Komentář redaktora: je Škoda Octavia RS „sporťák“ nebo ne – vždyť má 245 koní a 7st. DSG

Komentář redaktora: je Škoda Octavia RS „sporťák“ nebo ne – vždyť má 245 koní a 7st. DSG

Autor: Petr Jakušev, Jan Novotný (editace) · Fotografie: Lucie Přádová

Ačkoliv jsme relativně nedávno vydali klasický redakční test nové Škody Octavie RS, nedalo nám to a nyní tak přicházíme ještě s jedním výstupem, který se týká stejného vozu. Právě sportovněji laděná verze v Čechách velmi oblíbeného rodinného vozu totiž vzbuzuje rozruch i vášnivé diskuze. Nejdůležitější otázkou zůstává, do jaké míry jde o sportovní vůz. A právě na tuto otázku přichází odpovědět svým úhlem pohledu Petr Jakušev, redaktor testující desítky nových vozů ročně. Tady jsou jeho komentáře, názory i myšlenky.

 

První dojmy Petra Jakuševa

Nedávno jsme otestovali novou Škodu Octavii ve sportovně laděné verzi RS. Není žádnou výjimkou, když se v rámci testovacího týdne na jednom voze vystřídá více redaktorů a asi vám ani nemusím vysvětlovat, že o některá auta je větší tahanice než o jiná. Tím nechci naznačit, že by se v redakci o Octavii RS strhla rvačka, to ne. Přeci jen ale bylo tohle testovací auto v určitém ohledu netradiční. Čekali jste, že se redaktoři v názoru na tuto novinku neshodli? A víte, že vesměs shodli? Pak se možná ptáte, proč máme potřebu o jednom voze psát hned dvakrát po sobě. Říkejme tomu rozporuplné dojmy. To nejdůležitější, co se kolem Octavie RS skloňuje již dlouhé roky, je její zařazení. Mnozí si totiž pod označením „RS“ představují závodní speciál, druzí v něm naopak vidí všestrannost rodinně orientovaného vozu s předpoklady pro trochu rychlejší jízdu. Čtvrtá generace ale nabízí už hodně úctyhodný výkon, s benzínovým motorem také standardně elektrohydraulicky ovládanou uzávěrku předního diferenciálu a s automatem i zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 vteřiny. Pomalá tedy rozhodně taková Octavia nebude. Jaká ale tedy bude? Mimo jiné i na to se dnes pokusí odpovědět zkušený redaktor a motoristický nadšenec, Petr Jakušev. Daleko důležitější ale je, zdali opravdu jde o sportovní vůz, sportovní paket či výbavu a pár koní navrch. Jaký je názor redaktora MOTORVIZE.cz?

Tam, kde předchozí model končil, tedy alespoň s výkonem 245 koní, současný model začíná, bereme-li v potaz nejsilnější benzinovou verzi. Již delší dobu jsem žádnou „Okinou“ v RSu nejel a tahle by měla být nejlepší. Plný očekávání se rozjíždím a soustředím se na první dojmy. Je mi příjemnou povinností konstatovat, že nová Octavia jezdí jako současné vozy. Chápu, že mnoho lidí ji má na jakém si piedestalu a realitu nechtějí vidět ani slyšet, osobně si ale myslím, že ačkoliv vozy Škodovky jezdili vždy „dobře“, tak to bylo takové jednoduché. Nyní je na prvních pár metrech cítit ohromný skok vpřed a současný model působí mnohem sofistikovanějším dojmem. Pojďme se tedy projet a vyzkoušet v rámci možností, co nám RS nabízí. Silnice se otevírá, šlapu tedy „na podlahu“ a nabírám rychlost. Sedmistuňové DSGéčko funguje přesně, rychle a hladce, jak jsme ostatně zvyklí. Kvalty skáčou nahoru a dolů podle potřeby nebo jim mohu pomoct pádly pod volantem.

 

Pružnost (ne)jen motoru

Motor předvádí svou sílu plynule, jen bych přeci jen čekal větší zátah. 245 koní zní hezky, reálně se ale žádné velké drama nekoná, nicméně i tak jsem tachometrových 249 km/h krátce viděl. Takže na rychlé dálniční přesuny (po Německu) je naprosto vyhovující a to s dostatečnou rezervou. Ona i dynamika není vůbec špatná, 0 – 100 pod sedm vteřin je dobrý čas, jen se nedostavuje žádné drama, chybí mi tu atmosféra a nějaké to vzrušení. Všechno probíhá efektivně, ale bez emocí… Emoce, ty se tady snaží vytvořit zvukový emulátor, který bych s klidem zařadil mezi to nejhorší, co jsem kdy slyšel a rozhodně je to ta nejhorší věc na Ocatvii RS. Ta totiž postrádá jakoukoliv inspiraci přirozeným zvukem, ať už motoru, který jen „syčí“, nebo výfuku, který nedělá pro změnu nic. Zůstává nám tedy jen ten umělý zvuk, který se snaží tvářit zhruba jako pětilitrový osmiválec a ve středních otáčkách až nepříjemně duní. V mém světě dál pocitově „zpomaluje“ Octávku v rozletu. Její rychlost totiž opravdu neodpovídá zvuku, který se line z repráků, a který je navíc opravdu velmi „umělý“. Tohle je pro mě osobně opravdu zklamání. Všechno ostatní dělá nové Rsko velmi dobře. Je příkladně pohodlné v režimu Comfort, příjemně ztuhne v režimech Sport anebo umí být taková, jakou ji chcete mít v nastavení Individual. Osobně bych zvolil podvozek a řízení na komfort, motor sport a zvuk vypnout. V tu chvíli se Rsko stane pohodlným, prostorným rodinným vozem s dostatkem výkonu pro případně předjetí, nebo rychlejší přesuny kdekoliv budete potřebovat.

 

Překvapivě dobrý podvozek

Blíží se ale série oblíbených zatáček, tak trochu prověřím schopnosti podvozku. Přepínám tedy na Sport a ten rozdíl je okamžitě znát. Díky tužšímu nastavení tlumičů se „Okina“ ještě lépe usadí a zostří reakce na volant. Do oblouků jde opravdu ochotně a zadní část auta konečně po letech hezky spolupracuje s tou přední vybavenou elektrohydraulicky ovládanou uzávěrku předního diferenciálu (VAQ), která v zatáčkách pomáhá s přenosem výkonu na silnici a jde jí to vážně dobře. RSko zůstává v obloucích příjemně stabilní a jede hezky a čistě. Myslím, že většinu zákazníků opravdu potěší, jak nová Okina RS dospěla a mezigeneračně i zrychlila.

Představení Škoda Octavia RS: zjistili jsme, proč je benzínová novinka „nejvíc RS“ v historii

 

Verdikt: sportovní vůz nebo jen výbava?

I přes výše uvedené (pozitivní) mi to nedá a musím říct, že pokud bych se na Octavii RS chtěl dívat optikou sportovního vozu, byl bych v podstatě zklamaný. Pokud vezmu RS jako pěkný paket exteriéru a interiéru spojený s přidáním výkonu, tak jako rodinné auto s trochou dynamiky navíc může být fajn. Proti konkurenci, za níž já považuji například Ford Focus ST, bych proti Octavii radši ani nestavil. Focus je sice o něco menší, nadšenému řidiči dá ale mnohem víc a to navíc za podobnou ne-li nižší cenu. Octavia RS je dobře vyrobeným, rodinným vozem se zajímavou dynamikou. Líbí se mi, kam se mezigeneračně posunula a na silnici nabídne příkladnou stabilitu a jistotu za volantem. Zábavy ale mnoho nenabídne a to i díky chybějícímu zvuku, který by atmosféru trochu vyčaroval. Svým způsobem se limitem stala i dvouspojková automatická převodovka DSG, kterou jsem sice na jednu stranu chválil, jako řidiči mi mnoho ale nedovolí. Když si vzpomenu na dojmy kolegy, který měl možnost při prvním představení nového RS řídit i manuál, nechápavě kroutím hlavou, proč se u tohoto testovacího vozu omezovače otáček k hranici 6.700 ot. /min. ani nepřiblížím. Dle slov Honzy právě posledních tisíc otáček přichází z inovovaného dvoulitrového TSI příjemná gradace výkonu, která by měla odpovídat 245 koním a které jsem si minimálně já v tomto případě moc neužil. V každém případě současná Otavia RS je tou nejlepší RS, jakou zatím kdy mladoboleslavská automobilka nabídla a současní zákazníci budou určitě nadšení. Jen se s některými z nich asi prostě neshodnu na tom, zda jde o vyloženě sportovní vůz či nikoliv. A vy určitě už víte, na kterou stranu se přikláním…

 

Petr Jakušev
(editace: Jan Novotný)

Sdílet: