roce 1981, ale do dějin motorek se řádně otiskla. S představením první – původní – Katany přišla na trh (bez nadsázky) revoluce. Alespoň co se týče designu a aerodynamiky. Během doby se motorka dále měnila a upravovala. Například už v roce 1982 prošla dnes populárním downsizingem a změnila se na GS1000S Katana, což nebyla její poslední proměna. Revoluční design, který měl na svědomí Hans Muth, byl a stále je viděn jako nadčasový. Agresivní tvary, aerodynamická kapotáž, nebo spíš polo-kapotáž, a ikonické hranaté světlo na předku. Tyto rysy dělaly z Katany ikonu osmdesátých let…
Píše rok 2020 a mně se do ruky dostala zbrusu nová Katana, reinkarnovaná pro 21. století. A možná proto, že se původní motorka opravdu povedla, i tentokrát má na svědomí design externí firma. Místo po německém designu nyní japonská Suzuki sáhla po italském designerovi Rudolfu Frascolim. Historie se nám tak trochu opakuje. A mě tedy zajímalo, jestli se zopakoval i výsledek…
Samurajský válečník s tradičními zbraněmi
Nejdřív trochu suchých technických údajů. Naši Katanu pohání řadový čtyřválec o objemu 999 ccm z legendárního modelu GSX-R1000 – K5. Titanové ventily K5 tentokrát Suzuki nahradila těmi z nerezové oceli a pohrála si i s časováním vaček. Také se lehce přeházela ozubená kola, aby převody lépe odpovídaly charakteru Katany. Nutno dodat, že K5 není mezi motory žádný nováček. Má na účtu už hezkých 15 křížků. Stejně jako rum potřebuje pár let zrání v sudu, i naše Katana musela projít určitým ageing procesem. A proto je K5 jedním z nejzdařilejších motorů v historii. Přeci jen už poháněl pěknou řádku superbiků. K5 je zkrátka legendou, kterou údajně studovala i BMW, když vyvíjela svoji první S1000RR. Motor má perfektní odezvu na plyn, pořádné stádo koní a točivého momentu.
Oproti původní verzi přistřihly tomuhle brutálnímu kusu železa emisní normy. Suzuki ho proto v průběhu let trochu zkrotila a kultivovala elektronikou. Ale i tak má v sobě motor nadále spoustu dravosti a surovou sílu, která vydá velmi slušných 110 kW při 10 000 otáčkách za minutu. To na „kapotovaného“ naháče není vůbec málo. Suzuki se nezaměřilo na maximální výkon, ale na optimální charakteristiku motoru a krouťák. A jelikož má motorka působit tak trochu retro, nenabízí žádné palivové mapy na přepínání. Jen jedno nastavení pro každé počasí. Jako zastara. Když už tu představujeme reinkarnovanou verzi Katany, měli bychom ji porovnat i s originálem. Je snad jasné, že materiály, komponenty a emisní normy musely projít za ty roky významnými změnami, ale Katana jako taková zůstala svou. Ve srovnání s originálem vypadá moderní verze kompaktnější a mnohem “nakrčenější”, nebo chcete-li víc ergonomická a sportovnější.
Re-design pro 21. století
Co si budeme povídat, Katana je postavená na designu. Osobně je mi sympatické, že se nová verze drží původního modelu, učí se od něj. Drží toho, s čím přišel Muth a jeho myšlenku posouvá dál. Mezi prvky přenesené z původní Katany patří obdélníkový světlomet vybavený LED technologií, tzv. „řez mečem“ přes nádrž a dále stříbrná karoserie. Co zůstalo identicky stejné, je logo motorky – japonský samurajský meč tj. katana.
Celkově motorka působí neotřelým, lehce retro vzhledem. Je štíhlá, sedadlo a nádrž jsou vcelku úzké. Daní za tento design je však mizivá kapacita nádrže, do které se vejde sotva 12 litrů. Pauzy na benzínce tak budete muset dělat asi nezvykle často. Pod nádrží je napříč uložený čtyřválec K5. Za tím vším už vidíte jen rám a úzké sedadlo. Upřímně mi do retro designu moc nesedí mohutný držák značky, který jde od zadní kyvky a je zavěšený na zadní pneumatiku. Dle mého názoru by klasické „lízátko“ pod sedačkou k motorce sedělo daleko lépe. Naopak zpracování displeje k motorce ladí perfektně. Vzhled je opět starobylý, čemuž napovídá krátké video, které naskočí po otočení klíčkem, a vskutku i jeho kvalita rozlišení připomíná 80. léta. Jinak je displej chytře rozčleněný a přehledný. Poslední designovou specialitkou jsou pak ještě blinkry – umístěné na předku nečekaně nízko.
Ostrá čepel pro ostré zatáčky
Hned jak zařadíte rychlost a dotknete se plynu, ucítíte řádnou dávku adrenalinu. Čtyřválec má slušnou odezvu a je ideálně naladěný na sportovní jízdu. Pomocnou ruku s kontrolou motorky vám podá i nastavitelný režim kontroly trakce. Na druhý stupeň se motorka chová celkem slušně, na jedničku už je trochu divočejší, no a po pár kilometrech zjistíte, že při agresivním otočení plynu je potřeba zalehnout předek. Dalším výpomocným systémem je ABS. Jeho funkce působila občas až moc agresivně a já měl pocit, že chce kontrolovat stroj za mě. Na silnici pak trošku „plaval“.
Jak už jsem zmínil, K5 je perfektní motor – časem dopilovaný téměř k dokonalosti. Táhne pěkně od spodu a ať už jedete na šestku 70 km/h, nebo 170 km/h, reaguje velmi podobně. Jen dole to nebude taková zábava a nahoře vás bude brát vítr. Nejlíp ale funguje nad 5 000 otáček. Nad 7 000 pak už jde o naprostou extázi. Pochvalu zaslouží i tlumič výfuku. Katana má pěkný hluboký hlas a když jí řádně vytočíte, řve jak rozzuřený samuraj. I přes prvotní sportovní vzhled je posed motorky vzpřímený a docela i pohodlný. Po pár hodinách jízdy se ale začal projevovat lehce subtilní a strohý design sedla. Na druhý pohled zjistíte, že se vám do ruky dostal vlastně naháč. Dle svého předchůdce má sice něco jako polo-kapotu, ale plní spíš estetický účel než funkci ochrany proti větru. Z pohledu ergonomie je stroj rozhodně nad průměrem. Do sedačky zapadnete na první dobrou a s jistotou cítíte pevné těžiště. Do zatáčky vás nenásilně nutí vyklonit se do strany a lehce na předek. Tudíž, i když je Katana na zatáčení trochu tužší, přirozeně se to kompenzuje pohybem těla a motorka je ve finále dobře ovladatelná. Jako jediné mínus vidím to, že když se předkloníte víc, zrcátka se dostanete do úhlu, ze kterého za sebe nevidíte.
Katana 2020: japonská reinkarnace v tom nejlepším světle
Katana 2020 je stylový roadster vybavený jedním z nejlepších řadových čtyřválců všech dob. Suzuki u téhle motorky sází na osvědčenou techniku, neotřelý design a možná i na trochu sentimentu. Je jen na vás, jestli se vám takový styl líbí, nebo ne. Pokud chcete být středem pozornosti, neotřelý „vibe“ osmdesátých let vám to jistě zaručí. Jezdit na Kataně byla pro mne neskutečná radost. Tahle motorka představuje výkon, stabilitu a ovladatelnost spolu s ( možná trochu starší) perfektně fungující technikou.
V zatáčkách vyžaduje trochu snahy, ale jakmile se v ní usadíte a zvyknete si jeden na druhého, pochopíte, že motor, podvozek, gumy a celkové vyvážení dělají z Katany suverénní motorku stvořenou k řezání zatáček. To vše s nádechem živoucí historie a charakterem nefalšovaného „sportbiku“. Katana byla tím ideálním strojem na uzavření letošní sezóny. Teď už zbývá jen zazimovat a v příštím roce se opět můžete těšit na další novinky jedné stopy.
Jirka Babický
Související články:https://www.motorvize.cz/honda-cmx500-rebel-vyjimecne-rozumna-stylovka/