Subaru Outback 2,5i: jistota (ne)jen doby minulé
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýS ohledem na stále více tlačenou, ale nutno podotknout že zlepšující se „modernu“ v podobě různých nových způsobů pohonu (především v kontextu elektrifikace), by tradičněji smýšlející motorista mohl nabýt dojmu, že pokud si chce koupit nějaký solidní, nový vůz, na jehož techniku si nebude muset příliš zvykat, už téměř nemá co vybrat. Ono to zatím samozřejmě není až taková tragédie, ale mám pochopení pro zákazníka, který trochu tápe. Kde takové auto hledat? A co třeba Subaru? Že to jsou ta modrá uřvaná auta se zlatými koly? Z mého pohledu bohužel ne, v každém případě ale dnešní modelové portfolio tohoto tradičního japonského výrobce představuje zajímavou nabídku solidních, odolných vozů, pro tradičněji smýšlející část řidičů. A jeden takový vůz se letos dokonce velmi výrazně prosadil v České anketě Auto roku 2021/2022. Tím vozem bylo pro mě zpočátku trochu překvapivě novináři zvoleno elektrické BMW i4. Ještě větším překvapením bylo druhé místo pro Subaru Outback, který je v přímém kontrastu právě k vítězi této ankety, neb jeho pohon nenabízí žádnou míru elektrifikace. A jak se to tak občas sejde, je mi Outback na druhé pozici mnohem sympatičtější. S velkou mírou nadšení jej dostávám rovnou na klasický test. Jaké tedy je tradiční kombi s úctyhodnou technikou v 21. století? Je opravdu tak dobré? To si rozebereme na pár řádcích níže… Pojďme na to.
Exteriér: Outback si nespletete s ničím
Subaru uvedlo model Outback poprvé na trh již v roce 1994 a byl to tenkrát poměrně odvážný krok. První generace nesla název Subaru Legacy Outback, protože se jednalo o notně upravený, byť prověřený model značky. Ony se úpravy týkaly především navýšení světlé výšky vozu na 190 mm, výrazného oplastování karoserie a jejího dvoubarevného provedení. Model Outback byl v podstatě přizvednutým kombi. Tedy praktickým rodinným vozem, kterému robustnější konstrukce a světlá výška přidaly další užitečné vlastnosti. Nyní se konečně přesuneme k aktuálnímu modelu. Ten se stále drží původní filozofie vozu s mnoha možnosti využití a praktickou karoserií kombi. V čase samozřejmě nezůstalo pozadu a aktuální model je z každého úhlu současným a moderním vozem. I přesto si udržel dvoubarevné provedení karoserie a nepřehlédnutelné oplastování spodních částí ze všech stran. Celkově vnímám vzhled Subaru Outback v současné generaci jako evoluční, ale držící se původního modelu. Jestli se vám líbí více či méně, nechám na vás a přesunu se pomalu za volant.
Interiér: Solidní, prostorný, jako samotné Subaru
Ihned po nasednutí do Outbacku mě mile překvapily použité materiály. Kam jenom oko dohlédne, tam vidím dvoubarevné čalounění, které potěší oko i další smysly. Prostoru na předních „křeslech“ je také dost. Ono s tím místem v Outbacku není problém naprosto v žádném směru. Vpředu i na zadních sedadlech je ho dostatek. Outback je ostatně docela velkým autem. Co potěší i naše „chalupáře“, bude zavazadlový prostor, který nabídne minimálně 560 l a po sklopení zadních sedaček je z něj skoro malá dodávka. Tak to ale bylo u tohoto vozu v podstatě v každé generaci. Ta současná se chlubí především novým infotaimentem, umístěným uprostřed palubní desky na výšku. V jiných vozech už se s takovým řešením setkáváme delší dobu a Subaru si až do představení nového Outbacku drželo takovou kombinaci několika ovládacích panelů s dotykovým displejem, která je dnes minulostí. Vše je seřazeno do jednoho přehledného a intuitivního celku. Osobně bych ještě přivítal trochu estetičtější zpracování funkčních tlačítek a stejně tak nejsem zrovna příznivcem lesklých černých povrchů, ale na funkci tyto atributy samozřejmě nemají vliv. A jak to tedy funguje? Upřímně velmi dobře. Jednotlivé ikony systému jsou dostatečně velké. Zobrazení i odezva příkladná a na takovou komplexní skoro „prvotinu“ je to velmi dobře odvedená práce, díky které působí kabina Subaru Outback současně. To je možná trochu v kontrastu s kapličkou přístrojů, která se drží „tradice“ a zůstává analogová. To je pro mě mezi novými vozy vždy trochu překvapení, protože se nám tu napříč trhem rozmohl takový nešvar – dostat displej, kam to jen trochu jde, a to už i vozů nižších tříd. Ale překvapení to bývá ve skrze pozitivní. Na dobře provedené kombinaci analogových budíků s klasickým palubním počítačem vprostřed toho není moc co vytknout. Čitelnost ukazatelů je v každé chvíli vynikající. Člověk si rychle „zvykne“ na jednotlivé ukazatele a dokáže se orientovat letmým pohledem. Máme tu tedy kombinaci klasiky a moderny, kterou si dnešní doba žádá. Subaru se tahle varianta podařila a věřím, že jeho zákazníci budou s takovým řešením spokojeni. Testovaný vůz je zároveň velmi bohatě vybaven – prakticky vším, co dnes můžeme ve vozech najít – adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu, vícezónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla a tak dále. Zajímavostí ale je i nový systém EyeSight, který v současné generaci získal ještě lepší „oči“ a naladění. Díky tomu zabírá širší zorný úhel, je přesnější a uživatelsky příjemnější. I já jsem mělmožnost ho párkrát vyzkoušet proti překážce v kontrolovaných podmínkách a městské rychlosti. A věřte tomu, nebo ne, ale vždy překážku vyhodnotil a zastavil před možnou srážkou. Stejně tak spolehlivě si Outback ohlídá i svou zadní část a v případě hrozící srážky vůz zastaví. Tohle se Subaru vážně povedlo a v současném stále hustším provoze vám může ušetřit nepříjemné starosti z městské džungle.
Technika: 2.5l atmosférický benzin, 124 kW a 252 Nm – bude to stačit?
… A je to ještě čtyřkolka? Samozřejmě, že je to stále čtyřkolka. Tak to má přece u Subaru, až na pár výjimek být. Neměl jsem možnost současný pohon všech kol podrobit nějakému náročnějšímu testu, ale minimálně mohu konstatovat, že trakce je nevyčerpatelná a pohon naprosto stabilní. Subaru čtyřkolky prostě umí. Co mě zajímalo mnohem víc, je právě motor a nová generace převodovky Lineartronic, která je prý lepší než kdy předtím. Jak tedy tenhle celek funguje? Hladce, kultivovaně a na zaměření vozu nabídne i odpovídající dynamiku. Lineartronic je vylepšený systém CVT, který v současné generaci „neháže“ otáčky nijak často do vyšších zón. Dokáže využívat objem motoru k plynulé a efektivní jízdě. Osobně převodovky typu CVT nemám zrovna v lásce, nutno ale říct, že ta v současném Outbacku dělá svoji práci velmi dobře a v běžném jízdním režimu ji budete milovat. Je naprosto hladká, nezná ani nejmenší cuknutí a díky tomu pomáhá celkově velmi uvolněné jízdě. K tomu ale jen dobrý motor a převodovka nestačí. Tady má co říct i podvozek a jeho práce má na celkovém dojmu velký podíl. Outback je „zvedlé“ kombi. Naštěstí není tato výška podmíněna tvrdostí, ani ničím podobným. Subaru ví, na koho s Outbackem cílí a tomu přizpůsobilo vše. Díky vyšší světlé výšce je dráha pružení nadprůměrně dlouhá. Podvozek je stabilní a dobře drží směr, jeho nastavení je na komfortní a plavnou jízdu – a tu vám také doručí. Abych vám ty jednotlivé komponenty shrnul. Máme tady 2,5litrový, atmosferický a jemný benzinový Boxer, naprosto hladkou převodovku a vyšší komfortně naladěný podvozek ve velkém rodinném kombi. Zní vám to jako ideální rodinný vůz pro delší cesty s dostatkem prostoru a především v pohodlí? Ano, tak přesně takové to je a přesně tak to funguje. Jasně, i tahle kombinace naráží na své limity. Tím prvním může být výkon, kdy 124 kW autu sice stačí, ale na žádné větší dovádění to prostě není. Jak už bylo ale poměrně jasně řečeno – na to Outback prostě není stavěný. I tak ale pro doplnění kontextu třeba taková hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h činící 10,2 sekundy není úplně uchvacující a například při nutnosti dynamičtější akcelerace třeba při nějakém větším předjíždění narazíte na charakter převodovky typu CVT, která musí atmosferický motor hodně vytočit, aby ke kýžené akceleraci nakonec opravdu došlo. I tak ale rozhodně stojí za to si Outback zkusit, je dost možná jedním z posledních svého druhu a pro komfortní, klidnou a především velmi sebejistou jízdu bez ohledu na zvolený terén dost možná nenajdete lepší volbu.
TEST: Subaru XV e-BOXER – dobrodruh do města i mimo něj
Závěr: je to tedy celé na 2. místo v anketě auto roku?
Myslím, že už z textu je patrný můj pohled na věc. Je to jasné ano. I když osobně nejsem cílovou skupinou, nemůžu nevidět ten velmi dobře postavený vůz, který má za úkol být tu každý den, v každé situaci pro vás a členy rodiny. Jeho jízdní projev je konejšivý a nenutí vás spěchat. Pokud ho nebudete tlačit do situací, pro které nebyl vymyšlen, budete si užívat slušnou míru komfortu, pocitu solidního stroje a bezpečí na každém kilometru cesty. V takovém případě se vám odvděčí i na benzin s automatem a pohonem 4×4 relativně rozumnou spotřebou (zhruba okolo 8 l/100 km). Těžší noha na plynu umí spotřebu vyhnat zhruba o 1,5 – 2 l výše, ale tam asi není potřeba nějak výše zabrušovat. Díky svému „outdoorovému“ pojetí vás ani nepřízeň počasí nezastaví a na střechu si můžete umístit třeba stan pro děti, protože v jisté konfiguraci nabídne nosnost až 170 kg. Takže ano, i když osobně žádnou z těchto potřeb nemám, dal mi Outback jasně najevo, v čem je jeho síla a jsem rád, že se tak vysoko umístilo auto, které je tak jiné (rozuměj tradiční) a zároveň tak dobré v tom, co dělá.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Outback 2.5i |
Výkon | 124 kW |
Točivý moment | 252 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 3800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10 s |
Max. rychlost | 193 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Objem | 2498 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 8 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 12 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 8 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 8 l/100km |
Velikost nádrže | 63 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/60R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2200 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1647 kg |
Přívěs s brzdami | 2000 kg |
Náklad | 553 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | BT |
Uveden | 05/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4870 mm |
Rozvor | 2745 mm |
Šířka | 1875 mm |
Prostor pro zavazadla | 561 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1822 l |
Max. zatížení střechy | 68 kg |
Výška | 1675 mm |
Světlá výška | 213 mm |
Průměr otáčení | 12 m |
Sedadla | 5 |