SsangYong MUSSO Grand: fénix v praktickém a obřím balení
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševPro mnohé z našich čtenářů bude SsangYong možná neznámou značkou a naprostou novinkou, pravda je ale trochu jiná. Dovolte mi krátkou historickou vložku o této jihokorejské automobilce, jejíž historie sahá až do roku 1954, i když pod názvem SsangYong vystupuje až od roku 1988. Čeští zákazníci se mohli automobily této značky svézt ve druhé polovině devadesátých let, po spojení s tradičním evropským výrobcem Daimler-Benz. SsangYong šel vždy vlastní cestou ať už svérázným designem nebo vlastním provedením a zaměřením jednotlivých modelů. Trh však na tyto „odlišnosti“ nereagoval příliš dobře a v roce 2009 byla produkce prakticky ukončena. Nyní však „povstává z popela“ a vrací se opět na trh a na první pohled silnější než dřív… I proto jsem se na ten mohutně a luxusně vyhlížející pick-up hodně těšil. A právě dnes tu přede mnou stojí, pojďte se se mnou na něj podívat.
PRVNÍ DOJMY: NA EVROPSKÉ POMĚRY OBROVSKÝ
Přijíždím na domluvené místo předání do podzemních garáží a jakmile auto spatřím v jeho perleťově bílé barvě na dvacetipalcových kolech, dere se mi do hlavy myšlenka: „Jak s tím drobkem vyjedu ven?“ Opravdu je na první, druhý i třetí pohled tohle auto jednoduše řečeno obrovské… Délka činí 5,4 m, šířka 2 metry a výška téměř 1,9 m. S letmou znalostí modelů z druhé poloviny devadesátých let a samozřejmě ranných po roce 2000 jsem mile překvapený „evropským“ vzhledem tohoto pickupu. Je třeba uvažovat v rovině pracovních vozů, takže se nekonají žádné komplikované tvary a napínavé dynamické linky. Design je poměrně jednoduchý pro oko, ale vše do sebe pěkně zapadá. Při pohledu z boku je přední i zadní část zjemněná kulatým prolisem, který opticky příjemně narušuje opravdu masivní plochu. V našem případě byla korba, v části u kabiny, osazena plastovým rámem jehož úkolem je dále ještě více přiblížit vzhled pickupu vozům SUV. Nápad je to dobrý a bezesporu funguje, jen bych konkrétně tuto položku zvážil s ohledem na využití pro možný náklad. Tento prvek vypadá dobře, ale mohl by vám komplikovat minimálně výšku všeho, co potřebujete převézt a k tomu bych si dovolil tvrdit, že nebude těžké ho při pracovním nasazení poškodit. I díky tomu je přechod mezi kabinou a korbou plynulý a nepůsobí klasicky seknutým dojmem. Přední část vozu působí opravdu „evropsky“, bez zbytečných výstřelků. Přední maska navazuje na světla, která dále přechází do blinkrů zakončených v přední části blatníků. Spodní část nárazníku je z praktických důvodů nelakovaná a zastoupená černým plastem, který pokračuje okolo celého vozu. V kontrastu s bílým lakováním to vypadá dobře a zároveň je to veskrze praktická věc při pohybu mimo zpevněné cesty. Mně osobně se nové Musso Grand líbí a vy si můžete udělat názor z naší galerie. Jen předem říkám, že z fotek není tak patrný ten wow efekt způsobený celkovými rozměry…
INTERIÉR: NEČEKANÁ MÍRA POHODLÍ NA PALUBĚ
Tak pojďme naskočit do koženého křesla za volant tohoto stroje. „Naskočit“ je vzhledem k výšce sedačky pro mnoho lidí téměř doslovné. Tady by bylo dobré mít madlo na a-sloupku, usnadňující nastupování, ale při troše dobré vůle se dá samozřejmě i tato činnost zvládnout bez něj. Stejných pocitů jako z exteriéru jsem nabýval i v interiéru. Jen pro přiblížení, kam se SsangYong za poslední roky posunul, uvedu seznam výbavy, kterou jsem odhalil. Začít můžeme bezklíčovým přístupem a startováním, naleznete zde tempomat, vyhřívaný volant, lane assist, systém bránící kolizi a hlídající mrtvé úhly zpětných zrcátek, kožené vyhřívané sedačky, přední jsou navíc ventilované a samozřejmě středový displej s konektivitou Apple CarPlay (Android auto) a rozhraní ovládané kompletně dotykově. Navigace k mému překvapení ukazuje aktuální rychlost dle GPS. Dále SsangYong čte značky a upozorňuje na zónové radary. Velmi mi pomáhala také 360° kamera s funkcí hlídání přijíždějících aut z boku při couvání z podélného stání. S tou délkou téměř pět a půl metru to je opravdu příjemná věc. Vzhledem k pracovnímu zaměření neomezeného povrchem cesty mohu využít i asistent pro sjezd příkrých svahů. Nečekal jsem špatné auto, ale osobně mě úroveň výbavy i materiálů v interiéru mile potěšily a po prohlédnutí možných konfigurací bych se určitě nechal rozmazlovat hnědou kůží… Jen pro ten pocit. Velmi příjemným překvapením bylo místo na zadních vyhřívaných sedačkách. I konkurenční pickupy je samozřejmě možné objednat ve verzi se zvětšenou kabinou a místem pro 4 až 5 cestujících. Upřímně si ale až v SsangYongu dovedu představit cestu za plného obsazení. Zadní opěradlo není příliš kolmé, je tu reálné místo na nohy a 4 dospělé osoby nebudou mít ani s delší cestou žádný problém. Tohle se opravdu povedlo. Nakonec tohoto odstavce jsem si nechal jednu drobnost. SsangYong Musso Grand má jako jeden z mála automobilů velmi chytře řešené dveře. Ty kryjí prahy vozidla a zůstávají naprosto čisté. Ať máte po deští, po výletu mimo zpevněné cesty, nebo přímo bahnem… Vystoupíte a vaše nohavice budou čisté. Někdo si řekne malichernost, přece ten práh překročím… Kdepak, tady ho nepřekročíte a navíc, ani nemusíte. Dobrý nápad.
TECHNIKA: 2.2 TURBODIESEL, 181 KONÍ A ŠESTISTUPŇOVÝ AUTOMAT
Ihned po nastartování a rozjezdu přichází další překvapení, míra hluku v kabině je na velmi nízké úrovni. Kultivovanost pohonného ústrojí je příkladná a dlouho jsem neseděl v autě s tak příjemně naladěným naftovým motorem. Ten běží opravdu „jemně“ a většinu času ho nebudete vnímat. Jen při plné zátěži se projeví, ale tomu se opravdu nedaří zabránit ani u vozů úplně jiné kategorie. Zajímavé jsou i údaje spotřeby paliva, kdy mnou nejnižší hodnota cestou z Jesenice na Prahu 9 byla lehce pod 7 l na 100km, standarddně počítejte ale s průměrem okolo 10 l, což se i tak dá považovat za velmi dobrou hodnotu. Automatická převodovka pracuje hladce a nabízí tři režimy řazení. Eco (Normal), Power a Winter. Bohužel tady přichází jeden ze slabších momentů. Převodovka si občas neví rady, jaký stupeň využít. Není to nic hrozného, ale popsal bych to tak, že při ustálené jízdě například na dálnici najednou ve stoupání začne váhavě měnit mezi nižším a vyšším převodovým stupněm a ani změna režimu z Eco na Power tento projev nevyřešila. Přepnul jsem tedy na manuální řazení, podřadil o jeden stupeň a po dokončení stoupání vrátil režim zpět na automat. Dá se s tím normálně fungovat, ale i tak šlo o nemilé překvapení. Zároveň je to jediný problém, který jsem zaznamenal. Dynamika je naprosto vyhovující. Podvozek na tuto třídu velmi příjemný, tichý a jistý. Musso Grand mě postupně přimělo přizpůsobit se, nespěchat a užívat si tu pohodu, prostor a nadhled na palubě. Při přejezdu příčných nerovností se dle zvyklostí pickupů lehce otřese, ale zatím jsem neseděl v autě této třídy, které by se takto neprojevilo. Optikou této kategorie se jedná o příjemné, prostorné a pohodlné svezení. Za zmínku stojí určitě i čtyřkolka, která je zde k dispozici. Nejsme „offroďáci“, takže se žádné extrémní křížení ani terénní výprava nekonala. Je ale důležité zmínit, že standardně je poháněna zadní náprava a s tou si bez problému vystačíte minimálně v 90 % pohybu po silnicích a v našich podmínkách bude to procento možná i vyšší. Pro těch zbylých deset procent, nebo výpravy mimo zpevněné cesty je zde přiřaditelný pohon všech čtyř kol, a to včetně redukce a asistenta pro sjezd příkrých svahů. Vzhledem ke světlé výšce a zaměření SsangYonga tak při pohybu mimo silnici můžou být limitem standardně dodávané pneumatiky. To je určitě řešitelná věc a záleží především na preferenci zákazníka. SsangYong Musso Grand vás ve štychu jen tak nenechá.
ZÁVĚR: PRACANT SE SLUŠNÝM VYCHOVÁNÍM
SsangYong Musso Grand je bezesporu odpovídající alternativou zaběhnutým značkám na trhu pracovních pickupů. Nyní přichází s evropským designem a nabídne tu trochu místa navíc, který z něj dělá využitelný vůz pro cesty ve čtyřech s potřebným nákladem na korbě. Ta je mimo jiné vybavena zásuvkou, umělou vanou a chytře rozmístěnými úchyty pro upevnění nákladu. Pro mě to byl příjemný týden s tímto pracantem, kdy jsem občas nabyl dojmu, že místo v pracovním autě jedu spíš v nějakém větším SUV. Vysoký posaz, nadstandardní vnitřní prostor, klidná jízda a výbava právě na úrovni SUV dávají místy zapomenout, kam tohle vozidlo reálně míří. S cenovým rozsahem od cca 670 tisíc po 1,1 milionu korun bych určitě doporučil, v případě potřeby takového vozu, vyzkoušet i tuto novinku. Jeho praktičnost spojená s komfortem určitě nikoho neurazí a spíš mile překvapí. A pokud vám jde o práci a ne o značku, tak nad ním jen nemávněte rukou. Já bych zvolil menší kola s vyšším profilem a lepším vzorkem do terénu, oželel bych otevírací střechu, která mi brala trochu místa pro hlavu, odpustil bych si designový plastový oblouk na korbě a místo těchto prvků bych přidal černou barvu a hnědé kožené čalounění. I vy si můžete naspecifikovat svého Ssangyonga, neb české zastoupení už má všechny ceníky i katalogy kompletně v Češtině. No a nejlepší bude testovací jízda, dealerská síť se totiž v posledních týdnech markantně rozrostla. Dejte nám pak vědět, co si o této „novince“ na českém trhu myslíte právě vy.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Musso Grand 2.2 Diesel |
Výkon | 133 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1400 RPM |
Max. rychlost | 178 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 2157 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 8.3 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 10.1 l/100km |
Velikost nádrže | 75 l |
Emisní norma | Nákladní vozidlo |
Velikost pneumatik | 235/70R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | neznámé |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 3250 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2250 kg |
Přívěs s brzdami | 2800 kg |
Náklad | 1000 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | QK |
Uveden | 02/20 |
Dveře | 4 |
Karoserie | Pick-up |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 5405 mm |
Rozvor | 3210 mm |
Šířka | 1950 mm |
Výška | 1855 mm |
Světlá výška | 220 mm |
Průměr otáčení | 12.2 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.