Pozor na prošlé opravné sady pneumatik – nejde o doživotní náhradu rezervy
Autor: Jan Novotný, zdroj: OSRAM Česká republika s.r.o. · Fotografie: OSRAM Česká republika s.r.o.Pneumatiky, jako jediný bod kontaktu automobilu s vozovkou, jsou občas náchylné k defektům. Některé automobily jsou vybaveny rezervní pneumatikou, ale stále více a více automobilů je dodáváno pouze s tzv. opravnými těsnicími sadami. Ve skutečnosti je to téměř až čtvrtina vyrobených automobilů. A děje se to mimo jiné právě proto, že pro výrobce nových vozů je jednodušší a hlavně levnější místo rezervy dát do základní výbavy vozu právě sadu na opravu pneumatik. Použitím tohoto řešení místo plnohodnotné nebo dojezdové rezervní pneumatiky získá výrobce automobilů a ve finále i majitel auta více prostoru v zavazadlovém prostoru a dále také nižší celkovou hmotnost vozidla, čímž dochází ke snížení spotřeby paliva a ochraně životního prostředí. Ve většině případů je pro řidiče také pohodlnější použít sadu pro utěsnění než pneumatiku vyměnit, protože není potřeba žádné nářadí ani zvedák. Shodou okolností se takovým řešením ani příliš neumažete. Věděli jste ale, že taková opravná sada má omezenou živnost? Mimo jiné i právě na toto téma se dnes v rámci série spotřebitelských rad podíváme.
SPOTŘEBITELSKÉ RADY: i v moderních autech je potřeba kontrolovat tlak v pneumatikách
Opravná sada aneb co všechno je její součástí
Opravná sada OSRAM TYREseal KIT obsahuje lahvičku s těsnicím prostředkem na pneumatiky o objemu 450 ml, kompresor na pneumatiky a úložný obal. Lze jej použít jako náhradu za originální sadu od výrobce. Sada umožňuje utěsnit defekty pneumatik až do 6 mm pomocí nejnovější technologie a nafouknout pneumatiku přiloženým kompresorem. Po utěsnění pneumatiky sadou OSRAM TYREseal KIT může řidič pokračovat v jízdě až do vzdálenosti 200 km. Takto dočasně opravenou pneumatiku je možné po použití jednoduše očistit vodou a běžně opravit, čímž se ušetří dodatečné náklady. Utěsnění poškozené pneumatiky je rychlé a snadné, není nutné použít nástroje nebo zvedáky, takže je možné v cestě pokračovat do 10 minut. Ve srovnání s pěnovými tmely je složení těsnicí hmoty OSRAM navrženo tak, aby bylo kompatibilní se systémem monitorování tlaku v pneumatikách vozidla (TMPS). Díky technologii těsnicí hmoty nemusí být ventilová vložka při použití tmelu vyjmuta.
Závěrem: jak dlouho tedy vydrží?
Hned v úvodu článku jsme se vás snažili varovat a upozornit na nutnost výměny opravné sady, neboť její životnost není neomezená. Vzhledem k tomu, že většina těsnicích materiálů pro pneumatiky musí být vyměňována pravidelně každých 5 let, včetně těch, které jsou dodávány z výroby, je náhradní láhev OSRAM TYREseal 450 ideálním způsobem, jak vyměnit těsnicí prostředek pro pneumatiky ve vozidle po uplynutí doby použitelnosti. Po uplynutí životnosti jednak nemusí opravná sada fungovat tak, jak má, zároveň tím ale porušujete předpisy vztahující se pro základní povinnou výbavu vozidla, která sice náhradu rezervy opravnou sadou umožňuje, ale stejně, jako tomu dříve bylo u lékárničky, i těsnící materiály pro pneumatiky musí být vyměňovány.
Jan Novotný
(zdroj: OSRAM Česká republika s.r.o.)