Zdroj úvodní fotky: Ajedeš s.r.o. - Michal Skuhrovec (ajedes.com)
Jak na prodej ojetiny v 21. století: mapujeme výhody i nevýhody všech možností

Jak na prodej ojetiny v 21. století: mapujeme výhody i nevýhody všech možností

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Ajedeš s.r.o. - Michal Skuhrovec (ajedes.com)

Myslím, že každý tuší, jaké má dnes možnosti prodeje auta. Dva základní způsoby a jejich případné výhody či nevýhody si tak dovolíme jen ve stručnosti připomenout. První variantou je prodej takzvaně „na vlastní pěst“, kdy si auto prodáváme sami. To může být cesta sice nejlevnější, ale také pracná a časově náročná. Druhou variantou je prodej vozidla v autobazaru, ale poměrně často se můžeme setkat se scénářem, kdy autobazar nabízí cenu hodně pod naše očekávání, byť v zásadě na počkání. Krom těchto, jejichž pro a proti jsme mimo jiné právě dnes zmapovali, se nedávno objevila ještě jedna, třetí možnost. A právě tuto novinku si dneska dopodrobna rozebereme.

 

Prodej vozidla „na vlastní pěst“

Jako první a zároveň naprosto logická varianta se nabízí prodej vozidla námi samotnými. Koneckonců portálů k tomu máme dnes nepřeberné množství, a tak prvotní vložení inzerátu nepředstavuje velkou neznámou a v zásadě není ani ničím složitým. Oč snadnější se to zdá, o to těžší je ve skutečnosti na těchto portálech uspět (prodat svůj vůz dle plánu) v konkurenci často výtečně připravených aut a fotografií profesionálních obchodníků. Tematicky bychom tak mohli parafrázovat oblíbený český snímek: „to máte umýt, vyluxovat, vyfotit, napsat inzeráty, nahrát inzeráty, zaplatit inzeráty…“ A to jsme teprve před příjezdem prvního zájemce, pokud tedy vůbec přijede, když už jsme si museli vzít tu dovolenou a zodpověděli mu historii do takového detailu, že nyní již přesně ví, kolikrát byl ve voze snídán párek z pumpy a jaká byla dolévána kapalina do ostřikovačů. Jako jedna z posledních, ale nejvyšších překážek tohoto běhu, nás pak čeká kupní smlouva a její temná zákoutí práva. To vše již musí být připraveno. Suma sumárum pořádná práce. Pokud se však prodej zdaří a my měli toliko štěstí, že jsme nemuseli vozidlo kvůli horší přípravě prodat pod cenou, odměna je sladká – celá částka je naše.

 

Návštěva autobazaru

Pokud se bavíme o ojetých vozech, návštěva autobazaru se vybaví v zásadě každému. Vzhledem k fungování takového podnikání máme v zásadě jistotu, že několik málo hodin po příjezdu do takového zařízení odcházíme s penězi v kapse. Žádné starosti, žádné mytí, focení, ani telefonáty a dlouhé odpovídání na dotazy všetečných zájemců. Za rychlost a odhození problémů za hlavu se však platí, a tak autobazar sleduje především svůj zájem, tedy tlačí výkupní cenu dolů. Rozdíl mezi výkupní a tržní pak představuje jeho marži. Obecně se pracuje s hodnotami kolem 30 %, záleží na typu vozidla a jeho cenové hladině, ale pod 10 % z ceny každého vozidla provoz takového zařízení v zásadě nejde financovat.

Vybíráme ojeté auto: kde ověřit historii a na co si dát pozor

 

V 21. století prý existuje ještě jedna možnost – nová cesta

Dnes se píše rok 2021, každý z nás má již smartphone a pandemie nás všechny vtáhla do online prostoru rychleji, než bychom si kdy představili. A snad i tento mix byl základem pro vznik zcela nové myšlenky. Společnost, která s ní přišla, se jmenuje výmluvně „Ajedeš“ a já se v rámci další reportáže ze seriálu rad spotřebitelům rozhodl zjistit víc. Zeptal jsem se proto inovátorů, Michala Skuhrovce, Daniela Honzíka a Michala Buka, kteří s myšlenkou, jenž představuje nový, třetí způsob prodeje ojetých vozům před časem přišli. V čem tkví jejich nápad? „Co kdybyste mohl prodat vůz tak, že nemusíte dělat vůbec nic a zároveň máte celou dobu prodeje auto volně k užívání? Vždyť dnes Vám na jedno kliknutí přivezou do 15 minut třeba dva jogurty, tak proč nezkusit takto zrychlit a zjednodušit prodej aut? To byla naše základní myšlenka. Zprostředkovat prodej vozidla tak, aby byl pro majitele vozu naprosto bezpracný a zároveň maximálně transparentní pro obě strany budoucího prodeje,” říká Michal Buk. Podle něj je základem interaktivní web a speciální prostředí, ve kterém je možné auto soukromníkovi nacenit během chvilky. Funguje to jako spolupráce počítače se závěrečnou kontrolou živého člověka s řadou zkušeností. Daniel Honzík pak dodává: „Zkrátka a dobře si na našem může kdokoliv zdarma zjistit cenu svého auta a pokud ho bude chtít prodat, objedná si celý balíček služeb. K zákazníkovi až domu, do kanceláře, zkrátka kamkoliv, kam objednávka žádá, dorazí zástupce ajedeš.com. Auto na místě umyje a profesionálně nafotí. Hned poté je připravena inzerce a prodej. O ten se pak profesionálové starají až k předání vozu a peněz s nejlepším kupujícím. Prodávající samozřejmě dopředu ví, co ho celá transakce bude stát – z vozu je to 5,9 % prodejní ceny, která je nastavena výhodně pro obě strany. Prodávající i inzerent / zprostředkovatel by totiž měli vždy táhnout za stejný provaz. K tomu všemu pomáhají nejnovější vymoženosti, takže žádné papírování a zdlouhavé formality.“

zdroj foto: Ajedeš s.r.o. (ajedes.com)

Pochopil jsem tedy, že by mělo jít především o bezstarostný způsob prodeje ojetiny pro soukromníky. Chápu i, že se Ajedeš auto snaží prodat dráž, než kdyby se ho ode mne snažil vykoupit autobazar, protože ten bude chtít nakoupit co nejlevněji, aby vydělal sám. Jaká je ale přidaná hodnota proti situaci, kdy auto budu chtít prodat sám (na vlastní pěst)?

 

Michal Skuhrovec odpovídá:

„Takových bodů máme pro naše potenciální klienty hned několik. Tak zaprvé, auto umyjeme opravdu detailně, naši lidi jsou proškoleni od elitních českých detailerů. Zároveň profesionálním fotoaparátem auto zachytíme tak, aby udělalo co nejlepší dojem. Většina prodávajících si to nemyslí, ale podle výzkumů se lidé u ojetého auta rozhodují z 93 % na základě fotografie. Sebemenší detail tak hraje roli a lepší fotografie zvyšuje dosažitelnost získání inzerované ceny i spokojenost obou stran. To je druhý plus a hodnota, kterou umíme přidat. Za třetí inzerujeme a komunikujeme ve 4 světových jazycích a umíme zajistit export vozu do zahraničí. V roce 2020 vzrostl export českých aut do zahraničí o desítky procent a skutečně, lepší nabídka často přijde od zahraničních kupců. No a konečně zákazníkovu autu vystavíme certifikát společnosti Cebia, která je respektovanou autoritou v dokládání historie vozu a kupci na ni spoléhají. Dodáme tedy ojetému vozu při prodeji punc jistoty, o to snáze a výhodně se prodá. Závěrem musím zmínit prodlouženou záruku a financování. Oboje na auto umíme vyřídit, takže jistota kupce se v zásadě rovná novému autu. To všechno jsou argumenty, díky kterým prodej vozu nabere úplně jinou dimenzi.“

 

Daniel Honzík dodává:

„Krom toho zpravidla pomáhám i při takzvaném „přepisu“ vozu u registru vozidel. No a nezřídka s klienty navážeme tak blízký vztah, že je pak doprovázím i k výběru nového auta, pokud zrovna vhodného adepta nemáme v nabídce. Zkrátka a dobře se snažíme o excelentní a velmi osobní servis.“

 

Cesty jsou tedy tři – před prodejem je tak potřeba zvážit všechna pro a proti

Každá z variant má své výhody a svá úskalí. Pokud si auto prodáme sami, je vše v našich rukou – všechna rizika i výhody. Naopak v autobazaru se jich šmahem zbavíme a o našem autě už nikdy neuslyšíme. Autobazar si za dané služby nechá zaplatit, a tak tlačí trochu proti nám. Třetí cesta, Ajedeš, si z každého bere trochu – příprava a prodej jako v autobazaru, ale auto stojí doma jako při vlastním prodeji. Za to si také nechá zaplatit, prodává ale a inkasuje cenu společně s prodávajícím (třeba s vámi). Vybrat tedy jednu z cest je jen na vás, výhody i nevýhody jsou podle všeho teď už naprosto jasné…

 

Jan Novotný

 

Sdílet: