BMW S 1000 XR: cesťák s pekelným výkonem

BMW S 1000 XR: cesťák s pekelným výkonem

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

… a nebo možná ne? Hlavní otázka zní: “Dá se BMW S 1000XR zařadit a srovnávat s běžnými cesťáky, jako je třeba notoricky známá “obluda GS” od stejné značky?” Nejblíže jí je asi Multistrada 1260S, ale jinak je to tak trochu hybrid mezi cesťákem a sportovní motorkou. Není to žádný těžkotonážní dvouválec s obrovskýma kuframa, drapákama, padacím rámem, prachovými filtry, přídavnými nádržemi a bůh ví čím vším, co potřebujete při cestě po asfaltu z Německa do Itálie a zpátky. V 1000 XR je nadupaný čtyřválec ze supersportu, akorát na něm budete sedět skoro jak na židli. Teda, než se do toho opřete.

Tahle motorka je bezesporu zajímavým doplněním modelové řady BMW pro ty z vás, kteří chtějí cestovat, zároveň si chtějí užít samotné ježdění, mají rádi sportovní jízdu a nemají zrovna ambice přejíždět kontinenty křížem křážem. I když i to by šlo. Pojďme se jí podívat na zoubek.

 

Srdcem supersport

S 1000 XR byla pro mě po týdnu ježdění o dvou věcech – motor a brzdy (a ještě teda gumy). Obě jsou naprosto perfektní a brzdy ještě o chlup lepší. Dohromady je to kombinace, která vám vypláchne bodové konto během několika hodin. Jestli vás teda někdo dožene. Čtyřválec dává na cesťák neskutečných 165 koní. Až by se dalo říct, že na tuhle sortu motorek je to až zbytečně moc, ale věřte mi, je to přesně tolik koníků, kolik chcete mít. Motor nemá BMW shift-cam jako supersportovní RR, ale to vůbec nevadí. Jak jsem psal, nejde o normální cesťák, a tak je potřeba motor trochu točit, aby se dostal do správných otáček. Nejlíp funguje nad 4000 otáček a od 6000 už je to pořádnej dravec, jen při cca 7000 už začíná blikat kontrolka a snaží se vás upozornit, abyste přeřadili. Podle mě je větší zábava točit ho ještě o trochu víc. Když se ale dostanete do správného rozmezí otáček a pořádně otočíte plynovým heftem, motorka vystřelí a cítíte všechen ten výkon. Motorka sežere trávu u cesty i s mateřskou školkou na procházce. A přesně to je to kouzlo, které S 1000 XR může nabídnout. Jestli se chcete kochat krajinou, na to má BMW GS. Tohle je o jiném ježdění. Aby si mohl člověk užít opravdu sportovní jízdu, je potřeba i  něco, co bude ten ohromný výkon patřičně krotit. Kdybych měl vybrat jednu jedinou věc, která mě na tomhle BMW ohromila, tak bych rozhodně vybral brzdy. Jsou téměř dokonalé, stroj dokáží zastavit skoro na fleku a motorku ten efekt zároveň nerozhazuje. Nestalo se mi, že bych měl pocit, že se utrhne, díky elektronice se ani při prudkém brždění nezvedá zadní kolo, i když jde motorka hodně na předek. S 1000 XR pořád perfektně drží směr, nevlní se, je stabilní a pokračuje po své ose.  

Pro sportovní jízdu je upravena i pozice jezdce. Jelikož to má být taky cesťák, sedíte skoro vzpřímeně, ale zase né tak uplně. I na posezu cítíte, že styl téhle motorky je více sportovní. Nohy jsou mírně pokrčené a stupačky posunuté lehce dozadu. Váha jezdce je víc na předku a více se tak opíráte do řídítek. Na cesťák to není úplně pohodlné, ale pár hodin se to vydržet dá. Pod zadní částí těla máte anatomicky tvarovanou sedačku. Tu bych doporučil dobře vyzkoušet. Kamarád je z ní absolutně nadšený, pro můj zadek ale modelovaná nebyla a úplně jsme se neskamarádili, stejně jako s hill asistantem. To je vychytávka, s kterou jsem se snažil najít společnou řeč fakt hodně dlouho a pořád se nám to nepovedlo. Za pravé, proč to tam vůbec chtít? Neznám nikoho, kdo by si koupil mašinu se 160 koňma a neuměl se rozjet do kopce. Navic nastavení je asi na Holandsko a asistent se zapínal skoro na každé křižovatce. Motorka má docela krátkou spojku, což je u sportovní mašiny v pohodě, ale rozjezd s asistentem trvá strašně dlouho. Než si motorka vzpomene, že se má rozjet, chce hooooooooooooodně plynu. Bez asistenta by vám nejspíš udělala stojku, ale mě se spíš stalo, že jsem pustil brzdu, přidal plyn a motorka zdechla. A samozřejmě není nic horšího než moje uražený ego. Nechcete stát na křižovatce s mašinou za 445 900 Kč v základu a za skoro 625 tisíc včetně všech doplňků, přidat lehce plyn, pustit spojku a začít znova startovat jak v autoškole.

Až na tuhle drobnost ale veškerá elektronika funguje perfektně. Pro pohodlné cestování máte k dispozici různé režimy jízdy, nastavitelné odpružení, vyhřívané gripy, multifunkční displej atd. Perfektně pracuje i tempomat, jen s ovládáním jsem lehce bojoval, než mi došlo, že mám pyramidku, co to celé ovládá, posunout doprava – holt BMW není pro pitomce. Přídavná navigace od BMW na hrazdě je výborným doplňkem – máte kompletní přehled, jak o trase, tak zároveň na hlavním displeji vidíte všechny důležité údaje o jízdě. Možná by stálo za to trochu poladit zadávání údajů do navigace. Je to tak trochu zkouška ze znalosti abecedy, ale dá se na to celkem rychle zvyknout a motorka tak má i vzdělávací funkci. 😉

 

Nekompromisní design

Designově je motorka perfektní řemeslnou prací. Černo-červená kombinace motorce vyloženě sluší. Předek vyvedený full LED osvětlením působí agresivně a při pohledu z boku je na motorce poznat její sportovní charakter. Připomíná dravce připraveného odlepit se od země a vzlétnout, takže opatrně, aby se vám to nepovedlo. Design je nejen hezký na pohled, ale i funkční. Výborně tvarovaný štítek odvádí vzduch i při vysokých rychlostech, řemeslně krásně zpracovaná sedačka s vylisovaným XR a kufry v barvě motorky vás nenechají pochybovat o cestovních ambicích tohodle stroje. Perfektní je i otvírání kufrů. Samozřejmostí je otvírání jednotným klíčem pro motorku. Pootočením doleva se kufr otevře a vyskočí západka. Pootočím doprava, uvolní se a vyskočí vám do ruky madlo na přenášení. Jednoduché, efektní a opravdu funkční řešení. Hlavně to vyskakování rukojeti kufru se neomrzí. Motorka má spoustu nádherně zpracovaných částí jako zajímavě umístěné přední blinkry nebo inteligentní tísňové volání schované v krabičce na řídítkách, které vypadá, jako že odpaluje jadernou nálož. Příplatkový akrapovič vypadá skvěle a dává motorce nádherný hluboký hlas. Karbon pack a kovaná kola nemají chybu. Posuďte sami na fotkách. 

 

verdikt: Kategorie sama pro sebe, která ale může zaujmout

S 1000 XR je perfektně zpracovaná motorka s mimořádným výkonem a velmi dobrou ergonomií. Díky tomu všemu je to zajímavá kombinace sportovní mašiny a cesťáku. Při jízdě je pohodlná a pekelně rychlá. Prostě motorka pro zábavu, která se ale umí uklidnit a dá se s ní cestovat tak daleko, jak vydržíte. Motor je nádherně vyladěným čtyřválcem, který oproti standardním brutálním dvouválcům, jenž jsou v této kategorii hojně rozšířené, nabízí kultivovanější a hodně sportovní zážitek. Přesné řazení za jízdy ani necítíte, prostě jenom pohnete nohou a je tam kvalt. Žádné cvakání, loupání – nic, jen čistý výkon a skvělý požitek ze sportovní jízdy. Jestli tohle máte rádi, nechcete se krčit na sportovní motorce a občas se rádi vypravíte někam dál, tahle motorka je zajímavou alternativou k běžným cesťákům. Navíc, pokud jste fanda BMW a jste ochotni si připlatit za tuhle značku, máte vybráno a dost možná i vyhráno!

 

Jiří Babický

Sdílet: