Subaru XV e-Boxer: úctyhodná rozlučka se současnou generací
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Michaela RubešováTentokrát jsme se dostali k testovaní nejmenšího nesportovního člena modelové řady Subaru. Jinými slovy je XV nejmenším Subaru, pokud vynecháme sportovní model BRZ. Setkání s dnes testovaným exemplářem bylo překvapivé a také trochu smutné, protože se v souvislosti s již déle než 10 let trvající existencí této generace schyluje k jejímu konci. Příští rok přijde jeho nástupce. Dostali jsme tedy příležitost naposledy usednout za volant pro Evropu velmi populárního modelu. Zub času se na něm téměř nepodepsal a i jako zástupkyně křehčího pohlaví musím sama uznat, že tohle auto má něco do sebe. A na jeho koupi už příliš času nezbývá. Skladové zásoby sice ještě jsou, ale i ty mohou brzo dojít, což pro mnohé bude opravdu velká škoda. Ostatně více vám prozradí náš test.
Tobě už je 11 let?
Ani ve snu by mě nenapadlo, že auto, na které se dívám, má za sebou už 11 let. Jeho design je opravdu nadčasový. Testovaný model dostal v roce 2019 facelift, který byl spíše decentní a v exteriéru se dotknul pouze podoby masky a světel, jinak zůstalo všechno při starém, jak jsou fanoušci značky zvyklí. Ta maska je mimochodem hezká, jednoduchá a nepřeplácaná. Auto si prostě na nic nehraje. Je to zajímavé už jen z důvodu, že řada automobilek, když omlazuje stávající modely, se snaží podobu posouvat někam dál, a ne vždy se to podaří ku spokojenosti všech. U modelu XV ale inženýři přemýšleli dopředu už v prvopočátku a vydařilo se to na výtečnou.
Ve své podstatě je tohle auto skutečný crossover. Ostatně se světlou výškou 220 milimetrů zdolá i náročnější terén, se kterým mu navíc pomáhají chytré technologie. Kdejaká automobilka se tváří, že by se svými konkurenčními modely stejné třídy mohla do terénu, ale jen hrstka z nich na to opravdu má. Subaru je mezi nimi.
Ačkoliv jde o subjektivní záležitost, pochválit musím celkový design auta, který se mně osobně líbí. Ty ostré hrany mají něco do sebe, a že jde svým způsobem o pracanta, který potřebuje něco vydržet, dokazuje i bohaté ochranné oplastování prahů, nárazníků a blatníků. S autem se tak skutečně nemusíte bát vjet například do vody nebo bláta. Pozitivně hodnotím i přítomnost tažného zařízení, kterým testovaný kus disponuje. Pro někoho by však nemusela být dostačující velikost zavazadlového prostoru. Ten má objem pouze 340 litrů, což není mnoho, pokud se rozhodnete s autem vyrazit na dovolenou ve čtyřčlenné sestavě. Na druhou stranu tato hodnota v podstatě přímo odpovídá typu karoserie hatchback, čímž se Subaru také vymyká. No řekněte sami, kolik si vybavíte hatchbacků ve stylu crossoveru nabízejících pohon všech čtyř kol. XV prostě není pro každého, svou cílovou skupinu ale má. Ne každý přeci potřebuje kufr s kapacitou na měsíční dovolenou ve čtyřech…
Páni, tohle ještě existuje?
Po usednutí za volant je to jedno velké překvapení, které funguje i v dnešní hypermoderní době. Chvíli mi totiž trvalo se zorientovat v množství tlačítek. Jsou všude, zejména na volantu ale i na středu palubní desky. Je to v dnešní době opravdu velký nezvyk, který se mi ale vlastně docela líbí. Ačkoli jsme v redakci již zvyklí na moderní provedení automobilů, fyzická tlačítka mají stále něco do sebe. Konzervativní zákazníci tak budou nadmíru spokojeni!
Velkým překvapením byly i použité kvalitní materiály, které by opět mohla konkurence závidět. V Subaru si dávají totiž pozor na všechny detaily, a tak tu naleznete prvotřídní prošívání volantu, palubní desky, ale i detailů kolem voliče převodovky. Člověk by až řekl, že je to neobvyklé, ale rozhodně dobré. Mít kvalitně zpracovanou kabinu i v nižších třídách je skutečně působivé, škoda, že už to má takhle jen hrstka automobilek. I tyto detaily pozdvihují totiž interiér na vyšší úroveň a snadněji se tím případně obhájí i pořizovací cena. Za nás rozhodně palec nahoru. Kaplička přístrojů spoléhá na analogové budíky, které doplňuje barevný LCD displej s úhlopříčkou 4,2 palce, v němž naleznete jen ty nejdůležitější parametry – žádná zbytečná grafika a přemíra možností výběru zobrazení. Tady se jede spíše na pohodu a jednoduchost.
V kabině však najdete kromě displeje infotainmentu ještě jednu menší obrazovku – LCD multifunkční displej s uhlopříčkou 6,3 palce, ve kterém si můžete zobrazovat důležité údaje, třeba jak vám proudí zrovna elektřina nebo spotřebu a dojezd. Hlavní středová obrazovka pak disponuje všemi důležitými možnostmi zobrazení, je dotyková, ovládat se dá ale i fyzickými tlačítky. Mimochodem zrcadlení z telefonu Subaru nabízí, jen je potřeba použít kabel. A pokud nás zrak nešálí, tak i v tomhle autě si pustíte své oblíbené CD ze starých dobrých časů! Kdo tohle může říct? Jedinou výtku bych měla k obložení displeje, které je v lesklém plastu – i z fotky lze poznat, že je to chytač prachu a otisků prstů.
Když sjedeme pohledem níž pod obrazovku, dostaneme se k otočným tlačítkům pro ovládání teploty v kabině, klimatizace se dá rovněž spustit pouze jedním tlačítkem – tady svět zůstal ještě v pořádku. Ve středovém panelu je pak ještě dost místa na odkládání telefonu, nápojů a také tu naleznete volič převodovky a další tlačítka. Popravdě je na interiéru trochu poznat, že auto nevyjelo z linky teprve včera. Na druhou stranu má vše svou funkci a pokud vám jde spíše o praktičnost než oslňování, pak jste na správné adrese. Jinak sedadla jsou solidně pohodlná, člověka příjemně obklopuje boční vedení a delší sedák. Když si přední sedadlo nastavím na svou výšku, která je 182 centimetrů, pak vzadu zbyde stále dostatek místa pro zadní posádku. Jediné, kde bych viděla trochu diskomfortu, je výška střechy, se kterou by mohli mít vyšší osoby problém. Jinak před koleny stále zbývá dostatek prostoru.
Tomuhle autu bychom svěřili život!
Jednou z velkých předností modelu XV je také bezpečnost. Pamatujete si doby, kdy platilo, že nejbezpečnější auto na světě je Volvo? Tak to je sice stále pravda, ale na záda mu dýchají už i jiné automobilky. Mimo jiné na bezpečnosti lpí právě Subaru. Jeho crossover totiž v testu Euro NCAP dosáhl pěti hvězdiček z pěti a skončil v testu s 94% úspěšností. Kam se na něj hrabou některá nová auta. Upřímně toto zjištění mě samotnou překvapilo a když jsem se podívala na video ze záznamu zkoušky, žasla jsem, jak po nárazu auto vypadalo, kabině se totiž téměř skoro nic nestalo.
Kromě toho vůz disponuje řadou bezpečnostních asistentů, které mají svůj základ v technologii Eyesight třetí generace, jenž pomocí kamery v čelním skle monitoruje své okolí. Tím odvrací možné kolize anebo zabraňuje vjetí do stojící překážky. Také pomáhá adaptivnímu tempomatu udržovat vůz mezi pruhy. Co bychom však měli ještě zmínit, je e-Active Shift Control systém, který si užijete zejména při průjezdu zatáčkami, kdy chcete auto hodit do trochu zábavnějšího režimu. Systém totiž funguje na bázi automatického podřazování, které zajistí dostateční výkon při výjezdu ze zatáčky, a tedy větší prožitek z jízdy. A nakonec je to systém X-MODE, který se volným překladem hodí pro jízdu v terénu. Má dvě úrovně, buď si zvolíte režim pro jízdu ve sněhu a blátě nebo na štěrku a sněhu. Už chápete, proč je tenhle model vhodný pro jízdu mimo silnici? Má totiž všechny předpoklady, aby vás nenechal nikdy ve štychu, ani když se na polní cestě objeví několikacentimetrová vrstva vody. A to vše samozřejmě doplňuje náhon na všechna čtyři kola. Tohle auto snad už nemůže být praktičtější.
Mírná elektrifikace, která pomáhá
Diktát Evropské unie je neúprosný, a tak se i do jinak skvělých aut postupně musí přidávat elektromotory, aby splňovaly normy. Subaru si s touto nutností poradilo po svém a vytvořilo něco, co vlastně zatím nemá příliš obdoby. Model XV jezdí s mild-hybridní technologií, jejíž systém pracuje s neobvykle vysokým napětím 118 V. To jí přisuzuje hned několik výhod, jako je možnost krátkodobé jízdy na elektřinu. Auto si primárně samo určuje, kdy zapojí do hry elektřinu, a docela jsme nevěřili, jak často to při našich jízdách bylo. Navíc ani nepoznáte, že se tak stalo. Elektromotor o výkonu 12,3 kW je uložen do převodovky, baterie se pak nalézá nad zadní nápravou, vše v jedné ose s motorem, aby se nikterak nevychýlilo těžiště, které je u tohoto vozu příjemně nízké. Srdcem pohonné jednotky je Boxer – benzinový čtyřválec o objemu 2.0 litru. Celé sestava má pak výkon 110 kW a točivý moment 194 Nm. Převodovka spoléhá na technologii CVT a má sedm virtuálních stupňů. Co hodnotím jako skvěle vymyšlené, je simulace řazení, kdy se otáčky při akceleraci nezaseknout v rudých číslech ale simulují ono postupné řazení. Spotřeba je trochu vyšší, obzvlášť pokud si jízdní režim přepnete na Sport. My jsme však 90 procent času jezdili na individuální, i tak mělo auto apetit kolem 7 až 8 litry na sto kilometrů.
Dynamikou auto zrovna neoslňuje, ale pro tyto účely bychom řekli, že existují přeci jen docela jiná auta, které mimochodem Subaru v Evropě ještě stále nabízí a hojně je dováží. XVéčko je totiž stvořené pro pohodové tempo a především pak pro zdolávání překážek v terénu, protože kdo si tohle auto koupí a nebude s ním jezdit v přírodě, přichází o hodně. Přejet polní cestu plnou větví a kamenů jde jedna báseň, nerovnosti a díry pohltí tlumiče a vy na palubě byste si se zavázanými oči ani nevšimli, že už nejedete po asfaltové cestě. XV je tak skvělou náplastí na jízdu po rozbitých českých silnicích, protože ten podvozek je opravdu příjemně naladěn. I když zrychlíte, řídí se tohle auto příjemně. Nemáme k němu žádné velké výhrady.
závěrem: Ještě si na tebe rádi vzpomenou…
Závěr našeho testování je takový hořkosladký. Za týden jsme poznali, jak je tohle auto příjemné. Přestože jsem od něj já osobně příliš neočekávala, velmi pozitivně mě překvapilo. Je to, jak se říká, poslední mohykán, který nám bude chybět. Zároveň se na něm velmi těžko hledají chyby, možná by někomu mohl vadit menší kufr, na druhou stranu pro všechny voziče vzduchu ve velkém zavazadlovém prostoru kombíku má Subaru také řešení – například modely Forester nebo Outback. XV navíc může mít ještě se střešními ližiny, na které se snadno posadí zahrádka nebo rakev. Jo a až potkáte jiného Subaristu, zamávejte mu zpátky, tahle komunita kolem značky se mi velmi zamlouvá. Hned se totiž cítíte jako člen rodiny.
Michaela Rubešová
Technická specifikace
motor | |
Model | XV 2.0ie |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 194 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10.7 s |
Max. rychlost | 193 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5600 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Objem | 1995 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 7.9 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.6 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 7.5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 9.1 l/100km |
Velikost nádrže | 48 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/55R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2070 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1575 kg |
Přívěs s brzdami | 1270 kg |
Náklad | 495 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | G5 |
Uveden | 01/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4485 mm |
Rozvor | 2665 mm |
Šířka | 1800 mm |
Prostor pro zavazadla | 340 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1173 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1595 mm |
Světlá výška | 220 mm |
Průměr otáčení | 11.6 m |
Sedadla | 5 |