Zdroj úvodní fotky: Michaela Rubešová
SsangYong Musso Grand: dostupný dělník, který toho umí mnohem víc

SsangYong Musso Grand: dostupný dělník, který toho umí mnohem víc

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Michaela Rubešová

Automobilka SsangYong zažila před pár lety doslova zmrtvýchvstání. Možná bude pro někoho absolutně novou značkou, o které nikdy neslyšel. SsangYong ale není na automobilovém trhu nováčkem, byť se u nás nikdy nedal považovat za mainstream. Kombinace starší základu od Mercedesu dávala v minulosti zákazníkům pocit prověřené a spolehlivé techniky. Největší slabinu jsem toho času viděl hlavně ve velmi neevropském designu. Některé modely byly zajímavé a samozřejmě nabízely poměrně hodně za docela málo. Tomu odpovídal i zbytek vozu, býval bytelný, ale trh už byl v té době dál. To se projevilo zejména v Evropě, odkud značka zmizela a nebylo po ní vidu, ani slechu. Za pár let se ale vrátila. Sám bych řekl, že v plné síle. Ssangyong přišel s novými modely, které dnes už dokážou zaujmout v mnoha ohledech.

Mainstream to zatím stále není, to bude ještě chvíli trvat, nicméně testovaný vůz pro tento týden jsem již k dispozici měl a v dané kategorii byl jeho handicap především ve znaku v masce a s tím spojenými předsudky. Kam se tedy za těch pár let Musso Grand posunulo a platí stále můj vesměs pozitivní pohled na tenhle spíše pracovní stroj?

 

Exteriér: Výrazné omlazení a sebevědomější vzhled

Základní tvary pick-upu jsou dané, a tak se něco nového příliš vymýšlet nedá. Držme se toho, že tyhle vozy jsou svým zaměřením především pracovní stroje, které se díky zájmu trhu postupem času „domestikovaly“ a je možné je používat prakticky denně bez velkého sebezapření. Musso Grand mi přišlo zajímavé už před pár lety a když teď vidím jeho modernizovanou verzi, mile mě překvapuje především přední část. Ta je kompletně nová a drží se současných trendů. Znamená to obrovskou mřížku chladiče, kompletně předělaná přední světla a svislé LED pásky po stranách vozu, které mají funkci denního svícení. To vše dává novému Musso Grand svěží vzhled, díky němuž vypadá výrazně lépe než jeho předchůdce.

Boční pohled toho příliš nenabízí, zvlášť v černé barvě s černými koly, kdy opticky mizí i poměrně výrazné prolisy v rozměrných panelech karoserie. Černá kola, která z duše nemám rád snad na žádném autě, neudělají žádný dojem. To dělá právě jejich barva, díky níž se ve zbytku karoserie prakticky ztrácí. To je trochu škoda a osobně bych volil jinou barevnou kombinaci. Zadní část předešlé verze je velmi podobná a úpravy jsou tak poměrně nenápadné. Samozřejmostí u tohoto modelu je výklopná záď s korbou. Právem zde totiž vítězí užitek nad vzhledem. Zadní korba má objem přes 1 200 litrů (bráno bez výškového přesahu). Na délku měří 1,6 metru a na šířku má 1,57 metru (mezi podběhy je užší, ale paleta na délku se tam vleze). K tomu samozřejmě patří i pevné body pro kurtování nákladu.

 

Interiér: Drží se předchůdce, který uměl

Otevírám rozměrné dveře a jdu si sednout za volant. Sedadlo je poměrně výš, než je zvykem třeba u běžných SUV. Hned mě obklopí černočerný interiér, který je stejně prostorný, jako si to pamatuji u předchozí verze. Jednolitě barevný interiér sice nechává trochu zaniknout detaily, ale u tohoto vozu to nevadí. Jde sice o praktické auto, i přesto tu ale najdu kožené, vyhřívané a odvětrávané sedačky, klimatizaci, tempomat, plně digitální kapličku přístrojů a samozřejmě infotainment s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Zkrátka je tu vše, co potřebujete, dokonce i vyhřívaný volant. Infotainment je sice intuitivní, i tak raději používám Apple CarPlay, na které jsem zvyklý. Pochválit musím celkovou ergonomii v přední části kabiny. Jakkoliv je tady moderní displej, který zvládá ovládat prakticky celý vůz, dostatek analogových tlačítek vnímám velmi pozitivně. Rychle jsem se aklimatizoval a absolutně po „paměti“ ovládal všechny běžné funkce spojené s každodenním používáním.

V pick-upech bývá občas trochu problém s místem, protože nákladový prostor si bere velkou část celkové délky vozu. To u Musso Grand ale úplně neplatí. Na předních sedadlech je místa víc než dost. Mohu tu být v podstatě rozvalený a užívat si výhled z vyvýšeného sedadla nad okolním provozem. Světlá výška přesahuje 20 centimetrů, a tak sedím opravdu vysoko, prakticky nad běžnými vozy. Zadní sedačky mají standardně trochu kolmější opěradlo. Není to ale velký problém, protože je zde stále mnoho místa, a to i v případě, když se někdo posadí za mě. Reálně se do auta vejdou čtyři dospělé osoby a zvládnou i delší cestu bez většího diskomfortu.

 

Technika: Jediný motor, ale jiný není potřeba

Na víkend jsem se těšil jako malý, protože jsem měl v plánu cestu dlouhou 300 kilometrů. Na této trase jsem si totiž mohl vyzkoušet Musso Grand ve všech ohledech! Vyrazil jsem proto směrem na Mladou Boleslav, Liberec a následně zpět do Prahy. Kromě této delší cesty jsem hodně jezdil i ve městě, kde bylo možné ocenit kultivovanost nového motoru 2.2 e-DXI v kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou. Motor nově nabízí 148 kW z původních 130 kW. Točivý moment narostl na 441 Nm. To jsou na čtyřválec slušné hodnoty. Může se to zdát jako malý přírůstek, ale ve skutečnosti motor působí dostatečně silným dojmem. Automatická převodovka má pomalejší reakce, ale s ohledem na sílu motoru a zaměření vozu to nevnímám nikterak negativně. Jediným minusem je možnost manuálního řazení, která je umístěna velmi zvláštně po straně voliče. „Řadíte“ tedy malým „cvočkem“, což je opravdu atypické a nepraktické. Na druhou stranu jsem potřebu sám si řadit tady opravdu neměl.

Vyjíždím tedy na dálnici a s naprostou lehkostí jedu lehce nad zákonnými limity. Opět se potvrzuje, jak je Musso Grand dobré. Příčné nerovnosti občas decentně otřesou lehčí zádí, ale auto zůstává naprosto stabilní. Ještě jsem neseděl v pickupu, který by se takhle neprojevil. Musso Grand patří mezi ty lepší z nich. V dálničních rychlostech mě také těší stabilita vozu i bez zatížení nákladem. Tohle auto jezdí jako velké SUV, a to berte jako kompliment. Ve chvílich, kdy s tímhle drobkem najedu na okresku, překvapuje mě dál přesným řízením. To má sice delší převod, ale kam Musso nasměřuji, tam jede a díky dobrému výhledu mám naprosto jasnou představu o tom, kde se na silnici nacházíme. Tohle by mohlo pár lidí opravdu překvapit, ale nevědět, že sedím v „užitkovém voze“, klidně bych si myslel, že je to jen další větší rodinné auto. Odpružení je měkčí, dobře tlumí rázy od kol a jediné, co mu moc nesedí, je svižnější tempo, které asi nikdo nebude zrovna u tohoto modelu potřebovat. Ve chvílích, kdy přidám na rychlosti, vnímám větší náklony karoserie a celkově hmotnost vozu. I tak ale zůstává auto naprosto stabilní a přesně drží směr. Jak tu člověk sedí vysoko, náklony jsou možná cítit trochu více, ale žádné drama se nekoná. Musso Grand jezdí dobře. Je to opravdu použitelné auto pro každý den.

Součástí konfigurace je i pohon všech čtyř kol, včetně redukce. Budu upřímný – za celý týden jsem jej zapnul jen na pár hliněných hroudách, abych si to vyzkoušel. I tady proběhlo vše bez ztráty kytičky, standartně jsem jezdil na dvoukolku a žádný problém se neprojevil.

 

Závěr: Povedená modernizace pracanta

Pokud jste se dočetli až k závěru článku, nebude pro vás mé hodnocení velkým překvapením. Rád bych ještě řekl, že SsangYong je u nás stále „exotickou“ značka. Není to mainstream a asi se na něj jen tak nebudou stát fronty, ale to neznamená, že by bylo dobré ho přehlížet. SsangYong v současné době nabízí i další modely, například Rexton může opravdu překvapit poměrem cena x výkon – to potvrzuje v nedávném testu i kolega Míra Jeništa.

Musso Grand je v dané kategorii dobrým autem, vzhledem k tomu co za své peníze dostanete. Ceníkové ceny totiž nyní startují na 729 900 Kč, a to je za pracanta s manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol doslova skvělá základní cena. Náš testovaný kus v plné polní s automatem a veškerou výbavou je za zhruba 1 062 000 korun, i to je ale skvělá částka.

Limitem může být pouze strach z neznáma, tedy ze značky na českém trhu ne příliš známé. Upřímně bych se tím ale nezatěžoval, protože důležitější jsou kvality vozu, které model Musso Grand dokázal plně obhájit. Navíc ve standardní ceně nabízí 5letou záruku s omezením na 100 000 km. Konkurenční značky to budou mít těžké, aby zákazníka přesvědčily, proč by u nich měl utratit víc peněz, když u SsangYongu to jde za méně a kvalita zpracování je na podobné úrovni. U Mussa je všechno, co bych od takového vozu čekal a jsem rád, že po znovuzrození na našem trhu pokračuje značka dál ve strategii zaměřené orientované na poměr cena/výkon (resp. užitná hodnota).

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelMusso Grand 2.2 Diesel
Výkon149 kW
Točivý moment400 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1600 RPM
Max. rychlost183 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách3800 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem2157 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)9.3 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)11.7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)9.1 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)9.7 l/100km
Velikost nádrže75 l
Emisní normaNákladní vozidlo
Velikost pneumatik235/70R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSneznámé

hmotnost

Povolená celková hmotnost3260 kg
Prázdná hmotnost (EU)2260 kg
Přívěs s brzdami3500 kg
Náklad1000 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceQK
Uveden07/22
Dveře4
KaroseriePick-up
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka5405 mm
Rozvor3210 mm
Šířka1950 mm
Výška1855 mm
Světlá výška220 mm
Průměr otáčení12.2 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: