Zdroj úvodní fotky: Das WeltAuto - Porsche Česká republika s.r.o.
Jak nekoupit auto se stočeným tachometrem a ušetřit až 25 % z pořizovací ceny

Jak nekoupit auto se stočeným tachometrem a ušetřit až 25 % z pořizovací ceny

Autor: Jan Novotný, zdroj: carVertical - cV Group, UAB · Fotografie: carVertical - cV Group, UAB (autor: Vilija Jankunaite)

I my v MOTORVIZI se čas od času věnujeme ojetým vozům. Nedávno jsme vám tak přinesli třeba návod, jak postupovat v případě koupě ojetého vozu a hlavně, jak ověřit jeho historii. Čas od času se totiž i nám poštěstí a svého čtyřkolého přítele chceme vyměnit. A stále častěji se tak děje právě formou nákupu ojetiny, a to ať už zánovní nebo o něco starší. Dnes máme po krátké odmlce s tímto tématem ale v plánu trošku jiný záměr. Pro někoho jde o tabu, pro druhého pak o velice důležitý aspekt nákupu auta a možná právě kvůli strachu jím způsobeným nakonec jde do dražšího novějšího vozu. Řeč je samozřejmě o stavu tachometru a stále se opakujícím „stáčení“. Řidiči z různých zemí mají tendenci vyměňovat svá auta za „nová“ každých 3 až 5 let. Znamená to, že během jednoho desetiletí mohou prodávat ta stará a kupovat novější modely dvakrát nebo i třikrát. Problém stáčení tachometru a ujetých kilometrů je tady s námi již poměrně dlouho a lidé kvůli němu přicházejí o spoustu peněz. Zajímá vás, o kolik běžně mohou mít auta stočený tachometr, jak moc takový zásah dokáže ovlivnit jejich cenu a hlavně jak předejít nákupu takto upraveného vozu? To vše se dnes dozvíte!

 

Problematiky stočených tachometrů

Podvody se stáčením kilometrů jsou jedním z největších problémů na trhu s ojetými vozidly na celém světě. Je poměrně komplikované identifikovat pachatele z právního hlediska odpovědného za stáčení tachometru a ujetých kilometrů. Vzhledem k tomu, že tento znepokojivý trend je tady stále s námi, neféroví majitelé vozidel pokračují i nadále v umělém zvyšování hodnoty prodávaného zboží tím, že dělají stále to samé – snižují počet najetých kilometrů. Právě díky platformě pro kontrolu historie automobilů carVertical máme tu možnost podívat se jim pod kobereček a zjistit pár alarmujících dat. Právě ta totiž provedla výzkumnou studii, aby zjistila, která auta mají nejčastěji stočené kilometry. Pro získání nejpřesnějších výsledků bylo analyzováno více než 570 000 zpráv o historii automobilů. Výzkum mimo jiné naprosto přesně odhalil, o kolik peněz více noví majitelé vozidel utratí při koupi automobilu se stočenými najetými kilometry.

prověřit vin vámi vybraného vozu můžete zde:

 

Nejčastěji jsou kilometry upravovány u dieselů

Ze všech zpráv o historii automobilů provedených v roce 2020 byla většina podvodů s najetými kilometry zaznamenána u automobilů s naftovým pohonem – diesely. Tvoří téměř tří čtvrtiny (74,4 %) všech zpráv o historii automobilu s evidentními korekcemi najetých kilometrů. V případě zasazení do kontextu zřejmě nepůjde o zásadní překvapení. Dieselové motory jsou obvykle volbou pro řidiče s vyšším nájezdem – tedy třeba pro ty, kteří překonávají denně větší vzdálenosti. To je taky hlavní důvod, proč hlavně tato auta na trhu ojetých vozidel vykazují nejčastěji falešné hodnoty počítadel ujetých kilometrů.

Data ze servisů ukazují, jaké značky aut musí být opravovány nejčastěji

U ojetých vozů s motorem spalujícím benzín je méně pravděpodobné, že dojde k podvodu s ujetými kilometry – jen asi 25 % všech zkoumaných vozidel eviduje “stáčení” tachometru. Trend se však může v budoucnu rapidně změnit, protože se v současnosti zásadně mění prodejní mix jednotlivých paliv. Diesely jsou (mnohdy bohužel) na trhu utlačovány a roste tak podíl benzínových aut ale i elektromobilů či hybridů.

Mezi nejvzácnější případy stáčení patří elektromobily a hybridy. S falešnými údaji o ujetých kilometrech z tachometru se na trhu objevuje pouze 0,6 % případů podvodného zjištění počtu najetých kilometrů. Takové zjištění je ale opět vcelku logické – především ojetých elektromobilů se pořád na trhu objevuje pramálo, vzestup vozidel na alternativní paliva je totiž na pořadu dne až v posledních měsících (maximálně v několika letech). Hybridů je pak především zásluhou Toyoty na trhu už docela dost, ale ve srovnání se standardními palivy jde stále o mizivé procento.

 

Malý zločin, významné zisky (nebo ztráty)

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou podvody s ujetými kilometry tak neslavně známé mezi nekalými prodejci automobilů, je poměr náklady/výkon. Počítadlo ujetých kilometrů je možné upravit (stočit) už za pouhých pár tisícovek korun, a to i v případě dobře zabezpečených vozidlech s moderním softwarem. Škoda pro společnost je ale mnohonásobně vyšší. Jak odhalil výzkum společnosti carVertical, v závislosti na věku a stavu ojetého vozu by stočení tachometru a najetých kilometrů mohlo uměle navýšit cenu vozu až o 25 procent. Data ukazují, že ceny vozidel, pocházejících z importu z USA, se obvykle mohou uměle zvýšit až o lákavých 180 000 Kč. A takový finanční benefit je pro prodejce dosažitelný pouze umělým a nelegálním snížením stavu počítadla kilometrů. Bez povědomí a informací o historii automobilu tak může kupující přeplatit až 50 000 Kč a možná i více.

Nejpopulárnější ojetiny roku 2020: známe nejčastěji prověřované modely

 

Čím starší auto, tím více stočených kilometrů

Podle průzkumu jsou nejčastěji “stáčenými” případy vozidla vyrobená v letech 1991 až 1995. Vozidla této věkové skupiny vykazují počet stočených najetých kilometrů s průměrnou hodnotou 80 000 kilometrů na jedno vozidlo. Opět se nekonají žádná překvapení, protože starší vozy jsou z technického hlediska levnější a jednodušší. V takovém případě je doopravdy hračkou změnit hodnoty počítadla kilometrů.

U vozidel vyrobených v letech 2016 až 2020 došlo ke změně naměřených hodnot počítadla kilometrů směrem dolů v průměru “jenom” o 36 000 kilometrů. Vzniklé škody při takových podvodech však můžou být několikanásobně vyšší než u automobilů z mnohem starší generace. Výzkumná studie taky zjistila, že podvody s najetými kilometry mohou někdy dosáhnout až hodnotu 200 000 nebo dokonce 400 000 stočených kilometrů.

 

Co dodat na závěr? Informovanost je základ…

Mnoho kupujících ojetých automobilů neví o historii vozidla, které je osloví (a o jehož koupi mají zájem), absolutně nic nebo jenom velmi málo. Někteří prodejci navíc ani netuší, čím auto prošlo. Dost možná to ani vědět nechtějí. Mimo jiné i právě proto se radám při koupi ojetých vozů čas od času věnujeme a přinesli jsme vám už řadu článků, rad i poznatků. Stočený tachometr se dá poznat hned několika způsoby. Existují projevy, které vám už při osobní prohlídce minimálně napoví – prvním z nich je stav volantu (tzv. ochmatání), ten ale může být způsoben i agresivním potem předchozího majitele a nemusí tak nutně indikovat vyšší než udávaný nájezd. Dále pak z technického hlediska pomůže aktuální stav technických prvků – např. tlumičů. A zároveň lze zcela objektivně čekat, že zánovní vůz s 20 tisíci kilometry by neměl být „obouchaný“ ze všech stran. Pomoci pak může i prohlídka zespod (na heveru) anebo připojení na diagnostiku – mnohdy totiž prodejci stočí tachometr, ale nedokáží oblomit dnes už velmi chytré řídící jednotky moderního vozu a právě ty si umí pamatovat pravý kilometrový nájezd a později jej právě přes diagnostiku prozradit. Pokud však existují věrohodná data (z návštěv STK, oprav a servisních zásahů z autorizovaných servisů), historii automobilu nejvěrohodněji prozradí protokol, jaký poskytuje mimo jiné právě carVertical. Ten může odhalit některá fakta, díky kterým se z nás nestane nový majitel špatně udržovaného a servisovaného vozu. Může také poskytnout výhodu při zjednávání ceny. Dvacetpět procent hodnoty automobilu se totiž reálně opravdu může zdát jako doopravdy dobrý důvod ke kontrole historie online.

 

Jan Novotný

Sdílet: